احمدي‌نژاد:

احمدي‌نژاد: قيمت‌ها واقعا افزايش پيدا كرده است
همه ما به مفهوم واقعي اصلاح‌طلب هستيم و پرونده‌ ما طي چهار سال گذشته شاهد اين مساله است



نخبگان و روشنفكران هم به من راي دادند


برخي از سفارتخانه‌ها در تهران نسبت به استقبال از مجروحان در درگيري‌ها اعلام آمادگي كردند

ايلنا:- رئيس جمهور بر افزايش واقعي قيمت‌ها صحه گذاشت و تاكيد كرد: قيمت‌ها واقعا افزايش پيدا كرده است اما تقاضاي مردم هم چند برابر شده است. به گزارش ايلنا، محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با فهمي هويدي ـ روزنامه‌نگار مشهور عرب ـ كه در دو روزنامه دارالخليج ـ چاپ امارات ـ و روزنامه‌ي الشرق ـ چاپ قطر ـ منتشر شده به سوالات متعددي پاسخ گفت.
سوال: آيا با اين صحبت موافقيد كه وقتي پيروزمندانه از انتخابات خارج شديد، جمهوري اسلامي هم از اين انتخابات خارج شده و عرصه‌ آن جريحه‌دار و در بين صفوف آن اختلافاتي به وجود آمده؟
جواب: اين صحبت درست نيست چرا كه تمام آن چه كه اخيرا اتفاق افتاده از قبل اتفاق افتاده بود.اختلافات بين شخصيت‌ها و مواضع حتي درباره مساله فلسطين و حمايت از مقاومت از مسائلي بودند كه در تمامي انتخابات گذشته رياست جمهوري هم مطرح بودند، اما شيوه رقبا اين بار متفاوت بود به گونه‌اي كه بعضي‌ها سعي كردند كه از طريق ريختن به خيابان‌ها به اعمال فشار بپردازند. درعين حال رسانه‌ها و ساير وسايل ارتباط جمعي نقش بدي را در بسيج و تحريك مردم در داخل و گمراه كردن افراد در خارج از كشور ايفا كردند.
سوال: شما بعد از اعلام نتايج انتخابات و اتفاقاتي كه افتاد درباره‌ دخالت‌هاي بيگانگان صحبت كرديد روند اين دخالت‌ها چگونه بود؟
جواب: دخالت بيگانگان مساله‌اي حتمي است؛ برخي از كشورهاي غربي مثل انگليس و فرانسه از طريق اظهارنظرهاي رسمي و افزايش حجم تبليغات رسانه‌يي سعي كردند تا كارها را به سمت و سويي كه مي‌خواهند سوق دهند و اقدامات بي‌بي‌سي هم مثال اين مساله مي‌تواند باشد. برخي از سفارتخانه‌ها در تهران هم نسبت به استقبال از مجروحان در درگيري‌ها اعلام آمادگي كردند مثل ايتاليا كه اين مساله چيز عجيبي بود.
البته اين تنها سفارت نبود؛ دو سفارت ديگر هم بودند كه مواضع خودشان را اعلام نكردند. درعين حال كارمندان برخي از سفارتخانه‌ها را توقيف كرديم در حالي كه قصد تحريك تظاهركنندگان را داشتند و ما توانستيم از روابط آنان با برخي از عناصر را هم اطمينان پيدا كنيم. اين پرونده‌اي است كه به طوركلي جزييات آن مشخص نشده است. با وجود اين كه برخي اطلاعات منتشر شده اما زمان براي پرده برداشتن از حقايق و روند دخالت‌هاي انجام شده مناسب نبود كه به‌زودي در فرصت بعدي اعلام خواهد شد.
هم‌چنين با اين مساله كه اوضاع داخلي (كشور) قابليت شكاف و اختلاف را دارد موافق نيستم.
چرا كه ما در كشوري هستيم كه بيش از 70 ميليون جمعيت دارد و طيف‌هاي مختلفي را هم در بر مي‌گيرد و اگر كه تعداد اندكي آماده‌ي اين ايجاد شكاف و اختلاف باشند چندين برابر آن‌ها مقاومت كرده و در سايه‌ي توجه به ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامي خواهند بود.
سوال: توضيح شما در اين رابطه كه افراد فقير جامعه به نفع شما راي داده‌اند و نخبگان و فرهنگيان به نفع رقيب شما يعني آقاي ميرحسين موسوي راي داده‌اند، چيست؟
جواب: اين تصور درست نيست؛ چرا كه كساني كه به نفع من راي داده‌اند از اقشار مختلف اجتماع بوده‌اند. من بيش از 24 ميليون راي به دست آورده‌ام در حالي كه محرومان در كشور بيش از 12 ميليون راي ندارند.
سوال: گفتيد كه بين شما و رقيب اول‌تان آقاي ميرحسين موسوي 12 ميليون راي اختلاف وجود دارد؟ و اين چيزي است كه من در سوال خودم هم آن را مطرح كردم.
جواب: انكار نمي‌كنم كه بخشي از محرومان و روستاييان كشور كه من به مدت چهار سال گذشته آنان را مورد توجه قرار داد‌ه‌ام به نفع من راي داده‌اند اما آن چه كه خواستم بگويم آن است كه نخبگان، روشنفكران و ساير اقشار جامعه هم به من راي داده‌اند. بعضي‌ها سعي كردند از دانشجويان به عنوان عنصر فشار و قدرت استفاده كنند.
تصور آنان اين گونه است كه به محض شروع سال تحصيلي تظاهرات آغاز مي‌شود و دانشجويان به خيابان‌ها مي‌ريزند تا يك بار ديگر آشوب‌ها و هرج‌ومرج‌ها را ايجاد كنند؛ اما چنين چيزي اتفاق نيفتاد. مساله‌اي كه نشان مي‌دهد توهمات زيادي وجود داشته كه از طريق رسانه‌ها بازارگرمي مي‌شد، اما اين مساله صحت نداشت.
سوال: چه چيزي از تجربه‌ي انتخابات آموختيد؟
جواب: ياد گرفتم كه ما بايد بيش‌تر براي خدمت به مردم (كساني كه نيازهاي‌شان تجديد مي‌شود و مطالبات‌شان پاياني ندارد) تلاش كنيم. ياد گرفتم كه ما بايد چشمان‌مان را در برابر اقدامات دشمنان‌مان خوب باز كنيم چرا كه آن‌ها حيله‌ها و شيوه‌هاي تاثيرگذاري دارند كه حتي به فكر ما هم نمي‌رسد. ممكن است كه برخي از مردم تحت تاثير تبليغات و ‌اعمال فشارها قرار بگيرند اما به زودي متوجه حقايق مي‌شوند.
سوال: آيا زماني كه شما سه نفر از زنان را براي حضور در دولت انتخاب كرديد، خواستيد كه پيامي را هم از اين طريق ارسال كنيد؟
جواب: سعي كردم كه معيارهاي منحصر به فردي را براي انتخاب اعضاي كابينه داشته باشم و معتقد بودم و هستم كه اين سه زن از كساني هستند كه كاملا براي وزارتخانه‌هايي كه براي آن نامزد شدن مناسبند. من توجهي به اين كه آنان زن هستند ندارم چرا كه مساله كفايت و توانمندي‌شان براي من جدي بود، اما مجلس شوراي اسلامي نظر ديگري داشت و دو تن از آنان را نپذيرفت و تنها وزير سوم (وحيده‌ي دستجردي به عنوان وزير بهداشت) راي اعتماد گرفت.
سوال: بعد از تعيين وزيران زن كه به عنوان اولين‌بار و با وجود اعتراضات برخي مراجع در قم انجام شد شنيديم كه تصميماتي درباره تعيين زنان در پست استاندار وجود دارد، نظر شما چيست؟
جواب: چرا كه نه. هم‌چنان مساله‌ي توانمندي و كفايت افراد به عنوان يك معيار مدنظر است بنابراين شايسته است كه بين زنان و مردان در پست‌هاي مختلف دولتي فرق نگذاريم.
سوال: آيا به مساله حضور برخي از عناصر اصلاح‌طلب در دولت هم فكر كرده‌ايد؟
جواب: در انتخابات رياست جمهوري مردم به آنها راي ندادند ولي آن‌ها در مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده حضور دارند و از طريق آن فعاليت مي‌كنند. ثانيا بايد بدانيد كه همه ما به مفهوم واقعي كلمه اصلاح‌طلب هستيم و پرونده‌ ما طي چهار سال گذشته شاهد اين مساله است.
سوال: آيا به نظر شما پرونده‌ي انتخابات بسته شده است؟
جواب: در رابطه با خود من، اين مساله پايان يافته و پرونده‌اش بسته شده است. من مشغله‌هايي براي آينده دارم كه به من اجازه نمي‌دهد به پشت‌سر نگاه كنم.
سوال: تعداد بازداشت‌شدگاني كه به دادگاه ارجاع داده شده‌اند چند نفر است؟
جواب: من مسوول اين مساله نيستم چرا كه كلا اين مساله دست ‌دستگاه قضايي است.
سوال: شكايت‌هاي زيادي را در مورد گراني شنيدم كه طبقات فقير جامعه را با مشكل مواجه كرده است، نظر شما چيست؟
جواب: مي‌دانم كه قيمت‌ها واقعا افزايش پيدا كرده است اما تقاضاي مردم هم چند برابر شده است.
سوال: روزنامه‌ها اين طور منتشر كردند كه شما طرحي را براي بازنگري در حمايت از كالاها ارائه كرديد؟
جواب: مجلس شوراي اسلامي با سياست اصلاح اقتصادي كه ما آن را ارائه كرده بوديم موافقت كرد به گونه‌اي كه اكثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به آن راي موافق دادند. به اقتضاي اين سياست كه تا حدي برقرار كننده‌ي عدالت است ما به سمت برداشتن حمايت‌ها از كالاهاي اصلي براي همه حركت كرديم و سعي كرديم اين حمايت‌ها را به طور نقدي به فقرا ارائه كنيم.
در عين حال كه دايره‌ي بيمه و دستمزدها را افزايش مي‌دهيم و قيمت كالاها را هم بالا مي‌بريم. به گونه‌اي كه اين حمايت‌ها تنها به كساني كه مستحق آن هستند ارائه مي‌شود. در عين حال سعي مي‌كنيم تا اتكا به نفت را كاهش دهيم و صنايع ديگر را تشويق به فعاليت كنيم.
سوال: تا چه اندازه ايران از بحران جهاني اقتصاد تاثير پذيرفته است؟
جواب: اين تاثيرپذيري به دليل وجود يك دليل اصلي بسيار ضعيف بود. اين دليل همان اتكاي اندك ما به خارج در نتيجه‌ تحريم‌هاي تحميلي بوده است و هم‌چنين توجه شديد ما به خودكفايي. فراموش نكنيد كه ايران از نظر رشد اقتصادي در سطح جهان در رده‌ي هفدهم قرار دارد. صنايع خودروسازي در جهان در بخش فروش‌شان با كاهش مواجه هستند. در حالي كه همين صنايع در ايران تاثيري (از بحران اقتصادي) نپذيرفته‌اند. هم‌چنان كه توليدات ما در بخش فولاد، آلومينيوم و مس در حال افزايش است.
سوال: آيا با اين مساله موافقيد كه ايراني‌ها ملتي هستند كه بيش‌تر از آنكه توليدكننده باشند يك مصرف‌كننده هستند؟
جواب: اين درست است. از آن‌جايي كه ايران يك كشور توليدكننده‌ي نفت است و انرژي در آن ارزان است، جامعه فكر مي‌كند كه نفت همواره براي آن وجود دارد به همين دليل در مصرف با احتياط صرفه‌جويي نمي‌كنند. در عين حال جامعه‌ي ما با افق‌هاي اقتصادي روبه‌رو است.
سوال: نظر شما درباره تهديدات نخست‌وزير فرانسه مبني بر اعمال تحريم‌هاي بيش‌تر عليه ايران چيست؟
جواب: دولت فرانسه نمي‌داند كه چه كار مي‌خواهد انجام دهد. دوره‌ي زبان تهديد هم به سر آمده است. از 30 سال پيش تاكنون ما گاهي تهديد مي‌شديم و گاهي تحريم. با توجه به اين فشارها ايران بزرگ‌تر شده و به عنوان يك قدرت منطقه‌يي تبديل شده كه همه براي آن حساب باز مي‌كنند.
سوال: صحبت‌هايي درباره غني‌سازي اورانيوم ايران و خريد اورانيوم غني‌شده از خارج وجود دارد، نظرتان چيست؟
جواب: اورانيوم انواع و درجات مختلف دارد. فن‌آوري غني‌سازي در اختيار دانشمندان ايراني قرار دارد. در زمان فعلي ما مي‌توانيم غني‌سازي 5/3 درصدي براي استفاده‌ در بخش انرژي را انجام دهيم اما غني‌سازي كه براي توليد دارو به آن نياز داريم غني‌سازي 20 درصدي است كه مي‌توانيم با توجه به توان دانشمندان‌مان به آن دست يابيم اما پذيرفتيم كه براي توليد آن با كشور ديگري وارد همكاري شويم تا جامعه‌ي جهاني را مطمئن كنيم. ما پيشنهاداتي از سوي تعدادي از كشورها براي همكاري مشترك در اين‌باره داريم كه طي هفته‌ آينده در اين باره تصميم‌گيري خواهيم كرد.
سوال: مساله‌ ربوده شدن چهار تن از دانشمندان ايراني از جمله شهرام اميري كه بعد از رفتن به عربستان و انجام حج عمره پيدا نشده تا چه اندازه صحت دارد؟
جواب: اين كساني كه ربوده شده‌اند از سوي سازمان‌هاي اطلاعات وابسته به آمريكا ربوده شده‌اند. ايران اطلاعات مشخصي در اين‌باره در اختيار دارد و شهرام اميري هم ارتباطي با تاسيسات قم ندارد.
سوال: پيشنهاد شما درباره حضور ايران در اداره‌ي جهان به چه صورت است؟
جواب: اين پيشنهاد در چارچوب بسته‌ي پيشنهادي كه ايران اخيرا به نشست 1+5 ارائه كرده وجود دارد. اين پيشنهاد در چارچوب مخالفت ما با تسلط تعداد اندكي از كشورها در سرنوشت جهان و موسسه‌هاي بين‌المللي از زمان جنگ جهاني دوم در اواسط قرن گذشته است. اين در حالي است كه جهان طي اين مدت كاملا تغيير كرده است و وقت آن رسيده كه سازمان‌هاي بين‌المللي تعابير درست و صادقانه‌اي از حقايق جغرافياي سياسي جهان ارائه دهند. به همين دليل ايران خواهان حضور در اين سازمان‌ها به اندازه‌ي حضور آن در عرصه‌ي سياسي است.
سوال: چرا ايران مثل آنكارا در راستاي منافع همسايگان خود گام بر نمي‌دارد؟ به گونه‌اي كه تركيه با ارمنستان با وجود اختلافات تاريخي مصالحه كرده است؟
جواب: منظور شما چيست؟
سوال: كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس نسبت به فعاليت‌هاي نظامي ايران و برنامه‌ي هسته‌يي اين كشور بيم‌ناك و نگران هستند نظر شما چيست؟
جواب: اولا روابط تركيه و ارمنستان را با ما مقايسه نكنيد؛ چرا كه بين دو طرف اختلافات تاريخي خونيني وجود دارد كه اين مساله در تاريخ روابط ما با كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس وجود ندارد. ثانيا دشمنان ما در غرب خواهان دوري بين ما هستند و برخي از مسوولاني كه از كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس با ما ملاقات مي‌كنند اين صحبت‌ها را به ما انتقال مي‌دهند. ثالثا دست ما به سوي كشورهاي حوزه‌هاي خليج فارس دراز است و با برخي از آن‌ها به تبادل سفر مي‌پردازيم. برخي هم درخواست‌هايي براي سفر به ايران دارند. من چهار بار به عربستان و قطر سفر كردم و معاون رييس دولت امارات،‌ حاكم دوبي و پادشاهي عمان هم به ايران سفر كرده‌اند. آن‌ها خوب مي‌دانند كه مقوله‌ي "خطر" صحت ندارد و يك دسيسه‌ي غربي است.
فهمي هويدي در پايان اين مصاحبه از رييس‌جمهور درباره فرزندان وي و فعاليت‌هاي آنان پرسيد كه رييس‌جمهور هم به آن‌ها پاسخ داد.
احمدي‌نژاد هم از اين نويسنده مصري درباره‌ اوضاع جهان عرب و اسلام و آن چه در فلسطين اتفاق مي‌افتد پرسيد كه پس از شنيدن پاسخ اين نويسنده گفت: اگر ايران و مصر با يكديگر همكاري كنند مسائل زيادي مي‌تواند براي اعراب و مسلمانان محقق شود. به خصوص اين كه توافق بين اين دو كشور مي‌تواند شرايط دشواري را براي رژيم صهيونيستي ايجاد كند و منطقه را در آستانه عصر جديدي كه همه چيز را به ثبات سوق مي‌دهد برساند.

0 نظرهای شما: