یک منبع آگاه: ایران با چارچوب کلی پیشنهاد آژانس موافق است

یک منبع آگاه: ایران با چارچوب کلی پیشنهاد آژانس موافق است


13:21 1388 / 08 / 05
مسکو، 5 آبان، خبرگزاری «ریا نووستی»- یک منبع آگاه روز سه شنبه اطلاع داد که "ایران در 48 ساعت آینده پاسخ خود که شامل تعدیلات مهمی درپاسخ به پیشنهادهای آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیشنویس توافقنامه سوخت راکتور اتمی تحقیقاتی تهران است را به آژانس ارائه خواهد کرد".
این منبع آگاه به شبکه خبری العالم گفت: "در پاسخ تهران با چارچوب کلی توافقنامه سوخت راکتور اتمی تهران موافقت اما تحفظات مهمی نیز در لحاظ خواهد شد".
روسیه، فرانسه و آمریکا روز جمعه رسماً بسته پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عرضه سوخت هسته ای به رآکتور تحقیقاتی تهران را تایید کردند. این بسته پیشنهادی روز چهارشنبه در پایان مذاکرات فنی سه روزه در وین تنظیم شده بود. یک منبع آگاه در آژانس به «ریا نووستی» اطلاع داد که در پیشنویس توافقنامه چنین در نظر گرفته شده است که ماده اولیه برای عرضه سوخت به ایران 1.2 تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی سازی نطنز بدست آمده است، این اورانیوم در روسیه بطور تکمیلی غنی می شود و سپس در فرانسه کپسول های سوختی آماده می شوند. این بدین دلیل است که رآکتور در تهران توسط متخصصین آرژانتینی بر اساس فناوری های فرانسوی ساخته شده که سوخت آن را در حال حاضر تنها در فرانسه می توان تولید کرد. به گفته وی، این توافقنامه در صورتی که تایید شود، درهای ِمذاکرات پیرامون گام های آتی حل برنامه هسته ای ایران را می گشاید.

0 نظرهای شما: