*متكي: مذاكرات راكتور تهران ارتباطي به غني‌سازي درايران ندارد

آخـريـن اخبـار از مذاكـرات ويـن
تاخير دور دوم مذاكرات پس از حذف فرانسه
متكي: مذاكرات راكتور تهران ارتباطي به غني‌سازي درايران ندارد

1388/07/28 10-20-2009 15:22:30
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي هسته‌يي
دور دوم گفت و گوها در وين به منظور بررسي پيشنهادهاي تامين سوخت راكتور تهران كه قرار بود ساعت ‌١٠ به وقت محلي( ‌٣٠/١١ به وقت تهران) برگزار شود به علت حذف فرانسه از متن پيشنهادي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي و درخواست هيات ها براي تعويق نشست براي بررسي متن جديد به تاخير افتاد.
به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيشتر خبرگزاري فرانسه علت تاخير نشست را اظهارات امروز منوچهر متكي وزير امور خارجه در بي نيازي تهران از مذاكره با فرانسه براي تامين سوخت راكتور تهران عنوان كرده بود. درحالي كه منابع مطلع نزديك به مذاكرات امروز تاكيد كرده‌اند علت اين تاخير تغيير در متن پيشنويس قرارداد و حذف فرانسه از آن بوده است.
به گزارش ايسنا، آخرين خبرهاي دريافتي از منابع مطلع نزديك به مذاكرات در وين حاكي است نماينده فرانسه تلاش بسيار فشرده و سنگيني را باهدف فشار بر مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي آغاز كرده تا مانع هر گونه توافقي در مذاكرات تامين سوخت راكتور تهران شود.
براساس اين اخبار نشست امروز كه قرار بود از ساعت ‌١٤ به وقت تهران آغاز شود به دليل فشار زياد نماينده فرانسه به شخص البرادعي تاكنون آغاز نشده است. تلاش منفي و تخريبي فرانسه سبب بروز اختلاف بين هيات هاي آمريكايي و روسي از سويي و هيات فرانسوي از سوي ديگر شده است.
به گزارش خبرنگار ايسنا، درحالي كه محمد البرادعي در پايان دور اول مذاكرات طرف‌هاي پيشنهاد دهنده ارايه سوخت، ايران و آژانس از "كاملا سازنده بودن" اين نشست خبر داد و اعلام كرد "بخش اعظم مسايل فني به بحث گذاشته شد" منابع نزديك به مذاكرات وين اعلام كردند، درپي اقدامات تخريبي كه عضو اخراجي اين مذاكرات - فرانسه- طي ‌٢٤ ساعت گذشته انجام داده است، شروع مذاكرات به تاخير افتاده است.
از نتايج روز نخست مذاكرات كارشناسي حذف فرانسه از مذاكرات بود.
منابع نزديك به هيات ايراني در مذاكرات وين كنار گذاشتن فرانسه از مذاكرات را در راستاي اعتراض جمهوري اسلامي ايران به پايبند نبودن فرانسه به تعهدات پيشين خود در قبال ايران اعلام كردند.
اين منبع با انتقاد از كوتاهي فرانسه در عمل به وظايف و تعهدات قانوني خود از جمله تحويل ‌٥٠ تن گاز UF6 گفت: گفت‌وگو با اين كشور به عنوان پيشنهاد دهنده تامين سوخت رآكتور تهران فاقد تضمين لازم است. از اين رو در مذاكرات امروز (سه‌شنبه) در وين فرانسه حضور ندارد.
ايران بيش از ‌٣٠ سال است كه سهام شركت فرانسوي اوروديف را در اختيار دارد؛ اما يك شريك غيرفعال اوروديف محسوب مي‌شود و هيچ گونه نقل و انتقال فن‌آوري و سوخت به جمهوري اسلامي وجود نداشته است.
منوچهر متكي امروز(سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين‌ پرسش كه "شما عنوان كرديد فرانسه درخواست فروش سوخت به ايران را نداشته است؛ در حالي كه آژانس اعلام كرده است كه فرانسه جزو آن كشورها بوده است. مشكل ايران در رابطه با خريد اورانيوم از فرانسه چيست و آيا ايران پس از به توافق رسيدن در مورد خريد سوخت، برنامه‌ي بومي و محلي براي توليد اورانيوم غني شده دارد، يا اين‌كه اين موضوع منتفي ‌شده است؟" گفت: « در دو كشوري كه آژانس اعلام كرده است براي فروش سوخت به ايران اعلام آمادگي كرده‌اند، نام فرانسه نبوده است. اگر در فاصله‌ي اين چند روز چنين آمادگي‌اي پيش آمده، در اين رابطه ما برنامه‌ريزي مي‌كنيم و تصميم‌گيري مي‌شود و نكته‌ خاصي وجود ندارد.»
وي گفت:« اين موضوع ارتباطي به موضوعات ديگري كه ما با فرانسه داريم، از جمله ‌٥٠ تن امكاني كه در توافقات گذشته با فرانسه داشته‌ايم. اين موضوع را بايد در جاي خود مورد بحث و بررسي قرار داد.»
متكي اظهار داشت:«در چارچوب‌هاي قانوني موضوع را پي‌گيري مي‌كنيم. بر اساس توافقات آژانس، دارندگان اين سوخت متعهد به تامين سوخت كشورهايي هستند كه از آن برخوردار نيستند. اين وظيفه‌اي است كه NPT و مقررات آژانس بر عهده‌ي كشورهاي داراي سوخت گذاشته است. خواست ما كاملا روشن و قانوني است. تلاش آژانس اين است كه بشود.»
وزير امور خارجه تاكيد كرد:« اما اگر اين توافقات صورت گرفت با بحث غني‌سازي ايران ارتباطي ندارد. يك موضوع تامين سوخت براي رآكتور اتمي تهران است و موضوع ديگر، فعاليت قانوني صلح‌آميز هسته‌يي ايران براي تامين سوخت جهت نيروگاه‌هاي توليد برق خود است و اين دو موضوع ارتباطي به هم ندارند.»
خبرنگاري در ارتباط با آمادگي آمريكا براي به رسميت شناختن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران از متكي پرسيد و وي گفت:« مقامات و مسوولين آمريكايي به صراحت در بعضي از اظهارنظرها به اين موضوع اشاره كرده‌اند و ما هم از آن استقبال مي‌كنيم. اذعان به‌حق ايران و برخورداري از فناوري هسته‌يي، اذعان به قانون و معاهدات و حقوق و تكاليف NPT و آژانس است. حقوق و مزايا بايد با هم ديده شود. اگر خلاف اين صورت گيرد انگيزه‌ پيوستن به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي را خدشه‌دار مي‌كند. لذا اذعان به حق هسته‌يي ايران اذعان به مقررات بين‌المللي است، اما نكته مورد توجه ما اين است كه اذعان بر روي كاغذ و عمل در ميدان و تحقق اين اذعان هم بايد در نظر گرفته شود.»
علي‌اصغر سلطانيه نماينده دايم ايران در آژانس در پايان نشست دوشنبه بدون اينكه به جزييات مذاكرات اشاره‌اي كند آنچه را كه مديركل آژانس درباره مذاكرات بيان كرد را مورد تاييد قرار داد.
به گزارش ايسنا، مهدي خانيكي، مديركل حوزه رياست و مديركل پيشين پادمان‌هاي هسته‌يي، حميدرضا عسگري مشاور حقوقي وزارت خارجه و مشاور رييس سازمان انرژي اتمي و علي‌اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ديگر كارشناسان فني و حقوقي از جمله مقاماتي هستند كه از سوي ايران در اين مذاكرات حضور دارند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، در اين نشست دانيل پونمن، معاون وزير انرژي آمريكا و علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نمايندگي آمريكا و ايران را بر عهده داشتند.
به گزارش ايسنا، برخي از رسانه‌هاي خارجي از احتمال ديدار جداگانه هيات ايراني مذاكره‌كننده درباره سوخت رآكتور تهران در حاشيه اين مذاكرات خبر مي‌دهند.
يك مقام ايراني نزديك به مذاكرات وين روز گذشته درباره احتمال مذاكرات دوجانبه طرف‌هاي پيشنهاد‌دهنده ارايه سوخت به ايران در حاشيه مذاكرات وين به ايسنا گفت: اگر هم مذاكره و گفت‌وگويي دو يا چند جانبه خارج از مذاكرات انجام شود در چارچوب مسايل فني انتقال سوخت خواهد بود.
وي گفت: هيات ايراني با دستور كار مشخص از تهران راهي وين شده است و صرفا مباحث فني در دستور كار است.
با اين حال با گذشت يك روز از مذاكرات و در حالي كه مدير كل آژانس از به بحث گذاشته شدن بخش اعظم مسايل فني خبر مي‌دهند اما هنوز هيچ جزيياتي از توافقات اوليه در مذاكرات اعلام نشده است.
كشورهاي پيشنهاد‌ دهنده سوخت از هفته‌هاي گذشته بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي بعضا يك‌ جانبه فضاي رسانه‌اي را براي شنيدن تصميم ايران درباره آنچه از آن به نام "جدول زمان‌بندي ارايه سوخت" نام مي‌بردند تحريك كردند، اين در حالي است كه مقامات ايران دريافت چنين سندي را تاكنون تاييد نكرده‌اند، بلكه به طور غيررسمي اعلام شد، صرفا كليت پيشنهاد ارايه سوخت از سوي اين كشورها به ايران داده شده است.

0 نظرهای شما: