امضاي تفاهم نامه مشترك پارلماني ميان روساي مجالس ايران و ارمنستان

امضاي تفاهم نامه مشترك پارلماني ميان روساي مجالس ايران و ارمنستان
عکسها از خبرگزاری مهر و ایسنا



1388/07/08 09-30-2009 20:28:47
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلس
مراسم امضاي تفاهم نامه مشترك پارلماني با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و رييس مجلس ملي ارمنستان عصر امروز - چهارشنبه - در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از اداره اخبار و رسانه‌هاي گروهي مجلس متن كامل تفاهم نامه امضا شده از سوي روساي مجالس دو كشور به شرح ذيل است:
« بنا به دعوت رسمي "دكتر علي لاريجاني" رياست مجلس شوراي اسلامي جمهوري اسلامي ايران و در راستاي گسترش و تعميق مناسبات جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان "هويك آبراهاميان" رييس شوراي ملي (پارلمان) جمهوري ارمنستان در راس هياتي بلندپايه از تاريخ 7 لغايت 8 مهرماه 1388 برابر با 29 لغايت 30 سپتامبر 2009 به جمهوري اسلامي ايران سفر نمود.
در طي اين سفر، ايشان علاوه بر ديدار با رياست مجلس شوراي اسلامي، با رياست جمهوري و نيز دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو نمود.
در جريان مذاكرات روساي مجالس دو كشور كه در جوي دوستانه و با تفاهم انجام شد، طرفين طيف وسيعي از مسائل مورد علاقه در روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داده و ضمن تاكيد بر روابط پايدار فيمابين در چارچوب مراودات ديرينه دو ملت و با نظر داشت حسن مناسبات همجواري و اهميت استمرار و تقويت رايزني‌هاي فيمابين، ضمن تاكيد بر ضرورت تحكيم مناسبات در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي تمايل خود را براي تحكيم بيش از پيش روابط و تماس‌هاي سازنده ميان نهادهاي تقنيني دو كشور در اين راستا حائز اهميت برشمرده و در خصوص موارد ذيل توافق نمودند:
1- طرفين ضمن تاكيد بر تقويت مراودات مردمي و پارلماني دو كشور به عنوان عامل موثري در تقويت روابط دولت‌ها، همكاري و فعاليت گروه‌هاي دوستي پارلماني فيمابين و نيز برقراري و تقويت ارتباطات ميان كميسيون‌هاي مختلف مجالس دو كشور به ويژه كميسيون‌هاي سياست خارجي و امنيت ملي، اقتصادي،‌ قضائي، آموزشي و فرهنگي و هم‌چنين ارتباط مستمر نمايندگان زن در مجالس دو كشور را در اين راستا موثر برشمرده و بدين منظور تبادل دوره‌اي هيات‌هاي دو طرف را مورد تشويق قرار دادند.
2- طرفين با نظر داشت اهميت توسعه همكاري‌هاي بلندمدت در چارچوب علائق و مشتركات تاريخي و فرهنگي،‌ تسهيل مناسبات فيمابين در ابعاد مختلف را مهم برشمرده و ضمن تاكيد بر نقش مجالس دو كشور در خصوص وضع قوانين مورد نياز و يا اصلاح قوانين موجود براي تسهيل روند مذاكرات پارلماني توافق نمودند.
3- طرفين علاقمندي خود را براي هماهنگي و همكاري مجالس دو كشور در مجامع بين‌المللي نظير اتحاديه بين‌المجالس جهاني با هدف اتخاذ مواضع مشترك در قبال موضوعات مهم بين‌المللي اعلام داشتند.
4- طرفين همكاري ميان مراكز تحقيقاتي مجالس دو كشور را مورد تاكيد قرار دادند، در همين راستا مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي نمود تا تحقيقات مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي ايران را در زمينه مسائل قانون‌گذاري و غيره در اختيار مجلس شوراي ملي (پارلمان) ارمنستان قرار دهد.
5- با توجه به تجربيات خوب پارلماني دو كشور، طرفين در خصوص انتقال اين تجربيات به يكديگر و تبادل اطلاعات و توانمندي‌ها در خصوص تقويت مديريت پارلماني و شيوه قانون‌گذاري و نوسازي آن‌ها از طريق برگزاري نشست‌هاي منظم كارشناسي ميان مديران و كارشناسان دو مجلس توافق نمودند.
6- طرفين پيرامون تلاش دو مجلس براي تدوين قوانين مشابه جهت تسهيل سرمايه‌گذاري، مراودات مرزي، معاضدت قضايي و همكاري‌هاي تجاري و گمركي توافق نمودند.
7- طرفين ضمن حساس برشمردن تحولات منطقه‌اي و تبادل نظر پيرامون اين تحولات، بر تحكيم صلح و ثبات و امنيت در منطقه تاكيد نمودند.
8- روساي مجالس دو كشور توافق نمودند به منظور پيگيري توسعه روند مناسبات پارلماني و ايجاد نقشي فعال در زمينه گسترش ديپلماسي پارلماني در چارچوب ابعاد پارلماني همكاري‌هاي بين‌المللي سالانه يك بار در پايتخت‌هاي دو كشور تشكيل جلسه دهند.
اين يادداشت تفاهم در دو نسخه به زبان‌هاي فارسي و ارمني كه هر دو از اعتبار يكسان برخوردارند تهيه و در تاريخ 8 مهرماه 1388 برابر با 30 سپتامبر 2009 در تهران به امضاء رسيد.»

0 نظرهای شما: