لاريجاني درديداربانخست وزيرتركيه:

لاريجاني درديداربانخست وزيرتركيه:
مولانا فرهنگ مشترك و عامل پيوند دو ملت است

همكاري دو كشور مي‌تواند موجب تقويت و تحكيم آرامش و امنيت در منطقه گرد

1388/08/06 10-28-2009 14:53:12
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلسرجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در ادامه گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات عالي رتبه كشورمان پيش از ظهر امروز (چهارشنبه) با رييس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت‌وگو كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طرفين در اين ديدار مراودات و پيوندهاي دو ملت را عميق خوانده و بر ضرورت تحكيم و تقويت مناسبات دو كشور در تمامي عرصه‌ها تاكيد كردند.
لاريجاني در ابتداي اين ديدار با اظهار خرسندي از روند رو به رشد همكاري‌هاي دو كشور در تمامي عرصه‌ها، سفر نخست وزير تركيه به كشورمان را بسيار با اهميت و مهم خواند و ابراز اطمينان كرد "اين سفر فصل نويني در همكاري‌هاي دوستانه دو كشور در زمينه‌هاي گوناگون خواهد گشود."
وي دو كشور را داراي پيشينه فرهنگي ديرينه و نمايندگان دو تمدن بزرگ در منطقه دانست و افزود: اين پيشينه ديرينه فرهنگي باعث ايجاد روابطي پايدار و مستحكم ميان ايران و تركيه شده است.
رييس مجلس شوراي اسلامي در همين راستا از مولانا به عنوان فرهنگ مشترك و عامل پيوند دو ملت ياد كرد و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي توسعه و گسترش مناسبات برادرانه با تركيه قايل نيست.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات منطقه از جمله افغانستان، عراق و فلسطين اشاره كرد و نقش ايران و تركيه در آن‌ها را مكمل يكديگر خواند و افزود: همكاري دو كشور مي‌تواند موجب تقويت و تحكيم آرامش و امنيت در منطقه گردد.
وي در همين زمينه موضع‌گيري نخست وزير تركيه در مسئله فلسطين و به ويژه غزه را ستايس برانگيز دانست و تاكيد كرد: اين موضع‌گيري‌ها موجب تقويت جايگاه و نقش آفريني آنكارا در منطقه و جهان اسلام مي‌شود.
بر اساس اين گزارش نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار روابط دو كشور را فراتر از مناسبات دوستانه خواند و افزود: ايران و تركيه داراي يك فرهنگ و تمدن مشترك هستند.
وي مذاكرات خود با مقامات عالي رتبه سياسي كشورمان را بسيار رضايت‌بخش خواند و همكاري و همبستگي ميان دو كشور را بسيار مهم دانست.
رجب طيب اردوغان در ادامه با بيان اين‌كه منطقه دوران مشكلي را مي‌گذارند، گفت: در اين شرايط ايران و تركيه مسئوليت‌هاي مهمي بر عهده دارند.
وي افزود:‌ ما مجبوريم در منطقه صلح را برقرار كنيم و راه‌حل آن نيز به دست كشورهاي منطقه است و نبايد راه‌حلي از خارج منطقه بر آن تحميل گردد.
وي در ادامه به تحولات فلسطين به ويژه اوضاع غزه و مواضع تركيه در اجلاس داووس و لغو مانور نظامي مشترك با رژيم صهيونيستي اشاره كرد و آن را برخاسته از ديدگاه انساني خواند و خواستار همكاري مشترك كشورهاي اسلامي براي كمك به غزه شد.
نخست وزير تركيه در بخش ديگري از سخنان خود همكار‌ي‌هاي پارلماني ايران و تركيه را بسيار مهم دانست و افزود: اين مناسبات موجب تقويت تفاهم و مناسبات دوستانه دو كشور در ساير زمينه‌ها خواهد شد
.

0 نظرهای شما: