انجمن سم شناسي

انجمن سم شناسي
افزايش سوءمصرف «ترامادول»بين جوانان

جام جم آنلاين: دبير انجمن سم شناسي و مسموميت‌هاي ايران نسبت به افزايش سوء مصرف داروي «ترامادول» بين جوانان کشور هشدار داد و گفت: خطر مصرف اين دارو به دليل اثرات نشاط آور و ضد افسردگي آن نگران کننده است. دکتر شاهين شادنيا در گفتگو با خبرگزاري مهر اظهار داشت: قرص ترامادول که داروي ضد درد محسوب مي شود متاسفانه به عنوان داروي جايگزين مورد سوء مصرف برخي از جوانان 20 تا 30 ساله کشور قرار گرفته است.
اين در حالي است که گزارشها نشان مي دهد که شايعترين علت بروز مسموميت‌ها در جهان، مصرف داروها بيش از مقادير درماني است.
شادنيا با تاکيد بر اينکه تهيه ترامادول از داروخانه ها بدون نسخه پزشک ممنوع است، افزود: سوء مصرف ترامادول به عنوان يکي از شايعترين ترکيبات بين جوانان مي تواند زنگ خطري براي مسئولان باشد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در بخش مسمومين بيمارستان لقمان الدوله گفت: چون ترامادول يک دارو است در نتيجه مصرف آن بين جوانان براي خيلي از خانواده ها هيچ واکنش و مقابله اي ندارد. ضمن اينکه تهيه ماده مخدر دشواري‌هاي خودش را دارد اما اين دارو به آساني تهيه مي شود.
شادنيا در خصوص نحوه دسترسي به ترامادول بدون تجويز پزشک در داروخانه ها اظهارداشت: البته اين دارو در مکانهايي غير از داروخانه ها نيز وجود دارد اما داروخانه ها نيز موظف هستند دارو را براي مصرف 24 ساعت بيمار بدون نسخه در اختيار او قرار دهند که برخي از جوانان از اين موضوع سوءاستفاده کرده و دارو را تهيه مي کنند.
بر اساس گزارشهاي وزارت بهداشت، بيشترين علت مسموميتهاي تعمدي در بزرگسالان ناشي از مصرف داروهايي است که بر روي سيستم عصبي افراد تاثيرگذار است.
دبير انجمن سم شناسي و مسموميتهاي ايران گفت: ترامادول علاوه بر اثرات مخدر ناشي از مصرف برخي داروها يک خاصيت ديگر دارد و آن خاصيت نشاط آور و ضد افسردگي اين قرص است که ساير داروها اين خاصيت را ندارند.
شادنيا با عنوان اين مطلب که مصرف بيش از اندازه ترامادول منجر به بروز تشنج و در نتيجه آسيب مغزي مي‌شود، گفت: مصرف روزانه بيش از 200 ميلي گرم از اين قرص مي تواند براي فرد خطرناک و آسيب زا باشد. ضمن اينکه برخي افراد که سابقه مصرف اين دارو را ندارند نيز با کمتر از اين مقدار هم دچار مشکل مي شوند.

0 نظرهای شما: