جهانگيري: آدمي كه نمي‌تواند يك جوك هم بگويد، كمدي‌ساز نمي‌شود

كارگردان «افراطي‌ها» در گفت‌وگوي مشروح با فارس؛
جهانگيري: آدمي كه نمي‌تواند يك جوك هم
بگويد، كمدي‌ساز نمي‌شود
خبرگزاري فارس: جهانگير جهانگيري كارگردان فيلم سينمايي «افراطي‌ها» با تأييد رويكرد معاونت سينمايي در مقابله با سازندگان فيلم‌هاي سخيف، گفت: يك آدم بايد بتواند بامزه حرف بزند و خودش هم اين جنس كار را بشناسد. يك آدم تلخي كه نمي‌تواند يك جوك هم بگويد، نمي‌تواند فيلم كمدي بسازد.
«جهانگير جهانگيري» كارگردان فيلم سينمايي «افراطي‌ها» در آستانه آغاز نمايش عمومي اين فيلم در تهران و هم‌زمان با اكران موفق فيلم در شهرستان‌ها، گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس، گفت: اين فيلم يك كار كمدي است با يك سوژه تفريحي است و داستان‌گويي به آن معنا ندارد. «افراطي‌ها» زندگي آدم‌هايي را نشان مي‌دهد كه نادرست‌اند و مي‌خواهند درست زندگي كنند. منتها شرايط و جامعه‌اي كه مي‌‌خواهند در آن زندگي كنند با آن‌ها سازگار نيست و نمي‌‌توانند تعليم و تربيتي كه در زندان پيدا كردند را در بيرون پياده كنند. وي در ادامه افزود: اين موضوع قصه‌اي را ايجاد مي‌كند و نشان مي‌دهد رفقايي كه معناي رفاقت، دوستي و ناموس‌پرستي را مي‌فهمند، نمي‌توانند خودشان را با جماعت امروز وفق دهند.
جهانگيري ادامه داد: حدود 10 تا 15 دقيقه شروع فيلم در زندان مي‌گذرد و بعد از اينكه اين افراد عفو عمومي مي‌خورند، بيرون مي‌آيند و از جلوي در زندان جدا مي‌شوند ولي باز شرايطي بوجود مي‌‌آيد كه دوباره دور يكديگر جمع مي‌شوند و در فضاي شهر اصفهان، قصه فيلم ادامه مي‌يابد.
* ساخت «افراطي‌ها» پيش آمد
جهانگير جهانگيري در خصوص مراحل توليد فيلم بيان داشت: پيش‌توليد «افراطي‌‌ها» دو ماه طول كشيد و تصويربرداي كار هم يك ماه و اندي به طول انجاميد كه در مجموع در مدت‌زمان 7 ماه، پيش‌توليد و توليد كار انجام شد. وي در ادامه در زمينه هدفش از ساخت اين فيلم گفت: ساخت «افراطي‌ها» پيش آمد. اصلا قرار نداشتيم اين فيلم را بسازيم. مي‌‌خواستيم «غريبه‌اي در شهر» را بسازيم ولي شرايط بگونه‌اي شد كه به «افراطي‌ها» رسيديم.
* «افراطي‌ها» قدرت ارتباط‌گيري 70 درصدي با مخاطب دارد
وي در ادامه در رابطه با جذب مخاطب در اين فيلم افزود: ما قصد داريم فيلمي را بسازيم كه با مخاطب ارتباط برقرار كند. من فكر مي‌كنم اين فيلم در بحث جذب مخاطب 70 درصد موفق خواهد بود ولي «غريبه‌اي در شهر» مي‌توانست حدود 50 درصد با مخاطب ارتباط برقرار كند. «غريبه‌اي در شهر» را به اين علت دوست داشتم كه اكشن بود و تحرك داشت. در قديم فيلم‌هاي زيادي در فضاهاي اكشن مثل بدل، رانده شده و تبعيدي‌ها داشتم ولي به هر حال اين هم يك نوع سينماست و ما هم بايد با شرايط روز جلو برويم.
* مردم فيلم كمدي سالم را دوست دارند
كارگردان «افراطي‌ها» در خصوص موضوع معاونت سينمايي عليه فيلم‌هاي با موضوع طنز سخيف گفت: من الان به تازگي فيلم «كنسرت روي آب» را ساختم كه آقاي پورمخبر هم در آن حضور دارند ولي پورمخبري نيست كه در فيلم‌هاي ديگر مي‌بينيد كه پيژامه‌اش را در جوراب مي‌كند و آواز مي‌خواند و مي‌رقصد و جوك مي‌گويد... همين طور حضور متفاوت حميد لولايي در اين فيلم. وقتي عكس حميد لولايي با فرزاد فرزين در صفحه اول يكي از روزنامه‌ها چاپ شد، خيلي‌ها گفتند اين شخص حميد لولايي نيست؛ در صورتي كه خود حميد لولايي بود ولي گريم و لباسش با فيلم‌هاي ديگر فرق داشت. آنجا تيپ مطرح بود ولي اينجا شخصيت مطرح است.
* نبايد از كارهاي بي‌معنا و مفهوم تقليد كرد
وي به فارس گفت: من فكر مي‌كنم اگر الان يك فيلم كمدي سالم با اين بازيگرها ساخته شود، مردم دوست دارند. البته يك جاهايي هم حرف اين آقايان صحيح است؛ چراكه واقعا من و امثال من، وقتي مي‌بينيم يك فيلم خوب فروخت، به دنبال آن مي‌رويم. تقليد و جلف‌بازي و اين قبيل كارها بي‌معني است و تماشاچي هم زده مي‌شود. اين كارگردان اضافه كرد: نبايد از كارهايي كه معنا و مفهوم ندارد و به صرف خنده ساخته مي‌‌شود، تقليد كنيم مثلا اگر يك بازيگر را با شلوارك در پارك بدوانيم، مردم مي‌خندند ولي معني اين كار، كمدي نيست. مثلا در فيلم من لحظاتي آقاي اكبر عبدي زن مي‌شود و از زبانش مي‌شنويم كه مي‌گويد در 20 سال پيش براي سرقت از جواهرفروشي زن شده‌ام. اين كار نمي‌تواند جلف باشد ولي اگر بازيگر با لباس زنانه به خيابان بيايد و پسرها دنبالش بيفتند، جلف و بي‌معنا و مفهوم خواهد بود.
* با رويكرد معاونت سينمايي موافقم
جهانگيري در ادامه تصريح كرد: با رويكرد معاونت سينمايي در اين زمينه موافق هستم. اين حرف از جهت ديگري هم درست است كه مردم به آن نوع سينما عادت مي‌كنند و وقتي كه شما كمدي سالم هم بسازيد، نمي‌پذيرند. وي در خصوص استفاده از واژه كمدي سخيف كه در مورد بعضي فيلم‌هاي سطحي به كار مي‌رود، اظهار داشت: مي‌توان از اين واژه استفاده كرد. واقعا مشخص است آدمي كه براي شما بيست بار جوك بگويد و شما نخنديد، چطور مي‌تواند كمدي بسازد. يك آدم بايد بتواند بامزه حرف بزند و خودش هم اين جنس كار را بشناسد. يك آدم تلخي كه نمي‌تواند يك جوك هم بگويد، نمي‌تواند فيلم كمدي بسازد. يا همين طور آدمي كه در طول عمرش يك مشت هم به ديوار نزده، چطور مي‌تواند فيلم اكشن بسازد. به نظر من صحبت‌هاي معاونت سينمايي در اين زمينه صحيح است.
* تهيه‌كننده اصرار داشت اسم فيلم را «افراطي‌ها» بگذاريم

اين كارگردان سينما در ادامه در رابطه با تغيير عنوان فيلم از «غريبه‌اي در شهر» به «افراطي‌‌ها»، اضافه كرد: نطفه قصه اولي كه من داشتم (غريبه‌اي در شهر) بر اساس يك نفر بود. آدم قصه من از زندان به شهري مي‌آمد و در شهر غريب بود و كسي او را نمي‌شناخت. آقاي بابائيان تهيه‌كننده فيلم گفتند ما هزينه زيادي براي توليد مي‌كنيم ولي قصه‌هاي تلخ و آدم‌هاي زندان‌كشيده كه بيرون مي‌آيند و مشكلات زيادي برايشان بوجود مي‌آيد، الان جواب نمي‌دهد. وقتي كه فيلمنامه تغيير و تحول پيدا كرد و يك نفر قصه به چند نفر تغيير پيدا كرد و موضوع هم كميك شد، اصرار تهيه‌كننده اين بود كه اسم فيلم را «افراطي‌ها» بگذاريم.
* «افراطي‌ها» هيچ ارتباطي به «اخراجي‌ها» ندارد
جهانگيري در خصوص ارتباط اين فيلم با فيلم پرفروش «اخراجي‌ها» گفت: اين فيلم به «اخراجي‌‌ها» ربطي ندارد. نه موضوع، نه آدم‌ها، نه لباس و نه طراحي، هيچ ربطي به «اخراجي‌ها» ندارد؛ فقط آقاي بابائيان دوست داشت اسم فيلم را «افراطي‌ها» بگذاريم.
* «افراطي‌ها» 500 تا 600 ميليون مي‌فروشد، البته ممكن است ميلياردي شود
وي در ادامه درباره پيش‌بيني فروش ميلياردي فيلم از سوي تهيه‌كننده فيلم اظهار داشت: فروش فيلم بستگي به استقبال مردم دارد. افراطي‌ها در اين سه چهار روزه در مشهد، شيراز و چند استان ديگر خيلي خوب فروش كرده و از حد نگاه ما بالاتر است. مثلا فكر مي‌كرديم سينماي مشهد روز جمعه 400 هزار تومان بفروشد ولي وقتي فروش فيلم، 3 ميليون و اندي مي‌شود، بحث دور از انتظاري مي‌شود. اگر يك جا بود مي‌گفتيم اتفاق است ولي ديديم مردم در اين چند روزه و حتي در وسط هفته استقبال مي‌كنند. جهانگير جهانگيري ادامه داد: من فكر مي‌كنم «افراطي‌ها» يك فيلم 500 تا 600 ميليوني باشد. البته اگر استقبالي كه در شهرستان‌ها ديديم در تهران هم باشد، فروش فيلم بالاي ميليارد خواهد بود. اگر فروش فيلم يك ميليارد تومان شد، ذوق مي‌كنيم ولي اگر بگوييم فروش فيلم يك ميليارد مي‌شود و در نهايت اين امر محقق نشد، بد مي‌شود.
* «كنسرت روي آب» نسبت به «افراطي‌ها» فيلم بهتري شد
«جهانگيري» درباره فيلم تازه خود «كنسرت روي آب» اظهار داشت: اين فيلم بسيار خوب شده است و در حد تصور من نبود. آقاي بابائيان در يك جمعي از من سئوال كرد «افراطي‌ها» بهتر شده يا «كنسرت روي آب»؟ من بلافاصله گفتم «كنسرت روي آب»! واقعيت اين است كه فيلم تازه‌ام يك فيلم خوب و تميز است و فضاي شاد و مفرح فيلم از «افراطي‌ها» بيشتر شده است. جهانگيري در ادامه گفت‌وگو با فارس با اظهار گلايه از اهالي رسانه گفت: اهالي رسانه وقتي ما فيلم نداريم، ما را نمي‌شناسند. در حال حاضر همه دنبال جوانان هستند ولي يك بار نشده كسي به من زنگ بزند و ببيند من مشكل و درد دلي با مردم دارم يا نه؛ ولي به محض اكران فيلم بارها و بارها با من تماس گرفته مي‌‌شود و من متوجه مي‌شوم كه اين زنگ زدن‌ها براي فيلم است نه من!
* يكي از دلايل موفقيت فيلم دوستي تهيه‌كننده و كارگردان است
وي در پايان گفت: يكي از دلايل فيلم‌هايي كه خوب در‌مي‌آيد، دوستي و رفاقت بين كارگردان و تهيه‌كننده است. آقاي منصور حيدري كه من فيلم‌هاي «رابطه پنهاني»، «ملودي»، «چشمك» و «كنسرت روي آب» را در طول 20 سال رفاقت با او ساختم، ممكن است حرفه‌اي آنچناني نباشد ولي بسيار انسان فهيمي است و دست آدم را باز مي‌گذارد و كارگردان مي‌تواند به راحتي كار كند. مثلا در فيلم «كنسرت روي آب» مي‌گفت اگر هزينه توليد فيلم 500 ميليون مي‌‌شود، من 800 ميليون مي‌دهم. دوست دارم اين فيلم، فيلم خوبي شود. اگر تهيه‌كنندگان اين نكته را ياد بگيرند، كارها بسيار بهتر انجام مي‌شود.
به گزارش فارس، نمايش در فيلم سينمايي «افراطي‌ها» با موفقيت در شهرستان‌ها آغاز شده و از امروز قرار است اكران آن در سينماهاي آزاد تهران شروع شود ضمن آن كه در هفته آينده و پس از افت فروش فيلم «هفت دقيقه تا پاييز»، سينماي سرگروه (آفريقا) نيز به سالن‌هاي نمايش دهنده اين فيلم اضافه خواهد شد. در اين فيلم اكبر عبدي، رضا شفيعي‌جم، فتحعلي اويسي، علي اوسيوند، ارژنگ اميرفضلي، يوسف صيادي، مجيد سعيدي، اميد ميراعلايي، محمد سهرابي، مريم اميرجلالي، حديث فولادوند، رزيتا حفيظ، آزاده مهدي‌زاده و ... به ايفاي نقش پرداخته‌اند. اين فيلم به ارتباطات روز چند جوان در زندان مي‌پردازد كه پس از آزادي هر يك درگير اتفاقي نو در جامعه مي‌شوند.
گفت‌وگو از: حميد يادروج

0 نظرهای شما: