۱۳۸۸‬ اختصاصي سفير ايران: همكاري ايران و تركيه در بخش انرژي ، عمق روابط دوكشور است

سفير ايران: همكاري ايران و تركيه در بخش انرژي
عمق روابط دوكشور است
خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۰۶/۰۸/۸۸‬ كليات. سفر اردوغان. حسين پور. ايران - تركيه آنكارا - بهمن حسين پور سفير جمهوري اسلامي ايران در آنكارا در تحليل اهميت سفر رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به ايران و فرايند همكاريهاي دوكشور گفت: همكاري ايران و تركيه در بخش انرژي عمق روابط است و رابطه پايداري است.
به گزارش ايرنا، بهمن حسين پور در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در آنكارا توضيحاتي در خصوص اهميت ابعاد سفر نخست وزير تركيه به جمهوري اسلامي ايران داد.
خبرنگار ايرنا با ياد آوري كردن موافقتنامه‌اي كه در تيرماه ‪ ۱۳۸۶‬در آنكارا بين وزراي نفت جمهوري اسلامي ايران و انرژي تركيه به امضا رسيد و اين كه در اين توافقنامه موضوع استخراج گاز از سه حوزه گازي پارس جنوبي، سرمايه‌گذاري مشترك در احداث نيروگاههاي گازي و آبي و احداث خط لوله و ترانزيت گاز تركمنستان به تركيه از طريق قلمرو ايران مطرح بود، پرسيد، آيا اين توافقنامه در سفر آقاي اردوغان نهايي خواهد شد؟ حسين پور گفت : دوطرف موافقتنامه‌اي نيز در سال گذشته در همين زمينه در تهران به امضا رساندند كه در ارتباط با همين توافقات در آستانه سفر آقاي اردوغان به ايران در زمينه نهايي كردن اين موافقتنامه‌ها و تبديل آنها به قرارداد مذاكرات مهمي در آنكارا صورت گرفت كه انتظار مي‌رود اين قراردادها در تهران به امضا برسد.
گفته مي‌شود حجم اين قراردادها و سرمايه گذاريهايي كه صورت خواهد گرفت بين سه تا چهار ميليارد دلار خواهد بود.
حسين پور با اشاره به اهميت همكاري راهبردي ايران و تركيه در زمينه انرژي و تاثيرات مثبت آن از لحاظ منافع ملي مشترك دوكشور، منطقه‌اي و جهاني گفت: جمهوري اسلامي ايران دومين كشور بزرگ داراي منابع گاز در جهان است و تركيه نيز از موقعيت بسيار ممتازي در انتقال انرژي به غرب قرار دارد.
وي افزود : همه مي‌دانند كه بدون ايران طرح خط لوله نابوكو عملي نيست و البته مشاركت ايران نيز در اين طرح داراي منافعي براي كشورمان مي‌باشد . لذا همكاري دوكشور در زمينه انرژي عمق روابط دوجانبه است و همكاري پايداري خواهد بود.
حسين پور گفت: شكل‌گيري يك خاورميانه قدرتمند و باثبات بدون همكاري راهبردي دوكشور ممكن نيست و در اين راه نقش انرژي بيش از پيش برجسته مي شود.
وي گفت: روابط ايران و تركيه از خيلي جهات الگوي رابطه دوكشور دوست و برادر و همسايه است و مرزهاي مشترك دوكشور در طول قرنها مرز دوستي و برادري بوده است.
او گفت: اسلام هراسي و همسايه هراسي بخشي از توطئه‌هاي غرب است و همكاري ايران و تركيه به دنيا ثابت مي‌كند كه نبايد از همديگر ترس داشته باشيم.
وي تصريح كرد : اين گونه سفرها حتما در مناسبات جاري دوكشور بسيار تاثير گذار خواهد بود.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه دوشنبه شب در راس يك هيات بلند پايه سياسي - اقتصادي به تهران سفر كرد و مورد استقبال گرم مقامات كشورمان قرار گرفت .

0 نظرهای شما: