/گزارش - فرانكفورتر آلگماينه/

گزارش - فرانكفورتر آلگماينه
آينده‌ي نامعلوم روابط تركيه و ارمنستان
1388/07/22 10-14-2009 10:34:50 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل
"در حالي كه شرايط منطقه‌ي قفقاز جنوبي متاثر از جنگ سال گذشته بين گرجستان و روسيه است، امضاي توافق‌نامه‌ بين ارمنستان و تركيه با ميانجي‌گري سوئيس در راستاي شكل دهي به روابط ديپلماتيك دو كشور، نويد بخش جرياني مثبت در منطقه خاورميانه و قفقاز است."
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ پايگاه اينترنتي فرانكفورتر آلگماينه آلمان در گزارشي با اشاره به پيشرفت‌هايي كه اخير در روابط دو كشور تركيه و ارمنستان صورت گرفت، آورده است: بعد از ماه‌ها مذاكرات پنهاني با ميانجي‌گري سوئيس، وزراي امور خارجه‌ي تركيه و ارمنستان طي روزهاي گذشته پروتكل‌هايي را به امضا رساندند كه قرار است در خدمت روابط حسنه طرفين باشد. اين در حالي است كه روابط دو طرف از سال ‌١٩١٥ به دليل قتل عام حدود ‌٥/١ ميليون ارمني در امپراطوري عثماني با بن بست و تنش همراه بوده است.

از ديگر سو، تركيه از سال ‌١٩٩٣ به دليل جنگ جمهوري آذربايجان - ارمنستان بر سر منطقه‌ي قره باغ، مرزهاي مشترك خود را با ارمنستان بست و به اين ترتيب در اين مورد علنا به حمايت از جمهوري آذربايجان روي آورد.
فرانكفورتر آلگماينه در ادامه مي‌افزايد: نزديكي تركيه و ارمنستان را مي‌توان فصل جديد سياست خارجي تركيه در منطقه براي ايجاد رابطه با كشورهاي همسايه‌اش در منطقه‌ي قفقاز دانست.

هر چند كه اين رابطه ممكن است به تشنج در روابط آنكارا و باكو منجر شود، چرا كه جمهوري آذربايجان تاكنون تركيه را به توقف سرمايه‌گذاري در اين كشور و يا تغيير سياستهاي خارجي‌اش در بخش گاز و نفت آن هم در جهت خلاف منافع آنكارا تهديد كرده است.
فرانكفور آلگماينه مي‌افزايد: به نظر مي‌رسد اطمينان دهي رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه به طرف‌هاي آذربايجاني، احساس امنيت آنها را برآورده نكرده باشد.

با آن كه اردوغان در ديدار اخير خود از باكو با تمام وجود تلاش نمود كه به طرف مقابل خود اطمينان دهد كه بازگشايي مرزهاي تركيه و ارمنستان تنها منوط به آن است كه ارمنستان به اشغال منطقه قره باغ پايان دهد؛ اما به نظرمي‌رسد كه اين ضمانت‌ها براي باكو راضي كننده نباشد. نارضايتي جمهوري آذربايجان در اين ارتباط را شايد بتوان اين گونه توجيه كرد كه اين كشور خود را بازنده اين مذاكرات و ارمنستان را پيروز ديپلماتيك جريانات اخير مي‌داند.
اين روزنامه در ادامه آورده است: البته مخالفان داخلي اردوغان و سرژ سركيسيان رييس جمهور ارمنستان، بسيار تلاش مي‌كنند كه از تصويب بلافاصله پروتكل‌هاي به امضا رسيده توسط طرفين خودداري كنند. البته بيشتر اين مخالفت‌ها را مي‌توان به بازيهاي سياسي داخلي اين كشورها نسبت داد، چرا كه يكي از روساي جمهور اسبق ارمنستان كه زماني داعيه توازن و تعادل در رابطه با آذربايجان را داشت، اكنون يكي از مخالفان سرسخت پروتكل‌هاي مذكور است و سركيسيان را به خيانت به منافع ملي محكوم مي‌كند.
در بخش پاياني اين گزارش مي‌خوانيم: به دليل مخالفت‌هاي احزاب مخالف در تركيه، بعيد به نظر مي‌رسد كه بازگشايي مرزها به اين زودي ميسر باشد؛ چرا كه تركيه در نقش يك تاثير گذار بسيار جدي در منطقه قفقاز جنوبي به دنبال اين است كه به ويژه بعد از جنگ سال گذشته (ميان روسيه و گرجستان) به عاملي براي همكاري و ثبات در منطقه‌ي قفقاز تبديل شود.

**این را نیز باید اضافه کرد که از نظر ناظران سیاسی جامعه ارامنه جهان به دلایل بسیاری بازندهء این پروتکل کشور ارمنستان است، زیرا هیچ نفعی از این روابط برای ارمنستان متصور نیست در حالیکه ترکیه امتیازات فراوانی از جمله اینکه شناسائی مرز زمینی دو کشور که بر اساس معاهدهء موسوم به قرارداد گارس توسط شوروی و به نفع ترکیه تغیرکرد، می باشد.

ارامنه جهان از یک ماه قبل که مسئلهء قراردادها افشا گردید در تمام نقاط دنیا بر علیه امضاء پروتکل تظاهرات فراوانی برگزار کردند. ارامنه نه تنها مخالف رسمیت یافتن مرز غیر واقعی، بله مباحثی همچون بازنگری تاریخی در مورد قتل عام ارامنه و پیش شرط بررسی مسئله قره باغ علیا می باشند.

0 نظرهای شما: