*تفاوت‌هاي پورتال و وب‌سايت*

تفاوت‌هاي پورتال و وب‌سايت

يك استاد دانشگاه: تفاوت اين دو واژه در هدف و محتواي آن‌هاست


1388/07/12 10-04-2009 10:59:03 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعاتاختصاصي کردن و شخصي‌سازي پورتال توسط کاربران، امکان تغييرات موردنظر کاربر در دسترسي به محتوا و خدمات الکترونيک را به‌شكل غيرمتمرکز بر محتوا و سازگار با نيازهاي مخاطب به‌وجود مي‌آورد بنابراين محتوا در پورتال بر اساس نقش مخاطب قابل سفارشي‌سازي است که اين امر در وب سايت‌ها به‌صورت ابتدايي، محدود و متمرکز بر محتوا است

سجاد مروجي - يك استاد دانشگاه - در گفت‌و‌گو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب درباره واژه پورتال که از آن به‌عنوان درگاه واحد سازماني نيز در کشور نام‌برده مي‌شود گفت: پورتال براي توصيف نقطه واحد يا دروازه‌اي براي دسترسي يکپارچه به مجموعه اطلاعات و سرويس‌هاي سازمان تعريف مي‌شود.
وي گفت: اين تعريف اوليه شايد دربرگيرنده دسته‌اي از وب سايت‌ها باشد اما پورتال داراي ويژگي‌ها و قابليت‌هاي به‌خصوصي است که عموما اطلاعات و آگاهي لازم در سازمان‌ها از اين خصوصيات و ويژگي‌ها وجود ندارد.
به گفته او تفاوت واژه پورتال و وب سايت در هدف و محتواي آن است؛ يک وب سايت يک پورتال است اگر انتقال و ارسال اطلاعات از چندين منبع مستقل به اين دروازه واحد سازماني امکان‌پذير باشد به‌صورتي که منابع لزوما به پورتال متصل نباشند و کاربران در دسترسي به اطلاعات و سرويس‌ها محدود نبوده و با دسترسي به نقطه‌اي واحد از خدمات الکترونيکي استفاده کنند.
مروجي ادامه داد: در پورتال با ورود صرفا يک نام کاربري و کلمه عبور امکان استفاده از کليه اطلاعات و خدمات الکترونيکي قابل ارائه به‌صورت شخصي‌سازي شده فراهم مي‌آيد در صورتي که در وب سايت براي استفاده از هر خدمت الکترونيکي بايد ورود دوباره صورت پذيرد.
به گفته اين استاد دانشگاه پورتال چارچوبي واحد و يکپارچه براي دسترسي به اطلاعات و خدمات الکترونيکي فراهم آورده و به عنوان گامي مهم در جهت تحقق دولت الکترونيکي محسوب مي‌شود.
مروجي افزود: دستورالعمل‌ها و آئين‌نامه‌هاي بسياري در طول چند سال گذشته درباره ويژگي‌ها و خصوصيات پورتال‌ها و وب سايت‌ها توسط دستگاه‌هاي ذيربط اعلام شده است اما به علت نبود آگاهي و فرهنگ‌سازي مناسب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها،‌ بسياري از سايت‌هاي طراحي و راه‌اندازي شده، فاقد هرگونه مشخصه و قابليت‌هاي لازم به‌عنوان چارچوبي مناسب براي ارائه خدمات الکترونيکي هستند.
اين استاد دانشگاه گفت: متاسفانه اين نبود آگاهي و تبليغات بازاري محصولات ناکارآمد موجب تغييرات عمده يا جايگزيني محصولي جديد در کوتاه‌مدت مي‌شود که هزينه‌هاي سنگيني را بردوش سازمان‌ها تحميل مي‌کند و به‌عنوان نقطه ضعف مهمي در زمينه خدمات‌دهي يکپارچه الکترونيکي مطرح است.
او ابراز كرد: هدف از طراحي و پياده سازي پورتال، دستيابي به اطلاعات و خدمات تمامي وب سايت‌هاي دولتي و بخشي از سازمان‌هاي غيردولتي ، بدون نياز به مراجعه مستقيم به تک تک آن‌ها استژ. اين درگاه به عنوان نقطه واحد و اصلي، در جهت دسترسي يکپارچه به آن‌ها به شمار مي‌رود.
به گفته او هدف از طراحي يک درگاه جامع، تعاملي و پويا است تا در جهت اطلاع‌رساني و خدمات‌رساني مورد استفاده قرار گيرد به طوري که مخاطبان به سهولت با مراجعه به پورتال يک سازمان، به تمامي خدمات مورد نياز دسترسي يابند.
اين كارشناس در پايان تصريح كرد: در اين راستا بايد در راستاي ايجاد وب‌سايت و پورتال، استانداردها و قابليت مورد نياز در قراردادهاي مذکور به طور دقيق ديده شود و از مشاوران و ناظران خبره در اين خصوص استفاده شود.

0 نظرهای شما: