سميع‌آذر گام‌هاي بلندي در رونق اقتصاد هنر برداشت

در دومین نشست اقتصاد هنر در پرديس سينماي ملت عنوان شد:
سميع‌آذر گام‌هاي بلندي در رونق اقتصاد هنر برداشت

حاضران در نشست اقتصاد هنر برخي به لزوم افزايش قيمت آثار هنري تاكيد كردند و برخي به عدم افزايش بهاي آثار. آنها با تاكيد بر تخصصي شدن گالري‌داري در كشور؛ حضور ايران در حراج‌هاي بين‌المللي را نيز مورد تاكيد قرار دادند.
ایلنا:- گالری پردیس سینمایی ملت در راستای برگزاری نمایشگاه نقاشی و عکس «لایه‌های طبیعت»، دومین نشست اقتصاد هنر را با موضوع رونق اقتصاد هنر و نقش گالری‌ها در حمایت از هنرمندان را شب گذشته(24 تير) درحالي برگزار كرد كه اين برنامه با حدود 1 ساعت تاخير رسما آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، این نشست با حضور جواد مجابی(نویسنده و پژوهشگر)، فریال سلحشور(گالری‌دار) و جمشید حقیقت‌شناس(هنرمند و مدیر انجمن نقاشان) برگزار شد كه مجابي با تاخير به جلسه آمد و بسيار زود هم جلسه را ترك گفت. در ابتداي اين نشست‏،‌ فريال سلحشور(مجموعه‌دار و مديرگالري دي و يكي از اعضاي گروه هفت نگاه) گفت: مجموعه‌داري و گالري‌داري و اقتصاد هنر موضوعات كاملا به هم پيوسته‌اي هستند كه دركنار هم معني مي‌دهد.
وي افزود: 37 سال است كه من و همسرم در تلاشيم تا مجموعه آثار خود را كامل كنيم. ما تمام سعي خود را كرده‌ايم كه به عنوان واقعي يك مجموعه‌دار باشيم. از سال 1373 تمام هم و غم خود را بر اين گذاشته‌ايم كه اين مجموعه را در موزه‌اي يا يك مكان نمايش دائم آثار هنري به نمايش بگذاريم و حتي حاضريم آنها را به مردم ايران اهدا كنيم. وي خاطرنشان كرد: دوست داريم آثار اين مجموعه را براي كمك به كساني كه درباره تحقيقات خود به خصوص در رشته‌هاي هنري و تاريخ هنر ايران به آنها احتياج دارند ؛ به نمايش بگذاريم و از همين جا اعلام مي‌كنيم كه هر محقق هنري مي‌تواند از مجموعه ما استفاده كند و در مجموعه ما به روي همه باز است.
سلحشور، اولين مسووليت يك مجموعه‌دار را اطلاع‌رساني درمورد مجموعه خود در وهله اول و اطلاع‌رساني درباره هنر معاصر يا گذشته ايران در وهله دوم دانست و گفت: ما به عنوان مجموعه‌داران بايد اطلاعات مربوط به آثار را دراختيار ديگران قرار دهيم و در اين راستا من و همسرم تاكنون 16 نمايشگاه از قسمت‌هاي مختلف مجموعه خود برپا كرده‌ايم. وي، خود را اولين مجموعه‌داري دانست كه درهاي مجموعه خود را به روي همگان گشوده است و ادامه داد: هرگاه در هر نمايشگاهي از ما آثار خواستند ما به احترام هنرمندان و علاقمندان به هنر ايران آثار مجموعه خود را دراختيار مسوولان قرار داديم هرچند درايران در هيچ نمايشگاهي؛ هيچ اثري بيمه نمي‌شود و ما تنها به مسوولان برپايي نمايشگاه اطمينان مي‌كنيم.
سلحشور كه مدير گالري دي نيز هست درباره مبحث گالري‌داري توضيح داد: شش سال پيش و درپي وقوف به اين امر كه آثار گنجينه ما بايد ديده و شناسانده شود؛ گالري دي را افتتاح كرديم تا دركنار مجموعه خود اين امكان براي جوانان و نيز هنرمندان پيشكسوت در كشور به وجود آيد كه آثار خود را در گالري ما به نمايش بگذارند تا كارهاي آنها ديده شود. وي، گالري‌داري را از مبحث اقتصادي مورد بررسي قرار داد و گفت: گالري‌داري پيش از آنكه وجه اقتصادي داشته باشد و محل تجارت هنر باشد؛ يك كار فرهنگي است و براي گالري‌دار در قبال جامعه كشور خود مسووليت زيادي ايجاد مي‌كند.
وي، خواستار نقد آثار هنري به خصوص جوانان توسط گالري‌دار شده، گفت: يك گالري‌دار؛ اولين منتقد هنر است و بايد قبل به نمايش گذاشتن آثار يك هنرمند آنها را مورد ارزيابي قرار دهد و معيار و ارزش آن را مشخص نمايند. وي به رشد اقتصادي هنر ايران در بازارهاي جهاني در چند سال گذشته اشاره كرد و افزود: اين رشد به خريداران داخلي نيز سرايت كرده و يكي از وظايف گالري‌دار اين است كه اين شوق داخلي را افزايش دهد و به آن سمت و سو بخشد.
وي سه گروه عمده را جزو خريداران آثار هنري در دنيا امروز ايران دانست و آنها را اينگونه معرفي كرد:‏ دسته اول كساني كه يك اثر را صرفا به خاطر عشق به آن مي‌خرند. دسته دوم كساني هستند كه جديدا به ارزش اقتصادي آثار هنري پي برده و خريد آن روي آورده است. و دسته سوم كساني هستند كه جزو بيننده‌هاي عادي محسوب مي‌شوند كه دوست دارند برخي كارها را بخرند. سلحشور، وظيفه يك گالري‌دار را جذب دسته سوم مشتريان آثار هنري بيان كرده و ادامه داد: گالري‌دار بايد بر خود اين وظيفه را محترم بشمارد كه هنرمند را مجاب كند تا قيمت آثار زياد بالا نرود و بيننده عادي كه از يك اثر هنري لذت برده است را به داشتن آن اثر نزديك نمايد.
وي در پايان، دوران دولت‌هاي هفتم و هشتم(دولت هاي اصلاحات) و زمان مديريت سميعي آذر بر دفتركل امور تجسمي وزارت ارشاد را دوران پررونق هنر و نيز اقتصاد هنر ايران در 30 سال گذشته دانست و گفت: سميع آذر قدم بزرگي را در اين راه برداشت زيرا باعث شد كه هنر ايران در دنيا بيش از قبل معرفي و معروف شود و توانست جاي پاي هنر ايران را در بين هنر معاصر دنيا باز كند. در ادامه جمشيد حقيقت شناس(رئيس كنوني انجمن هنرمندان نقاش معاصر ايران كه سابقه مديريت بر امور تجسمي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران را نيز در پرونده دارد) گفت: يك اثر هنري بايد پتانسيل‌هاي مختلفي ازجمله سازنده، ساخت، نگرش سازنده، جهان‌بيني‌هاي خالق اثر و نيز قوام فكري سازنده كار را دارا باشد تا بتواند مدعي مطرح شدن داشته باشد.
اگر دولت و سازمان‌هاي وابسته به آن بتوانند كاري كنند كه مردم به بحث خريد آثار هنري وارد شوند، قطعا در آينده نتيجه پربارتري خواهيم داشت. وي خواستار ورود ايران به بازار حراج‌هاي بين‌المللي شد اظهارداشت: ما بايد به گونه‌اي رفتار كنيم كه كلسيون‌دارها به دنبال داشتن آثار هنرمندان ايران باشند. وي خواستار بالا رفتن عدد و قيمت آثار هنري هنرمندان شده و گفت: هرچه قيمت‌ها بالا رود نشان‌دهنده بالا رفتن ارزش آثار هنري است.
به عنوان مثال وقتي قيمت ملك در ايران بالا رفت طالبان ملك نيز بيشتر شدند و اين باعث رونق بازار ملك شد همين قاعده بر بازار هنر نيز مستولي است. فريال سلحشور در پاسخ به اين گفته حقيقت شناس گفت: حرف شما اشتباه است؛ قيمت آثار در ايران بايد پله پله و آرام آرام بالا برود. جواد مجابي(هنرمند، شاعر و منتقد آثار هنري) نيز هرچند كوتاه گفت: هنرمندان صرفا براساس سرمايه فرهنگي با هم رقابت نمي‌كنند بلكه به سرمايه‌هاي مالي اجتماعي و نمادين مي‌نگرند. وي توضيح داد: سرمايه نمادين شكل خاصي از سرمايه به شمار مي‌رود كه گردش مادي ندارد ولي اعتبار به همراه مي‌آورد.
سرمايه اجتماعي شامل ارتباطات هنرمند با مردم است و سرمايه مالي نيز كه معلوم الحال مي‌باشد. وي يكي از رقابت‌هاي جدي هنرمندان در بحث سرمايه نمادين دانست و گفت: بيشتر هنرمندان ميل خود به سرمايه‌هاي مالي را پنهان و نفع مي‌كنند و قصد دارند از سرمايه‌هاي اجتماعي و نمادين به اين سرمايه نيز دست يابند. مجابي ادامه داد: متاسفانه در ايران گالري‌داران و هنرمندان بيشتر به دنبال سوبسيدهاي دولتي هستند تا راه‌هايي براي اينكه خود را ازمراوده و كثيفي پول مبرا كنند؛ پيدا نمايند.
نمایشگاه «لایه‌های طبیعت» شامل 150 اثر نقاشی و عکس از 87 هنرمند معاصر ازجمله «آیدین آغداشلو» ، «پرویز کلانتری» ، «محمد احصایی» ، «ایرج اسکندری» ، «محمدابراهیم جعفری» ، «مرتضی ممیز» ، «ایرج زند» ، «رضا کیانیان» ، «غلامحسین نامی» ، «محسن وزیری مقدم» ، «جعفر روحبخش» و ... از 29 خردادماه برپا شده است و تا 29 تیرماه ادامه خواهد داشت.

1389/4/24 - 09:35:25 کد خبر : 135274

0 نظرهای شما: