به مناسبت میلاد با سعادت حضرت عیسی مسیح

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت عیسی مسیح

ارامنه جهان، بر اساس اعتقادات اولیه مسیحیت، میلاد

آن حضرت را روز ششم ژانویه جشن می گیرند




عیسی مسیح یا عیسی ناصری (۲-۷ (قبل از میلاد) - ۲۶-۳۶ (پس از میلاد)) شخصیت مرکزی مسیحیت بزرگترین دین دنیاست. در باور مسیحیان عیسی تجسم خدا در جسم انسانی و آغازگر جریان مسیحیت است. او در شهر بیت‌لحم از شهرهای ایالت ناصره منطقه یهودیه به دنیا آمد. مسلمانان به عیسی به عنوان یک پیامبر باور دارند و برخی از دیگر مذاهب نیز او را شخصیت مهمی در نظر می‌گیرند.
منابع اصلی برای بررسی زندگی عیسی چهار انجیل رسمی هستند، هر چند برخی از محققین معتقدند که متن‌های دیگر چون انجیل توماس نیز به اندازه چهار انجیل سنتی برای ترسیم تاریخی عیسی اهمیت دارند اکثر پژوهشوران متعقدند که عیسی یک یهودی از ناحیه «جلیل» در شمال فلسطین بود که از او به‌عنوان یک معلم و شفابخش یاد می‌شد. محققین اغلب اتفاق نظر دارند که او توسط یحیی غسل تعمید یافته و در اورشلیم تحت فرمان پنطیوس پیلاطس و به جرم آشوب‌گری بر علیه امپراتوری روم مصلوب شد قطع نظر از اندک اتفاق نظرها و نتایج این‌چنینی، مطالعات آکادمیک در گاه‌نگاری وقایع، پیام مرکزی تعلیمات عیسی، طبقه اجتماعی وی و یا دلیل مصلوب شدنش تاکنون به نتایج قطعی نرسیده‌اند . گر چه خیلی از محققین به انجیل‌ها به عنوان منابع تاریخی با احتیاط نگریسته‌اند، ولی اکثر محققین منتقد، معتقدند حداقل بخش‌هایی از آنچه در انجیل‌ها در خصوص زندگی عیسی بیان شده‌صحیح است نگاه مسیحیت به عیسی بر پایه اعتقاد به الوهیت عیسی، مسیح بودن او همان گونه که در عهد عتیق پیشگویی شده‌است و زنده شدن او پس از مصلوب شدنش است. مسیحیان غالباً عیسی را پسر خدا می‌دانند (که معمولاً اینطور تعبیر می‌شود که او خدای پسر، رکن دوم تثلیث است) که برای رستگاری و آشتی با خدا به روی زمین آمد. آنان همچنین به تولد معجزه‌وار عیسی از یک باکره، انجام معجزات، عروج به آسمان، و بازگشت مجدد او در آینده باور دارند. در حالی که اعتقاد به تثلیث به‌طور گسترده توسط مسیحیان پذیرفته شده‌است، گروه کوچکی، دیدگاه‌های غیر تثلیثی راجع به الوهیت عیسی دارند. در آیین اسلام، عیسی یکی از پیامبران مهم خدا در نظر گرفته می‌شود که انجیل را به همراه خود آورده و برای اثبات نبوتش معجزاتی را به نمایش می‌گذاشت. عیسی همچنین عنوان مسیح دارد ولی از نقطه نظر اسلامی این به معنی خداگونه بودن او نیست. اسلام مصلوب شدن و سپس برخاستن او پس از مرگ را انکار کرده و بر این نظر است که او جسماً به آسمان عروج نموده‌است. همچنین مسلمانان نیز مانند مسیحیان باور دارند که عیسی از یک دختر باکره و برگزیدهٔ خداوند به نام مریم به دنیا آمده‌است.

واقعۀ تولد عیسی مسیح

۱/ به این روایت تاریخی از قول متی، که از شاگردان مسیح بود و یک یهودی و مسیح خود او را صدا زد تا او را پیروی کند. متی ۹:۹ عیسی بر سر راه خود، به یک باجگیر به نام «مَتّی» بر خورد، که در محل وصول باج و خراج نشسته بود. عیسی به او فرمود: «بیا و مرا پیروی کن!» مَتّی فورأ بر خواست و همراه او رفت.۰قبل از اینکه روایت تولد مسیح را از قول متی برای شما بنویسم، اجازه بدید مقدمه ای که مربوط به این نقل قول نوشته شده برای شما بنویسم.عیسی در زمانی تولد یافت که قوم اسرائیل در زیر سلطۀ امپراطوری روم بود. بهمین دلیل آنان مجبور بودند به رومی ها باج و خراج بدهند. در نظر بنی اسرائیل، کثیف ترین شغل را کسانی داشتند که مأمور بودند این باج را برای دولت روم وصول کنند.
آنها را «باجگیر» می نامیدند، و متی یکی از آنان بود. ولی هنگامی که عیسی او را دید، از او دعوت کرد او را پیروی کند. متی نیز از زندگی کثیف خود دست کشید و یکی از دوازده شاگرد عیسی شد واین انجیل را چند سال پس از صعود استاد خود به آسمان، نوشت. موضوع اصلی این انجیل شناسانیدن معنی واقعی «ملکوت خداوند» به مردم است، که اغلب نظریاتی غلط دربارۀ آن داشتند. در ضمن «موعظۀ سر کوه» عیسی که معروف ترین خطابه های تاریخ است، در این انجیل یافت می شودواقعۀ تولد عیسی مسیح به این شرح است: مریم، مادرعیسی که در عقد یوسف بود، قبلاز ازدواج با او، بوسیلۀ روح القدس آبستن شد. یوسف که سخت پای بند اصول اخلاق بود، بر آن شد که نامزدی خود را بهم بزند، امّا درنظر داشت این کار را در خفا انجام دهد تا مبادا مریم بی آبرو شود. او غرق در اینگونه افکار بود که بخواب رفت. در خواب فرشته ای را دید که به او گفت: «یوسف، پسر داوُد از ازدواج با مریم نگران نباش. کودکی که در رَحِم اوست، از روح القدس است.
او پسری خواهد زایید، و تو نام او را عیسی (یعنی نجات دهنده) خواهی نهاد، چون او قوم خود را از گناهانشان خواهد اهانید.» .و این همان پیغامی است که خداوند قرنها قبل به زبان نبی خود «اشعیا» فرموده بود: «بنگرید! دختری باکره ابستن خواهد شد و پسزی بدنیا خواهد آورد، و او را عمانوئیل خواهند نامید.» (عمانوئیل بزبان عبری به معنی «خدا با ما» است.) چون یوسف بیدار شد، طبق دستور فرشته عمل کرد و مریم را به خانه اش اورد تا همسر او باشد؛ امّا با او مبستر نشد تا وقتی که او پسرش را بدنیا آورد؛ و یوشف او را «عیسی» نام نهاد.۱
مقدمه. لوقا پزشک بود و اغلب با پولس رسول همسفر می شد تا در رساندن پیام مسیح به مردم او را یاری دهد. در ضمن، تاریخ نویس هم بود و به همین جهت است که در این انجیل، سر گزشت عیسی مسیح را با رعایت دقیق ترتیب روادیدها بیان می کند. و در این انجیل است که ما با عیسایی روبرو می شویم که همه را محبت می کند، چون برای او فقرا و پولدار، فرمانده و فرمانبر، ارباب و علام، زن و مرد، دیندار و بی دین،….تفاوتی نمی کنند. همه محتاج محبت اند، و او سرچشمۀ محبت است. عیسی بقدری با اشخاص مختلف می آمیخت که او را «دوست گناهکاران» لقب داده بودند، چون بگفتۀ خودش، او طبیبی بود که برای دردمندان آمده بود….و بزرگترین درد انسان گناه است.۲/ مژدۀ تولد عیسی از قول لوقا: “در ششمین ماه بارداری الیزابت، خدا فرشته خود جبرائیل را به ناصره، یکی از شهرهای استان جلیل فرستاد، تا وحی او را به دختری به نام مریم برسان. مریم نامزدی داشت به نام یوسف، از نسل داوُد پادشاه. جبرائیل به مریم ظار شد و گفت: «سلام بر تو ای دختری که مورد لطف پروردگار قرار گرفته ای! خداوند با توست.» مرم سخت پریشان و متحیر شد، چون نمی توانست بفهمد منظور فرشته از این سخنان چیست.
فرشته به او گفت: «ای مریم، نترس! زیرا خدا بر تو نظر لطف انداخته است! تو بزودی باردار شده، پسری بدنیا خواهی آورد و نامش را عیسی خواهی نهاد. او مردی بزرگ خواهد بود و پسر خدا نامیده خواهد شد و خداوند تخت سلطنت جدش داوُد را به او واگذار خواهد کرد تا برای همیشه بر قوم اسرائیل سلطنت کند. و سلطنت او هرگز پایان نخواهد یافت!» مریم از فرشته پرسید: «امّا چگونه چنین چیزی امکان دارد؟ دست هیچ مردی هرگز به من نرسیده است!» فرشته جواب داد: روح القدس برتو نازل خواهد شد و قدرت خدا برتو سایه خواهد افکند. از این رو آن نوزاد مقدس بوده، فرزند خدا خوانده خواهد شد.”۲امیدوارم که بعد از خواندن شرح حال واقعی تولد مسیح، اگرسوء تفاهمی در ضهن شما بود رفع شده باشد.

0 نظرهای شما: