رهبر معظّم انقلاب اسلامي در ديدار نخست وزیر ترکیه:

رهبر معظّم انقلاب اسلامي در ديدار نخست وزیر ترکیه:
ما از هر حرکتی که موجب تقویت دنیای اسلام شود حمایت می کنیم

نسخه غربی برای حل مسائل منطقه منصفانه، عادلانه و کارآمد نیست و توانایی حل مشکلات منطقه از جمله در فلسطین عراق و افغانستان را ندارد بنابراین ایران و ترکیه باید دوستانه و برادرانه برای حل این مسائل تلاش و
اقدام کنند


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هیأت همراه، با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی دو ملت ایران و ترکیه خاطرنشان کردند: روابط صمیمی امروز دو کشور در چند قرن اخیر سابقه نداشته است و ما از موفقیتهای پی در پی دولت شما در عرصه های داخلی و بین المللی خرسندیم.
به گزارش ايلنا ، رهبر انقلاب اسلامی، رویکرد سیاست خارجی ترکیه را در نگاه به دنیای اسلام، رویکردی کاملاً درست دانستند و با تحسین این نگاه افزودند: مواضع شما در حمایت از مردم فلسطین حرکت صحیح اسلامی و عقلایی بود و اینگونه حرکات جایگاه ترکیه را در دنیای اسلام استحکام می بخشد. حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: نزدیک شدن هرچه بیشتر دولت شما به دنیای اسلام، از یکسو موجب استقرار پایگاه مردمی شما در داخل ترکیه و از سوی دیگر زمینه ساز حمایت مسلمانان جهان از شما می شود.
ایشان با اشاره به خرسندی جمهوری اسلامی ایران از سیاستهای بین المللی و رویکرد اقتصادی – سیاسی ترکیه افزودند: ما از هر حرکتی که موجب تقویت دنیای اسلام شود حمایت می کنیم بهمین دلیل روابط دو کشور در سی سال گذشته در بهترین شرایط قرار دارد. حضرت آیت الله خامنه ای ظرفیت روابط ایران و ترکیه، چندین برابر وضع فعلی ارزیابی و خاطرنشان کردند: معتقدیم جدیت و سرعت عمل شما و آقای احمدی نژاد فرصت مغتنمی برای گسترش روابط دو کشور بوجود آورده است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع منطقه خاورمیانه تصریح کردند: نسخه غربی برای حل مسائل منطقه منصفانه، عادلانه و کارآمد نیست و توانایی حل مشکلات منطقه از جمله در فلسطین عراق و افغانستان را ندارد بنابراین ایران و ترکیه باید دوستانه و برادرانه برای حل این مسائل تلاش و اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضعفها و ناکامیهای امریکا در عراق و افغانستان خاطرنشان کردند: اطمینان داریم که بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه درخصوص مسایل عراق کمترین اختلافی وجود ندارد چرا که دو کشور خواهان ثبات، استقلال، امنیت و وحدت عراق هستند. ایشان افزودند: کسانی که امروز بر روی عراق پنجه انداختند، ثبات و استقلال واقعی عراق به نفع آنان نیست و برخلاف شعارشان، خواهان دموکراسی در عراق نیستند. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت همکاری صحیح و برنامه ریزی شده چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق افزودند: البته با این همکاری مخالفت و در راه تحقق آن کارشکنی خواهد شد اما این همکاری کار بسیار مهم و بزرگی است.
ایشان همچنین تشکیل گروه هشت کشور اسلامی موسوم به 8D اقدامی هوشمندانه ارزیابی و خاطرنشان کردند: سعی کنید این گروه فعال تر از گذشته برنامه های جدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را اجرا کند. در این دیدار که آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با اشاره به میهمان نوازی خوب جمهوری اسلامی ایران از وی و هیأت همراهش گفت: تاکنون با برادران و همتایان ایرانی، دیدارهای بسیار صمیمانه ای داشتیم و امکان بحث و تبادل نظر در همه ابعاد برای هیأت ترک فراهم شد. وی به دیدار و گفتگو با 400 تاجر ایرانی و ترک اشاره کرد و افزود: ترکیه برای توسعه و گسترش بیش از پیش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران و اتحاد و اتخاذ مواضع مشترک با ایران درخصوص مسایل منطقه ای و بین المللی تلاش خواهد کرد.

0 نظرهای شما: