نور بارانی آسمان ايران/


نور بارانی آسمان ايران

جزئيات بارش شهابی در آسمان ايران

رصد بارش شهابی در 21 و 22 مرداد


خبرگزاری مهر- دبير اجرايی شاخه آماتوری انجمن نجوم ايران با اشاره به بارش باران شهابی در مرداد ماه گفت: اوج اين بارش در شامگاه 21 و بامداد روز يکشنبه 22 مرداد ماه است که از ايران با چشم غير مسلح قابل رويت است.
اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه بارشهای شهابی هر سال اتفاق می افتد، گفت: زمانی که زمين در مدار خود در حال حرکت است گاهی يکی از مدارهای دنباله دار و يا سيارکها را قطع می کند که در اين صورت ذرات جدا شده از سيارکها و دنباله دارها وارد جو زمين می شود.
وی افزود: اين ذرات به دليل بالا بودن دما، سرعت و اصطکاک در جو زمين شروع به سوختن می کنند از اين رو هنگامی که در مدار زمين حرکت می کند ردی را از خود بر جای می گذارد که ما از آن به عنوان "شهاب" ياد می کنيم.
کانون بارش باران شهاب
قمری نژاد منشا اين بارش را دنباله داری به نام "سويفت-تاتل" (Swift-Tuttle) دانست که حدود 130 سال يک بار حرکت، مدار خورشيد را کامل می کند و اظهار داشت: بهترين شرايط رصدی تعداد شهابها بين 120 تا 200 شهاب است که تاکنون به ندرت تعداد اين بارشها به 200 شهاب رسيده است.
وی بهترين رصد ZHR اين دنباله دار که بيشترين بارش را داشته است را متعلق به سال 2004 دانست و گفت: پس از اين بارش، در سال جاری (2009) شاهد بيشترين بارش دنباله دار سويفت-تاتل هستيم. برای مشاهده مجدد بهترين شرايط بارش اين دنباله بايد تا سال 2028 منتظر باشيم.
ZHR تعداد شهابهای قابل مشاهده برای رصد کنندگان در مدت زمان يک ساعت در بهترين شرايط ممکن است که کانون بارش در بالای سر ناظر بوده و آسمان ناظر از شرايط خوبی برخوردار باشد.
اهميت بارش سويفت-تاتل
دبير انجمن نجوم ايران اهميت اين بارش را تعداد بارش، بزرگی و درخشندگی آن ذکر کرد و به مهر گفت: اوج بارش شهاب اين دنباله دار در روز 21 مرداد ماه است که در صورت وجود شرايطی چون قرار گرفتن در کانون بارشها، صاف بودن آسمان و عاری بودن آسمان از غبار و بخار می توان اين پديده زيبای نجومی را مشاهده کرد.
به گفته وی علاوه بر بارش سويفت-تاتل، بارشهای برساوشی، اسدی و جوزايی به دليل تعداد بارش و درخشندگی از ديگر بارشهای مهم به شمار می روند.
نوربارانی آسمان ايران
دبير اجرايی شاخه آماتوری انجمن نجوم ايران با تاکيد بر اينکه اين بارش از ايران قابل رويت است، خاطرنشان کرد: اين بارش با چشم غير مسلح قابل رويت است ضمن آنکه می توان با نصب آنتن هايی اقدام به ثبت راديويی و ضبط صداهای شهابها کرد.
وی همچنين ادامه داد: در رصد اين پديده می توان زمان و تعداد شهابها، ميزان بارشی که در يک ساعت وارد جو می شود، رنگ شهابها،
ميزان درخشندگی، طول شهابها و دود حاصل از شهابها را رصد و اندازه گيری کرد.

0 نظرهای شما: