سفر يك هيئت نظامي مشترك آمريكا و ناتو به باكو

سفر يك هيئت نظامي مشترك آمريكا و ناتو به باكو

باكو – يك هيئت از كارشناسان نظامي 'ناتو' و آمريكا به منظور بررسي راههاي همكاري نظامي با جمهوري آذربايجان، در چهارچوب برنامه موسوم به مشاركت انفرادي، از روز گذشته وارد باكو شده است.


خبرگزاري آذري 'آپا' به نقل از واحد مطبوعاتي وزارت دفاع جمهوري آذربايجان اعلام كرده است: هدف از ديدار اين هيئت كارشناسي، بررسي برنامه هاي در نظر گرفته شده براي ايجاد اصلاحات در چهارچوب ارتش آذربايجان، متناسب با استانداردهاي ناتو در قالب طرح مشاركت انفرادي ناتو مي باشد.
بر اساس اين گزارش در چهارچوب ديدار هيئت كارشناسي ناتو كه در آن نمايندگاني از فرماندهي نظامي آمريكا در منطقه اروپا نيز شركت دارند، درخصوص كمك هاي ناتو براي اجراي برنامه مذكور بحث و تبادل نظر مي شود. اين خبرگزاري در خبر ديگري به نقل از منابع وزارت دفاع آذربايجان از برنامه ديدار يك هيئت كارشناسي آمريكايي نيز در ماه آينده از باكو خبر داده و افزوده است: در ديدار هيئت نظامي عالي رتبه آمريكايي با مقامات ارشد نظامي آذربايجان كه در اواسط ماه فوريه انجام خواهد شد، درخصوص مسائل مرتبط با همكاري هاي نظامي و تهيه پيش نويس قرارداد همكاري هاي آتي گفتگو مي شود. بر اساس اين خبر در ادامه اين مذاكرات نيز ديدار گروههاي كاري در نظر گرفته شده است.
جمهوري آذربايجان از سال 1994 در چهارچوب برنامه موسوم به 'مشاركت براي صلح' با ناتو آغاز همكاري كرده و در ادامه آن نيز در سال 2005 در قالب برنامه مشاركت انفرادي 'آي.پاپ' با ناتو همكاري دارد. چندي پيش برخي از رسانه هاي باكو با استناد به منابع نظامي آذربايجان از تجديد نظر اين كشور در برنامه همكاري هاي نظامي مشترك با آمريكا خبر داده و اعلام كردند كه در اين چهارچوب آذربايجان قصد دارد برخي از برنامه هاي همكاري پيش بيني شده را لغو يا محدود كند. يك مقام نظامي آذربايجان نيز اخيرا با انتقاد از سياست هاي آمريكا اعلام كرده بود كه در چنين شرايطي همكاري دو كشور در عرصه نظامي معنايي ندارد.

0 نظرهای شما: