رضایت کارشناسان آژانس از نتایج سفر خود به ایران

رضایت کارشناسان آژانس از نتایج سفر خود به ایران
12:37 1388 / 08 / 07
خبرگزاری "آسوشیتدپرس" روز پنجشنبه گزارش داد که هیئت چهار نفره آژانس بین المللی انرژی اتمی که از کارخانه جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم بازدید نموده اند، نتایج بازدید خود را در این سفر مثبت ارزیابی می کنند.
بر اساس این گزارش، "هرمان ناکارتس" رییس هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما سفر خوبی داشتیم. به گفته وی بعد از بازدید از کارخانه، آژانس قصد دارد که اطلاعات دریافت شده را تحلیل کرده و سپس "محمد البرادعی" رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی در خصوص نتایج این بازرسی ها ارائه خواهد داد.
تهران روز 21 سپتامبر قبل از برگزاری دیدار گروه "1+5" "میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) آژانس بین المللی انرژی اتمی را در جریان احداث مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در حدود 100 کیلومتری جنوب تهران قرار داد.
در مذاکرات گروه "1+5" که روز اول اکتبر در ژنو برگزار شد، کارخانه جدید محور مذاکرات قرار داشت. بعد از این مذاکرات، البرادعی طی سفری به تهران نحوه انجام بازرسی های 25 اکتبر از کارخانه مذکور را هماهنگ کرد.
در این گزارش تاکید شده که خبر احداث مرکز جدید غمی سازی اورانیوم در ایران باعث نگرانی شدید بسیاری از کشورهای شده است. از جمله آمریکا در خصوص صلح آمیز بودن اهداف احداث کارخانه جدید ابراز تردید نموده است. سخنگوی کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که کشورش چند سال شاهد احداث کارخانه دوم غنی سازی اورانیوم بوده و به این نتیجه رسیده که اندازه آن به حدی نیست که برای تولید سوخت نیروگاه های اتمی کفایت کند. اما به گزارش آمریکا، کارخانه مذکور می تواند تا 3 هزار سانتریفیوژ را در خود جای دهد و می تواند اورانیوم غنی شده کافی برای تولید یک بمب اتمی در سال را تولید نماید

.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 7 آبانماه

0 نظرهای شما: