با وجود تلاش عماني‌ها براي برداشت هرچه بيشتر نفت؛

با وجود تلاش عماني‌ها براي برداشت هرچه بيشتر نفت؛
توليد زودهنگام ميدان مشترك
هنگام از سوي ايران همچنان با تاخير روبه‌روست


1388/08/01 10-23-2009 12:17:15
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: انرژي
درحالي به نظر مي‌رسد مجريان پروژه‌ ميدان‌هاي نفتي حوزه خليج فارس از پاسخگويي به رسانه‌ها در مورد اين ميدان‌ها منع شده‌اند كه در پي تداوم تاخير توليد نفت در ميدان مشترك هنگام، باوجود آن‌كه قرار بود خرداد ماه توليد زودهنگام نفت از اين ميدان آغاز شود، اين اقدام به پايان آبان موكول شده است
.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باوجود تاخير چند ماهه در توليد زودهنگام از ميدان مشتركي كه عماني‌ها از اسفند سال گذشته توليد خود از آن را آغاز كرده‌اند و براي افزايش ميزان توليد تلاش مي‌كنند، آخرين اطلاع‌رساني مجريان مرتبط از راه‌اندازي كامل طرح توسعه زودهنگام اين ميدان تا 28 آبان ماه حكايت مي‌كند كه در اين خصوص تاخير در تهيه كالا و تست لوله‌هاي دريايي دليل ديركرد اعلام شده است.
بي‌نتيجه‌ ماندن طرح مشاركت به جاي رقابت در ميدان هنگام
درحالي‌كه به دنبال اتخاذ سياست "مشارکت به جاي رقابت" به عنوان يکي از برنامه هاي شرکت ملي نفت ايران براي توليد نفت و گاز از ميادين مشترک، مذاکرات متعددي با عمان براي توسعه مشترک ميدان نفتي هنگام آغاز شده بود، عماني‌ها از آذر سال 1386 درپي يک اقدام يک جانبه و به صورت مشارکت در توليد با شرکت انگليسي اينداگو، توسعه اين ميدان نفتي را آغاز کردند.
در اين رابطه طرف عماني با ساخت يک خط لوله ارتباطي به طول 25 کيلومتر از بخش مشترک ميدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسيسات موجود در راس‌الخيمه امارات، توليد روزانه حدود 10 هزار بشکه نفت را اين ميدان آغاز کرد.
سپس شرکت نفت فلات قاره نيز عمليات توسعه‌اي اين ميدان مشترک نفتي در خليج فارس را آغاز کرد که تاکنون با وجود گذشت حدود هشت ماه از شروع برداشت طرف عماني، توليد نفت در طرف ايران با تاخير‌هاي پياپي مواجه مي‌شود. در اين راستا ايران ملزم بوده همه تاسيسات فرآورش، اسكله، خطوط لوله و مخازن را بسازد.
روند وعده‌هاي پي در پي توليد زودهنگام از ميدان هنگام
پيش‌تر محمود زيرکچيان زاده ـ مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ـ با بيان اين‌که توليد زودهنگام نفت از ميدان هنگام در خرداد امسال با ظرفيت اوليه 16 هزار بشکه در روز راه‌اندازي مي‌شود، گفته بود كه طرح توليد زودهنگام ميدان هنگام ظرف مدت يک‌سال اجرايي شد که پيش‌بيني مي‌کنيم در فاز دوم توليد زودهنگام، امکان توليد 36 هزار بشکه نفت وجود داشته باشد.
پس از آن عبدالحسين قاصد ـ مجري طرح توسعه ميدان هنگام در شرکت نفت فلات قاره ـ نيز در خرداد ماه از توليد 5 هزار بشکه‌اي نفت از ميدان هنگام تا پايان تير ماه امسال خبر و توضيح داده بود كه نفت‌خام از يك چاه (هنگام 2) و از لايه‌هاي ايلام و سروك توليد خواهد شد كه با تكميل چاه دوم (هنگام 3) و همچنين حفر چاه سوم (هنگام 4) توليد از اين ميزان تا 16 هزار بشكه افزايش پيدا خواهد كرد.
او با اشاره به اين‌كه تاسيسات تفكيك نفت و گاز مربوط به ميدان هنگام طوري طراحي شده كه امكان افزايش ظرفيت آن تا روزانه 100 هزار بشكه وجود دارد، خاطرنشان كرده بود كه نفت ميدان هنگام سبك و با API حدود 42 است كه در حال حاضر چند امكان براي مصرف آن داريم؛ ابتدا انتقال آن به اسكله لافت (متعلق به شركت ملي گاز) براي صادرات فرآورده‌هاي نفت يا انتقال به بندر ماهشهر است كه هم‌اكنون اجرا مي‌شود؛ راهكار دوم انتقال نفت‌خام به پالايشگاه بندرعباس و راه سوم تكميل بندر صادراتي كندالو است كه هم‌اكنون در دست اجراست و در اين صورت مي‌توانيم مستقيم نفت را صادر كنيم.
همچنين به‌دنبال پيگيري‌هاي انجام شده درتيرماه، قاصد از انتقال جرثقيل شناور صدف 3000 (کرين بارج) از عسلويه به منطقه قشم، و آغاز نصب جكت (پايه سكو) در ميدان هنگام خبر داده و خاطرنشان كرده بود كه آغاز توليد از ميدان هنگام در اواخر مرداد ماه خواهد بود.
از سوي ديگر سيف‌اله جشن‌ساز - مديرعامل شركت ملي نفت - نيز در مردادماه از توليدي شدن ميدان طي3 تا 4 ماه آينده خبر داده و درخصوص تفاهم‌نامه‌هاي موجود مبني بر برداشت مشاركتي از ميدان‌هاي مشترك نفتي و گازي افزوده بود كه تلاش مي‌كنيم به صورت تفاهمي برداشت از ميادين مشترك هيدروكربوري انجام شود و اصولي هم تعريف شده است، ولي اگر ديگران موافقت نكردند ما نيز كار خود را مي‌كنيم؛ مانند ميدان هنگام كه توليد زود هنگام آن از طرف دو كشور ايران و عمان در حال انجام است و طي 3 تا 4 ماه آينده به توليد خواهد رسيد.
در ادامه، محمد صمصام‌ سخيراوي ـ معاون اداره حفاري شركت نفت فلات قاره ايران ـ در شهريور ماه از پايان حفاري اولين چاه ميدان هنگام خبر داده و گفته بود كه به‌اين ترتيب اولين چاه توليدي ميدان هنگام تا دوهفته آينده به توليد مي‌رسد و آماده تحويل به بهره‌بردار خواهد بود.
اين در حالي است كه در آخرين اطلاع‌رساني‌هاي انجام شده، 28 آبان ماه زمان توليد زودهنگام از ميدان هنگام بيان شده است. پيگيري خبرنگار ايسنا از مديران و مجريان مربوط به اين طرح براي اطلاع از آخرين وضعيت ميدان هنگام نيز تاكنون بي‌نتيجه مانده و كسي از آنان حاضر به پاسخگويي در اين زمينه نيست.
گفتني است، ميدان هنگام در مرز بين‌المللي آب‌هاي ايران و عمان و در فاصله تقريبي 45 كيلومتري جزيره قشم قرار دارد كه در سال 1975 با حفر يك حلقه چاه در آب‌هاي ايران كشف و به دنبال آن در سال 2006 ميلادي با حفر دومين چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد اين ميدان داراي نفت فرار با درجه 42 API و ميزان نفت درجاي بيش از 700 ميليون بشكه و گاز درجاي حدود دو تريليون فوت مكعب است.
گاز توليدي اين ميدان با خط لوله‌اي دريايي به طول 40 كيلومتر به جزيره قشم و نفت توليدي آن به جزيره قشم و به تاسيسات تفكيك‌گر انتقال پيدا مي‌كند و نفت تفكيكي (با خط لوله اي به طول 25 كيلومتر) به خط لوله 112 كيلومتري انتقال نفت به سيري منتقل مي‌شود.
80 درصد از ميدان هنگام در دست ايران و 20 درصد در دست عمان (بخاء غربي) قرار دارد. به‌منظور توسعه مشترك ميدان مذاكرات 13 ساله بين دو كشور وجود داشته كه درنهايت منجر به برداشت مشاركتي نشده است؛ از جمله شيوه توليد از ميدان مساله بوده كه عمان ميدان را به صورت مشاركت در توليد با شركت انگليسي اينداگو انجام داده است و از نظر حقوقي تفاوت‌هايي وجود دارد.
براساس بررسي‌هاي انجام شده توليد نفت به ميزان 16هزار بشكه در روز تا پنج سال ثابت خواهد بود و سپس تا افق 25 ساله رو به كاهش مي‌گذارد تا به روزانه 5 هزار بشكه برسد، ولي در بخش گاز همراه در پنج سال اول 40 ميليون فوت مكعب است كه در افق 25 ساله به تدريج به 80 ميليون فوت مكعب در روز افزايش پيدا مي‌كند.
ملاحظه مي‌شود درحالي به‌دلايل مختلف توليد زودهنگام ميدان مشترك هنگام به تاخير مي‌افتد كه طرف عماني با تلاش مضاعف درحال توليد از ميدان است و به‌نظر مي‌رسد كه باتوجه به اولويت توليد از ميدان‌هاي مشترك نفت‌وگاز لازم است در شرايط عمليات اجرايي ميدان تجديد نظر شود.

0 نظرهای شما: