بهزوي بهرهبرداري از پل معلق تهران آغاز ميشود
پل جواديه شمايلي از سوزن قطار
خبرگزاري فارس: مهندسان در طراحي معماري پل جواديه از سوزن قطار الهام گرفتهاند و اين پل را با كابلهايي به شكل معلق در جنوبترين نقطه شهر ساختهاند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، پل كابلي جواديه با هزينه حدود 40 ميليارد تومان در جنوب شهر تهران در حال ساخت است. اين پل كه به گفته مسئولان شهري داراي سازه منحصر به فردي است قرار است در اوايل آبان جارو كشيده آماده بهرهبرداري شود.
يكي از مهمترين پارامترها در هر پروژه عمراني، طراحي آن است كه اين موضوع در مورد پل جديد جواديه رعايت شده است، به طوري كه بهعلت واقع شدن پل بر فراز خطوط فولادين آهن و كاربري آن براي راه آهن از نماد و نمونهاي از ريل و راه آهن در طراحي آن الهام گرفته شده است كه تناسب خاصي با راهآهن را بهوجود ميآورد.
اين پل كه به نام زيباترين پل خاورميانه نام گرفته است در طراحي معمارياش از سوزن قطار الهام گرفته و با كابل هايي به شكل معلق ساخته شده است.
تعداد كابلهاي به كار رفته در پل جواديه 12عدد بوده كه به ارتفاع 6 تا 30متر به عرشه 126متري اين سازه متصل شده است و 18هزار تن بار را كنترل ميكند.
بهدليل متغير بودن ارتفاع، كابلها به 3تيپ متفاوت 19رشته ، 37رشته و 61رشتهاي تقسيم شدهاند كه هر كدام توان تحمل متفاوت بار پل را بهخود اختصاص ميدهند و بهصورت جداگانه از توان حمل بالايي برخوردار بوده و از 250 تا 850تن بار را تحمل ميكنند. بنابراين كابلها از مقاومت بالايي برخوردار بوده و به قول معاون فني عمراني شهري از نظر معماري اهميت اين سازه را دوچندان ميسازند.
به گفته مسئولان شهري احداث سازههاي اينچنيني باعث بروز رونق اقتصادي در جنوب شهر تهران ميشود.
برخي از مسئولان معتقدند هستند اين پل علاوه بر اينكه داراي پارامترهاي معماري و پل سازي ويژه در كشور است، داراي پيوستهاي اجتماعي است و در اين زمينه تأثير گذار است.
كلان شهر تهران با مساحت تقريبي 700 كيلومتر مربع و حدود 8 ميليون نفر جمعيت هنوز دروازهاي مشخصي ندارد، اين پل ميتوانند به عنوان سر دروازه وردي شهر در جنوب تهران شناخته شود.
از زماني كه ساخت پل 33 هزار پيچي جواديه در جنوب شهر تهران آغاز شد، مسئولان براي اجراي اين پروژه محدوديتهاي ترافيكي ايجاد كردند؛ همين امر باعث شد تا شهروندان در عبور و مرور دچار مشكل شوند؛ اميدورايم بعد از اتمام پروژه مشكلات برطرف شود اما مازيار حسيني معاون فني عمران شهرداري تهران معتقد است كه قطعاً نبايد با اضافه شدن يك معبر انتظار كاهش بار ترافيك داشته باشيم، قطعاً در روزهاي اول افتتاح پل جواديه نيز شاهد افزايش بارترافيكي در اين معبر خواهيم بود اما در دراز مدت اين پل نقش مهمي در كاهش بار ترافيك اين منطقه خواهد داشت.
در كلانشهر تهران كه به علت مشكلات ترافيكي در تقاطع خيابانها و شريانهاي شهري نياز به ساخت پلها بيشتر احساس ميشود و ساخت چنين سازههاي باعث رواني ترافيك ميشود البته در صورتي كه در مدت زمان كوتاه ساخته و آماده بهرهبرداري شود.
يكي از مهمترين پارامترها در هر پروژه عمراني، طراحي آن است كه اين موضوع در مورد پل جديد جواديه رعايت شده است، به طوري كه بهعلت واقع شدن پل بر فراز خطوط فولادين آهن و كاربري آن براي راه آهن از نماد و نمونهاي از ريل و راه آهن در طراحي آن الهام گرفته شده است كه تناسب خاصي با راهآهن را بهوجود ميآورد.
اين پل كه به نام زيباترين پل خاورميانه نام گرفته است در طراحي معمارياش از سوزن قطار الهام گرفته و با كابل هايي به شكل معلق ساخته شده است.
تعداد كابلهاي به كار رفته در پل جواديه 12عدد بوده كه به ارتفاع 6 تا 30متر به عرشه 126متري اين سازه متصل شده است و 18هزار تن بار را كنترل ميكند.
بهدليل متغير بودن ارتفاع، كابلها به 3تيپ متفاوت 19رشته ، 37رشته و 61رشتهاي تقسيم شدهاند كه هر كدام توان تحمل متفاوت بار پل را بهخود اختصاص ميدهند و بهصورت جداگانه از توان حمل بالايي برخوردار بوده و از 250 تا 850تن بار را تحمل ميكنند. بنابراين كابلها از مقاومت بالايي برخوردار بوده و به قول معاون فني عمراني شهري از نظر معماري اهميت اين سازه را دوچندان ميسازند.
به گفته مسئولان شهري احداث سازههاي اينچنيني باعث بروز رونق اقتصادي در جنوب شهر تهران ميشود.
برخي از مسئولان معتقدند هستند اين پل علاوه بر اينكه داراي پارامترهاي معماري و پل سازي ويژه در كشور است، داراي پيوستهاي اجتماعي است و در اين زمينه تأثير گذار است.
كلان شهر تهران با مساحت تقريبي 700 كيلومتر مربع و حدود 8 ميليون نفر جمعيت هنوز دروازهاي مشخصي ندارد، اين پل ميتوانند به عنوان سر دروازه وردي شهر در جنوب تهران شناخته شود.
از زماني كه ساخت پل 33 هزار پيچي جواديه در جنوب شهر تهران آغاز شد، مسئولان براي اجراي اين پروژه محدوديتهاي ترافيكي ايجاد كردند؛ همين امر باعث شد تا شهروندان در عبور و مرور دچار مشكل شوند؛ اميدورايم بعد از اتمام پروژه مشكلات برطرف شود اما مازيار حسيني معاون فني عمران شهرداري تهران معتقد است كه قطعاً نبايد با اضافه شدن يك معبر انتظار كاهش بار ترافيك داشته باشيم، قطعاً در روزهاي اول افتتاح پل جواديه نيز شاهد افزايش بارترافيكي در اين معبر خواهيم بود اما در دراز مدت اين پل نقش مهمي در كاهش بار ترافيك اين منطقه خواهد داشت.
در كلانشهر تهران كه به علت مشكلات ترافيكي در تقاطع خيابانها و شريانهاي شهري نياز به ساخت پلها بيشتر احساس ميشود و ساخت چنين سازههاي باعث رواني ترافيك ميشود البته در صورتي كه در مدت زمان كوتاه ساخته و آماده بهرهبرداري شود.
0 نظرهای شما:
Post a Comment