عواقب اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها از نگاه محجوب؛

عواقب اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها از نگاه محجوب؛
فقرا مفلس، طبقه متوسط محو و دولت زمین‌گیر مي‌شود
تحمل تورم ناشي از اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، خارج ازتوان جامعه است

اين لايحه به دنبال شوك درماني است
حتی در انقلاب‌های اقتصادی هم هیچ کس قادر به اجرای یکباره چنین تحولی نبوده است

تنها راه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری، ارایه یک لایحه متمم بودجه

از سوی دولت است

ایلنا: علیرضا محجوب نماینده تهران با اشاره به اینکه احمد توکلی نیز نرخ رشد تورم در صورت اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تا 60 درصد ارزیابی کرده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که رقم تورم در اذهان این دوستان نیز به تدریج به رقمی که ما اعلام کردیم نزدیک‌تر می‌شود
. رئيس فراكسيون كارگري مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، ادامه داد: وقتی که بنده اعلام کردم تورم ناشی از اجرای این لایحه، سه رقمی خواهد بود و سالانه 20 درصد به نرخ تورم افزوده می‌شود، اعلام نرخ‌های دیگر نمایندگان نیز افزایش یافت. کما اینکه آقای توکلی در ابتدا اعلام می‌کردند، تورم این لایحه بین 35 تا 50 درصد است اما در حال حاضر اذعان می‌دارند که باید منتظر تورم 60 درصدی باشیم.
وی با بیان اینکه این نرخ تورم مربوط به قیمت‌های پایه است، افزود: افزایش قیمت‌های پایه سبب افزایش قیمت سهم بزرگی از کالاها می‌شود. به این ترتیب علاوه بر تورم عادی، شاهد چند برابر بار تورمی بیشتر خواهیم بود. رییس فراکسیون کارگری مجلس با اعتقاد بر اینکه تحمل چنین تورمی، خارج ازتوان جامعه است، اظهارداشت: متاسفانه بی توجه به توان اقتصادی کشور و ظرفیت‌های اقتصادی آن، این لایحه نوشته شده است وحتی در کمیسیون ویژه نیز، برخی موارد آن را بدتر کرده‌اند.
به گفته محجوب، کاهش شیب اجرایی این لایحه از سه سال به پنج سال چندان موثر نیست؛ چون بیماری‌اي همچون سرطان، می‌تواند سه ساله یا پنج ساله بیماری را بکشد. وی با اعتقاد به اینکه علیرغم کاهش این شیب، همچنان لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بدنبال شوک درمانی است خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ بیماری جسمانی را با شوک درمانی معالجه نکردند.
مشکل اقتصاد ما هم یک مشکل جسمی است، نه روحی. این نماینده تهران با بیان اینکه عرصه اقتصاد، محل اندیشه و عمل تدریجی است ادامه داد: حتی در انقلاب‌های اقتصادی هم هیچ کس قادر به اجرای یکباره چنین تحولی نبوده است. به همين دليل، انقلاب‌های اقتصادی نیز طی دوره‌هایي محقق شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه شوک درمانی راه گریز از این مشکلات نیست، اظهارداشت: شاید این کار نوعی فرار رو به جلو باشد؛ اما مشکلات را اضافه ‌کرده و دولت را زمین گیر مي‌کند. به این ترتیب فقرا روز به روز به افلاس افتاده و طبقه متوسط محو می‌شود. محجوب تاکید کرد: با اجراي لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، جامعه کاملا دو قطبی شده و شاهد دو قشر مرفع و فقیر خواهیم بود. چرا که طبقه متوسط به قشر فقیر می‌پیوندد و دیگر طبقه متوسط نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوالی که به زمان اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره داشت، گفت: از آنجا که این قانون عمدتا به بودجه مبتنی است، تا لایحه بودجه سال بعد، ارایه نشود؛ نمی‌توان تکلیف آن را مشخص کرد. از این رو، زودتر از سال 89 نمی‌توان این لایحه را اجرایی کرد.
به گفته وی تنها راه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری، ارایه یک لایحه متمم بودجه از سوی دولت است.

0 نظرهای شما: