سيدمحمد خاتمي:

سيدمحمد خاتمي: ما مي‌خواهيم با موضع انتقادي حضور داشته باشيم

جمهوري اسلامي به معني خاص کلمه، از دستاوردها و شاهکارهاي بزرگ انقلاب است


1388/07/19 10-11-2009 16:12:30
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي
سيدمحمد خاتمي با اشاره به قرارداشتن در آستانه سال‌روز شهادت امام جعفر صادق(ع) با تسليت اين روز به شيعيان، ايرانيان و همه انسان‌هايي که خواستار حقيقت و زيبايي هستند، گفت: معمولا به حضرت گفته مي‌شود پيشواي مذهب جعفري، ولي واقعيت اين است که امام صادق و پدرشان امام باقر(ع)، بزرگترين مفسران حقيقت اسلام در دوره خاصي که براي آنها پيش آمد، بودند و بار اصلي معارف اسلام حقيقي بر دوش اين دو بزرگوار بود
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي كه در ديدار با نخبگان و اقشار مختلف مردم استان يزد سخن مي‌گفت، افزود: کاري که اين بزرگواران کردند ايستادگي در مقابل انحراف‌ها و تحريف‌هايي بود که به ويژه در عرصه فكري، سياسي و اجتماعي پيدا شده بود و مي‌رفت که مباني عقيدتي و فکري را نابود کند، کاري که اين بزرگواران کردند کار فوق‌العاده بزرگي بود و واقعا اسلام مديون اين دو بزرگوار است که توانستند در آن برهه از زمان با فداکاري فراوان آن حقايق را منعکس کنند.
رييس‌جمهور سابق كشورمان ادامه داد: متاسفانه در حوزه‌هاي علميه ما بيشتر روي جنبه‌هايي که مربوط به فقه شريعت مي‌شود كار شده و در اين زمينه به اين دو بزرگوار استناد شده است كه گرچه مهم است، ولي طي آن نسبت به معارفي که عمق اسلام و دين خدا را نشان مي‌دهد، به علل مختلف تاريخي، کمتر توجه شده است.
رييس بنياد باران ابراز اميدواري کرد که با توجه به زمينه‌هاي فراوان ناشناخته و کمتر موردتوجه قرارگرفته، اسلام حقيقت، اسلام شريعت و اسلام طريقت، متناسب با ديدگاه اين دو امام همام، مورد توجه و واکاوي بيشتر قرار گيرد.
وي سپس با اشاره به شرايط روز گفت: گفته مي‌شود در اين موقعيت حرف‌زدن مشکل است! حرف‌زدن براي چه کسي مشکل است؟ براي کساني‌که به اصل انقلاب و راه امام پايبندند و حتي در اين زمينه نقش مهمي در پيروزي و تثبيت انقلاب و خدمت به آن داشته‌اند و بارها گفته‌اند آن چه مي‌خواهيم همان حقيقتي است که مورد خواست اين ملت بزرگوار بود، مورد تاييد امام بود و در جريان انقلاب تحقق يافت و به صورت قانون اساسي تبلور پيدا کرد و راه و رسمي که بدان معتقدند، آن راه و رسمي است که با واقعيت تطبيق مي‌يابد و به مصلحت جامعه و مورد خواست آن است؟
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي دفتر سيدمحمد خاتمي وي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي به معني خاص کلمه، از دستاوردها و شاهکارهاي بزرگ انقلاب است که در مرحله ايجابي آن مطرح شد، روح غالب مردم ما اسلامي است؛ بنابراين هيچ حرکتي در کشور موفق نخواهد شد، مگر اين که به مباني و اصول و فرهنگي جامعه آشنا و وفادار باشد که اين معيارها و مباني به شدت اسلامي است.
وي تصريح کرد: در جامعه هيچ‌کس نمي‌تواند مدعي باشد بدون در نظر گرفتن اسلام يا کنار زدن آن مي‌تواند توفيقي حتي در ايجاد آزادي، فضاي آزاد و مستقل و پيشرو داشته باشد.
رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ادامه داد: از طرفي ما در دنيايي به سر مي‌بريم که حق و کرامت مردم، حرمت و جايگاه آن‌ها در ذهن بشر جا افتاده و اين يک مساله تاريخي است، اين‌که مردم بر سرنوشت خويش حاكم هستند، يک دستاورد بسيار عظيم است که در اين دوران به دست آمده؛ گرچه با رجوع به منابع و مباني اصلي دين خودمان، اين را مي‌بينيم؛ چنان‌كه احترام به انسان، حاکميت انسان، آزادي سياسي و اجتماعي انسان، امري است که در زمان پيغمبر(ص)، اميرالمومنين(ع) و آموزش‌هايي که از آن بزرگواران و ديگر بزرگواران دين به دست ما رسيده است، وجود داشته است.
رييس‌جمهور سابق کشورمان يادآور شد: در دنيايي به سر مي‌بريم که جهان پذيرفته است ديگر حکومت‌ها نمي‌توانند مستبد باشند و از بالا بر مردم تحميل شوند و فقط آن‌ها حق داشته باشند فرمانروايي کنند و مردم مجبور به اطاعت محض از آنها باشند، بلکه اين نتيجه به دست آمده است كه حکومت مطلوب حکومتي است که برآمده از مردم باشد و مردم را نمايندگي کند و در نتيجه در برابر حقوق مردم نيز مسئول است.
وي در ادامه درباره فلسفه وجودي جمهوري اسلامي گفت: جمهوري اسلامي که هم با معيارهاي اسلامي سازگار است و هم حق حاکميت مردم بر سرنوشتشان را که در اصل 56 قانون اساسي به زيبايي تمام مطرح شده است، به رسميت شناخته است.
خاتمي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي مي‌تواند مزايايي را که بشر در طول تاريخ به‌دست آورده داشته باشد و بدي‌هاي موجود را نداشته باشد، ما اين‌گونه به جمهوري اسلامي مي‌نگريم و به آن پايبند هستيم.
وي سپس اظهار كرد: باعث تاسف است که واقعا امروز حرف زدن براي کساني که چنين ديدگاهي دارند و با اين نگاه به مردم، انقلاب، اسلام و امامشان نگاه مي‌کنند، مشکل شده باشد و اين‌گونه القاء ‌شود که حرف‌زدن اين افراد يعني تخريب نظامي که خود اين افراد حاضرند جانشان را براي واقعيت اصلي آن بدهند.
خاتمي با بيان اين که اين مشکل بزرگي است گفت: اگر اينها نتوانند حرف بزنند مي‌دانيد چه وضعي پيش خواهد آمد؟ آن وقت در يك فضاي يک‌جانبه، هسته‌هاي عمل به وجود مي‌آيد؛ عملي که متوجه نفي همه اين‌ها خواهد بود؛ هم‌چنان‌که ما متاسفانه نشانه‌هاي آن را در جامعه مي‌بينيم.
سيدمحمد خاتمي ادامه داد: وقتي جلوي صداهاي اصيل گرفته ‌شود هيجان ايجاد و بعضي صداهايي شنيده مي‌شود که مطلوب نيست، اگر در بخش‌هايي از جامعه مساله جمهوري اسلامي مورد كم‌لطفي قرار ‌گيرد، علتش اين است که آنهايي که به جمهوري اسلامي معتقد هستند، نمي‌توانند حرفشان را بزنند و آن‌گاه کساني حرف مي‌زنند که به اصل اعتقاد ندارند.
رييس‌جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: وقتي حرف کساني که به نظام پايبند و معتقد هستند، هزينه داشته باشد، آن وقت نوبت عمل از سوي کساني پيش مي‌آيد که اصل را قبول ندارند.
وي با تاکيد بر اين که نمي‌توان براي مدت درازي برخورد سخت‌افزاري كرد، افزود: چرا بايد اسلام را به گونه‌اي عرضه کنيم که بخش‌هايي از جامعه از اسلام زده شوند يا حداقل از نظامي که به نام اسلام هست زده شوند؟ اين مسائل را امروز مي‌بينيم و به همين دليل مي‌گويم نتيجه روش‌هايي که مخالف خود را به براندازي متهم مي‌کند، براندازي است.
رييس بنياد باران با ابراز تاسف شديد از آنچه آن را سوق دادن و انبوه شدن بخش‌هايي از جامعه به سوي هدف‌هايي که ديگر نه مورد خواست امام بوده، نه مورد خواست اوليه مردم و نه مورد خواست وي و همکفرانش است، خواند، گفت: اين مساله مهمي است که بايد در آن تامل کرد، ما در اين جريان‌ها خيلي خسارت داديم؛ البته دستاورد بزرگي هم داشته‌ايم، منتهي در اين حالت بحراني و هيجاني اگر نشود اين دستاوردها را جمع‌بندي کرد و جهت داد، معلوم نيست در آشفته‌بازار نتيجه کار چه در آيد.
وي با انتقاد از آن چه آن را ايجاد فضاي يک‌جانبه و نسبت ناروادادن و دفع و رفع و از صحنه بيرون راندن چهره‌هايي که واقعا سرمايه نظام هستند، خواند، برخي روش‌ها را روش‌هاي نخ‌نمايي كه عکس خود نتيجه مي‌دهد، برشمرد و افزود: در اين صورت، قضاوت جامعه قضاوت ديگري خواهد بود؛ چون اکثريت جامعه از آن چه رخ داده و مي‌دهد ناراضي است و وقتي در توجيه يك عمل غلط، رفتار غلطي با افراد و شخصيت‌ها ‌شود، قضاوت مردم عکس آن چيزي مي‌شود که مطلوب بعضي جريان‌هاست.
خاتمي در ادامه با بيان اين كه اكنون صحبت از دعواي راست و چپ، اصولگرا و اصلاح‌طلب نيست، اظهار كرد كه صحبت بر سر اين است که جرياني كه آن را « تنگ‌نظر، خشونت‌گرا، يكسونگر، متحجر و متوهم» مي‌خواند، در حالي كه بسياري از اعضاي آن سابقه چنداني در انقلاب ندارند يا امتحانشان را نداده و يا امتحانشان را به بدي پس داده‌اند، مي‌خواهند همه آنهايي را که نمي‌پسندند از صحنه بيرون كنند.
وي افزود: از ديد اين جريان اين افراد نه تنها در عرصه حاكميت، بلكه در جامعه نبايد باشند و حتي اصولگراي باشخصيت هم نبايد در جامعه حضور داشته باشد.
رييس‌ بنياد باران افزود: اين جريان اصلاح‌طلبان را به همه اتهاماتي که شايسته دشمنان انقلاب و اسلام است متهم مي‌كند، اما نتيجه اعمال اين جريان رقم خوردن عرصه به گونه‌اي است که تصويري از اسلام و انقلاب نشان داده ‌شود که فقط عده معدودي که امکانات وسيعي در اختيارشان است، از آنها نمايندگي مي‌کنند و جز آنها همه بايد از صحنه بيرون روند.
وي با بيان اين‌که ما همچنان روي حرف‌هاي اصلي خودمان هستيم در تشريح عقايدش گفت: انقلاب اسلامي منشاء هويت و نقطه عطف بزرگي در تاريخ ماست، هم‌چنين ماحصل مردمي‌ترين انقلابي که در تاريخ رخ داد، جمهوري اسلامي است که براي ما مقدس است و البته در جمهوري اسلامي همچنان‌که از اسلام دفاع مي‌کنيم از مردم و راي و حقوق مردم دفاع مي‌کنيم.
وي با طرح اين پرسش که چرا قانون اساسي زير پا گذاشته مي‌شود؟ گفت: مگر قانون اساسي اجازه فعاليت تشکل‌ها، اظهارنظر و حضور آزاد مردم را نداده است؟ مگر ما با شيوه‌هايي که پيامبر و ائمه داشتند آشنا نيستيم که براي آزادي مردم احترام قائل بودند، مگر حضرت اميرالمومنين با بدترين مخالفانش برخورد مي‌کرد، حتي اگر بدترين ناسزاها را مي‌شنيد؟ چرا به قانون اساسي عمل نشود؟
رييس‌جمهور سابق کشورمان سپس گفت: بياييد به همين قانون اساسي برگرديم؛ البته در صورتي‌که تفسير دل‌بخواهي از آن نشود، کساني از آن نگهباني کنند که به مردم و معيارهاي قانون اساسي اعتقاد داشته باشند و تحت تاثير جريان‌هاي بيروني قرار نگيرند و رفتارهايي نکنند که مخالف روح و حتي نص صريح قانون اساسي باشد و اگر چنين شد، بسياري از مشکلات حل خواهد شد.
ريس بنياد باران اظهار کرد: ما دلمان براي ايران مي‌سوزد؛ ايراني که با امکاناتي که دارد بايد سربلند و سرفراز باشد و متاسفيم که بايد بگوييم اين امکانات نه تنها درست به کار نرفته، بلکه بسياري از آن‌ها تلف شده و از بين رفته است، مي‌توان قاطعانه گفت مسيري که در اين مدت طي کرديم از جمله دور شدن از اهداف چشم‌انداز بيست ساله است.
وي ادامه داد: آن چه براي ما تاثرآور است اين است که رفتارهايي شود و سياست‌هايي در پيش گرفته شود که چهره نظام و جمهوري اسلامي را خدشه‌دار کند.
رييس‌جمهور سابق کشورمان افزود: حداقل انتظار ما اين بود با تحولي که در قوه قضاييه ايجاد شد شاهد تحولي در رفتارها هم نسبت به بازداشت‌ها و بازداشت‌شدگان و هم کساني که به حقوق مردم تجاوز کردند، جنايت و جرم کردند بشود و شاهد تغيير فضاي موجود در جامعه که فضاي بسيار مسموم و بدي است، هم‌چنين جريان خاصي که امکاناتي را که متعلق به ملت است در اختيار گرفته و به اين فضا دامن مي‌زند، باشيم و هنوز هم اميدواريم كه شاهد اين تحول باشيم.
وي تصريح کرد: اميدوارم در يک فضاي امن آزاد با حفظ اصول و معيارها، همه کساني که به اصل اسلام و ايران علاقه‌مند و سرمايه‌هاي اصيل مملکت هستند با حفظ حق و حقوقشان بتوانند در عرصه حضور داشته باشند و ما هم مي‌خواهيم با موضع انتقادي و اعتراضي‌ نسبت به آنچه هست حضور داشته باشيم.
وي گفت: اصلاحاتي که من مي‌گويم اصلاح انحرافات با معيار قانون اساسي و معيار خط امام است و اگر انحرافي در اين زمينه ايجاد شده مي‌خواهيم با انتقاد، با گفتن، با ميدان دادن به کساني که دلبستگي‌هاي اين‌چنيني دارند، اصلاح شود.
خاتمي تاکيد کرد: اگر راه اصلاح اين‌چنيني براي وفاداران به قانون اساسي و اسلام بسته شود، راه براي جريان‌هايي باز مي‌شود که اصل را هم قبول نخواهند داشت و نگرني‌ام از اين است که بزرگترين زيان و خسارت بزرگ به اصل انقلاب و جمهوري وارد شود که ان‌شالله وارد نخواهد شد.
سيدمحمد خاتمي در پايان خاطرنشان کرد: آنهايي که به اصول و معيارها معتقدند، هيچ‌وقت مايوس نمي‌شوند؛ البته بايد توکل به خدا داشت، راه را درست تشخيص داد و آمادگي پرداخت هزينه براي راه درست را داشت.

0 نظرهای شما: