گزارش ايلنا از اپيدمي انفلوآنزاي نوع A در مراكز آموزشي:

گزارش ايلنا از اپيدمي انفلوآنزاي نوع A در مراكز آموزشي:
زنگ تعطيلي مدارس در خفا به صدا در آمد‌ه‌ است

در يك هفته گذشته غايبان كلاس‌ها تقريبا دو برابر شده است به گفته شاهدان عيني در برخي از مناطق شهر تا 15 نفر از يك كلاس غيبت داشته‌اند مسئله مورد بحث اين است كه كلاسي با 15 نفر غايب تشكيل مي‌شود عملا تعطيل شده است

ايلنا: با همه گير شدن آنفلوآنزاي نوع A در ايران كه از حال اپيدمي با شروع فصل سرما و بازگشايي مدارس، به حالت پاندمي در آمد، همه روزه بسياري از والدين با واژه آنفلوآنزا شب و روز مي گذرانند و با ترس از آن كودكان خود را به مدرسه مي فرستند، اما با اين حال به نظر مي رسد، مسئولان نمي خواهند مرهمي كارآمد براي تسكين ترس هاي آنها معرفي كنند و اين والدين هستند كه از رفتن كودكان خود به مدرسه جلوگيري مي كنند و چشم به دهان برخي دوخته‌اند كه به آنها بگويد نگران همكلاسي بيمار كودكانشان نباشند
. كلاس‌هاي خالي از دانش‌آموز و معلمان بلاتكليف
به گزارش خبرنگار ايلنا، در يك هفته گذشته غايبان كلاس‌ها تقريبا دو برابر شده است به گفته شاهدان عيني در برخي از مناطق شهر تا 15 نفر از يك كلاس غيبت داشته‌اند؛ مسئله مورد بحث اين است كه كلاسي با 15 نفر غايب عملا تعطيل شده است. اين در حالي است كه مسئولان اعلام كرده‌اند اگر تعداد غايبان از 15درصد كلاس بيشتر باشد، كلاس بايد تعطيل باشد و البته معلم عملا نمي‌تواند در اين كلاس‌ كاري انجام دهد .
مديران اين مدارس به عنوان مسئولان مي‌گويند براي تعطيلي كلاس درس و مدرسه احتياج به دستورالعمل وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است اما مسئولان نيز مي‌گويند اگر تعداد غايبان يك كلاس زياد باشد مدير موظف است كلاس را تعطيل كند، البته بايد اشاره كرد كه در برخي از مدارس جنوب شهر چند كلاس درس تعطيل شده است كه باتوجه به شواهدي كه گفته شد، بايد كل دانش‌آموزان مبتلا شده باشند كه مديركلاس را تعطيل كرده باشد. با اين حال تعدادي از مديران مدرسه خود تصميم به تعطيلي مدارس گرفته‌اند.
دستورالعمل‌هايي فقط براي نصب در برد
به گفته نايب رييس انجمن پزشكان عمومي كشور موج دوم آنفلوآنزاي نوع
Aدر كشور هم‌زمان با 15 روز پس از آغاز مدارس آغاز شده است و به دليل هم‌زماني با فصل سرما و ترس ناشي از آن در ميان مردم، مراجعه بيماران به مطب پزشكان 80 درصد افزايش يافته است. نماينده سازمان جهاني بهداشت در حالي بر تعطيلي مدارس در ايران براي جلوگيري از شيوع آنفلوآنزاي نوع A تاكيد دارد كه مسئولان وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و برخي از نمايندگان مجلس كشور براي وارد نيامدن خسارت مالي و از بين نرفتن نظم اجتماعي با آن مخالفت مي كنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، تاكنون در جهان چهار هزار و 500 نفر بر اثر آنفلوآنزاي نوع A جان خود را از دست داده‌اند كه كمترين ميزان شيوع آن در منطقه خاورميانه و آفريقا بوده به طوري كه در ايران تاكنون هزار و 194 نفر به آنفلوآنزاي نوع A مبتلا شده‌اند كه 16 نفر آنها فوت كرده‌اند. وزارت بهداشت و درمان كشورمان نيز در اين ارتباط با وزارت آموزش و پرورش در زمينه آموزش دانش آموزان و معلمان، با سازمان زندان‌ها براي كنترل و پيشگيري از شيوع آن در ميان زندانيان، با شهرداري تهران برا ي ضدعفوني كردن وسايل حمل و نقل عمومي اعم از مترو و اتوبوس و سازمان بهزيستي براي آمادگي مربيان مهدكودك‌ها و گروه‌هاي پرخطر نظير سالمندان و كودكان استثنايي دستورالعمل‌هايي را صادر كرده است. اما در عين حال اين بيماري با بازگشايي مدارس جنبه‌هاي ديگري به خود گرفت به طوري‌كه ضرورت تعطيلي كلاس در ايران هرچند با ابتلاي 15 درصدي دانش آموزان مطرح شد.
كلاس‌هاي قرنطينه‌اي كه دردي را درمان نكرد
وزير بهداشت و درمان در همين مورد و در ابتداي بازگشايي مدارس به ايلنا از ايجاد كلاس‌هاي قرنطينه دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوانزاي نوع A در مدارس خبر داده و گفته بود: اين تصميم براي جداسازي دانش‌آموزان مبتلا يا مشكوك از ساير دانش‌آموزان اتخاذ شده است.البته اين كلاس‌هاي قرنطينه نه به معناي تخصصي آن بلكه تنها هدف از اين كار جداسازي دانش‌آموزان مبتلا از ساير دانش‌آموزان است. اما با گذشت تنها دوهفته از آغاز كار مدارس و هم‌زماني آنفلوانزاي نوع A با آنفلوانزاي فصلي و تعطيلي تعدادي از مدارس در برخي از استان‌ها، سناريوي نعطيلي كلاس و مدارس شكل ديگري به خود گرفت و مسئولان را بر آن داشت تا خسارات مالي احتمالي از آن را تخمين بزنند.
تعطيل نكردن مدارس تنها به دليل خسارت مالي
عضو كميته كشوري آنفلوآنزا خسارت 3 ميلياردي به پايتخت را در پي تعطيلي مدارس هشدار جدي تلقي مي‌كند و به ايلنا مي‌گويد: ‌تعطيلي مدارس فرم اجتماعي را بر هم مي‌زند،‌ چنانچه تعطيلي مدارس در كشور مطرح شود لطمه زيادي به جامعه وارد مي‌شود به طوري كه اگر يك روز تعطيل شود باعث ترك 16 درصدي والدين و شاغلان از كار مي‌شود.
محمد سروش در پاسخ به اين موضوع كه سلامتي دانش‌آموزان مهم‌تر از بيكاري چند روزه مردم است،‌ ادامه مي‌دهد: ‌به دليل هزينه‌هايي كه تعطيلي مدارس در كشورهاي ديگر به بار آورده نمي‌توان به راحتي نسبت به آن اقدام كرد بلكه بايد با جايگزيني افراد در مشاغل، چرخه كار را متوقف نكرد، اما با اين وجود ستاد مقابله با آنفلوانزاي A در شهرستان‌ها نسبت به بسته‌ شدن كلاس‌ها يا مدرسه تصميم‌گيري مي‌كند و اين طور نيست كه مدير مدرسه به دلخواه خود اقدام به تعطيلي كند.
عضو كميته كشوري آنفلوانزاي نوع A گفته بود: اگر معلمي به اين ويروس مبتلا شود بايد معلم ديگري جايگزين آن شود و تعطيلي كلاس معني ندارد. در حالي كه نماينده سازمان جهاني بهداشت در جلسه اي با مسئولان ايراني متذكر شده برخي از كشورهاي جهان اعلام كرده‌اند كه تا ماه آينده 30درصد جمعيت آنها به آنفلوآنزاي نوع A مبتلا مي‌شوند بنابراين براي جلوگيري از شيوع اين بيماري اگر لازم شود بايد اقداماتي مانند تعطيلي مدارس نيز انجام مي‌شود.
طرح معلق شدن كلاس‌هاي درس در وزارت بهداشت
فارغ از انتقادات وارده به رسانه‌ها مبني بر ايجاد ترس مصنوعي در مردم، به نظر مي رسد كه چندي پيش معلق شدن كلاس‌هاي درس در وزارت بهداشت مطرح شده بود، به طوري‌كه رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به اولياء دانش‌آموزان و مدارس اكيداً توصيه كرد كه دانش‌آموزاني كه داراي تب و علائم بيماري آنفلوانزا هستند به هيچ عنوان به مدرسه نروند و با اشاره به اين كه طي هفته‌هاي اخير افزايش موارد ابتلا به بيماري آنفلوانزا در ميان دانش‌آموزان ديده شده است، دانش‌آموزان در صورت ابتلا به بيماري آنفلوانزا تا زمان بهبودي كامل و اجازه از پزشك به هيچ عنوان نبايد به مدرسه بروند.
به نظر مي‌رسد وزارت بهداشت به‌‌رغم توصيه‌هاي اكيدي كه به نرفتن دانش آموزان مبتلا به هرگونه علائم آنفلوانزا داشته و اعلام مي‌كند كه چنانچه در هر كلاس 15 درصد دانش آموزان مبتلا شدند به مدرسه نيايند، اما زنگ نعطيلي مدارس در خفا زده شده است چراكه هم اكنون بسياري از كلاس‌هاي درس به طور چشمگيري با كاهش دانش آموزان مواجه شده اند. هرچند مسولان بازهم در مورد آن سكوت مي‌كنند
.
گزارش: مرضيه سعادت

0 نظرهای شما: