انتقاد شدید جمهوری آذربایجان از امضای توافقنامه میان ترکیه و ارمنستان

انتقاد شدید جمهوری آذربایجان از امضای توافقنامه میان ترکیه و ارمنستان



وزیران خارجه ترکیه و ارمنستان روز شنبه با میانجی‌گری سوئیس یک توافقنامه ای تاریخی برای از سرگیری روابط دوجانبه امضا کردند
جمهوری آذربایجان با انتقاد شدید از امضای توافقنامه میان ترکیه و جمهوری ارمنستان این اقدام را در تقابل مستقیم با منافع خود ارزیابی کرد
به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد، امضای این توافقنامه به تنش بر سر منطقه قره باغ دامن زده و به بی‌ثباتی در جنوب قفقاز منجر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:ترکیه و ارمنستان توافقنامه عادی سازی روابط امضا کردنددر بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتقاد از ترکیه به سبب امضای توافقنامه با ارمنستان برای عادی سازی روابط آمده است، این اقدام «روابط برادرانه میان آذربایجان و ترکیه» را خدشه‌دار می‌کند.
وزیران خارجه ترکیه و ارمنستان روز شنبه با میانجی‌گری سوئیس یک توافقنامه تاریخی برای از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مرزها امضا کردند.
در مراسم امضای این توافقنامه که در دانشگاه زوریخ برگزار شد، وزرای امور خارجه ایالات متحده، روسیه و فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.
دو کشور توافق کرده‌اند، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و ظرف دو ماه مرزهای خود را به روی یکدیگر باز کنند.
در سال ۱۹۹۳ و به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ توسط ارتش ارمنستان، ترکیه برای نشان دادن همبستگی خود با جمهوری آذربایجان مرزهایش را با ارمنستان بست.
ارمنستان و ترکیه در شرایطی به سوی عادی سازی روابط گام برداشته‌اند، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در جریان دیدار خود از باکو در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود، ترکیه تا زمان خروج نیروهای ارمنستان از منطقه قره باغ، مرز خود را با آن کشور باز نخواهد کرد.
ترکیه و جمهوری آذربایجان دارای پیوندهای نزدیک فرهنگی و زبانی هستند و از این رو امضای توافقنامه زوریخ در داخل ترکیه نیز با انتقادهای گسترده احزاب مخالف دولت روبه‌رو شده است.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز از دولت ترکیه خواسته است، تا زمان حل و فصل اختلاف‌ها بر سر منطقه قره‌باغ از عادی‌سازی روابط با جمهوری ارمنستان خودداری کند.
ترکیه از موضع جمهوری آذربایجان در خصوص مالکیت بر این منطقه حمایت می‌کند. هر چند منطقه قره‌باغ در میان قلمرو جمهوری آذربایجان محصور است، اما اکثریت ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند.
با این حال ریشه‌های تنش در روابط میان ترکیه و ارمنستان به رویدادهای اوایل قرن بیستم و ماجرای «نسل‌کشی ارامنه» مربوط می‌شود.
بر اساس اعلام منابع ارمنی حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه در جریان آنچه که توسط بسیاری از مورخان «نخستین نسل‌کشی» قرن بیستم خوانده می‌شود، جان خود را از دست دادند.
ترکيه ، اين درخواست ارامنه درباره «کشتار يک و نيم ميليون نفر از ارامنه اين کشور و همچنين کوچ اجباری در راستای پاکسازی قومی » را رد می کند و می گويد در آمار کشته شدگان«اغراق؟» شده است .
ترکيه می گويد در جریان وقايع آنها سال ها در حدود ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار از ارامنه و همين تعداد از ترک ها در جريان جنگ های داخلی کشته شده اند.
تاکنون برخی کشورها اين رويداد را «نسل کشی» ارامنه قلمداد کرده اند که با واکنش دولت ترکيه مواجه شده و برای مدتی آنکارا روابط ديپلماتيک خود را با اين کشورها کاهش داده بود.
در همين زمينه، دولت فرانسه در سال ۲۰۰۱، به طور رسمی کشتار ارامنه در ترکيه را «نسل کشی» خواند و از دولت ترکيه خواسته بود اين توصيف را رسما بپذيرد و چنين اقدامی را يکی از پيش شرط های موافقت با درخواست عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا بيان کرده بود.
تلاش برای عادی سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان از سپتامبر سال گذشته میلادی و به دنبال سفر عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به ایروان وارد مرحله تازه‌ای شده بود.
هر چند ترکیه از جمله نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری ارمنستان را در سال ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت، اما دو کشور هیچ گاه روابط دیپلماتیک نداشته‌اند.

0 نظرهای شما: