احتمال ابتلا به دیابت به ازای هر کیلو اضافه وزن 5درصد افزایش می یاب

احتمال ابتلا به دیابت به ازای هر کیلو اضافه وزن 5درصد افزایش می یابد
مدیر عامل انجمن دیابت گفت:

به ازای هر یک کیلوگرم اضافه وزن
احتمال ابتلا به دیابت در فرد به میزان پنج درصد افزایش می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران نیکوسخن روز جمعه در مراسم گشایش "تور تغییر دیابت گفت: چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری دیابت، عدم تحرک، استرس، چربی خون و مصرف سیگار را از جمله عواملی ذکر کرد که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه در اطراف ایران پنج کشور با شیوع دیابت بالا قرار دارند اظهارداشت: متاسفانه از بین 10 کشوری که بیشترین میزان شیوع دیابت را دارند کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین، کویت و عمان جزو این کشورها به شمار می روند و در اطراف ایران قرار دارند.
مدیر عامل انجمن دیابت اظهارداشت در زمان حاضر کشور امارات متحده عربی بیشترین میزان شیوع را در مقایسه با چهار کشور دیگر دارا است که میزان آن به 7 /18 درصد در جمعیت بالغین می رسد.
هم اکنون دو میلیون و 700 هزار نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که این تعداد از جمعیت 7/ 8 درصد بین 25 تا 64 سال جمعیت کشور را شامل می شود. همچنین حدود سه میلیون نفرنیز دارای اختلال تحمل گلوکز هستند.
کشورهای هند، چین، آمریکا و روسیه از جمله 10 کشوری محسوب می شوند که بیشترین شیوع دیابت در در بین مردم دنیا را دارند.
نیکو سخن با اشاره به روند رو به رشد ابتلا به دیابت در جهان اظهارداشت: اگر در سال 1985 30 میلیون نفر به دیابت مبتلا بودند در سال 2000 این رقم به 150 میلیون نفر رسید و پیش بینی می شود در سال 2010 تعداد مبتلایان به 285 میلیون نفر و تا سال 2030 نیز این تعداد به 435 میلیون بیمار در جهان برسد.
مدیرعامل انجمن دیابت گفت: متاسفانه شیوع دیابت در ایران بین جمعیت 45 تا 60 سال است که باید حتما اقدامات پیشگیرانه برای این موضوع انجام شود.
دکتر هومن فرحبخش نیز در این مراسم گفت:‌ در زمان حاضر سن ابتلا به دیابت نوع دو بین 40 تا 60 سالگی است که اکثر مبتلایان بیش از حد اضافه وزن دارند.
این متخصص دیابت افزود: این افراد سبک زندگی اشتباهی داشته و در این سبک زندگی کم تحرکی، خوردن غذاهای آماده و تغذیه نامناسب را دنبال می کنند و در زمان حاضر چاقی عمده ترین علت ایجاد دیابت در جهان است و دیابت به همراه چاقی خطر مرگ را در مبتلایان به میزان هفت برابر زیاد می کند.
کارشناسان سلامت معتقدند که در گذشته دیابت نوع دو اگر برای افراد بالای 40 سال رخ می داد در زمان حاضر برای بچه های 10 تا 14 سال هم اتفاق می افتد که علت آن کم تحرکی در کودکان است.
بر اساس برآوردهای جهانی 400 میلیون نفر در سال 2005 چاق بودند و پیش بینی می شود که این میزان تا سال 2025 به 700 میلیون نفر برسد.
فرحبخش در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شناسایی نشدن تمام هموطنان مبتلا به دیابت و یا کسانی که در مرحله پیش دیابتی ( دارای اختلال تحمل گلوکز) قرار دارند ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ نگرانی ما بیشتر برای آندسته از کسانی است که در معرض دیابت و یا مبتلا به دیابت هستند و در کشور شناسایی نشده اند.
این متخصص افزود: اگر فرض شود که جمعیت دیابتی ایران به هفت میلیون نفر برسد حدود نیمی از آنها شناسایی شده و نیمی از این تعدادی که شناسایی شده اند نیز مراقبتهای پزشکی را دریافت می کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به هزینه شدن 15 درصد سرانه بودجه وزارت بهداشت کشورها برای دیابت اشاره کرد که به 170 میلیارد یورو می رسد و تا سال 2025 نیز تخمین زده می شود که به 220 میلیارد یورو برسد.

0 نظرهای شما: