احمدي‌نژاد در ديدار نخست وزير تركيه:

احمدي‌نژاد در ديدار نخست وزير تركيه:
غرب در تئوري و عمل به بن بست خورده است
تركيه و ايران مي‌توانند تئوري‌هاي جديدي براي دنيا ارايه كنند


1388/08/05 10-27-2009 13:15:16
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
رييس‌جمهور گفت: ايران و تركيه دو ملت برادر و داراي منافع و تهديدات مشترك هستند كه اگر با هم باشند مي‌توانند بر همه تهديدات غلبه كرده و از فرصت ها به نفع ملت هاي خود استفاده كنند
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدي نژاد ظهر امروز در ديدار رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه با تاكيد بر گسترش و تعميق هرچه بيشتر روابط دوجانبه و منطقه‌يي دو كشور اظهار داشت: بسياري از مشكلات و مسايلي كه به اقتصاد و امنيت منطقه و كشورهاي ما فشار وارد مي‌كند، تحميلي و به خاطر حضور و دخالت بيگانگان است كه از بعضي فاصله‌ها بين ملت‌ها و دولت‌ها استفاده مي‌كنند.
رييس جمهور تصريح كرد: كشورهاي منطقه به هر ميزان كه همكاري‌هاي منطقه‌يي خود را افزايش دهند اين فاصله‌ها از بين مي‌رود و فرصت براي طراحي بدخواهان كم مي شود .
وي گفت: همكاري ايران و تركيه به نفع دو كشور، منطقه و حتي كل جهان است .
رييس جمهور با اشاره به اينكه سياست‌هاي شصت ساله حاكم بر جهان با شكست مواجه شده است ، خاطر نشان كرد: امروز غرب هم در تئوري و هم در عمل با بن بست مواجه شده است و دنيا منتظر تئوري‌هاي جديدي است و تركيه و ايران مي‌توانند اين خلاء را پر كنند و اين نيازمند توسعه بيش از پيش همكاري ها است در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران هيچ محدوديتي براي توسعه همكاري ها در عرصه هاي مختلف ندارد.
دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر سرعت بخشيدن به انجام پروژه ها و توافقات دو جانبه ايران و تركيه اظهار داشت: تسريع در انجام پروژه‌هاي دوجانبه نيازمند وجود برنامه ريزي دقيق و تقويت همكاري‌هاي مشترك است در چنين شرايطي مي‌توان برخي موانع موجود در اجراي پروژه‌ها را رفع كرد.
رييس جمهور با قدرداني از موضع نخست وزير تركيه در قبال رژيم صهيونيستي گفت : واقعيت اين است كه رژيم صهيونيستي تهديدي براي همه ملت‌هاست و چنانچه فرصت پيدا كند مي‌خواهد همه كشورهاي منطقه را ضميمه خود كند و نمي‌خواهد هيچ كشور قدرتمندي در منطقه وجود داشته باشد. امروز هم شاهديم كه وقتي زورشان به مردم غزه نرسيد به قدس شريف حمله ور مي‌شود .
وي اضافه كرد: موضعگيري روشن شما در قبال رژيم صهيونيستي آثار مثبتي در كل دنيا و جهان اسلام به دنبال داشت و بدون ترديد همه ملتها از اين موضع شما خوشحال شدند .
دكتر احمدي نژاد همچنين از موضع‌گيري طيب اردوغان در قبال موضوع هسته‌اي كشورمان قدرداني كرد و گفت: بدون ترديد اگر عدالت نباشد مسايل و مشكلات حل نخواهد شد ، وقتي يك رژيم غير قانوني سلاح‌هاي اتمي دارد نمي توان از حق ديگران براي داشتن انرژي صلح آميز هسته‌اي ممانعت كرد .
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين ديدار خواستار گسترش و تحكيم هر چه بيشتر روابط و مناسبات دو جانبه و منطقه اي ايران و تركيه شد و اظهار داشت: تركيه مصمم است روابط برادرانه خود را با ايران هر چه بيشتر گسترش دهد.
نخست وزير تركيه همچنين با حمايت از حق مسلم كشورمان در زمينه انرژي صلح آميز هسته‌اي تصريح كرد: كساني كه مدعي خلع سلاح هسته‌يي در جهان هستند بايد خلع سلاح را ابتدا از كشور خودشان شروع كنند.
وي همچنين با حمايت از حضور ايران در اجلاس نابوكو گفت: معتقدم نابوكو دير يا زود به اهميت حضور جمهوري اسلامي ايران پي خواهد برد و ما نيز در نشست‌ها ضرورت اين نياز را به اعضا منتقل مي‌كنيم

0 نظرهای شما: