مافیا به دنبال تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ایران است

رئیس پلیس کرمان:
مافیا به دنبال تغییر الگوی مصرف
مواد مخدر در ایران است
کرمان - خبرگزاری مهر: سردار حسین چناریان با ابراز نگرانی شدید در خصوص افزایش قاچاق مواد مخدر صنعتی در سال جاری گفت: مافیای مواد مخدر با افزایش شدید قیمت تریاک و دپو در مرزها و کاهش شدید قیمت مواد مخدر صنعتی در کشور و افزایش قاچاق آن به ایران به دنبال تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در کشور است. به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، فرمانده جدید نیروی انتظامی استان کرمان در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران نسبت به مصرف مواد مخدر صنعتی و گرایش مافیای مواد مخدر به قاچاق این مواد هشدار داد و خواستار هوشیاری مردم شد.
وی گفت: ناامنی در کرمان پدیده ای وارداتی است و این پدیده ها که امروز در جامعه کرمان امنیت را تحت تاثیر قرار داده است و آن را مخدوش می کند، جزء مسائل فرهنگی و اجتماعی استان کرمان نیست که می توان به قاچاق مواد مخدر، انسان، سوخت و اسلحه به عنوان برخی عوامل ناامنی نام برد.
وی با اشاره به وجود اتباع بیگانه و سایر عوامل ناامنی در کرمان، افزود: اگر این عوامل در کنار موقعیت جغرافیایی کرمان، مجاورت با کویر و همچنین خشکسالی دوازده ساله و گستردگی کرمان قرار گیرد موجب بروز معضلات می شود.
سوغاتهای ناخوانده مردم کرمان را به زحمت انداخته است
سردار چناریان افزود: امروز مردم کرمان در مقابل سوغات ناخوانده دیگران مورد زحمت قرار می گیرند مگر نه اگر این پدیده های وارداتی در استان کرمان نبود کرمان به لحاظ بافت اجتماعی از امن ترین استانهای کشور محسوب می شد.
وی ادامه داد: متاسفانه کرمان در کریدوری از قاچاق در ابعاد گوناگون قرار گرفته است و آسیبهای امنیتی آن متوجه مردم می شود.
چناریان با تاکید بر اینکه امنیت تنها با اقدامات فیزیکی در کرمان به وجود نمی آید خواستار همکاری دستگاههای فرهنگی شد.
وی گفت: استان کرمان در بحث جرایم خشن دارای روند نزولی می باشد اما متاسفانه در خصوص جرایم خرد افزایش وقوع جرم داشته ایم که آن هم دلایل خاص خود را دارد و باید کار فرهنگی در این خصوص انجام شود.
رئیس پلیس کرمان ادامه داد: جامعه دچار تغییرات مختلفی است و اگر این تغییرات کنترل نشود موجب بروز مسائلی می شود که در امنیت مردم نقش دارد به همین دلیل اقدامات فرهنگی و آگاه سازی جامعه امری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین کشفیات مواد مخدر در استان کرمان انجام می شود گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته مافیای مواد مخدر درصدد تغییر الگور مصرف مواد مخدر در کشور است و این روند از مواد مخدر سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی درحال انجام می باشد.
سردار چناریان با هشدار نسبت به این تغییر الگو گفت: هر چند میزان کشف مواد مخدر در استان کرمان دچار کاهش محسوس شده است اما متاسفانه میزان کشف مواد مخدر صنعتی در کرمان 60 درصد افزایش یافته است و این نشانه بروز وضعیتی خطرناک در خصوص مواد مخدر می باشد.
وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته در سال جاری 9 تن کاهش کشف داریم اما در مقابل قاچاق مواد مخدر صنعتی افزایش یافته است که می تواند شیوع مصرف آنها جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.
فرمانده نیروی انتظامی کرمان ادامه داد: مردم باید در این زمینه هوشیار باشند و خانواده ها در این خصوص نقش اساسی دارند.
وی گفت: دشمن درحال پیچیده کردن معضلات اجتماعی در زمینه مواد مخدر، مشروبات الکلی و اقلام ضد فرهنگی است.
قیمت تریاک یک دوم قیمت گذشته افزایش یافته است
افزایش قیمت تریاک به موازات کاهش قیمت مواد مخدر صنعتی
سردار چناریان در خصوص افزایش قیمت تریاک در افغانستان و ایران گفت: عوامل مافیای مواد مخدر طی ماههای اخیر اقدام به دپوی مواد مخدر در افغانستان و افزایش قیمت تریاک کرده اند و سویی قیمت مواد مخدر صنعتی را کاهش داده اند و میزان قاچاق آن را افزایش داده اند.
وی گفت: مافیای مواد مخدر به دنبال گرایش معتادان در ایران به سمت مواد مخدر صنعتی هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون قیمت هر کیلو تریاک در افغانستان 100 دلار است و این درحالی است که قیمت هر کیلو تریاک در مرز ایران بیش از 500 تومان و در مناطق مرکزی کشور بیش از یک میلیون تومان است.
رئیس پلیس کرمان گفت: مافیا با این اقدام دارد به سمت تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در ایران پیش می رود که بسیار خطرناک است.
کرمان رتبه اول کشف موادمخدر و رتبه دهم مصرف را دارد
وی در ادامه با اشاره به اینکه کرمان قربانی پدیده های وارداتی است گفت: قاچاقچیان سعی می کنند بخش قابل توجهی از مواد مخدر را از طریق کرمان قاچاق کنند و با تلاش ماموران نیروی انتظامی بیشترین کشف مواد مخدر نیز در کرمان انجام می شود اما کرمان در مصرف مواد مخدر طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر رتبه دهم را دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از جرایم نیز در خصوص مواد مخدر انجام می شود و من این اطمینان را می دهم که اگر این میزان قاچاق مواد مخدر به غیر کرمان در استان دیگری بود به مراتب جرایم بیشتری را شاهد بودیم.
افزایش تصادفات در کرمان نگران کننده است
افزایش تصادفات فوتی و جرحی در سال جاری سردار چناریان اضافه کرد: در خصوص میزان تصادفات متاسفانه در سال جاری و ماههای پایانی سال 88 افزایش داشته ایم و این درحالی است که طی سه سال روند نزولی را طی می کردیم. وی ادامه داد: در تصادفات فوتی 22 درصد و در جرحی 44 درصد افزایش داشته ایم. سردار چناریان افزود: اکثر این تصادفات در محورهای فرعی و روستایی رخ داده است و این مسئله به دلیل گستردگی راههای استان کرمان و کمبود نیرو در جاده های فرعی است. وی گفت: میانگین حضور نیرو در جاده های کشور 310 کیلومتر است در حالیکه در استان کرمان این میانگین 451 کیلومتر می باشد.
نیروی انتظامی کرمان با کمبود 10 درصدی نیرو مواجه است
وی ادامه داد: در استان کرمان باید تجهیزات و همچنین نیروی انسانی در بخش نیروی انتظامی افزایش یابد.
سردار چناریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان نیروی انسانی در استان کرمان 10 درصد از متوسط الگوی کشوری پائین تر است. وی افزود: فرمانده نیروی انتظامی قول تامین این تعداد نیرو را تا پایان سال جاری در کرمان داده است.
برخورد با بدحجابی ادامه می یابد
/ مزاحیم نوامیس مردم هیچ حاشیه امنیتی ندارند رئیس پلیس کرمان در ادامه افزود: طرح مبارزه با بدحجابی طبق روال قانونی ادامه می یباد و از سوی مبارزه با مزاحمین نوامیس مردم و برخورد قانونی با آنها و همچنین مراکز فساد در دستور کار است. وی از مردم خواست در صورت هرگونه ناامنی از سوی افراد و اراذل و اوباش موضوع را با پلیس در میان بگذارند. کتمان جرم موجب ناامنی است
وی یکی از دلایل بروز جرایم را کتمان جرم دانست و گفت: مردم نباید از کنار ناامنی به سادگی رد شوند و باید با دستگاههای مربوط همکاری کنند. وی کتمان جرم را موجب بروز جرایم سنگین تر دانست و خواستار اطلاع رسانی مردم شد.
تاریخ انتشار، تهران: ۱۷:۴۳ , ۱۳۸۹/۰۴/۱۷

0 نظرهای شما: