مناظره محمد جواد لاريجاني و دبيركل حزب مردم‌سالاري‏؛

مناظره محمد جواد لاريجاني و دبيركل حزب مردم‌سالاري‏؛
كواكبيان:

پناهندگی دختر مشاور ریس‌جمهور دلیلی بر لزوم طرح وحدت ملی در کشور است


لاريجاني :باید پرسید در زمان نخست وزیری آقای موسوی چند اعتراف پخش شد و او در اعتراض به آن این چنین جیغ بنفش سر نداد

كواكبيان :مردم در زمان خاتمي دموکراسی را با آزادی بیان ،رسانه‌ها و مطبوعات تجربه کردند.

ايلنا:دبيركل حزب مردمسالاري گفت:پناهندگی دختر مشاور ریس‌جمهور دلیلی بر لزوم طرح وحدت ملی در کشور است. به گزارش خبرنگار ایلنا عصر ديروز در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مناظره‌ای با حضور «مصطفی کواکبیان و محمد جواد لاریجانی» با محوریت حوادث پس از انتخابات برگزار شد.
لاريجاني:در مطبوعات وابسته به جناح اصلاح طلب حجم وسیعی از مطالب منتشر می‌شود که تبلیغ سکولار است لاریجانی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم این نظام به شکوفایی رسیده و از آن پاسداری کنیم گفت: متاسفانه در مطبوعات وابسته به جناح اصلاح طلب حجم وسیعی از مطالب منتشر می‌شود که تبلیغ سکولار است.
وی همچنین درخصوص اینکه اظهاراتی راجع به شخص میرحسین موسوی مطرح کرده و اعمال او را همچون مسعود رجوی خوانده بود تصریح کرد: من راجع به مهندس موسوی حرفی نگفته‌ام بلکه گفتم ادبیات وی شبیه مسعود رجبی است. لاریجانی تاکید کرد: البته آقای موسوی باید ژستی بگیرد که به او بیاید شاهد بودیم در پی پخش اعترافاتی از تلویزیون وی به این موضوع اعتراض کرد اما باید پرسید که در زمان نخست وزیری آقای موسوی چند اعتراف پخش شد و او در اعتراض به آن این چنین جیغ بنفش سر نداد.
لاريجاني:در زمان نخست وزیری آقای موسوی چند نفر در زندان کشته شدند و چرا وی اصلاً جیغ نکشید وی افزود:من قبول دارم کشته شدن عده‌ای در زندان بسیار بد است و این یک جنایتی است که باید پیگیری شود اما باید بپرسیم که در زمان نخست وزیری آقای موسوی چند نفر در زندان کشته شدند و چرا وی اصلاً جیغ نکشید. لاریجانی در ادامه جناح اصلاح طلب را فاقد هرگونه تجربه دموکراسی عنوان کرد و گفت: امروز برخی سوپر رادیکال طرفدار دموکراسی شده‌اند، حتی یک نمونه تجربه دموکراسی در دوره 10 ساله موسوی وجود ندارد.
وی افزود: بنابراین این ژست اعتراضی موسوی به اعترافات به او نمی‌آید زیرا حالا که اعترافات را دوست ندارد اعتراض می‌کند. لاریجانی با تاکید بر اینکه من به صراحت صحبت می‌کنم و این از ویژگی‌های مازندرانیان است گفت:بنابراین باید چارچوب اخلاق، شرع و قانون را ملاک قرار داد.
در ادامه این مناظره کواکبیان با بیان اینکه تمام اظهارات آقای لاریجانی سئوال برانگیز است به اعلام نتایج انتخابات 22 خرداد قبل از فردای روز برگزاری از سوی صدا و سیما اعتراض کرد و گفت: همین قانون که شما بر آن تاکید دارید می‌گوید که نتیجه انتخابات را شورای نگهبان باید اعلام کند و صدا و سیما بدون ساز و کار قانونی این کار را انجام داده است.
كواكبيان:مردم در زمان خاتمي مردم دموکراسی را با آزادی بیان ،رسانه‌ها و مطبوعات تجربه کرده‌اند وی همچنین در پاسخ به این ادعای محمد جواد لاریجانی كه «هیچ تجربه سیاسی ندارد» پاسخ داد: البته دموکراسی جزء تحصیلات دانشگاهی شما نبوده وتجربه شخصی آن را دارید ولی باید دانست که دموکراسی تنها انتخابات نیست بلکه شامل آزادی احزاب، مطبوعات و نقد قدرت حاکم نیز می شود، من این گفته شما را که اصلاحات تجربه دموکراسی ندارد را نمی‌پذیرم زیرا لااقل به جز دوره ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 8 سال در دوره آقای خاتمی مردم دموکراسی را با آزادی بیان ،رسانه‌ها و مطبوعات تجربه کرده‌اند و البته در این 5 سال گذشته نیز آن را تجربه می‌کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهار نظر محمد جواد لاریجانی مبنی بر اینکه چرا آقای موسوی در زمان نخست‌وزیری خود به پخش اعترافات از تلویزیون اعتراض نکرد اظهار داشت: این دلیلی نمی‌شود که امروز نیز نسبت به این موضوع حرفی گفته نشود پس این استدلال که آقای موسوی در آن زمان اعتراضی نکرد امروز نیز نباید اعتراضی کند استدلال منطقی نیست. وی همچنین از تعبیر جیغ بنفش که محمد جواد لاریجانی برای اعتراض میرحسین موسوی نسبت به پخش اعترافات به کار برد انتقاد کرد.
کواکبیان با اشاره به مذاکره محرمانه محمد جواد لاریجانی با «نیک براون» گفت: در خصوص این مذاکره نیز به شدت بحث‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه خواستار رابطه با آمریکا هستیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد موسوی فرزند انقلاب است و از کسانی است که انقلاب را یاری کرده است. وی همچنین به طرح وحدت ملی و برخی موضع گیری‌های مخالف از جمله اظهارات اخیر روح الله حسینیان مبنی بر اینکه این طرح ادامه فتنه براندازان است گفت: البته این افزاد در صحبت‌های خود تاکید می‌کنند که هیچ نیازی به وحدت وجود نداشته و در واقع اتحاد و همدلی حاکم است و در نتیجه در نظر آنها هیچ مشکلی وجود ندارد.
كواكبيان:پناهندگی دختر مشاور ریس‌جمهور دليل وجود مشكل در كشور است نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اما زمانی که دختر بالاترین مشاور رئیس جمهور به کشور دیگری پناهنده می‌شود و می‌گوید من از طرفداران موج سبز هستم و به این دلیل فرار کردم باید دانست که این همان مشکلی است که باید برای آن فکری کرد و چاره‌ای اندیشید.
لاریجانی نيز در بخش ديگري از اين مناظره با اشاره به تدوین 13 کتاب در مورد دموکراسی به تغییر نظام شاهنشاهی به حکومتی مبتنی بر آراء مردم که در آن افراد فارغ از شخصیت‌شان از نردبان آراء مردم بالا می روند و پس از اتمام دوره ریاست جمهوری پایین می‌آیند اشاره کرد و افزود: شخصی مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور می‌شود اما در دوره‌های بعدی همین شخص برای ریاست جمهوری کاندیدا می شود در حالی که رای نمی‌آورد این موارد است که ما را در دموکراسی در ایران امیدوار و علاقه‌مند می‌کند و یا اینکه فردی مثل احمدی نژاد که خارج از گردونه قدرت های خانوادگی بوده مورد قبول مردم واقع شده و رای می‌آورد.
وی افزود: بنابراین ما در این زمینه‌ها کمبود داریم و البته خود فرهیختگان بیش از همه کمبود دارند در حالی که باید کنار هم نشسته با هم صحبت و تبادل نظر کنیم و سپس سر یک میز با هم چای بخوریم نه اینکه از یکدیگر قهر کنیم. لاریجانی باردیگر با تاکید بر اینکه من با صراحت صحبت می کنم خطاب به مصطفی کواکبیان گفت: این ویژگی اهالی مازندران است که صاف و صادق هستند برخلاف شما سمنانی ها که پیچیده هستید.
کواکبیان نیز پاسخ داد: ولی من دوست داشتم که یک اپسیلون از پیچیدگی شما را داشتم. در ادامه این مناظره خبرنگاری از رادیو گفتگو شرایط لازم برای طرح وحدت ملی را از لاریجانی سئوال کرد که وی پاسخ داد: علاوه بر اینکه این اصطلاح مفید بوده و هدف درستی می باشد، روحیه این کار نیز در افراد بسیار مهم است حتی کسانی که به نظر می رسند از قانون اساسی تعدی کرده اند باید بازگشت کنند. وی با تاکید بر اینکه از تحرکاتی که حول قانون است باید استقبال کنیم اضافه کرد: هم خواص و هم سیاسیون که در انتخابات شرکت داشته‌اند باید از این طرح استقبال کنند.
لاريجاني:دل من از محبت موسوی، کروبی و خاتمی خالی نمی‌شود لاریجانی یادآوری کرد: من دوستی گسترده‌ای با آقایان موسوی، کروبی و خاتمی دارم و هیچ وقت دل من از محبت آن‌ها خالی نمی‌شود اما آراء من در این موضوع این است. سپس کواکبیان به اظهار نظر در خصوص طرح وحدت ملی پرداخت و گفت: وحدت بیش از آن که بین مسئولین باشد باید بین مردم وجود داشته و آنان اتحاد و همدلی را تجربه کنند در روزهای قبل ازانتخابات شاهد بودیم که افراد در هر دو طیف و با هر شعاری شاداب در صحنه حضور داشتند و وحدت را بین آنها می شد حس کرد.
وی همچنین جلسات مشترک و نشست‌های ارتباطی میان مسئولین را در این زمینه کم دانست و گفت: من معتقدم که عده‌ای می‌خواهند رابطه اصلاحات با مقام معظم رهبری را قطع کنند در حالی که رهبری متعلق به همه می باشد و همه باید با آن باشند.درحالی که به این شکل کنونی وحدت معنا پیدا نمی کند. کواکبیان همچنین در بیان شیوه‌هایی از تحقق و تسریع وحدت به آزادی زندانیان اشاره کرد و گفت: نمی‌شود عده ای از جمله روزنامه‌نگاران در بند بوده و صحبت از وحدت نیز باشد البته تاکید می‌کنم که آزادی زندانیان نیز در چارچوب قانون صورت بگیرد.
در پایان این مناظره یکی از شرکت کنندگان که مدعی بود مادر دختری است که در آمریکا کشته شد از عملکرد قوه قضائیه ایران در قبال حمایت از این ایرانی انتقاد کرد و گفت: قوه قضائیه در این زمینه مقصر بوده است. لاریجانی در پاسخ گفت: من در جریان این قضیه هستم و نسبت به این موضوع با شما همدردی می‌کنم، زمینه پیگرد آن در قوه قضائیه بررسی شد البته در این زمینه برخی مشکلات قانون نیز وجود داشت که ما آن را به سفارت سوئیس اطلاع دادیم ولی ایراد شما را می‌پذیرم و قبول می‌کنم که بیشتر از این در این زمینه باید کار می‌شد.

0 نظرهای شما: