اردوغان: حل برنامه هسته ای ایران فقط از طریق دیپلماتیک

نخست وزیر ترکیه پس از 2 روز اقامت در ایران، تهران را ترک کرد.

اردوغان: حل برنامه هسته ای ایران فقط از طریق دیپلماتیک


نخست وزیر ترکیه تصریح کرد

در همه محافل گفته ایم برای برنامه هسته ای ایران باید راه حل دیپلماتیک پیدا شود و از این ایده حمایت کرده ایم


به گزارش واحد مرکزی خبر ، رجب طیب اردوغان در پایان سفر دو روزه اش به تهران در مراسم امضای اسناد همکاری گفت: من به عنوان نخست وزیر ترکیه اعلام می کنم ایران برای ما کشور مهمی است.
وی با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه دارای تاریخ مشترک طولانی هستند، افزود: ما به همبستگی خود به طور مصمم ادامه خواهیم داد.
اردوغان با ثمربخش خواندن دیدارها و مذاکراتش با مسئولان عالی رتبه ایرانی گفت: در این دیدارها فرصت آن را یافتیم که درباره مسائل علمی، ‌منطقه ای و جهانی صحبت کنیم.
وی افزود: همچنین در این دیدارها راهکارهای پیشبرد روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی، تجاری، منابع طبیعی، ‌انرژی و آموزش بررسی شد.
نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه در این دیدارها برنامه های هسته ای ایران را از زبان مقامات بلندپایه ایرانی شنیدیم، گفت: در این زمینه به یک دوره جدید و حساس وارد شده ایم.
اردوغان افزود: آرزو می کنیم راه حلی که برای مسئله هسته ای ایران پیدا می شود نگرانی ها را برطرف کند و حق ایران را نیز در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محفوظ بدارد.
وی اضافه کرد: ترکیه نه در منطقه و نه در جهان بدون احتیاج به کشوری، سلاح هسته ای را قبول نمی کند.
اردوغان گفت: بزرگ ترین حمایت کننده، ترکیه خواهد بود تا در این راستا گام ها برداشته شود.
نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: در دیدارهایمان با مقامات ایرانی به برادرانمان منتقل کردیم که چنانکه تاکنون از روند دیپلماتیک حمایت کرده ایم از این پس نیز این حمایت ها ادامه خواهد یافت.
اردوغان در ادامه به موضوعات اقتصادی و تجاری دوجانبه پرداخت و گفت: ما حجم مبادلات تجاری دو کشور را برای پایان سال 2011، بیست میلیارد دلار اعلام کرده ایم اما برادر عزیزم آقای رحیمی گفت این سطح از معاملات چرا به سی میلیارد دلار افزایش نیابد که ما هم از آن استقبال کردیم.
وی با بیان اینکه در دیدارهای اخیرمان با مقامات ایرانی گام های زیادی نیز در حوزه نفت و گاز برداشتیم، افزود: در این باره ایران ویژگی خاصی دارد زیرا هم تولیدکننده و هم صادرکننده است.
نخست وزیر ترکیه گفت: در چارچوب این دیدارها درباره انتقال گاز ایران از ترکیه به اروپا و نیازهای داخلی ترکیه و نیز انتقال گاز ترکمنستان از ایران به اروپا به تفاهم های خوبی رسیدیم.
اردوغان با بیان اینکه درباره مبارزه با تروریسم باید همبستگی داشته باشیم، افزود: در این باره بهتر است گام های بیشتری در حوزه شراکت اطلاعات برداریم.
نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: برای همبستگی منطقه ای، ایران و ترکیه باید عهده دار مسئولیت های بزرگی شوند.
اردوغان گفت: باید با عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان و فلسطین همبستگی داشته باشیم.
وی افزود: باید برای استقرار صلح و ثبات در خاورمیانه گام های قوی برداشته شود.
اردوغان با بیان اینکه ترکیه تا به حال تلاش های صلح آمیز را ادامه داده است و بعد از این نیز ادامه خواهد داد، گفت: آرزو می کنم روابط دوجانبه ما با کشور دوست، برادر و همسایه ایران در سطح منطقه ای هم ارتقا یابد

نخست وزیر ترکیه پس از 2 روز اقامت در ایران، تهران را ترک کرد


به گزارش واحد مرکزی خبر ، رجب طیب اردوغان و هیئت همراه در ساعت 21:30 دقیقه با بدرقه رحیمی معاون اول رئیس جمهور تهران را ترک کرد.
نخست وزیر ترکیه در مدت اقامت خود در ایران با برخی از مقامات عالی رتبه کشورمان دیدار کرد.
.

0 نظرهای شما: