‌٧ آبان، روز جهاني سکته مغزي

‌٧ آبان، روز جهاني سکته مغزي
يک متخصص مغز و اعصاب
سکته مغزي، دومين علت مرگ و مير در دنياست
احتمال سکته مغزي در مردان ‌٥/١ برابر زنان است

1388/08/07 10-29-2009 15:54:51
خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
يک متخصص مغز و اعصاب گفت: سکته مغزي پس از بيماري هاي قلبي و عروقي، دومين علت شايع مرگ و مير در دنيا است

دكتر مهدي مقبولي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه زنجان، انسداد عروق مغزي و پارگي و خونريزي رگ‌هاي مغزي را دو طيف از علل بروز سکته مغزي دانست و اظهار کرد: در انسداد عروق مغزي يا تصلب شراين، معمولاً برخي رسوبات به تدريج در رگ‌ها ايجاد شده و موجب تنگي تدريجي پيش رونده عروق خون‌رسان به مغز مي شود و در نهايت، به نقطه اي مي رسد که انسداد رگ ها رخ مي دهد.
وي تشکيل لخته در قلب را از ديگر حالت‌هاي دخيل در بروز سکته مغزي دانست و افزود: کنده شدن اين لخته از قلب و فرستاده شدن آن به عروق مغزي، موجب انسداد ناگهاني عروق مغزي مي شود، به گونه اي كه بافت مغز، تغذيه خوني خود را از دست مي دهد و دچار مرگ سلولي مي گردد.
اين پزشک متخصص زمينه هاي ژنتيکي، افزايش سن و جنس مذکر بودن را از عوامل غير قابل تعديل دخيل در سکته هاي مغزي برشمرد و افزود: چاقي، ديابت، چربي و فشار خون بالا و مصرف سيگار از جمله عوامل قابل تعديل مؤثر در بروز سکته مغزي مي باشند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي زنجان با بيان اينکه احتمال سکته مغزي در مردان تقريباً يک و نيم برابر بيش از زنان است، تصريح کرد: در مردان زمينه تصلب شراين سريعتر و شديدتر مي باشد و علاوه بر آن، زمينه ژنتيکي يا احتمال مصرف دخانيات نيز در افزايش احتمال سکته مغزي در اين جنس مؤثرتر مي باشد.
دكتر مقبولي ضمن تأکيد بر اينکه سکته مغزي، عوارض و ناتوانيهاي جسمي، اقتصادي و اجتماعي سنگيني بر بيمار، خانواده و جامعه تحميل مي کند، متذکر شد: احساس ضعف در يک نيمه صورت يا بدن، اختلال تکلم ناگهاني و کوري يک چشم، از جمله علايم شايعي هستند که مي توانند از وقوع سکته مغزي خبر دهند كه فرد بلافاصله پس از بروز اين علائم، بايد به پزشک متخصص مراجعه کند.
وي بسته به نوع مشکل ايجاد شده در سکته مغزي، راههاي درمان و ميزان بهبودي در بيماران مختلف را متفاوت دانست و اظهار کرد: عوامل خطرزا و شدت آنها، وجود بيماري‌هايي که قدرت کلي بدن را کاهش مي دهند، محل بروز سکته در مغز، وسعت سکته مغزي و سرعت تشخيص و شروع درمان در پيش آگاهي از سکته مغزي و کاهش ميزان مرگ و مير مؤثر مي باشد.
اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينکه برخي از بيماران پس از سکته مغزي و مداخله هاي درماني طي مدت زمان خاصي به طور کامل بهبود مي يابند و هيچ علامتي از ناتواني ندارند، خاطر نشان کرد: در اغلب بيماران، عوارضي نظير ضعف اندام هاي يک نيمه بدن، اختلال در تکلم و بينايي، اختلال حسي در يک نيمه بدن، انحراف صورت، اختلال تعادل، همچنين اختلال در راه رفتن به درجات مختلف از سکته مغزي به يادگار مي ماند.

0 نظرهای شما: