*گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با سيدمحمود دعايي*

گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با سيد محمود دعايي

امام گفت دروغ نگوييد و دشنام ندهيد

شعار «رعايت اخلاق» امروز براي رسانه‌ها از نان شب واجب‌تر است

1388/08/02 10-24-2009 11:46:40
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
« راستگويي، حقيقت‌گويي، مستندگويي، دامن‌نزدن به شايعات، حرمت‌گذاري به مخاطبان، وجود كمترين آسيب‌ديده از ناحيه يك رسانه و پرهيز از دروغگويي و فحاشي» را از جمله مهم‌ترين شاخص‌ها و معيارهاي يك رسانه اخلاق‌گرا مي‌داند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي، مديرمسوول روزنامه اطلاعات و نماينده ولي فقيه در موسسه اطلاعات اين‌ها را چكيده مهم‌ترين شاخص‌هايي عنوان مي‌كند كه در تعريف « رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم» مي‌توان به آن اشاره كرد.
آنچه در پي مي‌آيد مشروح گفت‌وگوي خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با يكي از باسابقه‌ترين مديران مسوول مطبوعات در ايران است
:
امام گفت دروغ نگوييد و دشنام ندهيد
مديرمسئول روزنامه اطلاعات و نماينده ولي‌فقيه با اشاره به اولين فعاليت‌هاي تبليغاتي و رسانه‌اي‌اش در دوران پيش از انقلاب اظهار كرد: به يك معنا مي‌توان گفت اولين حركت تبليغي و رسانه‌اي ما به نوعي رسانه‌گفتاري بود. اين تجربه كه ما در خارج از كشور در كنار حضرت امام(ره) داشتيم، بهره‌گيري از يك موج راديويي بود.
اين حركت در ابتدا بيان نهضت روحانيت در ايران و سرانجام اداره «صداي روحانيت مبارز ايران» بود. ما شروع بهره‌گيري از اين موج راديويي را بدون اطلاع امام (ره) انجام داديم و صرفاً با ارتباط با مرحوم حاج‌آقا مصطفي فرزند شهيد ايشان اين اقدام صورت گرفت.
وي يادآور شد: پس از اطلاع امام(ره) و مسئوليتي كه احساس مي‌كردند، ايشان دو نصيحت به ما كردند، اول اين كه دروغ نگوييد و دوم اين كه دشنام ندهيد. جالب اين‌جاست كه من براي مسأله دروغ‌گفتن از ايشان مدرك خواستم و پرسيدم شما كدام‌يك از عرايض ما را دروغ دانسته‌ايد كه ايشان با بزرگواري به نكته‌اي كه در دفاع از خودشان بيان كرده بوديم و به نوعي خارج از واقعيت بود اشاره كردند.
دعايي با اشاره به نكته‌اي كه امام(ره) به عنوان مصداق دروغ از آن ياد كرده بودند، گفت: خاطرم هست مرحوم شهيد چمران در زماني كه عضو اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در آمريكا بود، جزوه‌اي را در دفاع از امام(ره) و تبيين جريان‌هاي 15خرداد نوشته بود. شاه و اطرافيانش مدعي بودند امام حامي فئوداليسم و خود نيز زمين‌دار بوده‌اند. شهيد چمران در پاسخ به اين اتهامات نوشته بود پيشواي اين نهضت يعني آيت‌الله خميني حتي يك وجب زمين هم ندارد.
امام(ره) فرمودند اين مسأله واقعيت ندارد و ما در خمين زمين داريم و در آنها كشاورزي مي‌شود، البته اين زمين‌ها در اختيار اخوي من است و درآمد حاصل از آنجا را هم به بستگان نيازمند و يا ديگر فقرا مي‌دهيم، ولي اين‌طور نيست كه ما يك وجب زمين نداشته باشيم. شما بايد راست بگوييد.
مديرمسئول روزنامه اطلاعات اضافه كرد: امام(ره) همچنين تأكيد كردند فحش و ناسزا ندهيد؛ چرا كه صرف بيان حقيقت و ارائه مستندات و واقعيات، دشمن را افشا مي‌كند. ما با رعايت اين تذكرات كار خود را شروع كرديم و حدود هفت سال اين برنامه ادامه داشت و منشأ بركات زيادي شد؛ چنان كه در آن شرايط، ما موفقيت‌هاي خوبي در بيان ديدگاههاي حضرت امام(ره)، افشاي ماهيت دشمن و ارائه راه و رسم مبارزه كسب كرديم. پس از توافق دو رژيم حاكم بر ايران و عراق و رسيدن به تفاهم و آشتي، آن امكان متوقف شد.
امام تاكيد كردند بي‌طرفي كامل را لحاظ كنيم
وي به موضوع انتصاب خود به سمت مديرمسئول روزنامه اطلاعات و نماينده امام(ره) در اين مؤسسه از سوي شخص امام خميني(ره) نيز اشاره كرد و افزود: در حكمي كه امام(ره) به من دادند وصايايي موجود بود. توصيه‌اي كه امام داشتند اين بود كه از امكانات مطبوعاتي‌يي كه در اختيار داريم در خدمت به مستضعفان جامعه بهره‌برداري شود و بي‌طرفي كامل را لحاظ كنيم. من جزو اولين افرادي بودم كه به كانون توحيد رفتم و در حزب جمهوري اسلامي اسم نوشتم و وقتي امام(ره) امر كردند كه در مؤسسه اطلاعات باشم و بر رعايت بي‌طرفي تأكيد كردند، من عضويت خود در حزب را معلّق كردم. البته فرم را پس نگرفتم، ولي ديگر به شركت در جلسات حزب ادامه ندادم.
امام تذكر دادند سراغ زحمت‌كشان برويد
مديرمسئول روزنامه اطلاعات در ادامه يادآور شد: يكي از زيباترين تذكراتي كه امام(ره) به ما دادند اين بود كه فرمودند شما به جاي اينكه خبر مربوط به من را تيتر اول كنيد و عكس من را در صفحه اول بياوريد، به سراغ زحمت‌كشان و توليدكنندگاني كه اثري را خلق و به مردم خدمت مي‌كنند برويد و كار و خدمات شبانه‌روزي آنها را عرضه كنيد. اين تذكر براي ما بسيار شيرين و آموزنده بود. بعد از رحلت امام خميني(ره) منويات ايشان را مقام معظم رهبري با همان هوشمندي دنبال مي‌كنند و خوشبختانه با نظارت دقيق و رهنمودهاي ايشان، ما موفقيت‌هاي زيادي داشته‌ايم.
تا كنون به هيچ دادگاهي احضار نشده‌ام
دعايي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا يكي از معيارهاي كار صحيح در روزنامه‌نگاري را وجود كمترين افراد آسيب‌ديده از ناحيه يك رسانه برشمرد و افزود: اگر شكايت از يك رسانه و اعتراض به درج يك مطلب در آن و سرانجام بازخواست كردن از يك مسئول در رسانه ملاك باشد، من اين افتخار را دارم كه از ابتداي كار يعني از ارديبهشت ماه 1359 تاكنون به هيچ دادگاهي احضار نشده‌ام.
وي اضافه كرد: تنها يك بار از ما شكايت شد و شاكي هم حق داشت؛ چرا كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 76 كه آقاي ناطق نوري رقيب آقاي خاتمي بودند، مقاله‌اي در روزنامه اطلاعات درج شد كه در آن ضمن تجليل از آقاي خاتمي و تحسين ايشان به نوعي تعريضي نسبت به آقاي ناطق نوري انجام شده بود كه ستاد ايشان از ما شكايت كرد، ولي آقاي ناطق با بزرگواري و جوانمردي شكايت را پس گرفت و مسأله به دادگاه كشيده نشد.
راستگويي، مستندگويي، دامن‌نزدن به شايعات، حرمت‌گذاري به مخاطبان...از معيارهاست
مديرمسئول روزنامه اطلاعات راستگويي، حقيقت‌گويي، مستندگويي و دامن نزدن به شايعات را از جمله معيارهاي مهم يك رسانه اخلاق‌گرا برشمرد و اضافه كرد: فرض كنيد در جامعه، بحراني به وجود آيد و به دنبال آن بحران يك حركت قضايي صورت بگيرد و افرادي متهم شوند. طبيعتاً به صرف مطرح شدن اتهام نمي‌شود اعتماد كرد و با شتاب به انتشار مطالبي پرداخت كه به حقوق آحاد مردم و عِرض و آبروي آنان آسيب بزند؛ چرا كه يك قضاوت اوليه است و متهم بايد دفاع كند.
پيش از صدور نهايي حكم و قطعي شدن آن و دفاع متهم، آن‌چه مطرح مي‌شود به عنوان اتهام و دامن زدن به يك جوّ ملتهب در جامعه تلقي خواهد شد. ما تلاش مي‌كنيم از اين جوّ فاصله بگيريم و به دامن زدن به التهاب و ترويج يك اتهام اثبات‌نشده كمك نكنيم.
در روايات ما حرمت مومن از حرمت كعبه بالاتر است
دعايي حرمت‌گذاري به مخاطبان را يكي ديگر از معيارهاي رسانه سالم برشمرد و افزود: روايات ديني ما حرمت مؤمن را همطراز حرمت كعبه يا حتي بالاتر دانسته است. اگر مثلاً مخاطب يك روزنامه، صفحه‌هاي آن روزنامه را باز كند و ببيند آغوش بازي او را دربر گرفته و با مهر و محبت و دليل و برهان با او صحبت مي‌كند، اين امر بسيار تفاوت دارد با اين كه مثلاً يك مشت گره كرده، به سوي او باز شود و با واژه‌هاي خشن، قهرآلود و عتاب‌آلود از او استقبال كند؛ البته من قصد ندارم به ابراز احساسات و برخورد مسئولانه برخي رسانه‌ها كه مصلحت را در صراحت بيشتر كه گاهي با خشونت نيز همراه است، مي‌بينند، خرده بگيرم، ولي تصور من اين است كه از نظر اسلامي وقتي مي‌خواهيم مقوله‌اي را حتي در دفاع از خود بيان كنيم، بايد به بهترين شيوه عرضه كنيم.
قرآن كريم به صورت يك اصل عام و غالب، حتي در مورد غيرمسلمانان مي‌فرمايد: ديگران را با حكمت و موعظه حسنه به راه خدا دعوت كنيد و با آنها به طريقي كه بهتر و زيباتر و اثرگذارتر است مجادله و گفتگو داشته باشيد، چه رسد به مسلمانان.
فراموش نكنيم ما پيرو رسول كامل‌كننده مكارم اخلاق هستيم
وي خاطرنشان كرد: ما تابع و پيرو مكتبي هستيم كه بنيانگذار آن براي اتمام مكارم اخلاقي آمده است. اين رسول گرامي در موارد متعددي مخالف بسياري از تندگويان و ناسزاگويان بود و در برخورد و پاسخ به آن‌ها داراي يك مشي معيّن بود و آن مشي براي ما الگو و اصل و قاعده است. روشي كه خلاف قاعده باشد دليل مي‌خواهد نه خود قاعده و طبيعتاً‌ در پيروي از آن الگو نمونه‌هاي والا و فراواني داريم.
دعايي در ادامه اظهار كرد: گاهي تأسف خورده‌ام كه يك شخصيت فرهيخته و ارجمند در نظام جمهوري اسلامي ايران در رسانه‌اي مورد اتهام واقع شده و وقتي آن بزرگوار براي پاسخ به آن نشريه متوسل شده، نشريه از چاپ توضيح ابا كرده است. آن بزرگوار به ما متوسل شده بود و مي‌گفت من حق دارم در اين جامعه از خودم دفاع كنم و ناگزير از پاسخ به اتهامات آن نشريه هستم، ولي آن نشريه پاسخ مرا منعكس نمي‌كند.
ما اين افتخار را داشته‌ايم كه متن پاسخ را منتشر كرده‌ايم، آن هم بدون اين كه به رسانه صدمه‌رساننده اشاره‌اي كنيم. اي كاش دوستاني كه مسئولان اداره چنين رسانه‌هايي هستند، انصاف بيشتري مي‌داشتند و اجازه مي‌دادند يك فرد آسيب‌ديده از ناحيه آن‌ها به طور كامل از خود دفاع كند و به آن‌چه حق است، برسد. البته ما به رسانه‌ها و روزنامه‌ها احترام مي‌گذاريم و با همكاران مطبوعاتي‌مان برادريم و براي آنان نيز حرمت قائليم؛ هرچند اختلاف‌نظر و روش هم داشته باشيم.
نبايد حقيقت و اخلاق را قرباني سرعت كرد
مدير مسئول روزنامه اطلاعات و نماينده ولي فقيه در اين روزنامه در ادامه با اشاره به نقش سرعت در رسانه‌هاي امروز تصريح كرد: گاهي دوستان رسانه‌اي اصرار دارند يك مطلب را به هر قيمتي به سرعت منتشر كنند. سرعت در عمل و انعكاس اخبار، يك نوع رقابت و مسابقه است، ولي ما ضمن توجه به اين امر كه كمتر به اصطلاح، خبرخوردگي و درعين‌حال بيشتر حضور فعال و جدي در صحنه‌هاي مختلف داشته باشيم، هيچ‌گاه به خودمان اجازه نداده‌ايم حقيقت را قرباني سرعت كنيم؛ البته اشتباه در كار هر روزنامه‌اي وجود دارد.
دعايي با بيان اين كه گاهي ما را متهم مي‌كنند به اين كه از برخي حوادث و وقايع عقب هستيم، تصريح كرد: ما اين واقعيت را مي‌پذيريم كه براي اين كه حقيقت را قرباني سرعت نكنيم، سعي كرده‌ايم تا وقتي نسبت به ماهيت يك مسأله اطمينان حاصل نكرده‌ايم، آن را منعكس نكنيم. گاهي اين اتفاق نيز افتاده كه در تلطيف بيانات سخنوري كوشيده‌ايم و جنبه‌هاي خشونت‌آميز يا احياناً ناسزاگويي‌هايي را كه وي بدون توجه لازم بيان كرده است، تصحيح كرده‌ايم تا مخاطب ما مطلب را با مهر و محبت دريافت كند نه با خشونت.
وي به دريافت جايزه رسانه نمونه در زمينه اخلاق از سوي روزنامه اطلاعات اشاره كرد و يادآور شد: در زمان تصدي آقاي ميرسليم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روزنامه اطلاعات به‌عنوان يك رسانه نمونه اخلاقي كاپ اخلاق را دريافت كرد و خود اين مسأله معيار و شاهدي است بر اين كه يك رسانه و گردانندگان آن مسائل اخلاقي را رعايت كرده‌اند.
طبق فرمايش رهبري بايد حداقل دافعه و حداكثر جاذبه را داشته باشيم
مديرمسئول روزنامه اطلاعات در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا با اشاره به برخي بداخلاقي‌هاي رسانه‌اي در شرايط امروز در كشور اظهار كرد: براي نمونه در مورد اخير انتخاباتي صورت گرفت، نتيجه آن براي برخي جريان‌ها و كانديداها مطلوب واقع نشد و به صورت طبيعي اعتراضاتي انجام شد.
در برخورد با اين اعتراضات جريان‌هايي برآشفتند و عكس‌العمل‌هايي نشان دادند. هم‌چنين در برخورد با اين موضوع از سوي هر دو جريان عمده كشور اظهاراتي صورت گرفت و يك طرف، قاطعانه طرف ديگر را وابسته به دشمن، خائن و جنايتكار توصيف كرد، اما فرهيختگان جامعه و كساني كه مسئوليت اداره جامعه ما را به عهده دارند براي قضاوت در اين امر اقداماتي كردند كه يكي از اقدامات جالب و زيبا، فراخوان طرفين قضيه بود. آنها پيشنهاد كردند مسأله به نهادهاي نظارتي ارجاع شود، ولي نتيجه خوشايندي حاصل نشد.
دعايي ادامه داد: به دنبال اين مسأله شخص اول جامعه ما كه همه ملزم به اطاعت از فرامين ايشان هستيم در اظهارات خود رهنمودهاي دقيقي داشتند؛ يكي از اظهارات ايشان اين بود كه ما بايد حداقل دافعه و حداكثر جاذبه را داشته باشيم و هيچ‌يك از طرفين قضيه را نيز به دشمن بودن و ارتباط با بيگانه متهم نمي‌كنيم. اين يك معيار است كه وقتي با كسي مخالف هستيم و حركت اعتراضي او را هم برنمي‌تابيم، به سرعت وي را به بيگانه نسبت ندهيم و دست‌نشانده بيگانه و خائن معرفي نكنيم.
وي هم‌چنين با بيان اين كه دادن چنين نسبت‌هايي عجولانه و عصبي است، افزود: يكي از پيشكسوتان اين كشور و از سرآمدان ولايت‌مدار و پيرو رهبري در جامعه ما يعني آقاي عسگراولادي با صفا و معنويتي خاص در رابطه با سه نفر كه الان همه تهمت‌ها به آنها زده مي‌شود، قضاوتي بيان كرد و گفت «نبايد اين‌ها را به سادگي از دست بدهيم؛ چرا كه اين‌ها در خط انقلاب و پذيرش جامعه منصف و منطق‌گرا هستند».
البته ايشان هم نسبت به اين دوستان و انعطاف نشان ندادن آنها نگران است و ابراز تأسف مي‌كند، ولي آنها را به خيانت متهم نمي‌كند، هم‌چنين آنها را از گردونه نظام و انقلاب بيرون نمي‌داند، بلكه بالعكس وجود اجتماعي و خدماتي آنان را از دستاوردهاي همين انقلاب مي‌داند. اما شاهد بوديم كه در برابر چنين اظهارنظري برخي رسانه‌ها و افراد با خشونت و تندي عكس‌العمل نشان دادند.
برخورد عجولانه و احساسي از دلايل عمده بروز بي‌اخلاقي است
دعايي هم‌چنين با بيان اين مثال، «برخورد عجولانه و احساسي» را از جمله دلايل عمده بروز بي‌اخلاقي در برخي رسانه‌ها برشمرد و يك‌طرفه عمل كردن را آفتي براي آنها دانست و گفت: فرض كنيد رسانه ملي ما در ارائه آن‌چه عليه يك جريان است خيلي سخاوتمندانه و جدي عمل مي‌كند و همه حواشي و اطراف يك قضيه را بيان مي‌كند و به درستي ادعاهايش هم رسيدگي نمي‌كند، ولي من كمتر ديده‌ام به طرف مقابل مجال و امكان دفاع بدهد و يا امكان پاسخگويي برايش قائل باشد؛ در حالي كه اين رفتار از اخلاق اسلامي به دور است. وقتي يك رسانه يك طرف را به تمامي و با علاقه جانبدارانه منعكس كند، ولي مجال هيچ دفاعي به طرف مقابل ندهد و هيچ امكاني را فراهم نكند كه جامعه نسبت به واقعيات افكار آن طرف آشنا شود، اين نوعي جفا و دوري از اخلاق اسلامي است.
مديرمسئول روزنامه اطلاعات و نماينده ولي‌فقيه در اين روزنامه در ادامه بر لزوم حضور عقايد مختلف در رسانه‌هاي جمعي تأكيد كرد و گفت: جامعيت رسانه‌ها در انعكاس افكار و عقايد مختلف مسأله‌اي است كه قانون اساسي نيز از ما خواسته است؛ در واقع معيار اصلي پايه‌هاي حكومت و نظام ماست؛ اگر به آنچه قانون اساسي از ما خواسته است عمل كنيم، به اخلاق مطلوب در رسانه‌ها نيز خواهيم رسيد.
فاصله تلقي مقام معظم رهبري، گاه با آنچه برخي نهادهاي رسمي نشان مي‌دهند بسيار است
دعايي با ابراز تأسف از محقق نشدن منويات مقام معظم رهبري از سوي برخي رسانه‌ها و جريان‌ها افزود: من تأسف مي‌خورم كه به منويات مقام معظم رهبري و تأكيدات ايشان در جذب افكار و توجه به مفاخر و انديشه‌ها كمتر توجه مي‌شود. گاهي ديده‌ايم نهادهاي رسمي به تقليد و پيروي از كانون‌هاي متعصب يك پديده هنري را برنتافتند و آن را طرد كردند، ولي وقتي مقام معظم رهبري از آن پديده اطلاع يافتند، آن را پذيرفتند و حتي تأكيد كردند كه ارائه و عرضه شود. اين امر فاصله بسيار زياد بين برداشت و تلقي مقام معظم رهبري را با آن‌چه گاهي در برخي نهادهاي رسمي اتفاق مي‌افتد، نشان مي‌دهد.
وي با يادآوري اين كه در زمان حضرت امام(ره) نيز گاهي با پديده‌هاي هنري برخورد نادرست مي‌شد، اظهار كرد:‌ خاطرم هست كه يك جريان دگم در ابتداي انقلاب قصد داشت تلاش‌هاي هنري در زمينه موسيقي را محدود كند و با ارائه و طرح سؤالات به نحوي كه پاسخ آن به نفع پرسش‌كننده باشد، مي‌خواست براي تحريم و محدودكردن اين‌گونه فعاليت‌هاي هنري از امام(ره) فتوا بگيرد؛ ولي پاسخ امام(ره) به آن سؤالات بسيار هوشمندانه و مترقيانه بود.
دعايي اضافه كرد: امام حتي براي اين كه اين امر محقق شود پذيرفتند در حضور ايشان در حسينيه جماران، انواع و اقسام آلات موسيقي به كار گرفته و به طور زنده اجرا شود. در آن زمان سرود «شهيد مطهر» در حسينيه جماران اجرا شد و همه انواع سازها اعم از سازهاي بادي و زهي و غيره در آن اجرا به كار رفت. در اين سرود همخواني خانم‌ها و آقايان نيز انجام شد و كار بسيار جالبي صورت گرفت. امام(ره) نيز از ابتدا تا انتهاي كار را شنيدند و تماشا كردند و به اين ترتيب به جامعه فهماندند كه چنين اموري با اين ويژگي‌ها ايرادي ندارد و مي‌تواند عرضه شود.
مديرمسئول روزنامه اطلاعات هم‌چنين اظهار كرد: اين‌ها فاصله‌هايي است كه انسان بين نظريات رهبري و برخي افراد صرفاً متعصب ملاحظه مي‌كند. در شرايط فعلي نيز تصور من اين است كه منويات مقام معظم رهبري متفاوت از برخي تندروي‌هاي ناروايي است كه صورت مي‌گيرد. تأكيد ايشان در بصيرت داشتن تأكيد راهگشايي است و اگر دوستان هر دو طرف با تفاهم و بصيرت بيشتري به مسائل بنگرند، به نتايج مطلوب‌تري مي‌رسند.
اگر وجدان آسوده‌اي داشتيد بدانيد موفق بوده‌ايد
وي در ادامه معياري روشن براي موفق بودن يا موفق نبودن مسئول يك رسانه ارائه كرد و گفت: اگر مسئول يك رسانه در پايان كار روزانه و يا هنگام شب كه به خانه بازمي‌گردد، وجدان آسوده‌اي داشته باشد، بايد بداند موفق است ولي اگر دغدغه داشته باشد كه چند نفر را اغوا كردم و يا به حيثيت چند نفر صدمه زدم،‌ واي بر او.
نوع برخورد مسوولان مي‌تواند موجب ميدان‌دارشدن رسانه‌هاي اخلاق‌گرا شود
دعايي در ادامه، شيوه برخورد مسئولان با رسانه‌ها را براي ميدان‌دارشدن رسانه‌هاي اخلاق‌گرا در جامعه بسيار مؤثر دانست و تصريح كرد: اگر مسئولان اجرايي، يك رسانه مثلاً فحاش و خشن را صرفاً به اين دليل كه حامي آن‌هاست، تشويق كنند و به آن بها بدهند، ‌ترويج بداخلاقي است. برعكس، اگر يك رسانه مراعات‌كننده مسائل اخلاقي و اصول روزنامه‌نگاري صحيح را صرفاً به اين دليل كه اظهارات آن‌ها را چون نسبت به آن‌ها يقين نداشته يا آن اظهارات را به حال جامعه مفيد نمي‌دانسته، انعكاس نداده توبيخ و طرد نكنند، اين يك خدمت است.
مديرمسئول روزنامه اطلاعات و نماينده ولي ‌فقيه در اين روزنامه ادامه داد: گاهي با برخورد نابجاي برخي مسئولان نسبت به رسانه‌اي مواجه مي‌شويم كه همراه يا حامي آن‌ها نبوده است و مي‌بينيم كه آن رسانه طرد مي‌شود؛ اين مصداق بداخلاقي و بي‌توجهي است. اگر اين طور نباشد و حتي برعكس، يك فرد مسئول از رسانه‌اي كه متين بوده و اصول اخلاقي را رعايت كرده و به دلايلي در ارائه ديدگاههاي او كوتاهي كرده، نرنجد، بلكه با آن رسانه ارتباط برقرار كند، اين كار او نمونه‌اي از انصاف و خوش‌اخلاقي است.
ضرورت توجه به اخلاق واجب‌تر از نان شب است
وي در ادامه در ارزيابي از انتخاب شعار «رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم» از سوي ايسنا براي نمايشگاه امسال مطبوعات و خبرگزاري‌ها اظهار كرد: ضرورت مطرح شدن اين شعار در شرايط امروز از نان شب هم واجب‌تر است. بايد واقعاً بتوان اين مسأله را در جامعه منعكس كرد كه بداخلاقي وجود دارد و جامعه از اين بداخلاقي‌ها آزرده است و در نتيجه بايد با هم مهربان و صميمي باشيم و در عين حال انتقاد و اعتراض و استدلال هم داشته باشيم، ولي مرزهايي را بين خطا و خيانت قائل شويم و يك خطاكار را خائن ندانيم. نبايد به صرف اين كه يك بيگانه از حركتي در جايي استقبال كرد، فوراً همين كافي باشد براي اينكه افراد را وابسته به بيگانگان و عامل آنها بدانيم. اگر بتوانيم اين رعايت‌ها را در جامعه جا بيندازيم كار بزرگي انجام داده‌ايم.
از وضع خود راضي هستيم
دعايي در ادامه در پاسخ به اظهارنظر برخي منتقدان مبني بر اين كه روزنامه اطلاعات افزايش مخاطب را فداي اخلاق‌گرا بودن و درگيرنشدن با برخي مسائل كرده است با رد اين امر گفت: كاملاً بر عكس. ما معتقديم به دليل افسردگي و آزردگي جامعه از فضاي التهاب و خشونت، مقبول و مورد توجه بسياري از مخاطبان هستيم. وقتي به تيراژ روزنامه و ميزان مراجعات نگاه مي‌كنيم از وضع خود راضي هستيم.
وي در عين حال تصريح كرد: البته روزنامه اطلاعات را متهم مي‌كنند به اين كه روزنامه مطلوب افراد مسن يا بازنشسته جامعه است؛ ولي اين طور نيست؛ ما مطلوب عناصر فرهيخته و باشخصيت جامعه هستيم. بسياري از شخصيت‌هاي ارجمند هستند كه ترجيح مي‌دهند مطلب آنها در اين روزنامه منعكس شود؛ چرا كه اين روزنامه را يك روزنامه بي‌طرف و متين مي‌دانند. ما از تيراژ خود راضي هستيم و در بسياري از شهرستان‌ها حرف اول را مي‌زنيم.
بناي تغيير قطع و رنگ روزنامه را داريم
مديرمسئول روزنامه اطلاعات هم‌چنين با بيان اين كه جاذبه‌هاي رنگي لوكس را در روزنامه خود نداشته و نداريم،‌ خاطرنشان كرد: اين طور نيست كه در آينده به سمت تغيير قطع روزنامه و بالابردن كيفيت چاپ نباشيم، ما بناي انجام اين كار را داريم ولي در آينده‌اي كه امكانات چاپ آن نوع از قطع روزنامه را به طور متعدد داشته باشيم. ما در حال حاضر ماشين چاپ قطع متفاوت با امكان چاپ صفحات چهار رنگ را در اختيار داريم، ولي يك مؤسسه موفق هيچ‌گاه به يك ماشين چاپ اكتفا نمي‌كند.
وي اضافه كرد: در برنامه‌هاي ماست كه در صورت امكان در سال 89 ماشين چاپ جديدي را نصب كنيم تا پس از آن بتوانيم براي تغيير قطع روزنامه و كيفيت چاپ برنامه‌ريزي كنيم.
به هرحال با همين وضع فعلي و قطع سنتي روزنامه و صفحات نيمه‌رنگي و نيمه سياه و سفيد به دليل انتخاب خط‌ مشي و مطالب مناسب، مطلوب عناصر فرهخيته و سرخورده از جنجال‌ها و تندروي‌هاي جامعه هستيم. البته طبيعي است كه جامعه ما كنجكاو است و براي دانستن جنجال‌ها هم تمايل نشان مي‌دهد، ولي اگر فرد بخواهد روزنامه مطلوب خود را انتخاب كند، روزنامه اطلاعات به دليل متانت و بي‌طرفي و رعايت اصول اخلاقي رسانه موفقي است.
دعايي هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا از خط ‌مشي خود در روزنامه اطلاعات راضي هستيد؟ گفت: از اين نظر كه به كسي صدمه نزده‌ايم و آبروي كسي را نريخته‌ايم، كاملاً راضي هستم و احساس آرامش مي‌كنم، ولي از اين نظر كه گاهي نتوانسته باشيم در ارائه مطلبي كه به آرامش جامعه و آموزش دقيق آن كمك مي‌كند به شايستگي عمل كنيم، گاهي افسرده هستم؛ به همين دليل همواره از دوستان صاحب قلم با التماس مي‌خواهم همت كنند و مطلب بنويسند و اگر گاهي توفيق پيدا نكرده‌ام مطلبي از آنها دريافت كنم تأسف خورده‌ام، ولي از اين نظر كه به شخصيت كسي توهين نكرده يا به آبرو و حيثيت كسي و نيز به آبرو و حيثيت نظام آسيب نزده‌ايم، راضي و خشنود هستم.
ايسنا متين و مورد توجه و استقبال جامعه ماست
مديرمسئول روزنامه اطلاعات در پايان عملكرد ايسنا را در رعايت اخلاق رسانه‌اي موفق و مطلوب توصيف كرد و افزود: بدون اين كه بخواهم رسانه‌هاي ديگر را نفي كنم معتقدم در بين رسانه‌هاي كنوني،‌ عملكرد دست‌اندركاران و دوستان ايسنا را عملكردي توأم با احساس مسئوليت و موفقيت مي‌دانم،‌ همين كه اگر گاهي هم در ارائه يك خبر در ايسنا عجولانه رفتار شده باشد، وقتي مطلب دقيق‌تري كسب كرده، آن را نيز منعكس كرده، نشان‌دهنده صداقت اين رسانه است.
مديرمسئول روزنامه اطلاعات با آرزوي موفقيت بيشتر ايسنا گفت: به اعتقاد من خبرگزاري دانشجويان ايران يكي از خبرگزاري‌هاي متين و مورد توجه و استقبال جامعه ماست.
بنيان‌گذاران و پايه‌گذاران ايسنا از فرهيختگاني بودند كه در جهاد دانشگاهي منشأ خدمات ذي‌قيمتي به اين جامعه بوده و هستند. ضمن احترام به همه خبرگزاري‌ها و نهادهاي خبري، من موفقيت‌هاي ايسنا را به دست‌اندركاران آن تبريك مي‌گويم و آرزوي تداوم اين موفقيت‌ها را دارم
.
گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: حسين هرمزي

0 نظرهای شما: