جليلي در ژنو


جليلي در ژنو ـ در چارچوب مقررات آژانس تاسيسات جديد را دنبال كرديم

ـ در مذاكرات ژنو وقفه صورت نمي‌گيرد و اين گام خوبي است


1388/07/09 10-01-2009 21:08:14 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات روز پنجشنبه در ژنو گفت: اين مذاكرات در راستاي تعيين چارچوب ادامه مذاكرات بود و تصميم بر اين گرفته شد كه گفت‌وگوها ادامه پيدا كند.
به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سعيد جليلي در كنفرانس خبري جداگانه پس از پايان مذاكرات يك روزه در ژنو با نمايندگان كشورهاي 1+5 در جمع خبرنگاران ادامه داد: اين گفت‌وگوها حول نقاط مشترك ما و آن‌ها خواهد بود. اين مذاكرات در اين چارچوب آغاز خواهد شد و در سطح پايين‌تر تعيين مداليته و چگونگي پيشبرد گفت‌وگوها، به شكل مثبت و رويكرد اجرايي ادامه پيدا مي‌كند.
خبرنگاري پرسيد: گروه 1+5 در اين مذاكرات به شما چه گفتند و شمابه آن‌ها چه گفتيد؟
جليلي پاسخ داد: البته اين مساله را سولانا حتما توضيح داده‌اند؛ اخيرا دو موضوع در صحنه‌ موضوعات هسته‌يي مطرح بود كه ما در اين‌باره توضيح داديم.
وي با بيان اين‌كه " ما بارها بيان كرده‌ايم كه تمام فعاليت‌هاي ايران در چارچوب ان پي تي و مقررات آژانس است و به موازات آن ايران بايد داراي حقوق مربوطه باشد" ادامه داد: ايران از حقوق خود دفاع مي‌كند و آن را مبتني بر قانون و ان پي تي مي‌خواهد
وي به تاسيسات غني‌سازي نطنز نيز اشاره و اظهار كرد: اين تاسيسات در چارچوب مقررات بين‌الملل و بازرسان آژانس فعاليت مي‌كند اما متاسفانه شما مشاهده كرديد كه در طول يك سال گذشته اين تاسيسات قانوني بارها مورد تهديد حتي تهديد نظامي قرار گرفت و متاسفانه برخي از اين تهديد‌ها با سكوت برخي كشورها و عدم موضع‌گيري‌ها آن‌ها روبه روشد. طبيعي است كه در شرايط تهديد شما درصدد بر مي‌آييد كه تمهيدات امنيتي ايجاد كنيد و ما در چارچوب مقررات آژانس تاسيسات جديدي را دنبال كرديم كه ضريب امنيتي‌اش بالا و آسيب‌پذيري كمتري داشته باشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان خاطرنشان كرد:‌ ما موضوع فعاليت‌هاي جديد خود را يك سال زودتر اعلام و تاكيد كرديم كه اين فعاليت‌ها در چارچوب مقررات و جزو حقوق ماست و در چارچوب همكاري‌ها با آژانس اين زمينه را فراهم مي‌كنيم كه مثل ديگر تاسيسات نظارت لازم صورت گيرد.
وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد مساله امنيت در خاورميانه و منطقه گفت: ما فكر مي‌كنيم امروز ايجاد امنيت چه در منطقه و چه در سطح بين‌المللي به يك همكاري جدي نياز دارد و همه بايد براي ايجاد صلحي مبتني بر عدالت همكاري كنند.
وي ادامه داد: ظرفيت و اقتدار ايران براي ايجاد آرامش و امنيت در منطقه است؛ يكي از محورهاي بسته پيشنهادي ما مقوله امنيت است.
جليلي در اين كنفرانس از پاسخ دادن به سوال خبرنگار يكي از خبرگزاري‌هاي رژيم صهيونيستي خودداري كرد.
در ادامه خبرگزاري فاكس نيوز سوال اين خبرنگار را به نحو ديگري مطرح كرد و پرسيد: ايران صحبت از محو شدن رژيم صهيونيستي مي‌كند، ايران فكر مي‌كند كه چگونه مي‌توان مساله فلسطين را حل كرد؟
جليلي پاسخ داد: موضوع فلسطين يك موضوع شصت ساله است و سوال اين است كه چرا اين موضوع به رغم تلاش‌هاي شصت‌ ساله به نتيجه و فرجام نرسيده است؟ بايد درباره موضوع فلسطين راه عادلانه‌اي در نظر گرفته شود تا حقوق مردم فلسطين استيفا شود و اين راه‌حل بايد دموكراتيك باشد و مردم فلسطين خود در اين‌باره تصميم بگيرند.
وي در مورد تفاوت‌ بسته پيشنهادي اخير و سال قبل ايران نيز گفت: در سال گذشته ما بسته‌اي ارايه كرديم و آمادگي داشتيم كه در مسير پيشنهادات خود گفت‌وگوها را ادامه دهيم كه اين گفت‌وگوها دچار وقفه شد ولي فكر مي‌كنيم گفت‌وگوهاي امروز ـ پنجشنبه ـ دچار وقفه نمي‌شود و ادامه پيدا مي‌كند.
وي در پاسخ به سوال ديگري با تاكيد دوباره بر اين‌كه " تمام فعاليت‌هاي ايران تحت نظارت آژانس است" گفت: آن‌چه كه اكنون وجود دارد و يا بعدا ايجاد خواهد شد، در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود و در اين چارچوب اطلاع‌رساني مي‌شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هم‌چنين با تاكيد بر اين‌كه " البرادعي بارها اعلام كرده است در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران هيچ‌گونه انحرافي وجود نداشته است" گفت: فعاليت‌هايي كه ايران در زمينه‌ هسته‌يي دارد در ارتباط و هماهنگ با آژانس است.
وي ادامه داد: شش كشور شركت كننده در مذاكرات براي ادامه گفت‌وگو‌ها و همكاري‌ها هم‌چنين درباره رويكرد جمهوري اسلامي ايران نظر مشتركي داشتند.
وي گفت:‌ امروز ظرفيت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران به خصوص در منطقه و عرصه بين‌المللي يك فرصت است براي كساني كه به دنبال صلح‌ و آرامش در صحنه بين‌المللي هستند و ما اين ظرفيت را ارايه كرديم.
جليلي در پايان اين كنفرانس خبري گفت: مذاكرات را يك ماه آينده از سر مي‌گيريم و فكر مي‌كنم اين يك گام خوبي است براي شروع مذاكرات حول محورهاي مشترك مورد نظر طرف‌هاي مذاكره كننده.
وي هم‌چنين در پاسخ به سوالي مبني بر مذاكره با يكي از مقامات آمريكايي اظهار كرد: طرف‌هاي مختلف شش كشور در مذاكرات حضور داشتند.
به گزارش ايسنا دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ابتدا اين كنفرانس خبري و در صحبت‌هاي مقدماتي خود نيز درباره مذاكرات يك روزه در ژنو گفت: در اين مذاكرات به تبيين بسته پيشنهادي ارايه شده پرداختيم؛ اين مذاكرات ظرفيت خوبي بود براي يك نوع همكاري جديد حول نگراني‌هاي مشترك در عرصه‌هاي بين‌المللي.
جليلي ادامه داد: حل اين نگراني‌ها و مشكلات مشترك به همكاري‌هايي بيشتر از آن‌چه امروز شاهديم بستگي دارد.
وي درباره موضوعات مورد بحث در اين مذاكرات به موضوع امنيت اشاره و اظهار كرد: در جهاني كه واقفيم برخي تهديد‌هاي امنيتي وجود دارد؛ لازم است درباره آن همفكري شود. به موازات اين تهديد‌ها ترساندن و فضاسازي رسانه‌اي براي ايجاد ترس در افكار عمومي وجود دارد كه قابل تامل است و من آن را تروريسم رسانه‌اي مي‌دانم. اين در حالي است كه از برخي تهدي‌هاي واقعي غفلت مي‌شود.
وي در ادامه به اهميت خلع سلاح هسته‌يي اشاره كرد و گفت: سلاح‌هاي كشتار جمعي يك تهديد براي جامعه بشري است كه بايد با همكاري جهاني با آن مقابله كرد. خلع سلاح از موضوعات مهم است و معتقديم براي اين مساله ماده شش ان پي تي ـ كه در خواست مي‌كند قدرت‌هاي هسته‌يي به سمت خلع سلاح بروند ـ مناسب است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: به موازات خلع سلاح هسته‌يي ضرورت دارد كشورها اين حق را داشته باشند تا از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي استفاده كنند. از اين رو شعار خلع سلاح هسته‌يي براي همه و انرژي صلح‌آميز هسته‌يي براي همه بايد محقق شود و براي اين كار بهترين روش تقويت سازمان‌هاي بين‌آلمللي است كه بهترين آن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ان پي تي هستند.
وي گفت: توصيه ما اين است؛ اگر بين تكاليف اعضاي ان پي تي و حقوقي كه آن‌ها از آن برخوردارند، تناسب نباشد، اين نهاد بين‌المللي تضعيف مي‌شود.
وي با اشاره به موضوعات اقتصادي در صحنه بين‌المللي گفت: برخي اقدامات و تضييقات كه از سوي برخي كشورها عليه كشورهاي ديگر صورت مي‌گيرد، بايد برداشته شود و راه حل آن درمان ريشه‌اي اين مساله است. تحريم‌ها بيشتر از آن‌كه كشورهاي مورد تحريم قرار گرفته را با مشكل روبه رو كند به شركت‌ها و كشورهاي تحريم‌كننده لطمه مي‌زند.
رييس هيات ايراني مذاكره‌كننده با 1+5 در ژنو " تروريسم، مواد مخدر و جنايات سازمان يافته" را از ديگر موضوعاتي دانست كه در اين مذاكرات درباره آن‌ها صحبت شده است و افزود: بايد براي حل اين مشكلات مشترك ظرفيت‌ها به كار گرفته و از ساختن توهم و تهديد‌هاي فرضي پيشگيري و فضاي مبتني بر صلح و آرامش، پيشرفت و عدالت ايجاد شود.
وي يكبار ديگر درباره محتواي مذاكرات روز پنجشنبه با 1+5 گفت: ما نقطه نظرات ايران درباره همكاري‌هاي جهاني و نگراني‌هاي مشترك را بيان و توافق كرديم اين گفت‌وگوها را با يك نگاه مثبت ادامه دهيم و در ماه آينده به چارچوبي برسيم كه به چه شكلي كار را ادامه دهيم تا همكاري‌ها محقق شود.

0 نظرهای شما: