*مشروح نشست مطبوعاتي وزير امور خارجه*

مشروح نشست مطبوعاتي وزير امور خارجه
نيازي به حضور فرانسه در مذاكرات وين نيست
دست جنايتكاران و متجاوزين در شرق كشور بايد كوتاه شود


1388/07/28 10-20-2009 15:34:56 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
منوچهرمتكي گفت: «امروز همه‌ كشورها بر حق ايران براي برخورداري از از فناوري هسته‌يي در راستاي اهداف صلح آميز اذعان دارند. در آغاز كار دولت نهم در نيويورك جلسه‌اي برگزار شده بود، وقتي فضاي آن جلسه را با جلسه‌ كنوني در وين مقايسه مي‌كنيم، متوجه تغيير اين فضا مي‌شويم. گفت‌وگويي كه اخيرا در وين صورت گرفت و طرفين توافق كردند كه آقاي البرادعي نتايج را اعلام كند صورتش براي همه روشن است
به گزارش خبرنگار سياسي – خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير امور خارجه كشورمان، در يك مصاحبه‌ مطبوعاتي در جمع خبرنگاران، گفت:« اعلام كرده بوديم كه راكتور تهران نيازمند تامين سوخت است. طبق روال در قانون اين نياز را به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرديم. برخي كشورها اعلام آمادگي كرده‌اند كه به ايران سوخت بدهند و مذاكرات فني براي اجراي چنين كاري در وين روز گذشته آغاز شد.»
ادامه نشست وين مي‌تواند به توافق براي تامين سوخت 20 درصد غني شده‌ منجر شود
وي افزود:« ما معتقديم ادامه اين جلسه مي‌تواند به توافق طرفيني براي تامين سوخت 20 درصد غني شده‌ي مورد نياز تهران منجر شود.»
در ادامه اين نشست يكي از خبرنگاران پرسيد: «ايران عنوان كرده است دلايل و مدارك و اسنادي دارد كه نشان‌دهنده‌ دخالت آمريكا، انگليس و سرويس‌هاي اطلاعاتي پاكستان در حادثه‌ سيستان و بلوچستان است، آيا اين مدارك منحصر به اعترافات ريگي و بازداشت‌شدگان است يا اسناد ديگري هم در دست ايران وجود دارد؟»
وزير امور خارجه‌ كشورمان، پاسخ داد:« آنچه كه به صورت پراكنده در شرق كشور و مناطق مرزي با پاكستان طي چند وقت اخير صورت مي‌گيرد مطمئنا داراي منشا خارجي است. آنها مرز ايران و پاكستان را نقض مي‌كنند.
در پاكستان اقامت دارند و با سرويس‌هاي اطلاعاتي و برخي نيروهاي مستقر در منطقه از جمله پاكستان و انگلستان ارتباطاتي دارند. الگوي اين دخالت را در گذشته هم داشته‌ايم. در بصره نيروهاي انگليسي با برخي از گروه‌هاي تروريستي و اشرار تماس و ارتباط داشته‌اند. دوره‌هايي براي آنها در جنوب عراق برگزار مي‌كردند كه اين موضوع را مطرح كرديم و در اظهارات مقامات ايراني و پيگيري‌هاي ديپلماتيك برخي از اين شواهد را ارايه داديم، نه تنها آن ارتباطات در منطقه‌ي جنوب عراق قطع شد بلكه نيروهاي انگليسي هم جنوب عراق را ترك كردند.»
به طرف‌هاي انگليسي گفتيم اشتباه حضورتان در جنوب عراق را در شرق ايران تكرار نكنيد
متكي ادامه داد:« اخيرا به طرف‌هاي انگليسي گفتيم كه در شرق ايران و كشورهاي شرقي همسايه‌ي ايران ارتباطات و مطالبي را به ما گزارش مي‌دهند شما اشتباه حضورتان در جنوب عراق را مجددا در اينجا تكرار نكنيد.»
وي افزود:« محور ديگر فعاليت‌هاي آنها در خود پاكستان است. طي يكسال گذشته حاكميت پاكستان و دولت آن سعي كرد در اين موضوع همكاري‌هاي پراكنده‌اي را با ايران داشته باشد. تحويل برخي از اشرار دستگير شده در خاك پاكستان به ايران شروع اين اقدامات بود. تعداد ديگري از آنها در زندان هستند. همانطور كه در گفت‌وگوي تلفني آقاي احمدي‌نژاد و زرداري تاكيد شد بايد توافقي مبني بر جدول‌بندي زماني براي اقدامات موثر در تحويل اين عناصر جنايتكار و رهبران آنها صورت گيرد.»
مكالمه‌ تلفني متكي با وزير خارجه‌ پاكستان در مورد اعزام هياتي براي پيگيري حادثه سيستان وبلوچستان
وزير امور خارجه كشورمان همچنين از مكالمه‌ تلفني بعد از ظهر امروزش با وزير امور خارجه‌ پاكستان خبر داد و گفت:« پيامي نيز در اين رابطه ارسال خواهد شد. در اين مكالمه پيرامون فاصله‌هاي زماني مشخص و هياتي كه براي پيگيري اين موضوع اعزام خواهد شد مذاكراتي خواهيم داشت. اميدواريم چشم فتنه‌گران و دست حاميان آن را از تعرض به كشورمان كوتاه كنيم



اگر بحث ارايه‌ ضمانت باشد بايد ضمانتي براي تحويل قطعي سوخت به ايران نيز داده شود
متكي همچنين درپاسخ پرسشي مبني‌براينكه موانعي براي رسيدن به توافق ميان مذاكرات ايران و كشورهاي مرتبط وجود دارد و درخواست شده است كه ايران تضميني دهد تا ديگر سوخت را در كشور خود غني‌سازي نكند؟ گفت:« اگر بحث ارايه‌ ضمانت باشد بايد مسئله‌ ضمانت براي تحويل قطعي سوخت از سوي كشورهاي ديگر نيز به ما داده شود.»
اردوغان بر اساس برنامه مستمر ديدارهاي مقامات عالي‌رتبه‌ي دو كشور عازم تهران است
خبرنگاري در ارتباط با سفر نخست‌وزير تركيه به ايران و موارد مورد مذاكره در اين گفت‌وگوها پرسيد. متكي پاسخ داد:« جناب آقاي رجب طيب اردوغان نخست‌وزير محترم تركيه بر اساس برنامه‌ي مستمر ديدارهاي مقامات عالي‌رتبه‌ي دو كشور در سفر برنامه‌ريزي شده عازم تهران هستند. گسترش مناسبات دو كشور طي چهار سال گذشته در زمينه‌هاي مختلف، مشورت‌هاي سياسي و همچنين گسترش چشمگير همكاري‌هاي اقتصادي از ظرفيت‌هاي موجود در دو كشور براي همكاري است و علاقه‌مندي مسوولين دو كشور براي ارتقاء همكاري ميان دو كشور بارها مطرح شده است. طبيعي است كه در چنين ديدارهايي مباحث دوجانبه، تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي مورد گفت‌وگو قرار گيرد.»
وزير امور خارجه‌ كشورمان درباره طرح موضوع برنامه‌ي هسته‌يي ايران در اين ديدار نيز گفت:« روند فعاليت هسته‌يي ايران روند طبيعي و قانوني خود را دارد. بحث ميانجي‌گري در موضوع هسته‌يي مطرح نيست. دو كشور موضوعات مختلف مورد علاقه‌اي دارند كه در سفر مورد بحث قرار خواهد گرفت كه در حين و پس از سفر همگان از طريق رسانه‌ها در جريان اخبار اين سفر قرار خواهند گرفت.»
وي همچنين در ارتباط با موضوع مذاكرات ژنو و احتمال مذاكرات مقامات ايراني و آمريكايي به صورت جداگانه در حاشيه‌ي آن نيز، گفت:« مذاكرات بر اساس توافقاتي كه پيش از اين انجام شده بود، صورت گرفت. بر اساس موضوع مورد مذاكره چه به صورت رسمي جمعي و چه در محل مذاكره با هيات‌هاي مختلف دستور كاري بود كه وجود داشته است و بر اساس آن توافق شده است. بنابراين چه گفت‌وگوهايي كه كل آن مجموعه در محل رسمي انجام داده‌اند و چه ديگر گفت‌وگوهايي كه انجام داده‌اند در اين راستا خواهد بود.»
چگونگي انجام مذاكرات درباره گروهك تروريستي ريگي مشخص خواهد شد
متكي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه شما از پاكستان مي‌خواهيد عواملي از جندالله را به ايران تحويل دهند. مقامات نمي‌توانند بخش مرز مشترك با ايران را كنترل كنند. آيا ممكن است در شرايطي بخواهيد به داخل خاك پاكستان وارد شويد؟ گفت:« آنچه مسلم است مرز دو كشور مرز دوستي ميان دو كشور بوده است و اين امر بايد احيا و مستقر شود. چگونگي انجام آن ان‌شاءالله در مذاكراتي كه طرفين با هم خواهند داشت با توجه به اراده‌ سياسي مشتركي كه در رابطه با اين گروهك‌ها وجود دارد مشخص خواهد شد.»
در ادامه خبرنگاري پرسيد در مذاكرات ديروز ظاهرا فرانسه كنار گذاشته شده است، دليل اين كنار گذاشتن چه بوده است؟ ديگر اينكه آيا پاكستان از طريق تماس‌ها با شما موافقت كرده است كه عبدالمالك ريگي را به ايران تحويل دهد؟
مقدار سوختي كه نياز داريم زياد نيست؛ ضرورتي به حضور فرانسه نيست
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان، گفت:« پيشنهاد ايران به آژانس براي تامين سوخت راكتور تهران به تعدادي از كشورها منعكس شد. ايالات متحده‌ آمريكا و فدراسيون روسيه پذيرفته‌اند كه در اين تامين سوخت مشاركت كنند، طبيعي است كه مذاكرات فني بايد ميان اين دو كشور باشد و با حضور آژانس اين مذاكرات صورت مي‌گيرد. مقدار سوختي هم كه مي‌خواهيم تامين كنيم زياد نيست و لذا ضرورتي به حضور فرانسه نيست.»
اميدواريم چگونگي تحويل اشرار به ايران در مذاكرات نهايي شود
متكي در پاسخ به پرسش ديگر اين خبرنگار، گفت:« اشراري كه تعدادي از آنها در پاكستان زنداني و تعدادي هم آزاد هستند بطور قطع بازگرداندن‌شان و تحويل آنها به ايران در دستور كار قرار دارد. جزييات آن را مقامات امنيتي دو كشور در دستور كار قرار داده‌اند. اراده‌ سياسي بر اين امر قرار دارد و اميدواريم چگونگي آن هم نهايي شود.»
منوچهر متكي در ادامه‌ گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه طرف‌هاي غربي مي‌گويند عمده اورانيوم غني شده به روسيه فرستاده شود درحالي كه طرف ايراني مي‌گويد عمده اين اورانيوم درايران خواهد ماند، تصميم ايران دراين زمينه چيست؟ گفت:« ايران پيشنهادش را در مورد تامين سوخت رآكتور تهران به آژانس مطرح كرده است.

آژانس در چارچوب مقررات مربوطه به برخي از توليدكنندگان و دارندگان سوخت اين پيشنهاد را ارجاع داده است و دو كشور پذيرفته‌اند كه نسبت به تامين آن اقدام كنند. اين‌كه با چه مكانيزمي اين سوخت تامين شود و چه چارچوبي داشته باشد موضوع مورد گفت‌وگو در وين است. پس از نهايي شدن اين مذاكرات، جزييات بيشتر را از طريق مذاكره كنندگان و يا از طريق وزارت خارجه به اطلاع خواهيم رساند.»
سخنگوي وزرات امور خارجه در آينده اي خيلي نزديك تعيين مي شود
به گزارش خبرنگار ايسنا، متكي هم‌چنين در ادامه درخصوص تعيين سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: « وزارت امور خارجه از هفته‌ي گذشته سخنگو ندارد و آقاي قشقاوي به ماموريت ديگري رفته‌اند. جا دارد از زحمات ايشان تشكر كنيم اما در آينده‌ي خيلي نزديك يكي ديگر از ديپلمات‌هاي خوب ما مسووليت سخنگويي را بر عهده خواهد گرفت. در مورد مديركل اداره مطبوعات و اطلاعات وزارت خارجه، آقاي قائمي‌مهر نيز به ماموريتي مي‌روند و براي اين اداره كل آقاي رامندي به عنوان سرپرست تعيين شده است اما مديركل نيز در زمان كوتاهي اعلام خواهد شد.»
فرانسه جزو كشورهايي كه براي تامين سوخت ايران اعلام آمادگي‌ كرده‌اند نبوده است
يكي از خبرنگاران گفت:« روز گذشته اعلام شد فرانسه براي انجام اين مذاكرات، كشور قابل اعتمادي نيست اما بر اساس گزارش‌هايي كه مي‌رسد، امروز اين كشور در پاي ميز مذاكره حضور دارد.»
متكي پاسخ داد:« از كشورهايي كه براي تامين سوخت ايران آمادگي‌شان را اعلام كرده‌اند، فرانسه جزو آنها نبوده است. بنابراين طبيعي بود كه با كشورهايي كه اعلام آمادگي كرده‌اند اين جلسه برگزار شود. البته طبيعي است حواشي و موارد ديگري در سطح رسانه‌ها و صاحب‌نظران مطرح شود كه هر زمان كه لازم بود مي‌توان وارد آن شد و به آنها پاسخ داد.»
بر وحدت ملي ، يكپارچگي و ثبات و آرامش درعراق تاكيد داريم
وي هم‌چنين درباره‌ انتخابات عراق نيز گفت:« انتخابات عراق شرايط اين كشور را در دوره‌ جديد رقم مي‌زند و اين موضوعي است كه به مردم عراق و جريان‌هاي مختلف در عراق بستگي دارد. ما خوشحاليم كه ملت عراق طي هفت سال گذشته در هوشمندي خوب و حركت مناسب، روندهاي دولت‌سازي و توسعه‌ي سياسي در اين كشور را طي كردند و ما همواره از روند دولت‌سازي و نهادهاي منطبق بر قانون اساسي عراق حمايت كرده‌ايم.»
متكي ادامه داد:« اين انتخابات هم اين‌گونه است. جريان‌هاي مختلف سياسي عراق هستند كه تصميم مي‌گيرند كه در اين انتخابات چگونه شركت كنند. ما به وحدت ملي عراق و يكپارچگي و ثبات و آرامش در عراق تاكيد داريم و در اين راه طي 6-7 سال گذشته هزينه‌هاي قابل توجهي را كه به اعتقاد ما سرمايه‌گذاري است در قالب نشست‌هاي گوناگون در سطوح مختلف انجام داده‌ايم. آرزوي استقرار كامل و ثبات قطعي براي مردم عراق داريم.»
دست‌هاي اين جنايتكاران و متجاوزين به حقوق مردم ايران از شرق كشور بايد كوتاه شود
وزير امور خارجه درباره‌ي پي‌گيري و تعقيب گروه ريگي و پي‌گيري گزينه‌ نظامي در مورد اين موضوع گفت:« آتش اين فتنه‌گري بايد خاموش شود. دست‌هاي اين جنايتكاران و متجاوزين به حقوق مردم ايران از شرق كشور بايد كوتاه شود. اين تصميم قطعي ماست. مكانيزم تحقق اين خواست در پي‌گيري‌هايي كه در دست انجام است و ارتباطاتي كه با دولت پاكستان داريم تنظيم مي‌شود.»
متكي در پاسخ به پرسشي در مورد تهديد‌ نظامي ايران نيز گفت:« در مورد اين بحث نخ‌نما شده فكر مي‌كنيم آنها كه بر پيشاني‌شان يكجانبه‌گرايي و جنگ‌طلبي را حك كرده ديده‌اند، در آن‌چه كه انجام داده‌اند در منطقه درمانده‌اند و كوس رسوايي و شكست آنها نه تنها در منطقه بلكه در ميان مردم خودشان به صدا درآمد.

به همين دليل در انتخابات گذشته بر اساس شعارها به افراد ديگري راي دادند. همين اتفاق نيز براي افراد ديگر هم خواهد افتاد. لذا ما در گذشته كه شعار جنگ‌طلبي بود، امكان حمله‌ي نظامي و چنين جسارت و گستاخي را قريب به صفر مي‌دانستيم اگرچه ملت ايران لحظه‌اي در دفاع همه‌جانبه از منافع و آرمان‌هاي خود غفلت نخواهد كرد.»
سفر به يمن براي ميانجي‌گري نيست بلكه بحث تبادل نظر است
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي سفرش به يمن و برخي مطالب طرح شده از سوي مقامات اين كشور گفت:« مسائل جاري در يمن مطمئنا خوشايند هيچ‌كس نيست. ما به عنوان دوست يمن آن‌چه را كه آرزو مي‌كنيم ثبات، آرامش، وحدت ملي و تماميت ارضي براي يمن است و برهمين اساس پيامي را به دوستان يمني فرستاديم كه ايران علاقه‌مند است چنان‌چه مساعدت و كمكي مي‌تواند انجام دهد در اين رابطه كمك كند و در اين رابطه نماينده ويژه‌اي را به يمن اعزام كند. بحث ميانجي‌گري نيست بلكه بحث تبادل نظر است براي كمك به بازگشت ثبات و آرامش در اين منطقه كه به اعتقاد ما رسالت و مسووليت همه‌ي كشورهاي منطقه و به‌ويژه دوستان يمن اين است. اين ايده از سوي آنها پذيرفته شد و در تاريخي كه هماهنگ خواهد شد اين سفر انجام مي‌شود.»
ايران هيچ‌گونه دخالتي در مسائل داخلي يمن ندارد
وزير امور خارجه توضيح داد:« در مورد برخي مطالبي هم كه در اين رابطه مطرح مي‌شود مواضع ايران كاملا روشن است. ايران مسائل جاري در يمن را مسائل داخلي آن كشور مي‌داند و هيچ‌گونه دخالتي در مسائل داخلي يمن ندارد و آن‌چه را كه آرزو مي‌ كند و براي تحقق آن تلاش مي‌كند ثبات، آرامش و تماميت ارضي كشور يمن است.»
بر اساس حكم قضايي درمورد سه آمريكايي تصميم‌گيري خواهد شد
يكي از خبرنگاران در ادامه درباره‌ وضعيت سه آمريكايي بازداشت شده در ايران و امكان ملاقات آنها با خانواده‌هايشان پرسيد. متكي گفت:« سه نفر تبعه آمريكا كه با نقض قوانين و عبور غيرمجاز از طريق مناطق شمالي عراق به مرز ايران داشته‌اند كه بازداشت شدند ما در فاصله‌ زماني كوتاهي بلافاصله در مورد اين موضوع اطلاع‌رساني كرديم. به دفتر حافظ منافع و رسانه‌ها اعلام كرديم از طريق بخش كنسولي سفارت سوييس در تهران كه حافظ منافع ايالات متحده در ايران است، با اين افراد بازداشت شده ملاقات شد و در جريان وضعيت آنها قرار گرفتند. اين دقيقا رعايت ضوابط و مقرراتي است كه به لحاظ كنوانسيون وين بين كشورها وجود دارد. روند قضايي اين امر پس از تكميل بازجويي‌ها انجام خواهد شد. بر اساس حكم صادره درمورد اين سه نفر تصميم‌گيري خواهد شد.»
تعليق در برابر تعليق در دستور مذاكرات نيست
وي درباره‌ طرح بحث تعليق در برابر تعليق در ديپلماسي هسته‌يي ايران تاكيد كرد:« با توجه به دستور كار مشخص در ژنو كه يك دور آن مذاكرات انجام شده است چنين موضوعي در دستور كار مذاكرات نبوده است.»
تروريسم بايد پاسخ كوبنده‌اي دريافت كند
يكي از خبرنگاران در ادامه پرسيد ايران اعلام كرده است پاسخ كوبنده‌اي به كساني كه از ريگي حمايت مي‌كنند خواهد داد، اين اقدام چگونه صورت خواهد گرفت؟ هم‌چنين كشورهايي اعلام كرده‌اند كه حاضرند به ايران در اين زمينه كمك كنند، اگر پيشنهاد خوبي در اين رابطه صورت گرفت آيا ايران قبول خواهد كرد؟
وزير امور خارجه گفت:« ما فكر مي‌كنيم كه همه هم‌نظر هستيم كه تروريسم بايد پاسخ كوبنده‌اي دريافت كند. در 30 سال گذشته در ميانه‌اي از بحران زندگي كرديم. در افغانستان بحراني را داريم كه از مرز30 سال گذشته است. در عراق با بحراني مواجهيم كه اگر از دوران صدام عبور كنيم طي 7 سال گذشته منشأ بسياري از مسائل در منطقه بوده است. اگر به گذشته‌ها برگرديم در برخي ديگر از همسايگان ايران بحران‌هايي را داشته‌ايم كه بخشي از آنها امروز هم وجود دارد.

ايران در كنار كمك به حل همه‌ي اين بحران‌ها و مشكلات منطقه‌اي كه به نقش ايران در حل بعضي از اين مسائل منطقه‌اي واقف هستيد، در اين زمينه تلاش‌هايي جدي مي‌كند. همان‌طور كه در اجلاس دوحه و حل مشكلات داخلي لبنان و ساير مسائلي كه با آن مواجهيم حضور فعالي داشته‌ايم. چنين كشوري حتما از اولويت‌هاي جدي‌اش امنيت مرزهايش است.
در30 سال گذشته در سطح بسيار بالايي اين امنيت در كشور ما حفظ شده است و طبيعي است كه در هيچ گوشه‌اي از مرز اجازه داده نخواهد شد كه امنيت مرزهاي ما خدشه‌دار شود. با اين نگاه قطعا پاسخ ايران جدي و كوبنده خواهد بود و دست مزدوران، جنايتكاران، خائنان و حاميان چنين جنايتكاراني را همانند موارد مشابه كوتاه خواهيم كرد.»
وي ادامه داد:« در ارتباط با پيشنهادات نيز علي‌القاعده هر پيشنهاد خوبي در هر زمينه‌اي از كشورها باشد ايران بررسي خواهد كرد و پاسخ خواهد داد.»
پاسخ مناسب هر موضوعي را در جاي خود مي‌دهيم
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه ميزان تاثير حوادثي كه در سيستان و بلوچستان رخ داد بر روند گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 چگونه خواهد بود؟ زيرا ايران برخي از كشورها و دستگاه‌هاي اطلاعاتي غرب را به دست داشتن در اين انفجار متهم كرده است، گفت:« ما پاسخ مناسب هر موضوعي را در جاي خود مي‌دهيم.»
به گزارش ايسنا، يكي از خبرنگاران گفت:« سردار جعفري عنوان كرده است كه مداركي در مورد دخالت سرويس‌هاي اطلاعاتي پاكستان دارد،» متكي گفت: « آن‌چه در منطقه شرقي ايران در پاكستان و اتصال آن با افغانستان مبني بر وجود برخي تماس‌ها و ارتباطات براي عمليات تروريستي در بخش‌هايي از كشور صورت مي‌گيرد، موضوعي است كه سوابق آن وجود دارد. با توجه به اين‌كه اين موضوع در دست پي‌گيري است و هماهنگي‌هايي براي مقابله نياز است صورت بگيرد، قاعدتا انتظار نداريد آن را در رسانه‌ها توضيح دهيم.»
يكي از خبرنگاران گفت:« البرادعي اشاره كرده است كه راه حل مسائل هسته‌يي از مسير مذاكره‌ شفاف ايران با آمريكا مي‌گذرد، آيا در ايران نيز چنين ديدگاهي وجود دارد يا نه؟»، رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان پاسخ داد:« آن‌چه كه در ژنو و مذاكرات 1+5 مورد گفت‌وگو قرار گرفت، بسته‌ پيشنهادي است كه ايران ارايه داده است و در آن قالب بديهي است كه ما اعلام آمادگي كرديم براي تداوم اين گفت‌وگوها. به نظر ما بسته‌ي پيشنهادي ارايه شده از سوي ايران بسته‌اي جامع با موضوعات مختلف است و مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف از جمله در مباحث هسته‌يي، خلع سلاح، جايگاه آژانس و سيستم نظارتي آن منجر به تصميمات و توافقات خوبي شود.»
يكي از خبرنگاران گفت:« اگر در مذاكرات به توافقي در مورد خريد سوخت برسيد، آيا اين توافقات مبني بر اين خواهد بود كه ايران در فعاليت هسته‌يي خود تغييراتي دهد يا آن را تعليق كند و يا مثل سابق فعاليت هسته‌يي‌اش را ادامه خواهد داد؟» متكي تاكيد كرد:« فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در چارچوب حقوقي كه در NPT دارد و رعايت تعهدات، در چارچوب مقررات آژانس است.

موضوع فعاليت قانوني صلح‌آميز هسته‌يي ايران كه براي تامين حق ملت ايران در ايجاد انرژي هسته‌يي و برق هسته‌يي كه مجلس نيز دولت را موظف كرده است 20 هزار مگاوات از طريق نيروگاه هسته‌يي تامين كند هدف‌گذاري شده است و اين موضوعي است كه طرف‌هاي مختلف به آن اذعان دارند.»
وي گفت:« درنخستين ديداري كه در دولت نهم در نيويورك داشتيم، برخي از وزراي خارجه مطرح مي‌كردند كه ما اصلا حقي را براي شما به رسميت نمي‌شناسيم، از آن موضع نادرست و غيرقانوني رسيده‌اند به اين موضع كه امروز همه‌ طرف‌ها اذعان مي‌كنند ايران در داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌يي حق دارد و ما در اين رابطه پيشرفت جدي مي‌بينيم. فكر مي‌كنيم همين روند در تبعيت از مقررات مي‌تواند مبناي خوبي در همكاري‌هاي طرفين باشد.»
سياست‌هاي مختلفي از سوي طرف‌هاي مختلف در تلاش براي سوزاندن «دست دوستي» اوباما است
يكي از خبرنگاران پرسيد:« آقاي لاريجاني عنوان كرده است، آمريكا دستي را كه براي مذاكره با تهران دراز كرده است را سوزانده است، آيا فكر مي‌كنيد با اين دست سوخته مي‌شود در مذاكرات شركت كرد؟» وزير امور خارجه پاسخ داد:« اين‌كه در ماه‌هاي مسووليت آقاي اوباما به عنوان رييس‌جمهور جديد آمريكا سياست‌هاي مختلفي از سوي طرف‌هاي مختلف در تلاش براي سوزاندن دست‌هاي ايشان هست، شكي نيست.

ايشان در زمان انتخابات شعارهايي را مطرح كردند. وقتي از او در دانشگاه واشنگتن در سخنراني‌هاي انتخاباتي پرسيدند كه چگونه مطمئن هستيد در انتخابات پيروز مي‌شويد؟ گفت من برخلاف پيشينيان مثبت صحبت مي‌كنم و از حل مسائل و تغيير سخن مي‌گويم و دولت آمريكا نيازمند اين است كه مواضع و سياست‌هايش را به واسطه‌ من با جهان تنظيم كند. اينها شعارهايي است كه او مطرح كرده است.
وي ادامه داد: « رييس جمهور امريكا در زمان تبليغات انتخاباتي در جمهوري چك گفت ما نمي‌توانيم درباره‌ بحث سلاح هسته‌يي، تبعيض‌آميز برخورد كنيم و سخن از خلع سلاح هسته‌يي در جهان مي‌كند كه همان زمان ايران از اين موضع استقبال كرد. در مذاكره با بعضي از كشورها براي تدوين كنوانسيون جديدي كه امحاء سلاح‌هاي هسته‌يي را در جهان پيش ببرد صحبت‌هايي داشتيم. در نخستين نطق آقاي رييس‌جمهور در دولت نهم در سازمان ملل اين پيشنهاد مطرح شد و در سه سال گذشته پيشنهاد ايران در مورد خلع سلاح هسته‌يي در جهان در سازمان ملل به تصويب رسيده است و ما اين روند را امسال هم ادامه مي‌دهيم. اقدامي خلاف اين شعارها كردن طبيعي است كه تاثيرگذاري سياست‌هاي اعلامي را با مشكل مواجه مي‌كند.»
سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورها حق ندارند در جهت به آشوب كشاندن منطقه عمل كنند
وي افزود:« كساني كه در منطقه حضور دارند به طور جدي بايد اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهند و عكس‌العمل مناسب در اين مورد داشته باشند. سرويس‌هاي اطلاعاتي آنها حق ندارند در جهت به آشوب كشاندن منطقه عمل كنند. در گذشته اين سياست حاكم بود و جواب آن را دريافت كردند اما بعد هم آنها به تجارب تاريخي خود توجه نكردند. در صحبتي كه با يكي از مسوولان بين‌المللي سازمان ملل در ژنو داشتم، ايشان كه اهل يكي از جمهوري‌هاي شوروي سابق است مي‌گفت ما از انگليسي‌ها و افغانستان درس نگرفتيم و به آن مصيبت گرفتار شديم. آمريكايي‌ها هم در موضوع افغانستان از ما درس نگرفتند.»
متكي درخصوص رويكرد ايران نسبت به حوادث سيستان و بلوچستان و مذاكراتش با كشورهاي غربي ادامه داد:« اگر ايران موضعي اتخاذ مي‌كند به تناسب مساله‌اي است كه با آن مواجه است. موضوعي ممكن است واكنش تندتري ايجاب كند و موضوع ديگر واكنش متناسب خود را داشته باشد.»
يكي از خبرنگاران گفت:« شما عنوان كرديد فرانسه درخواست فروش سوخت به ايران را نداشته است؛ در حالي كه آژانس اعلام كرده است كه فرانسه جزو آن كشورها بوده است. مشكل ايران در رابطه با خريد اورانيوم از فرانسه چيست و آيا ايران پس از به توافق رسيدن در مورد خريد سوخت ، برنامه‌ي بومي و محلي براي توليد اورانيوم غني شده دارد، يا اين‌كه اين موضوع منتفي ‌شد؟» وزير امور خارجه گفت: « در دو كشوري كه آژانس اعلام كرده است براي فروش سوخت به ايران اعلام آمادگي كرده‌اند، نام فرانسه نبوده است. اگر در فاصله‌ي اين چند روز چنين آمادگي‌اي پيش آمده، در اين رابطه ما برنامه‌ريزي مي‌كنيم و تصميم‌گيري مي‌شود و نكته‌ خاصي وجود ندارد.»
حذف فرانسه از مذاكرات ارتباطي به موضوعات قبلي رابطه با اين كشور ندارد
وي گفت:« اين موضوع ارتباطي به موضوعات ديگري كه ما با فرانسه داريم از جمله 50 تن امكاني كه در توافقات گذشته با فرانسه داشته‌ايم و مسائل مرتبط با آن ندارد. اين موضوع را بايد در جاي خود مورد بحث و بررسي قرار داد.»
فعاليت قانوني صلح‌آميزهسته‌يي ايران براي سوخت نيروگاه‌هاي توليد برق ارتباطي با مذاكرات وين ندارند
متكي گفت:« ما ديپلمات‌ها در پاسخ به سوال‌هاي «اگر نشد» مي‌گوييم تلاش مي‌كنيم كه بشود. در چارچوب‌هاي قانوني موضوع را پي‌گيري مي‌كنيم. بر اساس توافقات آژانس، دارندگان اين سوخت متعهد به تامين سوخت كشورهايي هستند كه از آن برخوردار نيستند. اين وظيفه‌اي است كه NPT و مقررات آژانس بر عهده‌ي كشورهاي داراي سوخت گذاشته است. خواست ما كاملا روشن و قانوني است.

تلاش آژانس اين است كه بشود. اميدواريم آژانس در تلاش‌هاي خود موفق شود اما اگر اين توافقات صورت گرفت با بحث غني‌سازي ايران ارتباطي ندارد. يك موضوع تامين سوخت براي رآكتور اتمي تهران است و موضوع ديگر، فعاليت قانوني صلح‌آميز هسته‌يي ايران براي تامين سوخت جهت نيروگاه‌هاي توليد برق خود است و اين دو موضوع ارتباطي به هم ندارند.»
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در مورد سفر محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به تركيه و همراهي دو نفر از اعضاي مجمع نيز گفت:« براساس اطلاعاتي كه دريافت كرديم، ايشان براي سخنراني در يك دانشگاه در تركيه دعوت شده است و اين دعوت را پذيرفته‌اند.اين مطلبي است كه در گفت‌وگويي كه آقاي رضايي با من داشتند به آن اشاره كردند. اين سفر در چارچوب سفرهاي طبيعي است كه مي‌تواند صورت گيرد.»
به گزارش ايسنا، متكي در ادامه درخصوص لغو رواديد براي سفر به بعضي از كشورها بر تلاش و اهتمام دولت براي تسهيل در مراودات به‌ويژه براي تجار تاكيد كرد و گفت:« ايرانيان ما در خارج از كشور در چهار سال گذشته به دليل مشاهده‌ مقاومت ملت ايران در احقاق حقوق خود و تحقق جدي‌تر شعارهاي مبتني بر عزت، حكمت و مصلحت در اين دوره چهار ساله، نشانه‌هاي واضح‌تري از احساس غرور دارند كه اين براي ما بسيار دلگرم‌كننده است.»
وي گفت:« ما اهتمام ويژه‌اي براي حمايت ازفعاليت‌هاي اقتصادي ايرانيان درخارج از كشور و سرمايه‌گذاري آنها در كشورهايي كه با آنها گسترش روابط داشته‌ايم، داريم.»
سياست تحريم شكست خورده و نيازي به طراحي‌ براي خنثي‌سازي ندارد
درادامه يكي از خبرنگاران درباره بحث تحريم ايران ازسوي مقامات آمريكايي و تلاش‌هاي ايران براي خنثي‌سازي اين تحريم‌ها پرسيد، متكي گفت:« پيش از هر حركتي تحريم‌كنندگان به اتخاذ سياست‌هاي اين‌چنيني و اثرات آن وقوف دارند. سياست تحريم، سياست شكست خورده‌اي است و نيازي به اين ندارد كه ما طراحي‌هايي براي خنثي‌سازي آن داشته باشيم. آنها بايد به درآمدهاي خود نگاه كنند ببينند از تحريم چه كسي ضرر كرده است.»
وي در مورد اخباري مبني بر درخواست 20 كشور براي فروش بنزين به ايران گفت:« امروز ساده‌ترين كار، تجارت در دنيا است. بنابراين ما در تامين نيازمندي‌هاي كشور مشكلي نداشته و نخواهيم داشت.»
اميدواريم دولت آمريكا در مورد شواهد اقدام اخير سيستان اقدامات لازم را براي توقف همكاري‌ها به عمل آورد
يكي از خبرنگاران پرسيد:« آمريكا همواره مبارزه‌ي خود را با تروريسم اعلام كرده است، با توجه به اين‌كه برخي از مقامات ما عنوان كرده‌اند كه مقامات آمريكايي در حادثه‌ي سيستان و بلوچستان دست داشته‌اند، نظر شما در اين رابطه چيست؟» متكي گفت:« ما با مواضع اعلامي آمريكا در مخالفتش با تروريسم آشنا هستيم. اميدواريم دولت آمريكا موضوع اخير را كه بعضي از شواهدش از سوي مسوولين ذي‌ربط مطرح شده است به طور جدي مورد بررسي قرار دهد و اقدامات لازم را براي توقف اين‌گونه همراهي‌ها و همكاري‌ها به عمل آورد.»
با حساسيت حوادثي كه مي‌تواند دست‌هاي خارجي در آن دخالت داشته باشد را رصد مي‌كنيم
متكي هم‌چنين در رابطه با روابط ايران و عربستان گفت:« ما همواره بر همراهي، وحدت و همكاري تاكيد داشته‌ايم. بر اساس آموزه‌هاي امام راحلمان، يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي ما در قبال كشورهاي اسلامي است. تسليم برخي توطئه‌ها شدن براي ايجاد انشقاق در صفوف امت بزرگ اسلامي قطعا خواست دشمنان اسلام است.

اراده‌ي لازم براي خنثي‌سازي فتنه‌هايي از اين دست چه در قالب سازمان‌هايي كه در آن قرار داريم و چه در روابط دوجانبه كه با كشورهاي اسلامي داريم سرفصل‌هاي ثابت ايران است. اسلام‌هراسي فتنه‌اي است از سوي دشمنان اسلام، و سلاح خنثي كننده‌ي آن همدلي و وحدت و پرهيز از موارد اختلافي است. در اين چارچوب ما با حساسيت حوادثي را كه مي‌تواند دست‌هاي خارجي در آن دخالت داشته باشد را رصد مي‌كنيم. اينها بازي با آتش است و بديهي است كه افروزندگان چنين آتش‌هايي اولين سوزندگان آن خواهند بود.»
وي تاكيد كرد:« ايران و عربستان نقش مهمي در خنثي‌سازي توطئه‌ها با تدبير و تبادل نظر دارند.»

0 نظرهای شما: