اردوغان/كامل:

اردوغان:

ايران نقش كليدي درصلح‌وثبات منطقه دارد
ديدارم از ايران باتفكر ميانجي‌گري انجام نشده است
روابط‌ تركيه‌واسراييل درچارچوب حقانيت! ادامه مي‌يابد
متن کامل مصاحبه مطبوعاتی نخست وزیر ترکیه

1388/08/06 10-28-2009 16:28:59 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
نخست‌وزير تركيه با بيان اين كه ايران و تركيه مهم‌ترين محور امنيت و صلح در منطقه هستند و اين دو قدرت بزرگ و تاثيرگذار با تمدن ديرينه‌شان براي ايجاد صلح و ثبات بسيار مهم هستند، افزود: مردم ايران و تركيه وظايف بسياري براي رفع مشكلات و ايجاد ثبات در منطقه دارند و تحكيم اين پيوند در ايجاد صلح در منطقه و جهان نقش بزرگي است كه بر عهده‌ي آن‌هاست


ايران و تركيه مهم‌ترين محور امنيت و صلح در منطقه هستند
به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رجب طيب اردوغان ـ نخست‌وزير تركيه ـ كه در راس هياتي 200 نفره به تهران سفر كرد، ظهر چهارشنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي در سفارت تركيه كه با دو ساعت تاخير آغاز شد در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ديدارهاي انجام شده بين ما مثبت بوده است؛ همان‌گونه كه مستحضر هستيد روابط ايران و تركيه تاريخي است كه در جهت صلح و ثبات است.
وي افزود: بعد از سه سال به كشور ايران سفر كرده‌ام و اين موجب خرسندي من است. روابط ما در كليه‌ي زمينه‌ها بر اساس حسن هم‌جواري و دخالت نكردن در امور داخلي دو كشور است و در تعدادي از حركت‌هاي سياسي و اقتصادي مشتركا حركت مي‌كنيم.
تركيه ارائه كننده پيشنهاداتي به جهان براي ثبات و ايجاد صلح در منطقه است
نخست وزير تركيه اين كشور را ارائه كننده پيشنهاداتي به جهان براي ثبات و ايجاد صلح در منطقه دانست و گفت: اين سياست دوستي با همسايگان است. طي دوران حكومت دولت هفت‌ساله‌مان كليه اهداف‌مان بر اين اساس بوده و بر اين اساس‌ با همه كشورهاي جهان و همسايگان ارتباط داشتيم.
او تركيه را پيگير صلح در منطقه معرفي و تصريح كرد: ما در اين سياست راسخ هستيم و با بعضي از كشورهاي همسايه‌مان تا آن‌جا پيش آمديم كه قصد لغو ويزا را براي آن‌ها داريم تا اين كه برادران سوري ما مي‌توانند راحت به كشور ما سفر كنند و هر كشوري كه در همسايگي ماست بر اين اساس با ما رابطه دارد.
قصد لغو ويزا براي كشورهاي همسايه را داريم
اردوغان صلح در دنيا را يك روند دانست و گفت: تركيه مصر است تا به صلح دست يابد؛ روزي نيست كه در كشوري متاسفانه بمب منفجر نشود و مردم جان‌شان را از دست ندهند و اين نشان دهنده اين است كه اهداف ايجاد صلح در قرن بيست و يكم به نتيجه نرسيده است و بازيگران هم نقش خود را خوب بازي نكرده‌اند.
نخست‌وزير تركيه با اشاره به وضعيت جغرافيايي و پتانسيل نيروي انساني ايران، بيان كرد: ايران با اين امكانات كشور مهمي در منطقه است و اين پتانسيل‌ها موجب نقش خاص ايران در منطقه مي‌شود. ايران با آن چه انجام مي‌دهد و انجام نمي‌دهد در ايجاد صلح و ثبات نقش كليدي خواهد داشت.
وي با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود در ايران يادآور شد: بايد نيمه‌ي پر ليوان را ديد و هميشه حمايت كننده از صلح باشيم؛ اگر انرژي خودمان را براي ايجاد رفاه و آرامش براي مردم مصرف كنيم خصومت‌ها برطرف مي‌شود.
نخست‌وزير تركيه با اشاره به قرارداد قصر شيرين ـ تعيين مرز بين دو كشور ـ اظهار كرد: اين مرز شايد از قديم‌ترين مرزهاي جهان باشد و قدمت زيادي دارد.
او با اشاره به سفر خود از پاكستان به تهران درباره اين كشور گفت: بعد از خروج ما از اين كشور انفجارهايي رخ داده است و اخبار اوليه حاكي از اين است كه 80 نفر در اين انفجار جان باخته‌اند. اين رقم بيش‌تر هم خواهد شد در كابل هم به ساختمان‌هاي سازمان ملل حمله شده است و چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه اين اتفاقات صلح جهان را به خطر مي‌اندازد. ما بايد در جهان يك زمينه‌ي مشترك ايجاد كنيم و با اين اتفاقات مبارزه كنيم.
ديدار ما از ايران در راستاي رايزني در ارتباط با مشكلات منطقه و مسائل جهاني بوده است
رجب طيب اردوغان در ادامه نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به پرسشي از سوي خبرنگاران مبني بر اين كه "با توجه به اين كه شما از پاكستان به تهران سفر كرده‌ايد و از اين‌جا نيز به ديدار اوباما مي‌رويد، گمانه‌زني‌ها از سفر شما ميانجي‌گري بين ايران و آمريكاست، چه دستاوردي از اين سفر با خود با همراه مي‌بريد؟" گفت: ديدار ما از ايران با تفكر ميانجي‌گري انجام نشده است. ديدار ما از ايران در راستاي رايزني در ارتباط با مشكلات منطقه و مسائل جهاني بوده است چرا كه در منطقه به همراه ايران كارهاي زيادي وجود دارد كه مي‌توانيم انجام دهيم چرا كه معتقديم كشوري كه پيشينه ديرينه دولتي و حكومتي دارد كه براي هر دو كشور اين مساله صادق است مي‌توانند در كنار هم كارهاي زيادي انجام دهند

او افزود: در همين چارچوب در ديدارها با رييس‌جمهور ايران، معاون اول رييس‌جمهور و رييس مجلس شوراي اسلامي فرصت به دست آمد تا درباره موضوعات ارزيابي‌هايي داشته باشيم. وزيران من فرصت يافتند تا با همتايان‌شان ديدار كنند. گروه‌هاي دوستي پارلماني دو كشور اين فرصت را يافتند تا با يكديگر ديدار كنند.
اردوغان تاكيد كرد: با اين سفر اين فرصت به دست آمد تا در اتاق بازرگاني صنايع و معادن حاضر شويم و زمينه‌ي آشنايي رو در رو براي صحبت‌هاي آتي فراهم شد.
آقاي رحيمي پيشنهاد دادند كه حجم مبادلات تا سال 2012 به 30 ميليارد برسد
نخست وزير تركيه با اشاره به روابط بازرگاني بين دو كشور اعلام كرد: ما دو كشوري هستيم كه در دو سال حجم مبادلات‌مان شش برابر شده است و اعتقاد داريم اين ميزان هم كافي نيست و قصد داريم تا سال 2012 اين ميزان را به 20 ميليارد برسانيم حتي آقاي رحيمي پيشنهاد دادند كه اين رقم به 30 ميليارد برسد. بر اين اساس هدف جديدي گذاشتيم و ما نيز گفتيم چه چيزي از آسمان نازل شود كه زمين قبول نكند؛ ما نيز قبول كرديم دليل اصلي سفر ما همين بوده است.
اردوغان با اشاره به نتايج سفر در پاسخ به سوالي درباره روابط آينده بين دو كشور گفت: در ارتباط با سياست خارجي بحث اصلي اين است كه دوست به دست آوريم و دشمن نداشته باشيم در سياست چه در سطح ملي و چه در سطح جهاني تفكر اصلي ما اين است.
روابط‌ تركيه و اسراييل در چارچوب حقانيت! است تركيه اراده‌ي سياسي خودش را خود معين مي‌كند
او روابط تركيه و رژيم صهيونيستي را مشخص و آشكار معرفي و بيان كرد: روابط‌مان در چارچوب حقانيت! است و آن را در اين چارچوب ادامه خواهيم داد. هيچ اراده‌اي را حاكم بر اراده‌ي سياسي خود نخواهيم ديد و قبول نخواهيم كرد. تركيه اراده‌ي سياسي خودش را خود معين مي‌كند و در اين راستا قدم‌هايش را برخواهد داشت.
به گزارش ايسنا، نخست‌وزير تركيه در پاسخ به سوالي درباره مساله هسته‌يي ايران گفت: تركيه در بحث منع سلاح‌هاي هسته‌يي قدم‌هاي زيادي برداشته و در اين راستا حركت مي‌كند در اين چارچوب در نشست سازمان ملل و شوراي امنيت به عنوان يكي از 15 كشور عضو مطرح كردم كه كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت بايد اولين قدم‌ها را براي منع سلاح هسته‌يي بردارند تا ساير كشورها توجه‌شان جلب شود.
وي افزود: كليه‌ي كشورها به لحاظ انساني اين حق مسلم را دارند تا از نيروي هسته‌يي‌ صلح‌آميز استفاده كنند. اين حق ايران و تركيه است.
اينكه دانشمندان و عالمان در كجا به دنيا آمده‌اند و كجا مرده‌اند، مهم نيست!
اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه سخنان شما در سازمان ملل مبني بر اين كه خوارزمي، ابن سينا و فارابي دانشمندان ترك و مسلمان هستند در ايران به گوش ملت ايران رسيده است؛ شما براي ملتي كه اين دانشمندان را جزئي از تاريخ خود مي دانند چه توضيحي داريد؟ با لبخندي تصريح كرد: اينكه دانشمندان و عالمان در كجا به دنيا آمده‌اند و كجا مرده‌اند، مهم نيست! بايد با يك ديد جهاني به اين مساله نگاه كرد. ما براي همگي آن‌ها احترام قائل هستيم و آن‌ها را دوست داريم. ما نمايندگان تفكر و انديشه‌اي هستيم كه در آن اگر كسي يك كلمه به ما بياموزد، ما را برده و غلام خود كرده است.
وي در ادامه در واكنش به تاكيد خبرنگار مبني بر اين كه شما آنها را ترك خوانديد، بدون بيان توضيحي صرفا تشكر كرد.
اردوغان در پاسخ به سوال ديگري درباره نقش تركيه در ميانجيگري بين رژيم صهيونيستي و سوريه تصريح كرد: در اولين مذاكرات حضور و نقشي نداشتيم با توجه به درخواست‌هاي سوريه و اسرائيل كه شايد مستقيم هم نبود، وارد بحث شديم و ميانجيگري مطرح شد. طي پنج دوره مذاكرات ادامه پيدا كرد. چهار دوره آن توسط نمايندگان ويژه و در دور پنجم با حضور نخست‌وزيران اين كشورها در آنكارا گرد هم آمديم.
اردوغان افزود: اول هفته اين مذاكرات شروع شد اما روي يك جمله تفاهم نبود و تا جمعه براي مذاكرات استراحت داديم تا تفاهم حاصل شود؛ اما قبل از اينكه مذاكرات به پايان برسد بمباران در غزه آغاز شد. آنچه كه در غزه حاكم بود را دوباره مطرح نمي‌كنم، ديدگاه ما در اين مورد مشخص است. اين نگاه تغيير نكرده است چرا كه در غزه روند بازسازي بعد از اجلاس شرم‌الشيخ و جمع‌آوري پول‌ها، زيربنا و روبنا به كلي نابود شده است.
نخست‌وزير تركيه با اشاره به نابودي بيمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌هاي سازمان ملل در غزه، استفاده از بمب‌هاي فسفري را يك كشتار جمعي خواند و گفت: 1500 نفر انسان بي‌گناه اعم از جوان و پير، زن و مرد و كودك از بين رفته‌اند. حدود پنج هزار نفر مجروح شدند و علي‌رغم اين اتفاق‌ها آيا ما وظيفه‌ي انساني خود را انجام نخواهيم داد.
همه كشورها بايد در مساله فلسطين حساس باشند
وي تاكيد كرد: همگي كشورها بايد در اين زمينه حساس باشند و كمك كنند تا اين مشكل مرتفع شود. تركيه سعي و تلاش نمي‌كند كه وظيفه‌اي را گردن بگيرد؛ اما اگر باز هم درخواستي باشد آماده كمك كنيم و به اين روند كمك مي‌كنيم. براي ما كافي است كه براي ايجاد صلح و ثبات هر كاري كه است را انجام دهيم و تاثيرگذار باشيم.
اتفاق داووس برنامه‌ريزي نشده بود
اردوغان در پاسخ به پرسشي درباره تغيير رويكرد سياست خارجي تركيه از غرب به خاورميانه تصريح كرد: اتفاق داووس برنامه‌ريزي نشده بود و خود به خود رخ داد، اگر اين حركت كه از ما سر زد را در مقابل غرب، تنها ببينيد، درست نيست ما در صدديم روابط با غرب و شرق همزمان خوب پيش برود. يك نگاه‌مان به غرب و يك نگاه‌مان به شرق است.
وي افزود: ما از طرفي در ورود به غرب و اروپا و از طرف ديگر براي آن‌ها در ورود به شرق هستيم، در كليه‌ي زمينه‌ها چه سياسي، نظامي، اقتصادي، فرهنگي و ... چه با غرب و چه با شرق سعي داريم مناسبات‌مان را گسترش دهيم.
نخست‌وزير تركيه با اشاره به وضعيت تركيه براي ورود به اتحاديه اروپا، اين كشور را در حال مذاكره معرفي و بيان كرد: ما عضو ناتو هستيم و با كشورهاي غربي گاهي يكسو عمل مي‌كنيم. سياست‌هايمان را به عنوان يك كشور لائيك و مبتني بر جمهوري استفاده مي‌كنيم. روند آتي ما نيز به همين منوال خواهد بود.
وي افزود: اين نگاه كه از جايي جدا شويم و به جاي ديگري بپيونديم، درست نيست. ما منافع كشورمان را مد نظر قرار مي‌دهيم و مهم اين است كه سطح رفاه خودمان را بالا ببريم.
نخست‌وزير تركيه درباره وضعيت هسته‌يي كشورش گفت: براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي قدم‌هاي اول را برداشتيم و مذاكرات با روسيه انجام مي‌شود در شرايط تصميم‌گيري هستيم. زمان كوتاهي داريم در اين چارچوب همكاران اين مسئله را دنبال مي‌كنند كه براي آن سفري به مسكو نيز خواهم داشت.
اردوغان درباره مذاكرات براي حضور ايران در قرارداد ناباكو گفت: ايران در بحث انرژي متفاوت از ساير كشورها است. ايران توليد كننده، مصرف كننده و ترانزيت انرژي است يك كشور توليد كننده گاز و نفت و همچنين مصرف كننده است. گاز را از طريق ايران مي‌توان به اروپا و ساير كشورها منتقل كرد.
وي افزود: دومين منبع گاز طبيعي تركيه بعد از روسيه ايران است و ما مذاكرات را براي بيشتر شدن آن ادامه خواهيم داد. در همين راستا براي انتقال گاز به تركمنستان به تركيه صحبت‌هاي لازم انجام شده است.
وي در پايان با اشاره به حضور تركيه در پروژه پارس جنوبي تصريح كرد: در حوزه پارس جنوبي اميدوارم نتايج مثبت باشد و اين حضور باعث مي‌شود روابط تعميق يابد.

0 نظرهای شما: