هشدار رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان نسبت به ماده مخدر پان پراگ

هشدار رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان نسبت به ماده مخدر پان پراگ


خبرگزاري فارس: رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان نسبت به مصرف
ماده مخدر «پان پراگ» در قالب آدامس
خوشبو كننده دهان در بين كودكان و نوجوانان هشدار جدي داد


محمود تقي‌آبادي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ورود نوعي ماده مخدر جديد در كشور به ويژه گيلان اظهار داشت: مدتي است كه ماده مخدر جديدي به نام «پان» يا «پان پراگ» در قالب آدامس و خوشبو كننده‌هاي دهان از مرزهاي شرقي كشور وارد مي‌شود.
وي ادامه داد: اين جديدترين روش و تكنيك قاچاقچيان مواد مخدر براي به دست آوردن بازار فروش بهتر و سودجويي بيشتر است. تقي‌آبادي تغيير در نوع و الگوي مصرف مواد مخدر را از ديگر اهداف قاچاقچيان عنوان كرد و اظهار داشت: امروز شاهد توليد موادي هستيم كه به اشكال مختلف و برخي اغوا كننده به ويژه براي قشر جوان و نوجوان وارد بازار مي‌شود و اين امر لزوم آشنايي هر چه بيشتر افراد جامعه با اين موارد و عوارض آن را بيشتر مي‌كند. وي ورود ماده مخدر پان را در قالب نام‌هاي مختلف عنوان كرد و گفت: اين مواد مخدر با نام‌هاي متفاوت پان، ناس، ناس خارجي، پان پاكستان، پان عربي، راجا، ويتامين، ناس افغاني، ملوان زبل، نيسوار، پان اسفناج، گوتكا، تايتانيك، خوشبو كننده دهان و آدامس است.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان اضافه كرد: اين ماده در اشكال مختلف به صورت پودر، پاستيل، قرص‌هاي مكيدني يا جويدني با طعم‌هاي مختلف وارد بازار شده است. تقي‌آبادي تصريح كرد: طعم نعنايي يا ادويه معطر اين ماده با قيمت بسيار ارزان بين 50 تا 300 تومان گاهي در بسته‌بندي‌هاي زرورق آلومينيومي و داخل دستمال كاغذي كوچك عرضه مي‌شود.
وي با اشاره به تركيبات ماده مخدر پان پراگ خاطرنشان كرد: پان پراگ تركيبي از تنباكو، آهك، خاكستر، ادويه‌هاي معطر ساخارين و اسانس‌هاي افزودني غيرمجاز است. رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان افزود: در برخي از انواع اين ماده براي افزايش قدرت گيرايي، نشئه‌گي و سرخوشي تركيبات مخدر و يا توهم‌زاي ديگر نظير ترياك، حشيش و تركيبات شيميايي ديگري از جمله آرسنيك، منيزيم و سرب به آن اضافه مي‌شود. تقي‌آبادي اظهار داشت: در برخي موارد نيز افزودن داروهاي روانگردان نظير اكستازي به پان پراگ گزارش شده است.
وي نسبت به خطر مصرف پان براي كودكان دبستاني و نوجوانان هشدار داد و گفت: مصرف اين ماده توسط كودكان دبستاني و نوجوانان مي‌تواند به عنوان دروازه مصرف مواد مخدر سنگين‌تر و قوي‌تر مطرح شود و مقدمه‌اي براي تجربه مصرف مواد مخدر قوي‌تر، وابستگي و اعتياد آنها باشد. رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان آماده‌سازي خانواده‌ها، مسئولان آموزش و پرورش، مديران، آموزگاران مدرسه‌ها و دانش‌آموزان را بسيار مهم و ضرورت خواند.
تقي‌آبادي با اشاره به عوارض مصرف پان پراگ اظهار داشت: از دست دادن تعادل رفتاري و حركتي، حالت سبكي سر، افسردگي، بيقراري، خستگي، افزايش اشتها، اختلال خواب، افزايش تعريق، افزايش بزاق دهان، پرخاشگري، اضطراب و شادي كاذب از شايع‌ترين علائم مصرف اين مواد است. به گفته وي با گذشت زمان اين ماده ديگر نيازهاي روحي و جسمي فرد را تامين نمي‌كند و به همين دليل فرد معتاد به مرور به طرف مصرف مواد مخدر سنگين‌تر گرايش پيدا مي‌كند.
رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان تصريح كرد: عوارض مصرف اين مواد در بلند مدت مي‌تواند احتمال بروز سرطان دهان و حنجره، زردي دندان و پوسيدگي آنها، عوارض قلبي، عروقي و مشكلات تنفسي را در بر داشته باشد. تقي‌آبادي ايجاد حالت گيجي در دانش‌آموزان و افت تحصيلي را از ديگر عوارض مصرف پان پراگ عنوان كرد.
وي گفت: به دليل مصرف اين مواد و افزايش بزاق، فرد مجبور است مرتب آب دهان خود را بيرون بريزد كه سبب انتقال بيماري‌هاي عفوني مي‌شود.

0 نظرهای شما: