مطبوعات و سفر اردوغان به تهران

مطبوعات و سفر اردوغان به تهران
روزنامه خراسان
در آستانه سفر به تهران نخست وزیر ترکیه
مصمم به همکاری با همسایه گرانقدرمان ایران برای ثبات و توسعه منطقه هستیم
سفیر ایران در آنکارا: در سفر اردوغان به تهران ۵ تا ۷ سند همکاری امضا می شود

بهروزی -رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که اواخر امشب در راس یک هیئت بلندپایه ۲۰۰ نفره وارد تهران می شود، در آستانه آغاز این سفر گفت: مصمم به همکاری با ایران برای ثبات و توسعه منطقه ایم. اردوغان با اشاره به این که در این سفر موضوعات بسیاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: این سفر به دلیل تبادل نظر در زمینه روابط ۲جانبه، منطقه ای و بین المللی با همسایه گرانقدرمان ایران اهمیت فراوانی دارد. نخست وزیر ترکیه اهداف ۲ کشور را در زمینه تجاری، رساندن سطح مبادلات به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ عنوان کرد. وی با بیان این که ایران دومین منبع تامین گاز ترکیه پس از روسیه است، اظهار کرد: در کنار این موضوع همکاری های مشترکی نیز در زمینه صنعت برق خواهیم داشت.
در همین حال، بهمن حسین پور، سفیر ایران در آنکارا اعلام کرد که نخست وزیر ترکیه در راس هیئت بلندپایه ای متشکل از وزیران خارجه، انرژی و بازرگانی خارجی، ۱۸ تن از نمایندگان مجلس، حدود ۱۰۰ تن از نمایندگان بخش خصوصی و ۴۰ تن از نمایندگان رسانه های مهم خبری این کشور به ایران سفر می کند. وی افزود: انتظار می رود در این سفر ۵ تا ۷ سند همکاری امضا شود که در رأس آن ها سند همکاری در بخش انرژی، بهداشت، بازرگانی و همکاری های مرزی است.
اردوغان: بر رساندن سطح مبادلات تجاری با ایران به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ تاکید داریم ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون دولتی ترکیه گزارش داد: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر به ایران گفت: مصمم به همکاری با ایران برای ثبات و توسعه منطقه ایم. نخست وزیر ترکیه روز شنبه گذشته پیش از آغاز سفر به ۲ کشور پاکستان و ایران در فرودگاه بین المللی آنتالیا به سوالات خبرنگاران در زمینه اهداف سفر به ایران پاسخ داد. اردوغان با اشاره به این که در سفر هیئت ترکیه به ایران موضوعات بسیاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت افزود: این سفر به دلیل تبادل نظر در زمینه روابط ۲ جانبه، منطقه ای و بین المللی با همسایه گرانقدرمان ایران، اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: سفرهای متعدد و فشرده مسئولان ۲ کشور در دوره های اخیر تنها یکی از نشانه های روابط رو به توسعه میان تهران و آنکارا به حساب می آید. نخست وزیر ترکیه اهداف ۲ کشور را در زمینه تجاری، رساندن سطح مبادلات با ایران به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ عنوان و بر اتفاق نظر با رئیس جمهور ایران در این زمینه که در دیدار ماه گذشته ۲ طرف با یکدیگر در حاشیه شصت و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، تاکید کرد.
ایران دومین منبع تامین گاز ترکیه پس از روسیه است اردوغان با خاطر نشان کردن این که ایران دومین منبع تامین گاز ترکیه بعد از روسیه است، ادامه داد: در کنار این موضوع، همکاری های مشترکی نیز در زمینه صنعت برق خواهیم داشت. وی هم چنین به نقش ترانزیتی ایران در زمینه صدور گاز ترکمنستان به ترکیه اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز ۲ طرف مذاکره خواهند داشت. نخست وزیر ترکیه از سطح روابط ۲ کشور در مبارزه مشترک با تروریسم ابراز خرسندی و اظهار امیدواری کرد که این همکاری مشترک مانند گذشته ادامه یابد و همکاری ها در این زمینه بیش از پیش افزایش یابد.
اردوغان درباره فعالیت های هسته ای ایران نیز اظهار داشت: در این زمینه سیاست ما مشخص است، سیاست ترکیه در زمینه مخالفت با سلاح های کشتارجمعی آشکار است آنکارا موافق فعالیت ها در زمینه تولید سلاح اتمی توسط هیچ کشوری نیست و حساسیت ما در منطقه نسبت به این موضوع نیز امری واضح است. اردوغان درباره همکاری ها با ایران نیز گفت: ما مصمم به برداشتن گام های مشترک با ایران در تمامی زمینه ها برای ثبات و توسعه منطقه ایم، در سفر به ایران در کنار دیدار با محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ایران دیدار با رهبر عالی ایران حضرت آیت ا... سید علی خامنه ای، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران را نیز پیش بینی کرده ایم. به گفته نخست وزیر ترکیه، محمد آیدین و ظفر چاغلایان وزرای مشاور دولت در امور فرهنگ و صنایع، تانر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی، احمد داوود اوغلو وزیر خارجه و جودت ییلماز وزیر مشاور نیز در این سفر به وی ملحق خواهند شد. نخست وزیر ترکیه در این چارچوب در نشست مشترک اقتصادی ایران و ترکیه حضور خواهد یافت و در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت خواهد کرد.
سفیر ایران در آنکارا: در سفر اردوغان به تهران ۵ تا ۷ سند همکاری امضا می شود به گزارش ایسنا در همین حال، بهمن حسین پور، سفیر ایران در آنکارا سخنان نخست وزیر ترکیه را بسیار ارزشمند و ستودنی توصیف و از مواضع صریح وی قدردانی کرد. وی همچنین به برنامه های سفر اردوغان در تهران اشاره کرد و افزود: انتظار می رود در این سفر ۵ تا ۷ سند همکاری میان مسئولان ۲ کشور امضا شود که در راس آن ها سندهای همکاری در بخش انرژی، بهداشت، بازرگانی و همکاری های مرزی است.
بهمن حسین پور همچنین در گفت وگو با ایرنا گفت: نخست وزیر ترکیه در راس هیئت بلندپایه ای متشکل از وزیران خارجه، انرژی و بازرگانی خارجی، ۱۸ تن از نمایندگان مجلس، حدود ۱۰۰ تن از نمایندگان بخش خصوصی و ۴۰ تن از نمایندگان رسانه های مهم خبری ترکیه عازم جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور:گسترش همه جانبه مناسبات و همکاری های ایران و ترکیه ضروری است هم زمان، معاون اول رئیس جمهور روابط تهران- آنکارا را راهبردی دانست و تصریح کرد: افزایش و گسترش همه جانبه مناسبات و همکاری های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در شرایط کنونی جهان، ضروری است.به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی ظهر روز گذشته در دیدار سفیر ترکیه با تاکید بر این که ظرفیت ها برای توسعه روابط ۲جانبه فراوان است، اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه می تواند تا بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
آقایی: انتقال گاز ایران به اروپا در سفر اردوغان می تواند نهایی شود همچنین رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با تاکید بر اهمیت سفر نخست وزیر ترکیه به ایران گفت: قرارداد انتقال گاز ایران به اروپا می تواند در سفر اردوغان به تهران نهایی شود. به گزارش مهر، علی اکبر آقایی اظهار داشت: علاوه بر نهایی شدن انتقال گاز ایران به اروپا، موضوعات دیگری همچون مرز مشترک و بازارچه های مرزی نیز می تواند در مذاکرات مقامات ترک با ایران مدنظر قرار داشته باشد
.
اطلاعات بین الملل
اردوغان با هيأت 200 نفره به تهران سفر مي کند
دوشنبه 4 آبان 1388
هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی کشور ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور امشب وارد تهران می شود. به گزارش مهر، در این سفر دو روزه که از دوشنبه شب آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، نخست وزیر ترکیه با رئیس جمهوري، معاون اول وی، رئیس مجلس و وزیر خارجه دیدار و گفتگو خواهد کرد.گفتگو پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی موضوع اصلی سفر اردوغان به تهران است.وزیران تجارت خارجی، انرژی و خارجه از جمله وزیران کابینه اردوغان هستند که در این سفر وی را همراهی می‌کنند و احتمالا مذاکرات دوجانبه‌ای با همتایان خود خواهند داشت.همچنین نام 18 نماینده ازپارلمان ترکیه نیز در بین هیات سیاسی و اقتصادی ترکیه دیده می‌شود.تعدادنفرات هیات اعزامی ترک به تهران 200 نفر عنوان شده است که در نوع خود کم‌نظیر است.
مسير سفر نخست‌وزير تركيه ؛ تهران - واشنگتن

روزنامه سیاست روز

ورود اردوغان به بازي بزرگان سفر اردوغان به همراه وزرای خارجه، انرژی و وزیر مشاور در امور تجارت خارجی به تهران در حالی انجام می‌شود که بنا بر گزارش تلویزیون ان.تی.وی ترکیه، رجب طیب اردوغان پس از تهران به دعوت باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا به این کشور نیز سفر خواهد کرد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در رأس هیئتی 200 نفره امروز به تهران می‌آيد. اردوغان که طی یک سال اخیر به چهره‌ای ضد‌ اسرائیلی تبدیل شده است موضع اخیرش در مقابل معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ستایش رسانه ملی کشورمان را به دنبال داشت تا مقدمه‌ای برای تجلیل مواضع منفعت جویانه ترکیه در موضوع فلسطین باشد. ترکیه در حالی که مناسبات جدی اقتصادی، فرهنگی و نظامی با اسرائیل دارد اما در یک سال گذشته تلاش کرده است موضعی ضد اسرائیلی را برای تقویت جایگاه میاندارانه‌اش در میان کشورهای اسلامی برای خود تثبیت کند.

سفر اردوغان به همراه وزرای خارجه، انرژی و وزیر مشاور در امور تجارت خارجی به تهران در حالی انجام می‌شود که بنا بر گزارش تلویزیون ان.تی.وی ترکیه، رجب طیب اردوغان پس از تهران به دعوت باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا به این کشور نیز سفر خواهد کرد. نگاهی به سابقه تاریخی رابطه ایران و ترکیه نشان می‌دهد که ترکیه به دلیل روابط نزدیکش با امریکا در سال‌های اخیر به نوعی نقش رابط میان ایران و امریکا را برقرار کرده است.

پس از انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، بازیگران بین‌المللی و همچنین برخی فعالان سیاسی داخلی به برقراری ارتباط سیاسی دو کشور ایران و امریکا بسیار امیدوار شدند و پیشنهادهایی مطرح شد. عراق و ترکیه جزء اولین‌هایی بودند که این پیشنهاد را مطرح کردند به طوری که نیویورک تایمز در خبری اعلام آمادگی رجب طیب اردوغان را برای میانجیگری منتشر کرد. ایران در آن زمان صراحتاً این پیشنهاد را رد نکرد تا در آینده با استفاده از روابط خوبش با اردوغان بتواند مشکلات پیش‌رو در روابط خود با امریکا را حل و فصل نماید.

در حقیقت برخی معتقدند ایران، ترکیه را نوعی پل ارتباطی خود با امریکا می‌داند و با توجه به قدرت گرفتن احزاب اسلام‌گرا در این کشور به راحتی حاضر نمی‌شود که این پل ارتباطی را خراب کند. در میان همسایگان ایران، روابط دو کشور ایران و ترکیه مبتنی بر گذشته تاریخی است. هر دو کشور ایران و ترکیه از موقعیت خاص استراتژیک در منطقه برخوردارند که این موقعیت مرهون جغرافیایی است که در آن قرار دارند. ایران پل ارتباطی ترکیه به شرق و ترکیه پل ارتباطی ایران به غرب است. در حال حاضر مرزهای ایران و ترکیه نزدیک به چهار قرن است که مرزهای صلح و دوستی است. این طولانی‌ترین مرزهای صلح میان دو کشور در جهان می‌تواند باشد که باید از آن برای تقویت روابط سود جست.

توجه به تحولات منطقه‌ای نیز تأکید مجدد بر این موضوع است. در حال حاضر مجموعه تحولات داخلی در ایران و ترکیه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی سبب شده است که روابط دو کشور از این نقطه عبور کند و به سطح اعتماد دوجانبه ارتقاء یابد. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باید طی شود. اتخاذ سیاست تنش‌زدایی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و ارائه نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها در کنار تأثیرات جهانی، در همسایگان به ویژه ترکیه نیز تأثیرگذار بوده است، به شکلی که روابط دو کشور در این دوران به ویژه در چند سال اخیر در مقایسه با دوره‌های قبلی ضمن دور شدن از فراز و نشیب‌های گذشته به دوره‌ای از ثبات و اطمینان رسیده است. البته در رسیدن به این نقطه، اتخاذ سیاست تنش‌زدایی ترکیه با همسایگان با توجه به ضرورت تطبیق شرایط خود با معیارهای اتحادیه اروپایی نیز نقش داشته است.

در کنار این موضوع، تحولات عراق و منافع و نگرانی‌های مشترک دو کشور از این ناحیه نیز تأثیر خود را داشته است. یکی از مهمترین ابزارهای رسیدن به این هدف اجرای اصول احترام متقابل و اعتماد سازی در روابط بوده است. همکاری مثبت امنیتی در سطوح مختلف در این روند قابل اشاره است. دامنه روابط ایران و ترکیه به علت همسایگی و سطوح آن از ابعاد بسیار گسترده و وسیعی برخوردار است که ساز‌ و ‌کارهای پیش‌بینی شده، آنها را هدایت می‌کند. ایران دومین تأمین ‌کننده نفت و گاز ترکیه است و با توجه به جایگاه و سهم ایران در ذخایر انرژی جهان، همسایگی و نیازهای متقابل و نوع روابط دو کشور به نظر می‌رسد که در آینده یکی از نقطه‌های اساسی همکاری‌ها میان ایران و ترکیه، موضوع انرژی باشد.

در حال‌حاضر، شرکت‌های ترک در ایران به لحاظ سرمایه‌گذاری، دومین رتبه را دارند و رویکرد ایران به بازسازی اقتصادی، فرصت‌های مناسبی برای این شرکت‌ها در کشورمان ایجاد کرده است.گسترش روابط اقتصادی، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر سایر سطوح روابط بگذارد و روابط را به گونه‌ای نهادینه کند که از آسیب‌های احتمالی دور بماند و به نقطه اطمینان برسد. با این وجود همسایگی ایران و ترکیه و نیازهای متقابل به یکدیگر به‌گونه‌ای است که می‌توان برای روابط دو کشور جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفت. قرار است در این سفر دو روزه اردوغان دیدارهایی با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و منوچهر متکی وزیر امور‌خارجه کشورمان داشته باشد.

روزنامه اطلاعات

سفر نخست‌وزير تركيه به ايران گام مهمي در مسير همکاري‌هاي راهبردي است
آنكارا ـ سفير جمهوري اسلامي ايران در آنكارا در آستانه سفر رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه به تهران، اين سفر را بسيار مهم وگام موثري در راه توسعه همكاري‌هاي راهبردي ميان دو كشور بزرگ و قدرتمند منطقه دانست.
بهمن حسين‌پور در گفت وگو با ايرنا به تشريح برنامه‌ها، اهداف و اهميت سفر رجب طيب اردوغان به تهران و فرايند روابط جمهوري اسلامي ايران و تركيه پرداخت.
وي گفت: نخست‌‌وزير تركبه در راس هيات بلندپايه‌اي متشكل از وزيران خارجه، انرژي و بازرگاني خارجي، 18 تن از نمايندگان مجلس، حدود 100 تن از نمايندگان بخش‌خصوصي و 40 تن از نمايندگان رسانه‌هاي مهم خبري تركيه پس فردا عازم جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.
حسين‌پور با اشاره به اين كه ايران و تركيه با سابقه 500ساله روابط مسالمت‌آميزي با يكديگر داشته‌اند و داراي مشتركات عميق فرهنگي، تاريخي و ديني و قومي هستند، فرآيند روابط دوكشور را بسيار مثبت و اميدواركننده توصيف و تصريح كرد: چشم‌انداز روابط ايران و تركيه روشن است و ما در آينده شاهد آمارهاي سه‌رقمي در حجم مبادلات تجاري ايران و تركيه خواهيم بود و بي شك همكاري راهبردي دو كشور بر توسعه صلح و ثبات و افزايش رفاه منطقه‌اي كمك شايان توجهي خواهد كرد

.

جام‌جم گزارش مي‌دهداردوغان به دنبال تقويت روابط با ايران

جام جم آنلاين: تهران قرار است امروز ميزبان رجب طيب اردوغان ، نخست‌وزير تركيه باشد. انتظار مي‌رود در سفر 3روزه اردوغان، وي با مقامات ايران از جمله رئيس‌جمهور، رئيس مجلس و وزير امورخارجه ديدار كند.اين سفر اگرچه در چارچوب روابط دو جانبه و توسعه همكاري‌هاي دو كشور صورت مي‌گيرد، اما نگاهي به رفتارهاي تركيه در چند ماه اخير نشان مي‌دهد كه به لحاظ منطقه‌اي و روابط بين‌الملل، اين سفر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است

.در چند روز اخير روابط تركيه و رژيم صهيونيستي بشدت متشنج شده است. تركيه و رژيم تل‌آويو از ديرباز هم‌پيمان استراتژيك بوده‌اند، اما از سال 2003 و در پي حاكميت حزب اسلامي عدالت و توسعه، اين روابط به سردي گراييد. تيرگي آشكار روابط آنكارا و تل‌آويو از آنجا شكل گرفت كه در اجلاس داووس كه با حضور شيمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستي برگزار شد، نخست‌وزير تركيه با اسم از حماس حمايت كرده و عملكرد رژيم‌صهيونيستي را در جنگ غزه محكوم كرد.
همچنين تركيه به رژيم صهيونيستي هشدار داد كه هرچه سريع‌تر به فاجعه انساني در غزه پايان دهد و تاكيد كرد اگر صدمات و رنج‌هاي وارده به فلسطينيان ادامه پيدا كند، روابط ميان دو طرف احيا نخواهد شد و گفتگوهاي صلح در خاورميانه بدون حركت به صورت راكد باقي مي‌ماند. احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه به خبرنگاران گفته بود: پايان دادن به فجايع انساني در غزه، تلاش‌ها براي سازش را هم در مسير فلسطينيان و هم در مسير سوريه احيا و مهم‌تر آن‌كه روح حكمفرماي صلح را در منطقه دوباره برقرار مي‌كند. اين چيزي است كه ما مي‌خواهيم.
اين اظهارات به ناراحتي آنكارا اشاره مي‌كرد كه ادامه جنگ در غزه، گفتگوهاي غيرمستقيم صلح ميان اسرائيل و سوريه - كه تركيه ميانجيگري آن را با تلاش‌ فراوان به عهده گرفته بود - را دچار اخلال كرده بود. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه در سفري كه بتازگي به سوريه، متحد استراتژيك ايران در منطقه خاورميانه داشت، به توافقات مهمي با بشار اسد، رئيس‌جمهور اين كشور دست يافت، به نحوي كه در اولين قدم، مسافرت بين اين دو كشور بدون صدور رواديد امكان‌پذير شده است. بسياري اين اتفاق را بازگشايي درهاي اروپا روي سوريه و خروج اين كشور از بن‌بست تعبير كرده‌اند.
همچنين در پي لغو مانور مشترك نظامي تل‌آويو و آنكارا موسوم به «عقاب آناتولي» توسط اردوغان، خشم صهيونيست‌ها از سياست ضد اسرائيلي دولتمردان تركيه به اوج رسيده است.
قرار بود مانور نظامي «عقاب آناتولي» با مشاركت ناتو و آمريكا و با استفاده از نيروي هوايي رژيم صهيونيستي برگزار شود كه اردوغان اين مانور نظامي را لغو كرد تا ضربه ديگري باشد بر روابط راهبردي تركيه با اسرائيل در دوران حاكميت لائيك‌هاي نظامي در تركيه.
اردوغان در پاسخ به انتقادات اسرائيل درباره حذف اين رژيم از مانور هوايي در تركيه، با عصبانيت گفت: «از كسي دستور نمي‌گيرم.» وي افزود: «مسوولان سياسي ناگزيرند به افكار عمومي كشورشان توجه داشته باشند.» بنابراين او نيز نمي‌توانسته است نظر مردم را ناديده بگيرد.
منازعه ميان تركيه و رژيم صهيونيستي زماني تيره‌تر شد كه وزارت امور خارجه اين رژيم، سفير تركيه در تل‌آويو را به علت آنچه پخش سريال تلويزيوني تحريك‌آميز عليه اين رژيم خواند، احضار كرد. در اين سريال، كه از تلويزيون تركيه پخش و البته با استقبال افكار عمومي تركيه نيز مواجه شد، نيروهاي رژيم صهيونيستي در حالي نمايش داده شده بودند كه به سوي يك دختر كوچك و يك نوزاد تازه به دنيا آمده فلسطيني به عمد تيراندازي و به فلسطينيان توهين مي‌كردند و آنها را به تمسخر مي‌گرفتند.
هدف تركيه چيست؟
به نظر مي‌رسد تركيه تلاش دارد جهت خود را با تغيير معيارهاي قدرت در منطقه كه در حال شكل‌گيري است، هماهنگ كند.
بايد توجه داشت كه قدرت‌هاي منطقه‌اي مانند ايران، سوريه، عربستان سعودي، عراق و... مي‌توانند شركاي بزرگ‌تر و مهم‌تري براي تركيه باشند. در حال حاضر تركيه با دولت اسلامگراي خود (حزب عدالت و توسعه)‌ جايگاه بهتري را در ميان كشورهاي مسلمان منطقه مي‌جويد و آنها را مكمل بهتري براي افزايش قدرت آنكارا حساب مي‌كند و براي دستيابي به اين منظور بايد رابطه خود را با رژيم صهيونيستي، بويژه در بخش نظامي كه همواره مورد اعتراض اين كشورها بوده، تعديل كند.
در عين حال تركيه درنظردارد با نزديكي به اين كشورها، وزن بيشتري براي خود در ميانجيگري براي حل مسائل منطقه كسب كند و در رابطه با اروپا و ناتو جايگاه سياسي مناسبي به دست آورد.
نگاهي به روابط ايران و تركيه نيز نشان مي‌دهد، مسائل مشترك متعددي ميان 2 كشور وجود دارد كه مي‌تواند به‌نفع هر دو كشور مورد بهره‌برداري قرار گيرد. در سطح كلان، ايران و تركيه دو كشوري هستند كه در مسائل منطقه‌اي مي‌توانند نقش مهمي ايفا كنند. هيچ برنامه كلاني در خاورميانه بدون حضور و مشاركت فعال اين دو كشور به‌ سرانجام نمي‌رسد.
دولت كنوني تركيه اكنون مي‌خواهد روابط بهتري با ايران داشته باشد. در دوران جنگ تحميلي برخي از مسوولان كنوني دولت تركيه كمك‌هاي ذي‌قيمتي به ايران كردند. آنها احساس نزديكي ويژه‌اي با ايران دارند. توسعه روابط اقتصادي ميان ايران و تركيه، نظير توسعه صادرات نفت و گاز ايران به اروپا از طريق تركيه به نفع هر دو كشور است. تركيه يكي از عمده‌ترين راه‌هاي ترانزيت كالا به ايران است. ايران هم متقابلا ظرفيت تبديل شدن به يك قطب ترانزيتي، نه فقط براي تركيه، بلكه براي بسياري از كشور‌هاي ديگر جهان و منطقه را دارد. همچنين حل عادلانه مسائل قومي منطقه‌اي، كه هم تركيه و هم ايران هر دو درگير هستند نياز به همكاري‌هاي جدي بين دو كشور دارد.
در عين حال منطقي اين است كه دولت ايران بهبود روابط خود را با همسايگان، بخصوص با تركيه در اولويت قرار بدهد.
سفر در جهت توسعه تفكر دوستي
سفيرايران در تركيه در آستانه سفر رجب طيب اردوغان، نخست‌وزيرتركيه به ايران گفت: همكاري‌هاي راهبردي دو كشور تاثيرات عميقي بر تشكيل خاورميانه بزرگ و قدرتمند خواهد داشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، بهمن حسين‌پور با اشاره به اين‌كه سفر اردوغان به تهران درچارچوب سفرهاي دوره‌اي مقامات دو كشور صورت مي‌گيرد، افزود: اسلام هراسي و همسايه هراسي بخشي از نقشه‌هاي امپرياليستي است و اين‌گونه سفرها در جهت توسعه تفكر دوستي قابل توجه است. وي همچنين گفت: نخست وزير تركيه در راس هيات بلندپايه‌اي متشكل از وزيران خارجه، انرژي و بازرگاني خارجي، 18 نفر از نمايندگان مجلس، حدود يكصد نفر از نمايندگان بخش خصوصي و 40 نفر از نمايندگان رسانه‌هاي مهم خبري تركيه عازم جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.
جواد جهانگيرزاده، نماينده اروميه و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به اين‌كه نيات اصلي سفر، روابط دوجانبه و توسعه همكاري‌ها ميان دو كشور است، گفت: طبيعي است كه ايران و تركيه در منطقه ويژه‌اي به‌سر مي‌برند كه حتي مجموع همكاري‌هاي ياد شده بدون توجه به مسائل بين‌الملل امكانپذير نيست.
وي تركيه را از بازيگران جدي عرصه سياست در منطقه دانست و با تاكيد بر نقش‌ خاص ايران در منطقه و در عرصه روابط بين‌الملل خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد كه نبايد به اين سفر مانند ساير سفرها در حوزه روابط منطقه‌اي نگريسته شود. اين سفر مي‌تواند آثار و پيامدهاي ويژه‌اي نسبت به آنچه پيش‌بيني مي‌شود، داشته باشد.
اين عضو كميسيون ملي و سياست خارجي با اشاره به جهتگيري‌هاي اخير اردوغان و لغو مانور مشترك ميان اسرائيل و تركيه خاطرنشان كرد: بحث تلاش تركيه در جهت ايجاد بستر مناسب براي پيگيري روابط ايران با اروپا و بعضي از كشورهايي كه با ايران دچار مشكل هستند و روابط اقتصادي بسيار جدي ميان تهران و آنكارا ازجمله نكات قابل توجه در اين سفر است و روابط تركيه و ايران را بايد خارج ازچارچوب عادي كه ميان كشورها برقرار است، در نظر گرفت.
همچنين محمدمهدي شهرياري، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و نماينده بجنورد در گفتگو با «جام‌جم» گفت: گمان نمي‌كنم بحث ميانجيگري تركيه در اين سفر مطرح باشد و بيشتر روابط دوجانبه، مشكلات و مسائل مرزي و ثبات دوجانبه سياسي محور گفتگوهاي اين سفر بود.
وي با اشاره به موضع‌گيري‌هاي اخير تركيه در قبال رژيم صهيونيستي گفت: در حال حاضر حكومت تركيه در دست اسلام‌گرايان است و از وقتي كه اين گروه بر سر كار آمده‌اند نفوذ رژيم صهيونيستي بخصوص نفوذي كه اين كشور در ارتش تركيه داشت كمرنگ شده است.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با يادآوري موضعگيري‌هاي اردوغان در داووس و لغو مانور نظامي دو كشور خاطرنشان كرد: اين موضوعات نشان مي‌دهد كه دولت تركيه درقبال موضوع فلسطين به ديدگاه ايران و كشورهاي اسلامي منطقه نزديك شده است.
كتايون مافي


تاکيد اردوغان بر روابط آنکارا


روزنامهء اعتماد تهران رجب طيب اردوغان گفت کشورش قصد دارد براي برقراري ثبات، توسعه و تحول در منطقه با ايران همکاري کند. به گزارش ايسنا نخست وزير ترکيه در آستانه سفر به تهران در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اينکه اين سفر از لحاظ تبادل نظر در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه يي و بين المللي از اهميت زيادي برخوردار است، ادامه داد؛ «سفرهاي متعدد مسوولان دو کشور در چند وقت اخير تنها يکي از نشانه هاي وجود روابط رو به رشد تهران - آنکارا است.»
وي درباره همکاري هاي کشورش با ايران بيان کرد؛ «ما قصد داريم تصميمات مشترکي را با ايران در تمامي زمينه ها براي ايجاد ثبات، توسعه و تحول در منطقه اتخاذ کنيم.» اردوغان با اشاره به ديدارش با محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ايران گفت قصد دارد به زودي با مقامات بلندپايه ايراني ديدار و گفت وگو کند.
براساس گزارش شبکه خبري العالم، نخست وزير ترکيه ادامه داد؛ «رسيدن ارزش مبادلات تجاري و اقتصادي با ايران به 20 ميليارد دلار در سال 2011 يکي از مهم ترين اهداف دو کشور است.» وي درباره مسائل هسته يي نيز تصريح کرد؛ «در اين راستا سياست هاي ما آشکار است.
سياست آشکار ترکيه در مخالفت با سلاح هاي کشتار جمعي است و آنکارا هرگز با انجام فعاليت هاي مربوط به توليد سلاح هاي هسته يي از سوي کشورها موافق نيست و حساسيت ما در منطقه در رابطه با اين مساله کاملاً آشکار است.»
روزنامه اعتماد

0 نظرهای شما: