گفتگوی اسلام و مسیحیت نیازمند طرحهای انضمامی است

گفتگوی اسلام و مسیحیت نیازمند طرحهای انضمامی است



علمای دینی، سیاستمداران و کارشناسان در همایش اخیر "کلمه مشترک" که در دانشگاه جورج تاون برگزار شد توافق کردند که ابتکار عمل مسلمانان برای گفتگو با مسیحیان نیازمند اقداماتی انضمامی است تا به تمام چالشهایی که میان پیروان ادیان ابراهیمی وجود دارند اشاره کند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، جان اسپوزیتو استاد روابط بین الملل و مطالعات اسلامی دانشگاه جورج‌تاون گفت: فکر می‌کنم آنچه ما مورد در مجموعه همایشهای " کلمه مشترک" مورد اشاره قرار می‌دهیم کار مشترک و همکاری مشترک است.
اسپوزیتو در میان شخصتیهای برجسته از علمای دینی بین‌المللی و کارشناسان در همایش دو روزه مرکز درک مسلمان- مسیحی دانشگاه جورج تاون شرکت کرد. این همایش با عنوان " کلمه مشترک میان ما و شما" دستورالعمل جهانی برای تغییر" طی روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد.
این همایش به دنبال نامه علمای مسلمان به روحانیان مسیحی جهان با تأکید بر گفتگو به منظور اعلام زمینه مشترک میان اسلام و مسیحیت برگزار شد.
این حالی است که عده بسیاری اعتقاد دارند که اکنون زمان حرکت از ایده‌ها و گفته‌ها به سمت ابتکارعملها و اقدامات انضمامی است.
دلیله مجاهد مشاور باراک اوباما در شورای همکاری‌های دینی گفت: فکر می‌کنم آنچه جای خالی آن حس می‌شود این است که ایده‌های مورد بحث میان توده‌های مردم آورده شود.
نامه مسلمانان با عنوان "کلمه مشترک میان ما و شما" در اکتبر سال 2007 با امضای 138 نفر ازعلمای مسلمان و هیئتهای اسلامی 43 کشور جهان به روحانیان و شخصتیهای مسیحی جهان ارسال شد و خواستار برقراری ارتباط هر دو دین به منظور درک بهتر براساس اصول مشترک هر دو دین چون عشق به خداوند و عشق به همسایه شد.
مونیب یوناتان کشیش کلیسای لوتری فلسطین و اردن با تصدیق ضرورت یک طرح عملی گفت: آنچه که باید در کنار یکدیگر قرار دهیم برنامه‌ای برای طرح عملی است. برای مثال ما باید درباره چگونگی همکاری مسلمانان و مسیحیان در راستای ریشه‌کن کردن فقر و مبارزه با افراط‌گرایی، تمام انواع افراط‌گرایی دینی میان مسلمانان، مسیحیان و یهودیان گفتگو کنیم.
وی تأکید کرد: هرچقدر فعالیتهای خود را به اشتراک بگذاریم به همان میان می‌توانیم عشق به خداوند و عشق به همسایه را مورد تأکید قرار دهیم.
این درحالی است که کارشناسان و علمای دینی تردید ندارند که به رغم تلاشهای پیگیرانه برای گفتگو این راه هنوز هم دارای موانع بسیاری است.


تاریخ انتشار، تهران: ۱۲:۵۳ , ۱۳۸۸/۰۷/۱۸

0 نظرهای شما: