نوع طراحي اقتصاد مطبوعات استقلال را از آنان مي‌گيرد

نوع طراحي اقتصاد مطبوعات استقلال را از آنان مي‌گيرد


1388/08/04 10-26-2009 08:04:44 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: رسانه
يك استاد ارتباطات معتقد است: در كشور ما اقتصاد مطبوعات طوري طراحي شده كه استقلال را از آنان مي‌گيرد و اين نبود استقلال در كار مطبوعات امنيت شغلي در اين حوزه را پايين مي‌آورد
.
حسينعلي افخمي در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكي از مشكلات مطبوعات كشور كه مانع از كار حرفه‌يي آنان مي‌شود را مشكلات اقتصادي عنوان كرد.
وي افزود: در كشور ما مرز بين مطبوعات حزبي، تجاري و دولتي مشخص نيست و اين برروي عملكرد حرفه‌يي رسانه و مطبوعات تاثير منفي مي‌گذارد.
به گفته اين استاد ارتباطات در حوزه مطبوعات در بخش توزيع و دكه هم مشكلاتي وجود دارد، به نحوي كه توزيع عادلانه‌اي در سطح كشور براي روزنامه‌ها و نشريات صورت نمي‌گيرد آنچنانكه روستاها به طور كل از دسترسي به مطبوعات محروم هستند و شهرستان‌هاي كوچك با تاخير به روزنامه‌هايي كه بايد به روز دريافت كنند، مي‌رسند.
افخمي در بيان چگونگي حرفه‌يي شدن مطبوعات اظهار كرد: در مسير عملكرد حرفه‌يي مطبوعات، فعاليت روزنامه‌نگاري بايد مستقل و بدون وابستگي اقتصادي انجام شود. همچنين در تصميم‌گيري براي انتشار اخبار و اطلاعات بايد استقلال نسبي از مدير مسوول وجود داشته باشد.
او گفت: حمايت قوانين كار از روزنامه‌نگاري كه در بيان حقيقت تلاش مي‌كند نيز به او امنيت شغلي داده و باعث مي‌شود از نظر رواني در خدمت كار بوده و با وجدان بيدار اطلاع‌رساني كند و نبايد برروي خبرنگاري كه مي‌خواهد مستقل و متفاوت بنويسد از سوي هيچ شخص حقيقي و حقوقي فشاري باشد و يا حتي در شرايطي او را بايكوت كنند.
وي همچنين اظهار كرد: براي برقراري شرايط حرفه‌يي در كار روزنامه‌نگاري بايد شم خبري خبرنگار توسعه يابد تا به اين ترتيب بتواند به جاي پوشش مسائل روزمره با ابتكار عمل خبرهايي را كه هيچ سخنگويي بيان نمي‌كند، دريافت و اطلاع‌رساني كند و در پي اين اقدام مصالح عموم مردم در جامعه لحاظ شود.
اين استاد ارتباطات در بخش ديگري از گفت‌وگو به ضريب امنيت نقد در مطبوعات اشاره و خاطرنشان كرد: در كشوري كه كمترين درگيري و بازداشت بين خبرنگار و دولت وجود داشته باشد، يعني وضعيت نقدپذيري مناسب بوده و روزنامه‌نگاران آزادانه اطلاع‌رساني مي‌كنند و اين در نتيجه مديريت صحيح بين روابط دولت با فعالان عرصه مطبوعات شكل مي‌گيرد و تنش كمتري ايجاد مي‌شود.
وي افزود: در يك جامعه آزاد نقدپذير، روزنامه‌نگاران بايد از رفتاري كه در قبال آن‌ها صورت مي‌گيرد، راضي باشند. همچنين بايد حداقل حرمت براي سنديكاي روزنامه‌نگاران كشور وجود داشته باشد.
او همچنين درباره نقش يك روزنامه‌نگار گفت: روزنامه‌نگار فعال سياسي نيست و نبايد اين دو نقش را ايفا كند؛ اگر يك سنديكاي فعال روزنامه‌نگاري در كشور باشد، درصورت مشاهده حالتي كه يك روزنامه‌نگار به‌عنوان فعال سياسي نيز نقشي بازي مي‌كند بايد كارت او را باطل كرد.
اين استاد ارتباطات تاكيد كرد: در شرايطي كه بپذيريم روزنامه‌نگار فعال سياسي نيست بايد حقوق روزنامه‌نگاري در مورد او رعايت شود و نبايد مثل يك فعال سياسي با او برخورد كرد.
وي در پايان خاطر نشان كرد: اين تفاوت‌ها بايد شفاف‌سازي شود و بهترين مرجع براي اين كار انجمن روزنامه‌نگاران است اما به دليل نبود اين شفافيت روزنامه‌نگاران احساس امنيت شغلي نمي‌كنند.

0 نظرهای شما: