دلار همچنان روي اعصاب بازار رژه مي‌رود

گزارش ايلنا از چهارراه استانبول، بازار ارز پايتخت؛
درهم ناياب شد

دلار همچنان روي اعصاب بازار رژه مي‌رود


بهاي دلار به 1075 تومان كاهش يافت/ بخشي از معاملات هنوز هم با نرخ آزاد انجام مي‌شود/ صف‌هاي مقابل برخي صرافي‌ها در برخي مواقع به 10 متر نيز مي‌رسد/ درهم تنها ارزي است كه همچنان در بازار ناياب است.
ايلنا- : اين روزها صرافي‌هاي چهارراه استانبول به دو دسته تقسيم شده‌اند. صرافي‌هايي كه با ازدحام متقاضيان دلار مواجه‌اند به طوري كه از دور سياهي اين افراد كه جلوي در صرافي‌ها صف كشيده‌اند به چشم مي‌آيد؛ يا صرافي‌هايي كه به تعبيري پرنده هم در آنها پر نمي‌زند.
عمده افرادي كه به صرافي‌هاي اخير مراجعه مي‌كنند يا مي‌خواهند از قيمت دلار و ساير ارزها باخبر شوند يا براي فروش سكه‌هايي آمده‌اند كه پيشتر خريداري كرده بودند و حال فكر مي‌كنند كه زمان فروش آنها فرا رسيده است. بانك مركزي از روز پنجشنبه گذشته تزريق دلار به بازار ارز را آغاز كرده است به همين دليل دلار كه تا پيش از اين به بيش از 1250 تومان نيز رسيده بود امروز به 1075 كاهش يافته است. البته ميزان زيادي از اين كاهش را بايد مديون كاهش بهاي دلار در بازارهاي جهاني بود. بازرسان بانك مركزي اين روزها مرتب به چهارراه استانبول مي‌روند تا قيمت دلار را بر تابلوي صرافان رصد كنند.
در اين ميان شديدا با صرافاني كه نرخ بانك مركزي را رعايت نكنند برخورد مي‌شود. باطل كردن جواز كسب صرافي‌ها يكي از اقدامات بانك مركزي در اين خصوص است اما معلوم نيست بانك مركزي چگونه مي‌خواهد با صرافي‌هاي بدون مجوز برخورد كند. خان‌زاده يكي از صرافان چهارراه استانبول است. او در گفت‌وگو با ايلنا از وضعيت بازار ارز مي‌گويد: با تزريق دلار توسط بانك مركزي وضعيت بازار تا حدودي بهبود يافته است. دلار حدود 100 تومان نسبت به روزهاي گذشته افت كرده است. خان‌زاده انتقادي را نيز مطرح مي‌كند: با اين اقدام بانك مركزي فاصله نرخ آزاد ارز و نرخ بانك مركزي زياد است و هرچه اين فاصله كمتر باشد از سودجويي بسياري از افراد جلوگيري مي‌شود.
به نظر مي‌رسد با اين شكاف قابل توجه ميان ارز آزاد و ارز دولتي هنوز هم راه براي سودجويان باز است. بسياري از صرافان خريد و فروش دلار را به ميزان ارز دريافتي از بانك مركزي محدود كرده‌اند. در اين بين مردم نيز كمتر نسبت به فروش ارزي كه در روزهاي گذشته خريداري كرده‌اند اقدام مي‌كنند زيرا هنوز هم منتظرند كه قيمت دلار افزايش يابد. افرادي كه به ميزان زيادي ارز نياز دارند اقدام به خريد ارز در شرايط فعلي مي‌كنند. گفته مي‌شود بخشي از معاملات هنوز هم با نرخ آزاد انجام مي‌شود. يكي از صرافان در اين خصوص مي‌گويد: خريد دلار از صرافي بانك ملي دردسر دارد.
ما ابتدا بايد پول را به حساب صرافي بانك ملي واريز كنيم و سپس حدود 2 تا 3 ساعت از وقت خود را در صف جلوي صرافي بانك ملي تلف كنيم تا بتوانيم به ميزان پول واريز شده، دلار دريافت كنيم. اين ازدحام تنها در مقابل صرافي بانك ملي ديده نمي‌شود بلكه تعدادي از صرافي‌ها نيز با همين ازدحام روبرو هستند. صف‌هاي مقابل برخي صرافي‌ها در برخي مواقع به 10 متر نيز مي‌رسد به طوري كه صفوف ايجاد شده، در ساير صرافان را نيز در بر گرفته است.
آنچه كه در اين بين جالب توجه است اين است كه با وجود سركشي هر روزه بازرسان بانك مركزي، جاي قيمت فروش دلار بر تابلوي بسياري از صرافي‌ها خالي است و عددي بر آن نوشته نشده است. صرافان معتقدند در حال حاضر بيشترين ارزهاي موجود در بازار دلار و يورو هستند و ساير ارزها به صورت محدود در بازار وجود دارند. زيرا ارزهاي متفرقه مانند فرانك سوئيس، دلار استراليا، دلار كانادا و... را صرافي‌ها از دوبي مي‌آورند كه در حال حاضر اين امكان وجود ندارد. درهم تنها ارزي است كه همچنان در بازار ناياب است و اين روند گويا همچنان ادامه خواهد داشت.

1389/7/13 - 14:39 کد خبر : 152904

0 نظرهای شما: