نسبت به دولت، حـمـايـت كـنـنـده مـنـتـقـد هستيم

گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با دكترغفوري‌فرد

نسبت به دولت، حـمـايـت كـنـنـده مـنـتـقـد هستيم

هاشمي، مهدوي كني، ناطق‌نوري و لاريجاني مي‌توانند وحدت را محقق كنند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: مجلس
دكتر غفوري فرد، عضو هيات رييسه و نماينده مردم تهران درمجلس هشتم، در گفت‌وگويي تفصيلي با ايسنا به تشريح آخرين مواضع سياسي خود پرداخت
. وي كه خود را وابسته به طيف فراكسيون پيشرفت‌وعدالت در دل فراكسيون بزرگ اصولگرايان درمجلس مي‌داند، ضمن تاكيد بر اينكه مجلس بنا به دستورات مقام معظم رهبري خود را موظف مي‌داند كه با دولت تعامل مثبت داشته باشد، با اين حال معتقد است كه تعامل با دولت به اين معنا نيست كه حقوق نمايندگان ناديده گرفته شود و «نقد» به ويژه در مواردي كه خلاف قانوني انجام مي‌شود، را درجهت بهبود كارها مي‌داند.
وي همچنين معتقد است قانون‌شكني به نفع هيچ كس نيست و حرمت قانون بايد حفظ شود و وقتي مجلس قانوني را تصويب و شوراي نگهبان تائيد كرد همه ملزم به اجراي آن هستند.
غفوي فرد مي‌گويد:« ما ديدگاهمان نسبت به دولت ديدگاه حمايت كننده منتقد است، اما نه منتقدي كه كار را به دعوا و درگيري برساند و آن را رسانه‌اي كند. ما تلاش‌مان اين است كه در چارچوب دوستانه مسائل را حل كنيم.»
وي معتقد است فراكسيون پيشرفت‌وعدالت اكثريت خوبي در مجلس هشتم دارد و از باهنر به عنوان يكي از نزديك‌ترين نمايندگان هم فكر خود ياد مي‌كند.
اين عضو هيات رييسه مجلس همچنين اقتدار مجلس هشتم را بيشتر از مجلس هفتم مي‌داند و مي‌گويد:« مجلس هشتم هم از لحاظ تخصصي بالاتراست هم اقتدار مجلس هشتم از مجلس قبلي بيشتر است و مقدار زيادي از آن مديون تلاش‌هاي آقاي لاريجاني است.»
غفوري فرد كه ديدگاههاي خود را درباره مسائل پس از انتخابات نزديك به ديدگاههاي هاشمي رفسنجاني مي‌داند، ضمن تاكيد بر اينكه درحال حاضر مشكلاتي وجود دارد و تنش‌هاي بعد از انتخابات گرچه كم شده اما هنوز تمام نشده است، مي‌گويد:« تمام كساني كه ولايت فقيه و شخص ولي فقيه يعني مقام معظم رهبري را به عنوان مصداقي بي بديل قبول دارند، را در دايره وحدت قرار مي دهم، اگر اين دايره را آنقدر مضيق بگيريم كه هر كس كه با ما مخالف است خارج از اين دايره قرار گيرد كه نمي توان نام آن را وحدت گذاشت.»
غفوري فرد گفت:« در اين وحدت كه من مي گويم، آقاي هاشمي كه جزء ذخاير انقلاب هستند حتما در اين دايره مي گنجند، اما در شرايط كنوني به نظر من، آقاي خاتمي، آقاي كروبي و آقاي موسوي در اين محدوده نمي گنجند. چون يك مقدار تنش هاي بعد از انتخابات نتيجه كارهاي آنها بوده است.»
وي درعين حال مي‌گويد:« فكر نمي كنم آقاي كروبي و موسوي و خاتمي در محدوده وحدت بگنجند، اما اين به معناي اين نيست كه با آنها برخورد كنيم. بلكه اگر مستندي در خصوص دخالت آنها در اين اغتشاشات وجود داشته باشد، بايد با استناد با آنها يا هر فرد ديگري برخورد شود.»
وي معتقد است آقايان هاشمي، مهدوي كني، ناطق نوري و لاريجاني كساني هستند كه مي توانند محور وحدت در شرايط كنوني باشند.
غفوري فرد همچنين جرياني كه به سيد حسن خميني هجمه وارد مي كند را «جريان مرموزي» توصيف مي‌كند كه مي داند وحدت در كشور به نفعش نيست.
وي مي‌گويد:« سيد حسن خميني يادگار امام است. اين همه كه از امام دم مي زنيم مي توانيم تنها يادگار وي را تخريب كنيم به اين دليل كه چرا مثلا در مراسم تنفيذ يا تحليف شركت نكرد؟ درحالي كه ايشان در مراسم تنفيذ آقاي خاتمي هم شركت نكرد.»
غفوري فرد ايجاد جو تهمت و افترا را آلوده كننده فضاي جامعه مي‌داند و مي‌گويد:« اگر كشاورزي خوبي نداشته باشيم شايد بتوان گفت بارندگي نبوده، اقتصاد خوبي نداشته باشيم مي توان گفت تحريم اقتصادي هستيم، صنعت دچار ركود شود شايد بتوان آن را به توطئه‌هاي جهاني نسبت داد، اما اگر اخلاق اسلامي در جامعه اسلامي نباشد و فضاي تهمت رواج يابد نمي توان كسي را جز خود ملامت كرد.»
مشروح گفت‌وگوي دكتر حسن غفوري فرد، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي، با خبرنگار ايسنا كه چند روز پيش از برگزاري انتخابات هيات رئيسه فراكسيون اصولگرايان مجلس در محل خبرگزاري دانشجويان ايران انجام شد، به اين شرح است:
ايسنا: مدرك دكتراي خود را در چه رشته‌اي گرفته‌ايد؟
غفوري‌فرد: فيزيك هسته‌اي
ايسنا: در رابطه با اين رشته تحصيلي، چه كاري انجام داده يا مي‌دهيد؟
غفوري‌فرد: 23 مهر سال 55 از آمريكا برگشتم، بفاصله چند روز در دوم آبان ماه همان سال، در انرژي اتمي جزء مديران بودم و كار آموزش مهندسين براي نيروگاه بوشهر را بر عهده داشتم. آن موقع قرار بود كه نيروگاه بوشهر با همكاري «كاواو» ساخته شود و بعدا اين قرارداد با شركت زيمنس بسته شد. قرار بود كه سال 60 اين نيروگاه اتمي وارد مدار شود، يك تعداد از مهندسان آن را فرستاده بودند كه در آلمان دوره ببينند و يك تعداد هم در ايران دوره مي‌ديدند. من مدير بخش آموزش فيزيك آن بودم امابه فاصله كوتاهي بدستور ساواك مرا اخراج كرد و حتي حقوق چند ماه مرا هم بدستور ساواك نپرداختند.
ايسنا: در آمريكا دركدام دانشگاه تحصيل كرديد؟
غفوري‌فرد: دانشگاه دولتي كانزاس، درشهرلورنس، در ايالت كانزاس
ايسنا: بعد از انقلاب به سازمان انرژي اتمي رفتيد؟
غفوري‌فرد: بعد از انقلاب اول استاندار خراسان شدم، بعد وزير نيرو شدم. در آن زمان سازمان انرژي اتمي جزء وزارت نيرو بود و يكي از اشتباهات بزرگي كه انجام شد جدا نمودن اين سازمان از وزارت نيرو بود. همان موقع هم من با اين كار به شدت مخالف بودم، هم از لحاظ محتوايي خلاف بود و هم از لحاظ شكلي. شبيه همان كاري است كه جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد در مورد تعدادي از شوراها نمود و آنها را يا ادغام كرد و يا منحل نمود ولي بعدا مجبور شد با تصويب مجلس و مجمع تشخيص مصلحت تعدادي از آنها را احيا كند. به عنوان مثال شوراي پول و اعتبار را احياء كرد، همين اشتباه را هم آقاي مهندس موسوي انجام داد. در قانون بودجه سال 60 يك تبصره‌اي وجود داشت كه به نخست وزير اجازه مي‌داد بعضي از سازمان‌ها را در هم ادغام كند. آقاي موسوي از همين تبصره استفاده كرد و سازمان انرژي اتمي را از وزارت نيرو منفك نمود و مستقيم زير نظر نخست وزير قرار داد. در حاليكه چون سازمان انرژي اتمي،‌ قانون مجلس داشت بايد با اجازه مجلس جدا مي‌شد. همان موقع من به ايشان گفتم كه اين كار هم از لحاظ شكلي و هم از لحاظ محتوايي خلاف است. چون كار انرژي اتمي،‌ وابسته به وزارت نيرو است.
ايسنا: بعد شما چه كار كرديد؟
غفوري‌فرد: قبل از آن سازمان انرژي اتمي از وزارت نيرو جدا شود و من حكم آقاي امراللهي را به عنوان رييس سازمان انرژي اتمي صادر كردم ولي بعد آقاي امراللهي معاون نخست‌وزير شد و ارتباط ما قطع شد، تا اينكه اواخر دوره آقاي امراللهي از من دعوت كرد و وقتي تازه روس‌ها براي فعال كردن نيروگاه آمدند، قرار شد من مشاور انرژي اتمي براي رسيدگي به اسناد شوروي آن زمان و كارهاي پيمانكاران شوم و يك گروه متشكل از چند استاد، چند دانشجوي دكترا و چند دانشجوي كارشناسي ارشد به عنوان مشاور انرژي اتمي تشكيل شد تا با روس‌ها وارد مذاكره شويم، يك مقدار هم كار كرديم ولي آقاي آقازاده كه آمد تمام اختيار را به روس‌ها داد و عملا تمام نظارتي كه ايرانيان مي‌توانستند داشته باشند، قطع شد و بنا شد كه روس‌ها به مدت چهار سال و نيم نيروگاه را بسازند و امروز 14 سال گذشته و كار نيروگاه هنوز به اتمام نرسيده است.
ايسنا: ولي اسم شما در مسائل هسته‌اي علي‌رغم تخصص مرتبطي كه داشتيد، خيلي مطرح نبوده است؟!
غفوري‌فرد: شايد اطلاعات شما در اين باره زياد نباشد براي استحضار شما مي‌گويم كه اولين دوره دكتري علوم و تكنولوژي هسته‌اي( كه اولين دوره دكتري فني در ايران هم مي‌باشد) توسط من ايجاد شد و الان بسياري از دانشمندان جوان ايراني كه كارهاي شگفت انگيز هسته‌اي انجام داده‌اند، فارغ التحصيل همان دوره‌ها مي‌باشند بعلاوه در مجلس هفتم من مسوول كميته پيگيري كارهاي هسته‌اي در كشور بودم.
ايسنا: شما در دانشگاه اميركبير درس مي‌داديد؟
غفوري‌فرد: بله و اين اولين دوره دكتراي اين رشته در ايران بود كه من در سال 65 ايجاد كردم آن هم در دانشگاه اميركبير،دانشگاهي كه از دانشگاه تهران و صنعتي شريف امكانات كمتري داشت و اين دوره توانست افراد بسيار زيادي را براي صنايع هسته‌اي ايران تربيت نمايد بعدا دوره كارشناسي ارشد مهندسي هسته‌اي هم به آن اضافه شد.
ايسنا: از اين بحث خارج شويم، از مجلس چه خبر؟
غفوري‌فرد: مهم‌ترين بحث مجلس فعلا مسئله سه وزير باقي مانده كابينه است.
ايسنا: البته هنوز دولت براي معرفي وزراي باقي مانده وقت دارد
غفوري‌فرد: بله، وقت دارد. ولي وزارتخانه مهمي مثل آموزش و پرورش را نمي‌توان به مدت طولاني با سرپرست اداره كرد .درست است كه به لحاظ قانون دولت هنوز براي معرفي وزير وقت دارد اما خود دولت براي معرفي وزرا عجله داشت و دو وزير آموزش و پرورش و نيرو را قبلا معرفي كرد لكن بفاصله يكي دو روز نامه خود را پس گرفت و اين نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهور خود به اهميت موضوع واقف است. وزارت نيرو آموزش و پرورش دو وزارتخانه مهم هستند البته وزير وزارت رفاه هم معرفي نشده و بحث مطرح اين است كه شايد اين وزارتخانه ادغام شود.
ايسنا: مجلس هيچ وقت در مورد معرفي وزير به دولت پيشنهاد نمي‌دهد؟
غفوري‌فرد: نه قانوني براي اين كار وجود دارد و نه داب مجلس بر معرفي و يا حتي پيشنهاد وزير به دولت بوده است.
ايسنا: قانون نيست، ولي در قالب مشورت هم پيشنهاد نمي‌دهد؟
غفوري‌فرد: ما قبل از اينكه دولت معرفي شود پيشنهاد داديم كه كميته مشتركي تشكيل شود و هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد، البته معرفي وزير وظيفه رييس‌جمهور است و در قانون نيامده كه از مجلس نظر خواهي شود اما طبيعتا اگر مشورتي صورت مي‌گرفت،‌شايد وزرا با حد نصاب بالاتري انتخاب مي‌شدند و حتي همين سه وزير هم از راي اعتماد مجلس محروم نمي‌شدند و وزارتخانه مهمي مثل آموزش و پرورش بدون وزير نمي‌ماند.
ايسنا: تعامل مجلس با دولت به طور كلي چطور بوده است؟
غفوري‌فرد: مجلس بنا به دستورات مقام معظم رهبري خود را موظف مي‌داند كه با دولت تعامل مثبت داشته باشد. در عين حال هم مجلس و هم دولت اصولگرا هستند و به طور طبيعي با هم تعامل خوبي دارند، همچنين با تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر اينكه دولت در نوك پيكان كار اجرايي است و بار سنگيني بر دوش دارد و اينكه مجلس را توصيه كردند كه با دولت تعامل داشته باشد، يقينا مجلس تعامل خيلي خوبي خواهد داشت.
ايسنا: اين تعامل به چه معناست؟
غفوري‌فرد: مثلا در مورد وزرا، اگر مي‌خواستيم يك مقدار سخت‌گيري كنيم حداقل هفت يا هشت نفر از وزراي پيشنهادي راي نمي‌آورند.
ايسنا: يعني همان موضوع كه گفتند فرمايشات مقام معظم رهبري باعث شد اين عده راي بياورند؛ درست است؟
غفوري‌فرد: بله، مقام معظم رهبري گفتند تعامل كنيد و سعي كنيد حركت لوكوموتيو دولت شروع شود بنابراين ما گفتيم اكثريت وزرا بايد راي بياورند.
ايسنا: اگر ايشان نمي‌فرمودند، واقعا ممكن بود حدود هشت نفر راي نياورند!؟
غفوري‌فرد: حتما اين طور بود. اگربررسي ها در شرايط عادي انجام مي‌شد و در مورد حداقل‌ها سخت گيري بيشتري انجام مي‌گرفت حتما بين 7 تا 9 نفر از وزرا راي نمي‌آورند. البته در همين راي‌گيري مشخص شد كه راي برخي وزرا خيلي پايين بود. در مورد اين سه نفر هم كه راي نياورند ديديد كه مثلا يك نفر حدود 240 نفر راي منفي و ممتنع داشت و اين نشان مي‌دهد كه مجلس به وظيفه خود يعني دقت كافي در بررسي صلاحيتهاي افراد معرفي شده، توجه دارد و تعامل به اين معنا نيست كه حقوق نمايندگان ناديده گرفته شود ولي تاكيد بر اين بود كه اگر از لحاظ سلامت اقتصادي،‌ سياسي و فكري افراد در حد قابل قبول هستند در مورد توانايي كارشان به انتخاب آقاي رييس‌جمهور اعتماد كنيم و راي بدهيم.
ايسنا: درمجلس طيف‌بندي‌هاي متفاوتي وجود دارد، زماني بود كه مي‌گفتيم يك اكثريت و يك اقليت داريم، اما الان اصولگرايان طيف گسترده‌اي هستند؛ در اين طيف‌هاي مختلف خود شما در كدام طيف اصولگرايان هستيد؟
غفوري‌فرد: يك فراكسيون اصلي اصولگرايان و يك فراكسيون اصلاح‌طلبان در مجلس وجود دارد، داخل فراكسيون اصولگرايان كه بيش از 200 نفرعضو دارد، خرده فراكسيون يا فراكسيون‌هاي فرعي‌اي مثل ايثارگران، رايحه خوش و پيشرفت و توسعه داريم كه زيربناي فكري اين‌ها خيلي با هم فرق ندارد. من خود بيشتر به طيف فراكسيون پيشرفت و عدالت نزديك هستم و اغلب دوستان ما در جبهه پيروان خط امام و رهبري عضو فراكسيون پيشرفت و عدالت هستند.
ايسنا: ويژگي فكري اين طيف چيست؟
غفوري‌فرد: اين طيف درعين تعامل مثبت با دولت و كمك به دولت براي پيشبرد بهتر كارهاي اجرايي احتمالا ممكن است در بعضي از مسائل و يا اجراي بعضي از كارها و يا تصميمات انتقادهايي هم داشته باشد كه معتقد است در جهت بهبود كار دولت است و نه كارشكني در كار دولت. به عنوان مثال ادغام شوراهايي كه قانون مجلس داشت و يا منحل كردن آنها را خلاف قانون مي‌دانيم يا مثلا كاهش ساعات اداري در ماه مبارك رمضان را خلاف قانون مي‌دانيم و معتقديم كه دولت اگر مشكلي دارد بايد به صورت لايحه به مجلس بياورد تا مجلس تصويب كند. همچنين در مورد بنزين، طبق بودجه سال 88، بنزين توليد داخل بايد به صورت سهميه توزيع شود و هر مقدار بنزين كه وارد مي‌كنيم به قيمت تمام شده فروخته شود و دولت حق ندارد براي بنزين وارداتي، يارانه پرداخت كند.
ايسنا: يعني درمجموع شما اعتقاد داريد كه حمايت كردن به معناي انتقاد نكردن نيست
غفوري‌فرد: بله! حمايت مي‌كنيم، ولي نقد هم به ويژه در مواردي كه خلاف قانون انجام مي‌شود، داريم و اين را خلاف تعامل يا حمايت نمي‌دانيم بلكه در جهت بهبود كارها مي‌دانيم.
ايسنا: نقدهايي كه مي‌كنيد چقدر با پذيرش مواجه مي‌شود؟
غفوري‌فرد: يك قسمت از نقدهاي ما پذيرفته و عملي شده است مثل شوراي پول و اعتباركه احيا شد. يا به عنوان مثال در كميسيون انرژي مجلس بحث بنزين است. دولت در شش ماه اول 7/1 ميليارد دلار يارانه به بنزين اختصاص داده است و اين خلاف قانون بودجه 88 است. اگر دولت معتقد است كه بنزين وارداتي را بايد به قيمت تمام شده توزيع كنيم، دچار مشكل مي‌شويم بايد به مجلس لايحه تقديم كند و از راه قانوني وارد شود. ما معتقديم كه قانون‌شكني به نفع هيچ كس نيست. حرمت قانون بايد حفظ شود، امام(ره)فرمودند كه مجلس در راس امور است يعني اينكه وقتي مجلس تصويب كرد و شوراي نگهبان تائيد كرد همه ملزم به اجراي آن هستند.حال ممكن است مجلس موردي را تصويب كند، رييس‌جمهور معتقد باشد كه در عمل، اجراي آن، با اشكال مواجه است در اين صورت بايد مجلس را در اين امر قانع كند و از راه قانون وارد شود.
ايسنا: تفاوت اين طيف اصولگرايان با اصولگرايان مستقل كه در مجلس هفتم تشكيل شد، چيست؟
غفوري‌فرد: البته من در نيمه دوم مجلس هفتم وارد مجلس شدم. افرادي همچون آقاي افروغ و آقاي خوش‌چهره از ابتدا از حاميان اصلي دولت بودند و ميانه كار هر دو شروع به انتقاد كردن نمودند به نحوي كه در انتخابات مجلس هشتم ليست اصلي اصولگرايان آن‌ها را حذف كرد. (البته آقاي افروغ خود كانديدا نشد). ما ديدگاهمان نسبت به دولت ديدگاه حمايت كننده منتقد است، اما نه منتقدي كه كار را به دعوا و درگيري برساند و آن را رسانه‌اي كند. ما تلاش‌مان اين است كه در چارچوب دوستانه مسائل را حل كنيم. آقاي احمدي‌نژاد كه براي راي اعتماد به كابينه به مجلس آمدند گفتند هر دو هفته يك بار جلسه‌اي بين دولت و مجلس باشد تا مشكلات را با هم حل كنند. ما اين تجربه را قبلا داشته‌ايم زمان آقاي شهيد رجايي ايشان هر سه‌شنبه هيات دولت را به مجلس مي‌آورد، ناهار و نماز در مجلس بودند و بسياري از كارها در يك جمع دوستانه حل و فصل مي‌شد و به سوال و تذكر و استيضاح نمي‌رسيد.
ايسنا: آيا اكثريت غالب مجلس با طيف پيشرفت‌وعدالت است؟
غفوري‌فرد: بله، فراكسيون پيشرفت‌وعدالت اكثريت خوبي دارد.
ايسنا: يعني مي‌توان گفت موردي را اين طيف متبوع شما بگويد و همان غالب شود؟
غفوري‌فرد: احتمال زياد همين طور است.
ايسنا: چهره‌هاي نزديك هم فكر شما چه كساني هستند؟
غفوري‌فرد: بيشتر آقاي باهنر است.
ايسنا: آقاي توكلي نيست؟
غفوري‌فرد: آقاي توكلي جزو ايثارگران است.
ايسنا: سخناني كه شما مي‌گوييد به لحاظ فكري، بسيار شبيه مباحث آقاي توكلي است
غفوري‌فرد: بله، چون بالاخره ما همه جزء اصولگراها هستيم و داراي افق ديد نزديك به هم مي‌باشيم.
ايسنا: زاويه انتقادي كه شما مطرح مي‌كنيد به ايشان نزديك است؟
غفوري‌فرد: آقاي توكلي شخصا ديدگاه انتقادي قوي‌اي دارد و انسان آزاده‌اي هم مي‌باشند كه انتقادات خود را به طور صريح بيان مي‌كنند، اهل قلم هم هست بعلاوه در راس مركز پژوهشهاي مجلس هم هستند كه كارهاي كارشناسي قوي انجام مي‌دهند بنابراين حضور ذهن خوبي در اغلب مسائلي كه در مجلس مطرح مي‌شود دارند.
ايسنا: آقاي نادران چطور؟
غفوري‌فرد: ايشان جزو فراكسيون پيشرفت و عدالت نيستند. عضو ايثارگران هستند و بيشتر مباحث اقتصادي را دنبال مي‌كنند و نظرات خوبي دارند.
ايسنا: به نظر مي‌رسد با توجه به اتفاقاتي كه اخيرا رخ داده در فراكسيون اصولگرايان، شما به تدريج از راس فراكسيون فاصله مي‌گيريد؟
غفوري‌فرد: يك اتفاق نسبتا كوچكي رخ داده كه شايد يك مقدار غيرعادي هم بوده و آن كنارگذاشتن آقاي باهنر بوده، اما من فكر مي‌كنم كه اين مساله از نظر شكلي هم دچار مشكل بوده است و انتخاب نمايندگان تهران بطور دقيق به اطلاع همه نرسيده بود و شايد اگر كمي دقت بيشتر مي‌شد فضاي متفاوتي در انتخابات مجمع نمايندگان تهران وجود داشت.
ايسنا: چرا اين اصرار در برخي وجود دارد كه آقاي لاريجاني رييس فراكسيون اصولگرايان نباشد؟
غفوري‌فرد: بيشتر كساني كه حاميان آقاي احمدي‌نژاد هستند بعضي انتقادات و نظرات آقاي لاريجاني را برنمي‌تابند. آقاي لاريجاني به عنوان رييس مجلس موظف است از استقلال مجلس دفاع كند.
ايسنا:‌ به اعتقاد شما تاكنون چنين كاري را انجام داده است؟
غفوري‌فرد: صد درصد.
ايسنا: يعني شما مديريت ايشان را كاملا در اين بخش تاييد مي‌كنيد؟
غفوري‌فرد: معتقدم كه مديريت ايشان يك مديريت بسيار مقتدرانه بوده است.
ايسنا: يعني نسبت به مجلس هفتم پيشرفتي در اين عرصه بوده؟
غفوري‌فرد: من اقتدار مجلس هشتم را بيشتر از مجلس هفتم مي‌دانم. مجلس هشتم هم از لحاظ تخصصي بالاتراست هم اقتدار مجلس هشتم از مجلس قبلي بيشتر است و مقدار زيادي از آن مديون تلاش‌هاي آقاي لاريجاني است.
ايسنا: در بحث پست رياست مجلس كه حرفي وجود ندارد؟
غفوري فرد: نه، حرفي در آن نيست، بعضي از دوستان مثل آقاي زارعي اعتقاد دارند كه رياست فراكسيون و رياست مجلس از هم جدا باشد. اين بحث اول دوره هم مطرح بود كه كدام بهتر است اين كه رياست مجلس و فراكسيون دو نفر باشند يا يك نفر. در مجموع به اين نتيجه رسيديم كه به نفع اين است كه اين دو يكي باشند، راي مجلس هم همين بود.
ايسنا: آيا اين صحيح است كه گفته شود كه طيف فكري شما بيشتر از بقيه به آقاي لاريجاني نزديك است؟
غفوري فرد: كاملا صحيح است.
ايسنا: برخي مي گويند مواضعي كه آقاي باهنر مي گيرد اگر آقاي لاريجاني رييس مجلس نبود، همان ها را اتخاذ مي كرد.
غفوري فرد: مواضعي كه ما اعم از آقايان باهنر و لاريجاني مي گيريم نتيجه كارهاي جمعي ،چه در هيات رئيسه و چه در فراكسيون است و تقريبا در اكثر موارد به اجماع مي رسيم. يعني اگر آقاي لاريجاني رييس مجلس نبود شايد همين مواضع را اتخاذ مي كرد.
ايسنا: يعني ممكن است ايشان عضو فراكسيون شما شود؟
غفوري فرد: تلاشمان اين است كه رييس مجلس وارد فراكسيون جزيي نشود.اين را به صلاح نمي دانيم.
ايسنا: آقاي ابوترابي هم از افراد موثر مجلس است، ايشان چه رابطه اي با طيف شما دارند؟
غفوري فرد: اگر چه نديده‌ام كه ايشان در جلسات فراكسيون پيشرفت و عدالت شركت كنند، اما نظراتشان بسيار نزديك به اين فراكسيون است.
ايسنا: البته پيشرفت و عدالت كه به طور رسمي فراكسيون نيست
غفوري فرد: خرده فراكسيوني است كه تشكيلات دارد و انتخابات برگزار مي كند و جلسات متعددي برگزار مي‌كند و در ضمن توجه ما در مرحله اول به نظرات رهبري است.
ايسنا: چرا فراكسيون جدا تشكيل نمي دهيد؟ به دليل اينكه بحث انشعاب مطرح نشود،اين كار را نمي كنيد؟
غفوري فرد: فراكسيون اصولگرايان و پيشرفت و عدالت دو فراكسيون مستقل و جدا نيستند.در حقيقت فراكسيون پيشرفت و عدالت زير مجموعه فراكسيون اصولگرايان مي‌باشد. اما اين كه اين دو كاملا از هم مستقل باشند را به صلاح نمي دانيم و اين يك آيين نامه كلي است كه هركسي منشور كلي فراكسيون اصولگرايان را بپذيرد و به اصول و قوانين و لوازم آن پايبند باشد جزو اصولگرايان خواهد بود و زير چتر اين فراكسيون قرار مي‌گيرد.
ايسنا: در ميان اصلاح طلبان رابطه شما با چه كسي بهتر است؟
غفوري فرد: من شخصا رابطه ام با همه افراد خوب است.
ايسنا: آيا مواردي بوده كه نقاط مشتركي در تصميم گيري ها با برخي افراد فراكسيون اقليت داشته باشيد؟
غفوري فرد: در همين راي اعتماد به وزرا، يك وزير 227 راي آورد و سه وزير بالاي 240 و پنج وزير بالاي دويست راي داشتيم و يقينا تعدادي از راي اصلاح طلبان نيز جزء آن است و يا نامه هايي كه در مجلس قرائت مي شود و بيش از 250 امضا دارد حتما راي اصلاح طلبان نيز در آن هست. مسائلي مثل مبارزه با امريكا يا دفاع از فلسطين از مواضع مشترك اصلاح طلبان و اصولگرايان است. البته مثلا اصلاح طلبان از آقاي موسوي و كروبي حمايت كردند و كانديداي ما معلوم است.
ايسنا: شما از آقاي احمدي نژاد حمايت كرديد؟
غفوري فرد: رابطه من و جناب آقاي احمدي نژاد رابطه بسيار قديمي است خيلي قبل از رييس جمهور شدن و يا حتي شهردار شدن ايشان مي‌باشد. من موسس و دبير كل جامعه اسلامي ايران بودم (در سال 67)، و ايشان يك عضو فعال شوراي مركزي بود بعلاوه در مسائل دانشگاهي هم با ايشان ارتباط داشته‌ام.همچنين ايشان به من حكم رياست دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) را دادند ومن حدود سه سال در اين پست خدمت كردم، بنابر اين رابطه من با ايشان رابطه بسيار قديمي و صميمي است.
ايسنا: كمي از فضاي مجلس دور شويم، در فضاي فعلي بعد از تاكيد مقام معظم رهبري بر وحدت و اين كه تفرقه افكني از خطوطي است كه دشمن درپي آن است، يك نظر در جامعه وجود دارد كه بر وحدت تاكيد مي كند بدون آنكه براي تحقق آن قيد و شرطي قائل شود و يك نظر هم وجود دارد مبني براين كه مگر مي توان با كساني كه تفرقه ايجاد كرده‌اند وحدت داشت؟ شما كدام يك از اين دو نظر را مي پسنديد؟ آيا اصطلاح «برون رفت» از شرايط فعلي را قبول داريد؟
غفوري فرد: شرايط بعد از انتخابات شرايط خوبي نبود. يعني در يك انتخاباتي با حضور 85 درصدي و 40 ميليون راي كه يك نقطه قوت بود، عده اي تلاش كردند آن را به نقطه ضعف تبديل كنند. در حالي كه وقتي مقام معظم رهبري حكم رئيس جمهور را تنفيذ و مجلس مراسم تحليف را انجام داد، چه ما به او راي داده باشيم يا نداده باشيم، او رييس جمهور كل كشور است. شرايط بعد از انتخابات و تشنجاتي كه ايجاد كردند و تداوم آن يقينا وضع جالبي نيست به علاوه اين موارد شاهد بحران اقتصاد جهاني هستيم كه بر اقتصاد ما از طريق كاهش تقاضاي نفت و كاهش قيمت آن و در نتيجه تاثير بر درآمد ما تاثيرگذار است هم چنين تورم و بيكاري نيز از مشكلات جامعه ماست.
ايسنا: پس شما قائل به وجود مشكلات هستيد
غفوري فرد: صد درصد، نمي‌توان منكر وجود بعضي از مشكلات در جامعه شد. اصولا كدام كشوري است كه ادعا كند در جامعه آن هيچ مشكلي وجود ندارد؟ چون مثلا طبق قانون تورم بايد به 8 درصد مي رسيده الان 20 درصد است تنش هاي بعد از انتخابات كم شده ولي هنوز وجود دارد و به عنوان مثال اين را نمي توان انكار كرد كه روز قدس براي اولين بار بود كه چنين اتفاقي مي افتاد.اتفاقا اولين روز قدس كه در سال 58 برگزار شد من مجري آن بودم اين روز را 30 سال به طور يكپارچه برگزار كرديم اما امسال عملا دو تا شعار داده شد. لذا بايد گفت هر چند اين تنش ها كم شده، اما هنوز به صفر نرسيده يك عده هستند كه به هر دليلي دنبال اين تنش ها هستند.
ايسنا: تنش ها را در حد بحران مي‌دانيد؟
غفوري فرد: بستگي دارد چه تفسير يا تعريفي از بحران داشته باشيم. گاه گفته مي شود يك فرد مريض است حال ممكن است او سردرد داشته باشد يا سرطان. در وضعيت كنوني مشكلاتي در مملكت وجود دارد، اما اگر هم اسم آن را بحران بگذاريد يقينا بحران حاد و غيرقابل علاجي نيست.
ايسنا: نگاه شما در اين زمينه يك مقدار به آقاي هاشمي نزديك است
غفوري فرد: تقريبا. به هرحال اين مشكلات كه قابل حل هم مي باشد، در مملكت وجود دارد و حتي اگر مشكلات سياسي، تورم، بيكاري و اعتماد هم نباشد اما هنوز با سند چشم انداز خيلي فاصله داريم. براي رسيدن به اين سند نياز است كه از تمام امكانات مادي و معنوي و فكري استفاده كنيم و لازمه آن اين است كه همه نيروهاي فكري مملكت كه در چارچوب قانون اساسي و ولايت فقيه هستند با هم همكاري كنند، اما اين كه براي تحقق وحدت شرط بگذاريم يا نه، جوابش هم مثبت است هم منفي. چرا كه وقتي از وحدت سخن مي گوييم طبيعتا در يك چارچوبي وحدت مي كنيم كه در آن همه به يك سري اصولي معتقد باشند مي توان اين محدوده را آنقدر مضيق در نظر گرفت كه هيچ كس جز خودمان در آن جاي نگيريم و مي توان اين قدر آن را وسيع تعريف كرد كه اكثر مردم در آن قرار بگيرند. مقام معظم رهبري فرموده اند هر كسي كه به حكومت اسلامي، قانون اساسي، ولايت فقيه و رهبري و امام معتقد باشد در دايره وحدت مي گنجد من هم شخصا اين نظر را قبول دارم كه تمام كساني كه ولايت فقيه و شخص ولي فقيه يعني مقام معظم رهبري را به عنوان مصداقي بي بديل قبول دارند، را در دايره وحدت قرار مي دهم و اگر اين دايره را آنقدر مضيق بگيريم كه هر كس كه با ما مخالف است خارج از اين دايره قرار گيرد كه نمي توان نام آن را وحدت گذاشت.
ايسنا: آيا نخبگان سياسي فعلي كشور در اين دايره قرار مي گيرند؟ مثلا آقاي هاشمي؟
غفوري فرد: بله صدرصد.
ايسنا: آقاي خاتمي؟
غفوري فرد: در اين وحدت كه من مي گويم، آقاي هاشمي جزء ذخاير انقلاب هستند و حتما در اين دايره مي گنجند، اما در شرايط كنوني به نظر من، آقاي خاتمي، آقاي كروبي و آقاي موسوي در اين محدوده نمي گنجند.چون يك مقدار تنش هاي بعد از انتخابات نتيجه كارهاي آنها بوده است؛ اما مي گويم در اين وحدت حتما آقاي هاشمي قرار دارد.
ايسنا: ولي بعضي ها به شدت نسبت به نامه آقاي هاشمي به مقام معظم رهبري پيش از انتخابات، انتقاد دارند و فكر مي‌كنند اين نامه در تنش‌ها تاثير جدي داشته است
غفوري فرد: من اين اعتقاد را ندارم. من فكر مي كنم رابطه آقاي هاشمي با مقام معظم رهبري بسيار بسيار دقيق و عميق است. من هيچ كس را به مقام معظم رهبري نزديك تر از ايشان نمي دانم. همان موقع كه من معاون آقاي هاشمي بودم ايشان مي گفتند كه حتي اگر بدانم كه ته دل آيت الله خامنه اي چيست همان را عمل مي كنم و هيچ نظير و بديلي براي مقام معظم رهبري نمي دانم. به سخنان ايشان در مجلس خبرگان - كه متاسفانه آنطور كه بايد و شايد منتشر نشد- مراجعه كنيد ايشان بارها و بارها تكرار و تاكيد كرده اند كه نظام بدون ولي فقيه مشروعيت ندارد و براي ولي فقيه موجود هم هيچ بديل و نظيري وجود ندارد.بنابراين معتقدم كه آقاي هاشمي جزو ذخاير انقلاب هستند و حتما در دايره وحدت مي گنجند و آقايان هاشمي، مهدوي كني، ناطق نوري و لاريجاني كساني هستند كه حتما مي توانند اين وحدت را محقق كنند.
ايسنا: سهم دولت در اين وحدت چيست؟
غفوري فرد: دولت اصولگراست و دولت و مجلس از پايه هاي وحدت هستند. در اين شرايط فكر نمي كنم آقاي كروبي و موسوي و خاتمي در محدوده وحدت بگنجند، اما اين به معناي اين نيست كه با آنها برخورد كنيم. بلكه اگر مستندي در خصوص دخالت آنها در اين اغتشاشات وجود داشته باشد، بايد با استناد با آنها يا هر فرد ديگري برخورد شود.
ايسنا: نظرتان راجع به دادگاه ها و پخش تلويزيوني آن چيست؟
غفوري فرد: در دادگاه ها عده اي حرف هايي زدند و چون دادگاه ها پخش مي شد دستمايه اي براي حمله به عده اي از افراد شد، اما همانطور كه مقام معظم رهبري در نماز عيد فطر گفتند وقتي متهمي در دادگاه عليه فرد ديگري سخني بگويد اصلا مسموع و حجت نيست. چندين بار اين اتفاق افتاد كه هر موقع كه آقاي هاشمي تلاش مي كرد كه به مقام معظم رهبري نزديك‌تر شود يكي از اين برنامه ها را مي گذاشتند.
ايسنا: يعني معتقديد اين كار از روي عمد صورت گرفته است!؟ آقاي هاشمي هم از جريان مرموزي نام بردند كه به عقيده ايشان مانع نزديكي بزرگان نظام است.
غفوري فرد: نمي خواهم و نمي توانم بگويم كه صداوسيما همان جريان است. ولي حتما يك موردي بوده كه درست در شبي كه قرار بود آقاي هاشمي نامه اي به مقام معظم رهبري بنويسد، اين برنامه پخش مي شود و مثلا وقتي آقاي ابطحي اسم آقاي هاشمي رفسنجاني را مي آورد، صدا حذف مي شود، ولي از روي لب ها مي توان فهميد چه اسمي گفته مي شود. در حالي كه مي توانستند اين قطعه را به طور كلي از برنامه حذف كنند. ولي به گونه اي آن را پخش مي كردند كه هم مردم بفهمند و هم بگويند كه نمي خواهند بفهمند. يا مثلا جرياني هست كه به سيد حسن خميني هجمه وارد مي كند. به نظرم اين جريان مرموزي است كه مي داند وحدت در كشور به نفع آنها نيست. سيد حسن خميني يادگار امام است. اين همه كه از امام دم مي زنيم مي توانيم تنها يادگار وي را تخريب كنيم به اين دليل كه چرا مثلا در مراسم تنفيذ يا تحليف شركت نكرد؟ درحالي كه ايشان در مراسم تنفيذ آقاي خاتمي هم شركت نكرد. به اعتقاد من حتي اگر كدورتي هم در سيد حسن خميني شكل بگيرد، نبايد آن را بزرگ كنيم. البته من فكر نمي كنم بين سيد حسن خميني، آقاي هاشمي و نظام و مقام معظم رهبري، كوچكترين كدورتي باشد، اما اگر هم باشد نبايد آن را بزرگ كنيم.
ايسنا: مقام معظم رهبري انتقاد جدي از رسانه هايي كه فضاي تهمت را رواج مي دهند داشته اند، نظر شما در اين باره چيست؟
غفوري فرد: اين فضاي تهمت و افترا جو جامعه را به شدت آلوده كرده است و هيچ نفعي هم براي هيچ كس نداشت. دادگاه ها بايد برگزار شود و در مورد هر فردي حتي اگر مثلا من و يا فرزند من هم بودم مساله اي ثابت شد و لو اين كه سابقه انقلابي فرد خوب هم بوده باشد بايد با او برخورد شود. ولي متهم كردن افراد، صرف ادعاي يك متهم كه مي خواهد بار گناه خود را كم كند، به نفع نظام نيست.يك نكته حائز اهميت كه بايد بگويم آن است كه در جمهوري اسلامي اگر كشاورزي خوبي نداشته باشيم شايد بتوان گفت بارندگي نبوده، اقتصاد خوبي نداشته باشيم مي توان گفت تحريم اقتصادي هستيم، اگر صنعت دچار ركود شود شايد بتوان آن را به توطئه‌هاي جهاني نسبت داد، اما اگر اخلاق اسلامي در جامعه اسلامي نباشد و فضاي تهمت رواج يابد و با يك كلمه حرف، سوابق يك عده را بتوان زير سوال برد،نمي توان كسي را جز خود ملامت كرد و اين كار به شدت خطرناك است. البته الان فضا يك مقدار بهتر شده است.به اعتقاد من انقلاب اسلامي بايستي براي اخلاق اسلامي جايگاه رفيع و شان عظيمي قائل شود.
ايسنا: پرسش آخر؛ در مورد رياست دانشگاه امام خميني(ره) قزوين ناگفته اي داريد كه بازگو كنيد؟
غفوري فرد: من در مراسم توديع به آقاي زاهدي گفتم كه آن موقع كه به من حكم رياست اين دانشگاه را داديد به خاطر فرصت خدمت گزاري خوشحال شدم و الان هم كه مرا كنار گذاشتيد براي در اختيار داشتن فرصت براي فعاليت هاي ديگر خوشحال شدم.
ايسنا: اين حرف يك مقداربه تعارف شبيه نيست؟
غفوري فرد:به هيچ وجه! من در مسائل مملكتي و مسائل كلي با هيچ كس تعارف ندارم آنچه گفتم عين واقعيت بود.چون من در دانشگاه امام خميني(ره) واقعا با امكانات خيلي كم، خدمت كردم و مثلا دوره دكتراي آينده پژوهي كه اصلا درخاورميانه نيست، افتتاح كردم. هم چنين دردوره دكتراي معماري هسته‌يي را راه اندازي كردم و روز آخر كه آقاي زاهدي براي بازديد آمد گفت من تعجب مي كنم، فكر مي كنم كه اصلا در ايران نيستم كه چنين ساختماني با چنين امكانات كمي ساخته شده است همچنين براي بركناري خوشحالم چون پس از بركناري به فعاليت هاي ديگرم به ويژه در دانشگاه صنعتي اميركبير و دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري بهتر رسيدگي مي كنم . منتهي معتقدم روند نصب و عزل هر دو غلط بود.
ايسنا: فرض كنيم بركناري دست شما نبود، ‌اما شروع آن اگر غلط بود شما چرا پذيرفتيد و شروع كرديد؟
غفوري فرد: آقاي زاهدي يك بار به من زنگ زدند و گفتند دانشگاه امام خميني خيلي مهم است و مي خواهيم از شما خواهش كنيم كه اينجا را اداره كنيد. من پنج- شش عذر آوردم و گفتم شما مدير مقيم مي خواهيد من نمي توانم در آنجا بمانم، گفتند عيب ندارد، گفتم شما مدير تك شغله مي خواهيد من كلي كار دارم، گفتند عيب ندارد. گفتم شما مي دانيد كه من از آقاي هاشمي رفسنجاني حمايت كردم و پشيمان هم نيستم و شما دوست داريد كه مديرانتان از آقاي احمدي نژاد حمايت كنند، گفتند عيب ندارد. بعد طرح و برنامه هاي مرا خواستند كه من آن را ارايه دادم آقاي احمدي نژاد گفتند اين كارها را انجام بده بعدا گفتم پول بدهيد، گفتند نداريم. گفتم شما كه به من مي گوييد اين كارها را انجام بده بعد مي گوييد پول نداريم؟ اگر نمي خواهيد پول بدهيد من از رياست بروم. ايشان در تاريخ 9/6/85 نوشت كه از هر محل ممكن يك ميليارد تومان به دانشگاه داده شود و در بودجه سال 86 تمام نيازهاي دانشگاه ديده شود به نحوي كه دانشگاه امام خميني در حد نام امام خميني باشد. به استحضار شما مي‌رسانم كه اين مبلغ تاكنون به دانشگاه پرداخت نشده است و بودجه سال 86 دانشگاه را هم كمتر از 85 نوشتند، من گفتم اگر اين طور است دليلي براي ادامه كار من نيست. لذا حدود هشت الي 10 بار استعفا ارايه دادم. چرا كه من براي اين آمدم كه دانشگاه امام خميني را در حد نام امام خميني بسازم و براي كشورهاي اسلامي وزيرو وكيل تربيت كند، اگر پشيمان شده ايد و نمي خواهيد من اينجا باشم، استعفا مي دهم. حدود 10 بار استعفاي كتبي دادم اما به هيچ كدام جواب نه مثبت و نه منفي ندادند. تا اين كه در ارديبهشت امسال هيات دولت به قزوين آمد و آقاي دكتر زاهدي از دانشگاه بازديد كرد و تعجب كرد و آمفي تئاتر را ديد و گفت من فكر مي كنم اين ايران نيست كه شماچنين آمفي تئاتري ساخته ايد يادداشتي در دفتر دانشگاه نوشت كه تحولاتي كه انجام شده بسيار عظيم است و سخنراني كرد و گفت ما دو سال پيش كه اينجا گفتيم تحول در اين دانشگاه صورت مي گيرد خيلي ها باور نمي كردند حالا بيايند ببينند. روز اين بازديد پنج شنبه بود. من هم پس از اين همه تشكر برنامه ريزي كردم كه حداقل يك سال ديگر هم بمانم. فرداي آن روز به رشت رفتم و برنامه ريزي براي احداث يك شعبه از دانشگاه امام خميني درشمال كشور(شهر آستانه اشرفيه) انجام داديم و شنبه حكم رياست مرا لغو كردند!
ايسنا: متوجه نشديد چرا اين حكم لغو شد؟
غفوري فرد: نه! هنوز هم نمي دانم. اين همه استعفا دادم جواب ندادند، بعد آمدند تشكر كردند كه تحولات به طرز عجيبي در دانشگاه رخ داده است، شنبه كه من به دفترم رفتم يك نفر را فرستادند گفتند حكم شما لغو شده است! من اگر چه به سهم خود خوشحال شدم اما اين نوع عمل اصلا قابل توجيه نيست.
ايسنا: اگر مجددا پستي در دولت به شما پيشنهاد شود قبول مي كنيد؟
غفوري فرد: نه احتمالا پستي به من پيشنهاد خواهد شد و نه من علاقه‌اي به كارهاي اجرايي دارم. الان در مجلس هستم و اگر هم در مجلس نباشم، كار علمي را در شرايط موجود به كارهاي اجرايي ترجيح مي‌دهم.
ايسنا: اگر آقاي زاهدي بازهم به عنوان وزيرمعرفي مي شد به او راي مي داديد؟
غفوري فرد: آقاي زاهدي زحمات زيادي كشيدند من ايشان را وزير موفقي مي دانم؛ در دوره ايشان ما جهش علمي داشتيم. تعداد مقالات ISI ، تعداد اختراعات ثبت شده و به طور كلي توليد علم در زمان ايشان پيشرفت خوبي داشت و لذا من ايشان را وزيري موفق مي‌دانم و اگر دوباره بعنوان وزير علوم معرفي مي‌شدند ، به ايشان راي مي‌دادم. نمي خواهم فردي برخورد كنم؛ بله! به او راي مي دادم. من در مسائل مملكتي با ديد مملكتي برخورد مي‌كنم و نه با ديد فردي يا حزبي و يا گروهي. از لحاظ مملكتي من ايشان را وزير علوم موفقي مي‌دانم و اگر مجددا معرفي مي‌شدند، حتما به ايشان راي‌ مي‌دادم. اما برخورد ايشان را با مسئله رياست دانشگاه بين المللي امام خميني هم در نصب و هم در عزل نپسنديدم. در نصب بدان علت كه اگر قرار نبود كار مهمي انجام شود، انتصاب من وجهي نداشت و اگر قرار بود كار مهمي انجام شود بايد حداقل امكانات در اختيار قرار مي‌گرفت. در عزل هم اگر قرار بود تصميمي اتخاذ شود بهتر آن بود كه به استعفاهاي مكرر من توجه مي‌شد، نه آنكه بعد از ملاحظه كاري‌هاي انجام شده كه مورد تاييد ايشان بود، حكم به عزل داده شود.اما در هرحال اين عزل از جهات مختلف چه كاري، چه علمي و چه اقتصادي به نفع من بود. بايد اين نكته را هم يادآور شوم كه من براي رفتن به دانشگاه امام خميني يك ريال حقوق نمي گرفتم و حتي پول بليط رفت و برگشت را نيز خودم پرداخت مي كردم.
ايسنا: متشكرم، طبيعتا اگر آقاي زاهدي هم درباره سخنان شما پاسخي داشته باشند منتشر مي‌كنيم، ايرادي كه ندارد؟
غفوري فرد: { لبخند} حتما خوشحال مي‌شوم نظرات ايشان را بشنوم.

0 نظرهای شما: