گرم شدن هوا عامل شيوع وبا در كشور مي‌شود

هشدار معصومي اصل در گفت‌وگو با ايلنا:
گرم شدن هوا عامل شيوع وبا در كشور مي‌شود

خشكسالي و كم شدن آب تهران مي‌تواند زير فاكتور ايجاد وبا باشد //// از ابتداي امسال موردي از ابتلا به بيماري وبا گزارش نشده است //// اين‌طور نيست كه وبا تمام شده باشد و يا خطري تهديد نكند چرا كه وبا يك بيماري بومي در كشور است.
ایلنا:= رئيس اداره بيماري‌هاي منتقل از آب وزارت بهداشت گرم‌شدن هوا را عامل خطري براي ايجاد بيماري‌هاي گوارشي و وبا در كشور دانست و گفت: با گرم شدن هوا مصرف آب افزايش مي‌يابد و اگر مردم رعايت نكنند كه چه آب‌هايي مصرف مي‌كنند اين خطر وجود دارد كه بيماري‌هاي گوارشي و وبا ايجاد بشود.
حسين معصومي‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: بايد مردم سعي كنند از آب سالم بهداشتي و آشاميدني استفاده كنند در شهرها كه سيستم آبرساني تحت كنترل است و مرتبا كلرزني مي‌شود اما در حين مسافرت از مصرف آب چشمه و رودخانه بايد پرهيز كنند.
وي گفت: در مورد بيماري‌ وبا كشور در وضعيت مطلوبي قرار دارد و از ابتداي امسال موردي از ابتلا به بيماري وبا گزارش نشده است. رئيس اداره بيماري‌هاي منتقل از آب وزارت بهداشت با اشاره به افزايش مراقبت‌هاي بهداشتي گفت: از موارد مشكوك به اين بيماري نمونه‌برداري مي‌شود البته اين‌طور نيست كه وبا تمام شده باشد و يا خطري تهديد نكند چرا كه وبا يك بيماري بومي در كشور است. معصومي‌اصل ادامه داد: هر زماني كه دسترسي مردم به آب سالم كمتر باشد و ورود افراد خارجي مبتلا به وبا به كشور بيشتر شود خطر بازگشت وبا وجود دارد.
رئيس اداره بيماري‌هاي منتقل از آب وزارت بهداشت تصريح كرد: ‌سال گذشته كمترين مورد ابتلا به وبا را در چهل سال اخير شاهد بوده‌ايم اما سال 87 اپيدمي اين بيماري در غرب كشور شايع شد.
كم شدن آب تهران مي‌تواند زير فاكتور ايجاد وبا باشد
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا خشكسالي و كاهش سطح آب‌هاي زيرزميني در تهران در ايجاد بيماري وبا موثر است، گفت: فردي كه مبتلا به وبا است آب‌ها را آلوده مي‌كند فرقي نمي‌كند آب زيرزميني باشد يا زميني. كم باشد يا زياد. با انتقال ميكروب وبا به آب، چرخه بيماري ايجاد مي‌شود.
معصومي‌اصل افزود: كم شدن آب زير فاكتور ايجاد وبا است اما در مناطقي كه دسترسي به آب سالم كمتر است بيشتر ديده مي‌شود. با اين وجود موردي از افزايش بيماري روده‌اي در روزها و ماه‌هاي اخير در تهران گزارش نشده است. وي گفت: رعايت بهداشت فردي، شست وشوي مرتب دستها قبل از مصرف غذا با آب و صابون و همچنين شست وشوي دقيق سبزي و ميوه در چهار مرحله مي تواند در پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي ميكروبي، روده اي و گوارشي موثر باشد.
1389/4/22 - 12:49:37 کد خبر : 134883

0 نظرهای شما: