منوچهر متكي:

منوچهر متكي: ـ مذاكرات ژنو سازنده بود
ـ بين ايران و آمريکا روابط ديپلماتيک وجود ندارد
ـ بازتاب‌هاي نشست ژنو با نشست‌هاي گذشته متفاوت بوده است

1388/07/09 10-01-2009 20:11:15
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي خارجي
وزير امور خارجه كشورمان گفت: مذاکرات ژنو بر محور امتياز دادن ايران در خصوص غني‌سازي اورانيوم متمرکز نبوده است
.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منوچهر متکي ـ که به آمريکا سفر کرده است ـ طي كنفرانسي خبري در نيويورک با اشاره به بررسي پرونده‌هاي مختلف و مهم در مجمع عمومي سازمان ملل به سوال خبرنگار يک روزنامه ايتاليايي كه پرسيد آيا شما بازهم پس از نتايج اجلاس ژنو به واشنگتن باز خواهيد گشت؟ پاسخ داد: سفر من به واشنگتن براي ديدار از دفتر حافظ منافع ما در اين شهر بوده است، ضمن آن‌که شمار زيادي از ايراني‌ها در آمريکا زندگي مي‌کنند و امور آن‌ها با دفتر حافظ منافع در واشنگتن مرتبط است.
وي افزود: جمهوري اسلامي به مسائل مربوط به ايرانيان در جهان اولويت و توجه خاصي دارد و اخيرا نيز شاهد مشارکت بالاي ايرانيان مقيم آمريکا در انتخابات بوديم.
وي گفت: بين ايران و آمريکا روابط ديپلماتيک وجود ندارد، اما اين به آن معنا نيست که امور ما با آمريکا تنها مرتبط با مسائل سياسي و ديپلماتيک باشد، بلکه در گذشته نيز در زمينه‌هاي فرهنگي و اقتصادي همکاري‌هايي وجود داشته است و اين روابط ادامه دارد.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به مذاکرات ژنو و تاکيد بر لزوم گفت‌وگوهاي فراگير و تاثيرگذار افزود: با توجه به مسائل سياسي و امنيتي مورد بحث، اجلاس ژنو يک اجلاس مهم به شمار مي‌رود.
وي با تاکيد بر " تلاش ايران براي دستيابي به راه‌حل‌هايي فراگير" اظهار كرد: پيشتر مسائل مشخصي براي دستور کار نشست مشخص شده است.
خبرنگار يکي از نشريه‌هاي کويتي پرسيد: ايران با ابلاغ دير هنگام ساخت دومين تاسيسات غني‌سازي اورانيوم مرتکب اشتباه شد و بايد شما اين مساله را زودتر اطلاع مي‌داديد؟
متكي پاسخ داد: در کتابچه ارسالي آژانس براي ايران چارچوب‌ها مشخص است و در مورد تاسيسات جديد بايد بگويم آژانس از اقدام ايران در اطلاع دادن ساخت اين مرکز تقدير کرد و گفت‌وگو براي ترتيب دادن ديدار مسوولان آژانس از اين تاسيسات ادامه دارد.
وي افزود :ايران به تعهدات خود براساس قوانين آژانس عمل کرده است.
وي در پاسخ به سوال ديگري گفت: بازتاب‌هاي نشست ژنو با نشست‌هاي گذشته متفاوت بوده است.
وزير امور خارجه كشورمان مذاکرات را سازنده توصيف و ابراز اميدواري کرد: کشورهاي بزرگ (پنج به علاوه يک) نيز نيات مشابهي داشته باشند.
وزير امور خارجه كشورمان تصريح کرد: مذاکرات ژنو بر محور امتياز دادن ايران در خصوص غني سازي اورانيوم متمرکز نبوده است.
وي در ادامه بر پايبندي ايران به انجام دادن مذاکراتي سازنده تاکيد کرد و گفت: ايران هميشه با شفافيت با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همکاري کرده است به گونه‌اي که ساخت تاسيسات هسته‌يي قم را هجده ماه قبل از موعد مقرر در قوانين به آژانس اطلاع داده‌ايم، ضمن آن‌که آژانس وجوب ابلاغ را زماني دانسته است که گاز به سانتريفيوژها تزريق شود.
خبرنگاري گفت: شما قطعنامه شوراي امنيت را در خصوص توقف غني‌سازي اجرا نکرده‌ايد.
متكي نيز گفت: منشور سازمان ملل حقوق مشخصي را براي کشورها در نظر گرفته است و اين حقوق را کسي نمي‌تواند ناديده بگيرد و ما بر اساس منشور ملل متحد و مقررات آژانس عمل کرده‌ايم و حق داريم از خودمان دفاع کنيم.
وي در ادامه به تحولات انتخابات ايران و رکورد بالاي مشارکت در اين انتخابات اشاره کرد و گفت: انتخابات ايران از بزرگترين انتخاباتي بود که ايران شاهد آن بوده است.
وي افزود: برخي مي‌خواهند در ايران ناآرامي ايجاد کنند و ما نيز نحوه تعامل با آن‌ها را مي‌دانيم.
منبع: واحد مركزي خبر

0 نظرهای شما: