متكي در ديدار با نخست‌وزير تركيه:

متكي در ديدار با نخست‌وزير تركيه:
كشورهاي منطقه همكاري‌هاي منطقه‌يي خود را ارتقا بخشند

1388/08/06 10-28-2009 09:59:59 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان سه‌شنبه شب در تهران با رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه ديدار و گفت‌وگو كرد
.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين ديدار كه احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز حضور داشت؛ طرفين با ابراز خرسندي از روند رو به رشد مناسبات دو كشور در زمينه‌هاي سياسي،‌ اقتصادي و فرهنگي و گفت‌وگو و رايزني پيرامون مسائل مهم منطقه‌اي و بين المللي، راههاي گسترش و تقويت بيش از پيش همكاري‌هاي في‌مابين را بررسي كردند.
متكي در اين ملاقات با اشاره به همكاري‌هاي گسترده تهران و آنكارا در زمينه‌هاي اقتصادي و تجاري اظهار داشت: مبادلات و همكاري‌هاي تجاري دو كشور طي سالهاي اخير از چهار ميليارد دلار به يازده ميليارد دلار افزايش يافته و اين ظرفيت وجود دارد كه اين مبادلات را به بيش از بيست ميليارد دلار ارتقاء دهيم.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به پنجاهمين سال امضاي قرارداد فرهنگي ميان دو كشور افزود: توسعه و تقويت مناسبات و همكاري‌هاي فرهنگي موجب مي‌شود كه روابط دو كشور بيشتر به يكديگر گره بخورد.
وي در ارتباط با تحولات منطقه‌اي با اشاره به رويكردهاي اشتباه دولت بوش در افغانستان تصريح كرد: اگر در دوره جديد هم رويكردهاي گذشته ادامه يابد، همان نتايج را به دنبال خواهد داشت، لذا لازم است كشورهاي منطقه به منظور كمك به حل و فصل بحران‌ها و توسعه و رفاه منطقه همكاري‌هاي منطقه‌اي خود را ارتقاء بخشند.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به نقش سازنده تركيه در منطقه، ضرورت برون‌رفت از مشكلات جاري فلسطين را مورد تاكيد قرار داد.
اردوغان نيز در اين ملاقات ضمن اظهار خرسندي از سومين سفر خود به ايران اظهار داشت: روابط ما در حوزه تجاري، اقتصادي،‌ سياسي و فرهنگي بايد بيش از پيش گسترده شود و تركيه آماده استفاده از حداكثر ظرفيت‌ها و امكانات خود براي گسترش مناسبات في‌مابين به ويژه در عرصه تجاري و اقتصادي مي‌باشد.
وي افزود: ما در اجلاس ششم كميته تجارت مرزي به منظور تسهيل مبادلات مرزي تغييراتي در قوانين به عمل آورده‌ايم از اين رو سه بازارچه مرزي دو كشور فعال‌تر از گذشته خواهد شد.
اردوغان برگزاري اجلاس بيست‌ويكم كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در تركيه را مهم توصيف كرد و افزود: هدف ارتقاء مبادلات تجاري دو كشور به بيست ميليارد دلار دست يافتي و حتي ظرفيت‌هاي متقابل دو كشور بيش از اين ميزان است.
نخست‌وزير تركيه دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي را حق همه كشورها دانست.
در اين ديدار موضوع همكاري‌ در زمينه انتقال گاز تركمنستان به تركيه از طريق ايران و انتقال گاز ايران به اروپا از طريق تركيه از بحث‌هاي اصلي دو طرف بود و تلاش براي تسهيل در امور همكاري‌هاي گازي مورد توافق قرار گرفت.
طرفين همچنين راههاي رفع مشكلات در مرز در ارتباط با مسافر و كالا را مورد بررسي قرار داده و توافق نمودند رايزني‌ها در سطوح بالا در اين ارتباط استمرار يابد.
در اين ديدار همچنين دو طرف بر ادامه و افزايش رايزني‌هاي سياسي به منظور تقويت مناسبات و همفكري در خصوص تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي تاكيد كردند.

0 نظرهای شما: