آزیتا حاجیان:

آزیتا حاجیان:
جای خالی تصویر فعال و اثرگذار زنان در سینما احساس می شود


تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: به ندرت در سینمای ایران طی سالهای گذشته ، تصویری فعال ، اثرگذار و اکتیو از زنان را بر پرده نقره ای شاهد بوده ایم .
به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"،آزیتا حاجیان از بازیگران سینما ، تئاتر و تلویزیون در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کوثر با بیان این مطلب افزود : نکته مهم توجه به جایگاه انسان به صورت عام و در تمامی شئوون است و خودم خیلی اعتقادی به تقسیم بندی های جنسیتی رایج ندارم .
وی ادامه داد : متأسفانه به ندرت در سینمای ایران طی سالهای گذشته ، تصویری فعال ، اثرگذار و اکتیو از زنان را بر پرده نقره ای شاهد بوده ایم . البته برخی از کارگردان های متفکر و صاحب سبک ایرانی در آثارشان تا حد زیادی شمایل درست و کاملی از زن واقعی ایرانی را به تصویر کشیدند . بازیگر فیلم های روبان قرمز ، موج مرده و . . . ضمن اشاره به جایگاه زن در سینما اظهار داشت : متأسفانه در اغلب فیلم های ایرانی زنان با سینی چای در دست ، زن دوم ، زن مظلوم و تو سری خورده و نقش هایی از این دست تصویر شد و در این آثار از منزلت و جایگاه واقعی زنان خبری نیست .
این هنرمند ، عمده ترین دلیل این گونه از آسیب ها و خلاء ها را ناشی از فیلمنامه ها و آسان گیری مراجع تأیید فیلمنامه عنوان کرد و افزود : دلیل عمده این مسئله نبود حساسیت و نظارت دقیق و کارشناسانه در مرحله نگارش و تأیید فیلمنامه است . اگر با نگاهی منطقی ضعف های فیلمنامه به کارگردان ها گوشزد شود مطمئن باشید تصویر زنان در سینما از وضعیت فعلی خارج می شود . وی اضافه کرد : زنان در طول تاریخ و در جامعه معاصر حضور تأثیرگذارشان را به اثبات رسانده اند .
حاجیان با اشاره به تأثیر جشنواره فیلم کوثر گفت : این جشنواره می تواند با حمایت از فیلمسازانی که نگاه درست و کاملی به مقوله زن دارند به اثرگذاری بهتری برسد .
به گفته وی ، تغییر و تحول در این عرصه در کوتاه مدت ممکن نیست و جشنواره با جریان سازی و در طول دوره های مختلف است که می تواند نسبت به فرهنگسازی در این حوزه و ایجاد نگاه های سالم و جدی تر موفق شود . وی شرط مهم موقعیت جشنواره فیلم کوثر و به ثمر نشستن اهداف آن را جامعیت برگزاری ، نگاه فراگیر و ارتباط و تعامل با طیف های مختلف جامعه دانست .
گفتنی است چهارمین جشنواره فیلم کوثر از 27 تا 30 آبانماه جاری در تهران برگزار می شود .

0 نظرهای شما: