*شاهد نبودن فروش فيلمهاي در حال اكران
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و هنر - سينمارييس ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غير مجاز معتقد است: اگر اين روزها فيلمهاي سخيف در شبكه نمايش خانگي عرضه ميشوند، مقصر همين موسسات هستند كه با سوءاستفاده از استقبال مردم، موجبات اعتراض آنها را فراهم آوردهاند.
به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،محمدرضا عباسيان ـ مديرعامل موسسه رسانههاي تصويري و رييس ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غير مجاز در نشست خبري ستاد مبارزه با محصولات سمعي و بصري غير مجاز كه صبح امروز شنبه (24 مهرماه) برگزار شد با اشاره به گسترش توزيع فيلمهاي قاچاق و غير مجاز در مقطعي از زمان اظهار كرد: زماني كه تكثير اين فيلمها افزايش يافت فعاليت ستاد ما هم جديتر شد و خوشبختانه طي سالهاي گذشته اتفاقات خوبي در اين زمينه افتاده است و اين روزها ما ديگر شاهد اين مساله نيستيم كه سيدي يك فيلم در حال اكران در بازارهاي خياباني به فروش برسد.
وي در عين حال به افزايش پيدا كردن تيراژ فيلمهاي مجاز اشاره و اين مبحث را از دلايل كم شدن سيديهاي قاچاق برشمرد و گفت: كاهش قيمت سيديهاي مجاز از سه هزار تومان به 1500 تومان موجب شده است كه تيراژ اين فيلمها گسترش چشمگيري داشته باشد اما متاسفانه اين روزها به دلايلي مانند كثرت عناوين فيلمها، عدم وجود فروشگاههاي تخصصي، شبكههاي ماهوارهاي، قاچاق و عرضه غير مجاز، سريالهاي تلويزيوني كه با هدف مقابله با ماهوارهها ساخته ميشوند و ... شاهد كاهش چشمگير اين تيراژ هستيم.
مديرعامل موسسه رسانه هاي تصويري ادامه داد: ما از ابتداي سال جاري ركود بسياري در بازار خود داشتهايم و تيراژهاي فيلمها از چندصدهزارنسخه بسيار كاهش يافته و حداكثر فروش فيلمها به 500 هزار نسخه رسيده است.
عباسيان در عين حال گفت: البته با اين وجود نبايد فراموش كنيم كه عرضه سوپرماركتي اين روزها باعث به وجود آمدن بازار جديدي شده است كه اين بازار مخالفان و موافقان متعدد دارد. اما به هر حال بايد در نظر داشته باشيم كه اين بازار موجب شده است كه امروزه فيلمهاي سينمايي هم به سبد خانوار اضافه شوند علاوه بر اين اكنون قيمت يك محصول فرهنگي تقريبا با قيمت يك دوغ و نوشابه برابر شده است و همين موضوع موجب شده است كه تهيهكنندگان و توليدكنندگان آثار از رضايت مردم سوءاستفاده كرده و به سمت فيلمهاي سخيف بروند و اعتراضات مردم را موجب شوند.
مديركل ستاد مبارزه با محصولات سمعي بصري غير مجاز در بخش ديگري از صحبتهاي خود اظهار كرد: اين روزها نسخههاي كپي در تهران خيلي كم به چشم ميخورد اما در شهرستانها آمار روبه رشد است.
وي با تاكيد بر اين كه محصولات كپي به دو بخش عرضه غيرمجاز محصولات رسمي و عرضه فيلمهاي خارجي تقسيم ميشود اظهار كرد: ما آمادگي كامل داريم كه فيلمهايي كه كنار خيابان عرضه ميشوند را جمع و با آنها مبارزه كنيم امابراي اين كار نياز به حمايتهاي شهرداري داريم و شهرداري هم تاكنون اقدامي در اين زمينه صورت نداده است.
عباسيان در عين حال كار ستاد مبارزه با محصولات سمعي بصري غير مجاز را كاري بسيجي و جهادي دانست و افزود: اين ستاد فاقد هرگونه چارت سازماني است.
عباسيان در عين حال بر لزوم همكاري پليس تاكيد كرد و گفت: پليس تاكنون همكاري خوبي با ما داشته است اما در برخي موارد نوع برخورد نيروي انتظامي نيازمند همكاري جدي دادستاني است اكنون در برخي شهرستانها كپي غير مجاز را جرم نميدانند در حالي كه از ديد ما اين موضوع به مصداق يك سرقت محسوب ميشود.
وي با تاكيد براين كه اكنون مشكل اصلي در زمينهي سيديهاي كپي شده به شهرستانها و استانها برميگردد اظهار كرد: به هر حال لازم است كه براي جلوگيري از تكثير و خريداري سيديهاي غير مجاز ما فعاليتهايي تشويقي داشته باشيم تا براي مردم جا بيفتد كه خريداري نسخه كپي مصداق سرقت است. اگر ما بتوانيم چنين تعريفي را در ميان مردم جا بيندازيم من مطمئن هستم كه ديگر هيچ وقت فرد ايراني به سراغ اين فيلمهاي قاچاقي نخواهد رفت.
عباسيان در ادامه نصب هولوگرام، در نظر گرفتن هدايايي براي خريدكنندگان و اختصاص دادن هزينهاي به عنوان حق الكشف سيديهاي قاچاق را از جمله اقدامات در دست اجراي اين ستاد دانست.
وي در عين حال عنوان كرد: يك مورد ديگر كه ميتوان به آن اشاره كرد بحث ارائه فيلمها به شكل سيدي است. من به شخصه نميدانم كه اين قانون از كجا درآمده كه فيلمهاي ما بايد به شكل دوتكه ارائه شوند. اكنون بسياري از تهيهكنندگان ميگويند كه جامعه ما آمادگي قبول ديويدي را ندارد اما تحقيقاتي كه بر روي سريال «قهوه تلخ» صورت گرفته نشان ميدهد كه60 درصد خريداران اين سريال نسخه ديويدي آن را تهيه كردهاند.
عباسيان در ادامه اين نشست راهاندازي كلوپ اينترنتي به صورت آزمايشي، فروشگاههاي محصولات فرهنگي، عرضه محصولات فرهنگي درب منازل را از ديگر برنامههايي دانست كه در دست اقدام دارند.
وي دربارهي فروشگاههاي تيپ محصولات فرهنگي هم توضيح داد: با توجه به اين كه اين روزها فعاليتهاي مختلف درآمدي به نسبت بيشتر از اين حوزه دارند ما خيلي اميد نداريم كه صنفي درآمد بيشتر خود را رها كند و به سراغ اين كار بيايد. البته فروشگاههاي فعليمان را حفظ خواهيم كرد و تجربه همين فروشگاههاي كم هم تاكنون تجربه بدي نبوده است. درباره عرضه آثار درب منازل هم بايد بگويم كه تاكنون در اين زمينه نهادهايي مانند پست همكاري خوبي با ما نداشتهاند و به همين دليل ما بطور آزمايشي در دو منطقه تهران با نيروهاي خودمان كاتالوگها را در اختيار مردم قرار داده و به اين شيوه فيلمها را پخش ميكنيم كه از جمله ويژگيهاي اين روش اين است كه آرشيو كاملي از همه فيلمهاي موسسات مختلف در اختيار مخاطب قرار ميگيرد و حتي فيلمهاي قديمي كه اين روزها كمتر در بازار ممكن است باشد براي آنها تهيه ميشود.
رييس ستاد مبارزه با محصولات غير مجاز سمعي بصري در ادامه صحبتهاي خود به برخي مشكلات قانوني در زمينه برخورد با شبكههاي قاچاق پرداخت و عنوان كرد: اكنون در برخورد با افرادي كه دست به اين فعاليتها ميزنند ما تا حدي با مشكل مواجه هستيم چرا كه در اين موارد دچار ضعفهاي قانوني هستيم لذا ما در پي آنيم كه اين موضوع را از طريق مجلس پيگيري كنيم.
وي همچنين خاطرنشان كرد: تنها مرجع رسمي براي صدور مجوز از نظر ستاد ما سعيد رجبي فروتن است اما متاسفانه در موارد متعدد ديده شده است كه مراجع ديگري براي فيلمهاي مستند مجوز صادر كردهاند كه ما به شدت با اين موضوع برخورد خواهيم كرد.
عباسيان در بخش ديگري از اين نشست از مشهد به عنوان قطب قاچاق فيلم كشور نام برد و گفت: متاسفانه در دو شهر مذهبي كشور يعني مشهد و قم مشكل جدي عرضه كپي و فيلمهاي غيرمجاز وجود دارد و به نوعي ميتوان گفت كه شهر مشهد به قطب صنعتي تكثير و تجارت فيلم در كشور تبديل شده است.
وي ادامه داد: جالب آن است كه در شهرهايي از جمله مشهد و تبريز همچنان مخالفت و مقاومت جدي در عرصه عرضه سوپرماركتي وجود دارد حال آن كه من فكر ميكنم به اندازهاي كه در فروشگاههاي فرهنگي ما نسخه غير مجاز ديده ميشود در سوپرماركتها نسخه غير مجاز وجود ندارد. چرا كه به هر حال مسؤولان يك سوپرماركت زمان كافي براي كپي كردن فيلمها را ندارند و علاوه بر اين تفاوت قيمت سيدي كپي شده با سيدي رسمي هم آن چنان نيست كه افراد بخواهند اين كار را انجام دهند.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست و در بخش پرسش و پاسخ عباسيان در پاسخ به اين نكته كه ستاد چه برنامهاي براي مقابله با فيلمهاي سخيفي كه وارد شبكه خانگي شدهاند دارد، اظهار كرد: درباره فيلمهاي سخيف مقصر اصلي خود موسسات ويدئورسانه هستند. اكنون هم اگر قرار شده است كه موسسه رسانههاي تصويري ديگر به توليد نپردازد يكي از دلايل به همين مساله برميگردد. چرا كه در گذشته حتي برخي از فيلمهايي كه در خود اين موسسه توليد شده بودند از كيفيت چندان مناسبي برخوردار نبودند. متاسفانه موسسات مختلف از فرصتي كه براي آنها پيش آمده بود استفاده نكردند و با ساخت و فروش فيلمهاي نازل اعتماد مردم را از بين بردند.
وي در پاسخ به پرسش ديگري كه دربارهي زماني كه بايد از اكران فيلمها براي ورود به شبكه خانگي بگذرد توضيح داد: در اين زمينه قانوني وجود ندارد و بيشتر تهيه كنندگان هستند كه تصميم ميگيرند فيلمشان چه زماني بايد وارد شبكه شود. البته به طور قطعي فاصله زماني كمتر فرصت قاچاق را هم كاهش ميدهد و به همين دليل ما از اين طرح استقبال ميكنيم.
عباسيان در عين حال درباره ضربهاي كه اين فيلمها به سينماي كشور ميزند، گفت: بهاي بليت سينما به نسبت بالاست و در مقابل قيمت سيديهايي كه در بازار عرضه ميشود پايين است و قطعا مردم ترجيح ميدهند كه اين سيديها را تماشا كنند. من طي جلسات مختلفي كه با مسؤولان داشتيم پيشنهاد دادم كه براي سينما رايانهاي اختصاص داده شود كه البته طرح من خيلي يار موافق نداشت، اما پيشنهاد ديگري كه در اين زمينه وجود داشت بالا بردن قيمت فيلمهاي شبكه خانگي بود كه به هر حال اين موضوع به شدت حاشيه امنيت سيدي قاچاق را بالا ميبرد.
وي افزود:اكنون ما سيديهاي خود را با قيمت 1000 تومان در دسترس فروشندگان قرار ميدهيم و آنها 500 تومان فروش ميكنند حال اگر بخواهند نسخه كپي هم تهيه كنند با هزينه سيدي و بستهبندي شايد نهايتا 200 يا 300 تومان بيش از اين مبلغ سود كنند كه اكنون براي همين ميزان ناچيز است كه شهرستانها تا اين اندازه به تهيه سيدي كپي ميپردازند. حال اگر قرار باشد كه اين سود بيشتر شود قطعا مشكلات بيشتري در اين زمينه خواهيم داشت.
عباسيان در پاسخ به پرسش ديگري دربارهي نمايش فيلمهاي سخيف اظهار كرد: آن چه به عنوان فيلم سخيف از آن ياد ميشود منشأش در تلويزيون است و حتي فيلمهاي سخيفي كه اين روزها بر پرده سينما ميبينيم اكثرا از بازيگران همان سريالها بهره گرفتهاند در هر صورت موسسات تصويري به دنبال سود هستند و ميخواهند فيلمهايي تهيه كنند كه مطمئن باشند سود بالايي دارد.
وي درباره موسسه رسانههاي تصويري كه به پشتيباني دولت فعاليت ميكند هم توضيح داد: ما از اين پس در پي آن هستيم كه فيلمهايي كه كمتر مورد توجه بخش خصوصي قرار ميگيرند و يا فيلمهاي دهههاي گذشته را مورد توجه قرار دهيم و همان طور كه گفتم موسسه ما از زمان مديريت جواد شمقدري بحث توليد را رها كرده و من هم هيچ اصراري به اين موضوع ندارم چرا كه همانطور كه گفتم برخي از توليدات قبلي اين موسسه به هيچ عنوان قابل دفاع نيستند.
گفتني است در اين نشست اسدالهي معاون اجرايي موسسه رسانههاي تصويري هم در كنار محمدرضا عباسيان حضور داشت.
1389/07/24 10-16-2010 14:01:36 8907-15774: كد خبر
0 نظرهای شما:
Post a Comment