*پايـان مذاكـرات ويـن*

پايـان مذاكـرات ويـن


سلطانيه درگفت‌وگوباايسنا:

مذاكرات سازنده و موفق بود، طرف قرارداد اصلي، روسيه است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي هسته‌يي
نماينده‌ دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پس از پايان مذاكرات وين درباره انتقال سوخت به راكتور تهران، با اشاره به تهيه متن پيش‌نويس موافقت‌نامه در اين مذاكرات به خبرنگار ايسنا گفت:« ما اعلام كرده‌ايم اين پيش‌نويس بايد بررسي شود و فعلا درخصوص موافقت يا مخالفت با آن صحبتي نمي‌كنيم




»
علي‌اصغر سلطانيه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران درخصوص اينكه نام فرانسه در متن پيش‌نويس موافقت‌نامه‌ مذكور آمده است، درحالي كه ايران در پايان روز اول مذاكرات از خارج كردن نام فرانسه از مجموع كشورهاي پيشنهاد دهنده خبر داده بود، گفت:« بعد از آنكه روسيه و آمريكا براي ارايه‌ سوخت به ايران اعلام آمادگي كردند آژانس اعلام كرد فرانسه نيز مي‌خواهد در اين خصوص همكاري داشته باشد. فرانسه در مذاكرات وين حضور داشت، اما ما در ابتداي مذاكرات با مروري بر سابقه‌ فعاليت‌هاي هسته‌يي اين كشور در ايران و انتقاداتي كه بنده نسبت به نقض تعهدات فرانسه در30 سال گذشته در قبال ايران مطرح كردم، گفتيم كه تمايلي به حضور فرانسه در اين مذاكرات و قرارداد احتمالي نداريم. ما اعلام كرديم كه تمايل‌مان اين است كه همكاري‌هايمان را در چارچوب يك قرارداد با روسيه داشته باشيم و در متن پيش‌نويس موافقت‌نامه ضمن آنكه كشورهاي ديگر از جمله آمريكا و فرانسه نامشان ذكر شده است، اما طرف قرارداد اصلي روسيه خواهد بود و فرانسه يا هر كشور ديگري مي‌تواند در ذيل اين كشور وارد شود.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي،ادامه داد: « مذاكرات وين متعاقب درخواست رسمي ايران در دوم ژوئن 2009 مبني بر تامين سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران بوده است. اينجانب درنامه‌اي از طرف ايران از محمد البرادعي درخواست كردم كه اين موضوع را به كشورهايي كه علاقه‌مندند سوخت را براي ايران تامين كنند مطرح كند. پس از آن روسيه و آمريكا ابراز تمايل كردند و بعد از آن نيز فرانسه.»
وي با اشاره به روند مذاكرات وين، تصريح كرد: « اين مذاكرات تخصصي و درباره‌ ابعاد فني و حقوقي و در چارچوب فعاليت‌هاي آژانس و همكاري‌هاي دوجانبه است. در اين مذاكرات هيات‌هايي از روسيه، آمريكا و فرانسه به همراه كارشناسان و متخصصان‌شان حضور داشتند و از ايران هياتي از كارشناسان سازمان انرژي اتمي به سرپرستي اينجانب شركت كرد.»
سلطانيه با بيان اينكه « درمجموع مي‌توان گفت اين مذاكرات سازنده و موفق بوده است»، اظهار داشت:« ما مطالب و نظرات خود را مطرح كرديم و براساس صحبت‌هايي كه شد مدير كل آژانس كه در تمام مدت در مذاكرات حضور داشت و هماهنگ‌كننده‌ي آن بود، در جمع‌بندي متني را به عنوان موافقتنامه‌ همكاري طبق استانداردهايي كه آژانس با كشورهاي مختلف دارد، تنظيم كرد و بنا به درخواست ايشان تا پايان روز جمعه كشورهاي شركت‌كننده نظرات‌شان را به مدير كل ارايه دهند.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ادامه داد:« اين اولين بار است كه آژانس به وظيفه‌ اصلي خود مبني بر ايجاد تسهيلات ميان كشورهاي عضو در چند سال گذشته عمل مي‌كند و ما از اين رويداد به عنوان يك عضو آژانس حمايت مي‌كنيم.»
وي در خصوص مذاكرات ايران و آمريكا در حاشيه‌ اين مذاكرات نيز گفت:« جلسه‌ سه‌جانبه‌اي ميان ايران، آمريكا و آژانس در دفتر مديركل تشكيل شد كه اين جلسه درباره‌ همكاري‌هاي فني كه آمريكا براي انجام آن اعلام آمادگي كرده است، بود. در اين نشست در رابطه با كار راكتور و افزايش ايمني آن است صحبت شد و يك جلسه‌ تخصصي بود.»
به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،مذاكرات ايران ، آمريكا و روسيه كه با حضور كارشناسان آژانس از روز دوشنبه درباره چگونگي انتقال سوخت راكتور تهران آغاز شده بود، عصر چهارشنبه پايان يافت.
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بعد از پايان مذاكرات درجمع خبرنگاران از ارايه پيش نويس موافقت‌نامه‌اي بين ايران، آمريكا و روسيه و فرانسه براي ارايه اورانيوم غني شده به تهران خبر داد و گفت: اين پيش نويس به پايتخت‌هاي كشورهاي مذاكره كننده فرستاده شده است تا نتيجه و پاسخشان را تا جمعه به آن بدهند.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت كه پيش نويس توافق‌نامه‌اي كه پس از مذاكرات بين ايران، ‌روسيه، آمريكا و فرانسه در زمينه‌ي تامين اورانيوم غني‌سازي شده براي تهران تنظيم شده است براي تاييد تا روز جمعه به پايتخت‌هاي اين كشورها فرستاده شده است.
محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: من پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به گردش درآوردم كه به عقيده‌ي خودم يك رويكرد متعادل را درباره‌ چگونگي گام‌هاي بعدي ارائه مي‌كند. ضرب‌الاجل اينكه كشورهاي دخيل آن را تاييد كنند روز جمعه است.
البرادعي در جمع خبرنگاران گفت: هرگونه توافقي در اين زمينه به شوراي حكام 35 عضوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه خواهد شد تا به تاييد اين شورا برسد.
نشست بعدي شوراي حكام در اواخر ماه نوامبر انجام خواهد شد.
مديركل آژانس گفت: همه‌ي كساني كه در مذاكرات شركت داشتند در تلاش بودند به آينده نگاه كنند، نه به گذشته و زخم‌هايي كه سالها وجود داشت درمان كنند. اين (توافقنامه در صورتي كه رسما تاييد شود) مي‌تواند فضا را براي مذاكرات درباره‌ي گام‌هاي گسترده‌تر با هدف حل اين مساله باز كند.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، البرادعي درحالي از توافق بر سر موافقت‌نامه‌اي بين مذاكره كنندگان خبر مي‌داد كه مقامات ايراني روز گذشته مكررا اعلام كرده بودند فرانسه از جمع مذاكره كنندگان خارج شده است.
با اين حال منابع نزديك به مذاكرات وين اعلام كردند فرانسه با دوري جستن از رفتار گذشته و كوتاهي درعمل به تعهدات هسته‌يي سابق خود در قبال جمهوري اسلامي ايران، تعهد پاريس را براي تصحيح رفتار گذشته و پايبندي به تعهدات جديد اعلام كرده است.
به گفته اين منابع، نماينده فرانسه در مذاكرات وين امروز(چهارشنبه) هم چنين خواستار وساطت مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نزد تهران شد تا پاريس بتواند در قرارداد تامين سوخت راكتور تهران حضور داشته باشد.
يك منبع آگاه ديگر نزديك به مذاكرات وين تاكيد نيز كرد:« فرانسه با اين اقدام درپي تصحيح رفتار گذشته و اصلاح كارنامه خود در تعامل هسته اي با ايران است تا در نتيجه تهران بپذيرد پاريس يكي از طرف هاي قرارداد با ايران براي تامين سوخت هسته اي راكتور تحقيقاتي تهران باشد.»
ايران در وين دليل مخالفت با حضور فرانسه را عدم پايبندي اين كشور به تعهدات گذشته‌اش اعلام كرد.
مذاكرات ايران و آمريكا، روسيه و فرانسه كه در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي و با حضور كارشناسان آژانس از روز دوشنبه آغاز شد روز سه شنبه با توجه به مخالفت فرانسه با اقدام ايران مبني بر عدم تمايل به مذاكره در خصوص سوخت راكتور تهران با فرانسه به تاخير افتاد، اما پس از آن ايران به همراه روسيه و آمريكا در ديداري يك ساعته با محمد البرادعي در دفترش به بحث و بررسي در خصوص محتواي مذاكرات پرداختند.
اين مذاكرات در روز سوم (چهارشنبه) ساعت 11:30 به وقت محلي آغاز و پس از حدود دو ساعت پايان يافت.
جمهوري اسلامي ايران در آستانه مذاكرات وين در اعتراض به كوتاهي فرانسه در عمل به تعهدات سابق هسته اي خود در برابر ايران اين كشور را از قرارداد پيشنهادي تامين سوخت راكتور تهران حذف كرد.
يك منبع آگاه در وين كه به دومين پيش نويس قرارداد تامين سوخت راكتور تهران دسترسي يافته بود در همين رابطه تاكيد كرده بود كه براساس متن صريح اين پيش نويس، فرانسه طرف قرار داد جمهوري اسلامي ايران در اين موضوع نيست.
اين منبع آگاه گفت: حذف فرانسه از پيش نويس قرارداد تامين سوخت راكتور تهران قطعي است و پاريس در اين موضوع طرف قرارداد جمهوري اسلامي ايران نمي‌باشد و دومين پيش نويس تنظيم شده كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ميان كشورهاي شركت كننده در نشست توزيع كرد نيز گواهي بر اين مطلب است.
به گزارش ايسنا روز سه‌شنبه دور دوم گفت‌وگوها در وين به منظور بررسي پيشنهادهاي تامين سوخت راكتور تهران به علت حذف فرانسه از متن پيشنهادي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي و درخواست هيات ها براي تعويق نشست براي بررسي متن جديد به تاخير افتاد.
پيشتر از آن خبرگزاري فرانسه علت تاخير نشست را اظهارات منوچهر متكي ،وزير امور خارجه، در بي نيازي تهران از مذاكره با فرانسه براي تامين سوخت راكتور تهران عنوان كرده بود. درحالي كه منابع مطلع نزديك به مذاكرات تاكيد كردند علت اين تاخير تغيير در متن پيشنويس قرارداد و حذف فرانسه از آن بوده است.
آخرين خبرهاي دريافتي از منابع مطلع نزديك به مذاكرات در وين نيز در روز سه‌شنبه حاكي از اين بود كه نماينده فرانسه تلاش بسيار فشرده و سنگيني را باهدف فشار بر مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي آغاز كرده تا مانع هر گونه توافقي در مذاكرات تامين سوخت راكتور تهران شود.
همچنين درحالي كه محمد البرادعي در پايان دور اول مذاكرات طرف‌هاي پيشنهاد دهنده ارايه سوخت، ايران و آژانس از "كاملا سازنده بودن" اين نشست خبر داد و اعلام كرد "بخش اعظم مسايل فني به بحث گذاشته شد" منابع نزديك به مذاكرات وين اعلام كردند، درپي اقدامات تخريبي كه عضو اخراجي اين مذاكرات - فرانسه- طي ‌24 ساعت قبل از آن انجام داد، شروع مذاكرات به تاخير افتاد.
از نتايج روز نخست مذاكرات كارشناسي حذف فرانسه از مذاكرات بود.
منابع نزديك به هيات ايراني در مذاكرات وين كنار گذاشتن فرانسه از مذاكرات را در راستاي اعتراض جمهوري اسلامي ايران به پايبند نبودن فرانسه به تعهدات پيشين خود در قبال ايران اعلام كردند.
اين منبع با انتقاد از كوتاهي فرانسه در عمل به وظايف و تعهدات قانوني خود از جمله تحويل ‌50 تن گاز UF6 گفت: گفت‌وگو با اين كشور به عنوان پيشنهاد دهنده تامين سوخت رآكتور تهران فاقد تضمين لازم است. از اين رو در مذاكرات روز سه‌شنبه در وين فرانسه حضور ندارد.
ايران بيش از ‌30 سال است كه سهام شركت فرانسوي اوروديف را در اختيار دارد؛ اما يك شريك غيرفعال اوروديف محسوب مي‌شود و هيچ گونه نقل و انتقال فن‌آوري و سوخت به جمهوري اسلامي وجود نداشته است.
به گزارش ايسنا، مهدي خانيكي، مديركل حوزه رياست و مديركل پيشين پادمان‌هاي هسته‌يي، حميدرضا عسگري مشاور حقوقي وزارت خارجه و مشاور رييس سازمان انرژي اتمي و علي‌اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ديگر كارشناسان فني و حقوقي از جمله مقاماتي هستند كه از سوي ايران در اين مذاكرات حضور داشتند.

0 نظرهای شما: