در نشست خبري معاون اول رييس‌جمهور ايران و نخست وزير تركيه صورت گرفت؛

در نشست خبري معاون اول رييس‌جمهور ايران و نخست وزير تركيه صورت گرفت؛
تشريح دستاوردهاي مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و تركيه

محمدرضا رحيمي و رجب طيب اردوغان با اشاره به مناسبات راهبردي دو كشور تصريح كردند حجم مبادلات و همكاري‌هاي دو كشور در عرصه‌هاي گوناگون معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير تركيه در نشست خبري مشترك دستاوردهاي مذاكرات تهران – آنكارا را در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، انرژي، تجاري و حمل و نقل تشريح كردند

به گزارش ايلنا، محمدرضا رحيمي و رجب طيب اردوغان با اشاره به مناسبات راهبردي دو كشور تصريح كردند حجم مبادلات و همكاري‌هاي دو كشور در عرصه‌هاي گوناگون ظرف دو سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.

معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير تركيه با تأكيد بر عزم جدي مسوولان ايران و تركيه براي گسترش حداكثري مناسبات و همكاري‌ها در بخش‌هاي مختلف اظهار داشتند: افزايش و گسترش روابط كشورهاي منطقه براي تأمين صلح و ثبات و پيشرفت در منطقه خاورميانه ضروري است.
رحيمي در نشست خبري مشترك با نخست وزير تركيه و در پاسخ به سوالي درباره نتايج و دستاوردهاي سفر اردوغان به تهران تأكيد كرد: ايران و تركيه در فضاي صميمانه و با توجه به روابط دوستانه و تاريخي و راهبردي ملت‌ها و دولت‌هاي دو كشور تصميم گرفتند مناسبات و همكاري‌هاي دو جانبه را تا سطح حداكثري ارتقاء دهند.
معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر اينكه در دوره نخست وزيري اردوغان همكاري‌هاي تهران و آنكارا بيش از گذشته افزايش يافته است، خاطر نشان كرد: حجم همكاري‌هاي دو كشور ابتدا به 20 ميليارد دلار و بعد به 30 ميليارد دلار خواهد رسيد. رحيمي با تشريح مهم‌ترين دستاوردها و توافقات دو كشور در اين سفر گفت: احداث نيروگاه برق مشترك 6 هزار مگاواتي با مشاركت
4 هزار مگاواتي تهران و 2 هزار مگاواتي تركيه از مهم‌ترين دستاوردهاي مذاكرات دو كشور است. معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران صدور گاز تركمنستان از ايران و تركيه را از ديگر دستاوردهاي سفر اردوغان به تهران برشمرد و اظهار داشت: همچنين توافق شده است سرمايه‌گذاران تركيه در پارس جنوبي حضور يافته و فعاليت كنند.
معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه در عرصه حمل و نقل نيز مذاكرات و توافقات خوبي ميان دو كشور صورت گرفته است، تصريح كرد: يكي از كارهاي بزرگي كه در عرصه حمل و نقل انجام مي‌شود ايجاد دروازه‌هاي وارداتي در بندر ترابوزان تركيه و بندرعباس و جزيره قشم ايران است كه از طريق راه آبي،هوايي، زميني و ريلي به هم وصل مي‌شود.
رحيمي با اشاره به آمادگي تجار و صنعتگران ايراني و ترك براي همكاري‌هاي مشترك گفت: در مرز دو كشور منطقه آزاد صنعتي مشترك براي حضور صنعتگران و تجار ايران و تركيه ايجاد خواهد شد. معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران به توافقات تهران و آنكارا در عرصه بانك و بيمه اشاره و اعلام كرد:بانك تركيه در ايران و بانك ايران در تركيه با سرمايه‌اي بر مبناي واحد پول دو كشور ايجاد خواهد شد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين نشست خبري دستاوردهاي مذاكرات دوجانبه با معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران ثمربخش و موفقيت‌آميز برشمرد و تأكيد كرد: تهران و آنكارا در عرصه‌هاي منطقه‌اي و دوجانبه و موضوعات مختلف سياسي، اقتصادي، تجاري، آموزشي و انرژي به توافقات بسيار خوبي دست يافته‌اند.
رجب طيب اردوغان با اشاره به توافق تهران و آنكارا براي افزايش و ارتقاي حجم مبادلات دو كشور گفت:حجم مبادلات ايران و تركيه براي سال آخر 2011 مبلغ 20 ميليارد دلار در نظر گرفته شده بود كه با پيشنهاد آقاي رحيمي و استقبال تركيه اين مبلغ براي دو سال آينده 30 ميليارد دلار در نظر گرفته شد. نخست وزير تركيه توافقات دو كشور در عرصه‌هاي انرژي را نيز تشريح و خاطر نشان كرد: براي انتقال گاز از ايران و تركيه به اروپا به توافق رسيده‌ايم. رجب طيب اردوغان با تأكيد بر اينكه تركيه خواستار خلع سلاح هسته‌اي در جهان است، تصريح كرد: تركيه از حق مسلم ايران در
استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي حمايت مي‌كند. نخست وزير تركيه با اشاره به همكاري ايران و تركيه در زمينه مبارزه با تروريسم گفت: براي مبارزه با تروريسم همبستگي و افزايش همكاري‌هاي كشورهاي منطقه ضروري است. رجب طيب اردوغان افزايش روابط كشورهاي منطقه را براي تأمين صلح و ثبات تأثيرگذار و مهم برشمرد و با اشاره به نقش ايران و تركيه در تأمين امنيت منطقه تأكيد كرد: همبستگي ايران، تركيه، پاكستان، افغانستان، عراق، سوريه، اردن، لبنان و فلسطين به برقراري صلح و ثبات در خاورميانه منجر خواهد شد. ظرف دو سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.

0 نظرهای شما: