تنگناي گراني يقه نان را هم گرفت

نگاه ايلنا به آشفته بازار نان و سياست‌گذاري‌هاي دولتي
تنگناي گراني يقه نان را هم گرفت


وزارت بازرگانی همچنان بر طبل خود می‌کوبد و به هیچ وجه خواستار افزایش قیمت نرخ نان براساس تورم و بودجه سالیانه نیست
نوسانات موجود در بازار نان به گونه‌ای رخ نموده که هر یک از نانوایان به گونه‌ای ساز خود را می زنند
ایلنا: وضعیت بازار نان سنتی و نان صنعتی و نیمه حجیم این روزها آنقدر نابسامان و با افزایش قیمت مواجه شده است که وزارت بازرگانی به‌رغم اینکه به گونه‌ای وانمود می‌کرد با تعیین نرخ مصوب از هرگونه هزینه سیاسی جلوگیری کند اما این امر میسر واقع نشد.
افزایش قیمت نان سنتی به مقدار 10 الی 15 درصد طی روزهای اخیر نه تنها شهروندان بلکه اتحادیه را نیز در تنگنای ویژه‌ای قرار داده است. این درحالی است که وزارت بازرگانی همچنان بر طبل خود می‌کوبد و به هیچ وجه خواستار افزایش قیمت نرخ نان براساس تورم و بودجه سالیانه نیست. قيمت مصوب نان اما از سال 81 تاکنون هنوز با افزایش مواجه نشده است در حالی که طی سال‌های گذشته افزایش دستمزد، افزایش هزینه‌های جانبی کارگاه‌های نانوایی، تورم و وضعیت بد اقتصادی کشور همه نانوایان و اتحادیه را در تنگنا قرار داده است.
این روزها اختلاف بزرگی که بین وزارت بازرگانی و اتحادیه نانوایان وجود دارد بر سر تعیین قیمت نرخ نان است. قیمتی که انتظار می‌رفت با آغاز به کار دولت دهم و بر كرسي وزارت نشستن غضنفری‏، معاون سابق وزیر بازرگاني(وزیر فعلی بازرگانی) این امر به آسانی حل شود. وزارت بازرگانی با بهانه‌های واهی خواستار همان قیمت قبلی نرخ نان است و به هیچ وجه حاضر به مصالحه با اتحادیه و نانوایان نیست.
شنیده‌ها حاکی است این امر باعث شده است نوسانات موجود در بازار نان به گونه‌ای رخ نماید که هر یک از نانوایان به گونه‌ای ساز خود را زده و قیمت خود را به بهانه‌های واهی افزایش دهند. نحوه سياست‌گذاري‌هاي وزارت بازرگاني و اختلافاتي كه با نهاد صنفي نانوايان دارد باعث شده که نه نظارت دقیقی بر نانوایان سطح شهرها وجود داشته باشد و نه قیمت نان به معنای واقعی به فروش رود. افزایش آرد به میزان 10 برابر نیز از شنیده‌هایی است که در تمامی مغازه‌ها خودنمایی می‌کند و این امر شهروندان را به تنگ آورده است.
جالب آنکه واردات گسترده گندم از یک سو و سیلوهای پرازگندم از سوی دیگر و همچنین اشباح شدن مغازه‌های نانوایی بی‌شمار در سطح شهرها این سوال رابرای هر شهروندی به وجود می‌آوردکه چرا قیمت نان بدین گونه سرسام آور در حال افزایش است. وزارت بازرگانی در اقدامی انحصاری تعیین نرخ نان و فرایند قیمت نان و آرد راخود برعهده دارد در حالی که متولی اصلی آن اتحادیه همچنان در انزوای کامل به سر می‌برد.
انحصارگری دولت و بازرگانی و دستگاه‌های ذیربط مانند تعزیرات همچنان دامن اقتصاد کشور را گرفته و این مردم هستند که در این تصوير بايد هزينه گراني كلاهاي مختلف را بپردازند.

0 نظرهای شما: