اظهارات وزير راه درباره علل دو سانحه هوايي

اظهارات وزير راه درباره علل دو سانحه هوايي

تهران / واحد مرکزي خبر / اقتصادي- وزير راه و ترابري با بيان اينکه کارشناسان همچنان در حال بررسي دو سانحه اخير هوايي هستند ، گفت: مهمترين علت سانحه هوايي شرکت کاسپين ، نقص فني در موتور شماره يک هواپيما ، جدا شدن قطعه اي از آن و برخورد آن قطعه با موتور شماره دو و قسمتي از بال عقب و دم هواپيما ، از کار افتادن سيستم هيدروليک دم و در نهايت سقوط آن با سرعت زياد بوده است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر ، حميد بهبهاني با تسليت دوباره اين 2 سانحه هوايي افزود : آنچه کارشناسان در حال بررسي هستند ، علت نقص فني موتور اين هواپيماست که بخش هايي از قطعات پيدا ان شده است. بهبهاني گفت : زماني که موتور شماره يک و دم هواپيما آسيب مي بيند ، هواپيما در ارتفاع 28 هزار و 700 پايي ، درحالي که موتور ديگر سرعت هواپيما را افزايش مي دهد ؛ 270 درجه منحرف مي شود.
وي افزود : در حالت عادي زمان کم کردن ارتفاع شش دقيقه طول مي کشد و اين هواپيما در 70 ثانيه و شتابي معادل 2 برابر شتاب ثقل به سمت زمين سقوط مي کند. وزير را ه و ترابري با بيان اينکه کارشناسان خارجي و داخلي در حال بازسازي قطعات پيدا شده از نوار مکالمات کابين خلبان (سي وي آر) هستند گفت: آنچه که از بررسي متغيرهاي فني هواپيما (اف دي آر) يافت شده است نشان مي دهد قطعاتي از موتور شماره يک به موتور شماره 2 اصابت کرده و باعث از کار افتادن بال عقب سمت چپ و دم هواپيما شده است. اين جعبه سياه همه رخدادها را ثبت کرده است.
بهبهاني با بيان اينکه اين حادثه در کمتر از يک يا دو ثانيه اتفاق افتاده است ؛ گفت : ‌به محض اطلاع از اين سانحه با دستور رئيس جمهور کار گروه ويژه اي در وزارت راه و ترابري تشکيل شد و 11 گروه تخصصي سازمان هواپيمايي کشوري بر اساس استانداردهاي ايکائو (سازمان جهاني هواپيمايي) بررسي هاي خود را آغاز کردند.
وي با بيان اينکه گروهي از کارشناسان سازمان هاي ذيصلاح هم مشغول بررسي احتمالات ديگر در اين سانحه هستند ، گفت : قطعاتي از اين هواپيما به آزمايشگاه تجزيه شيميايي فرستاده شده است تا بررسي شود. وزير راه و ترابري گفت : هواپيماي توپولوف 154 متعلق به شرکت کاسپين که دچار سانحه شد ، سه موتور داشت که به ترتيب 1085، 4782 و 4500 ساعت داراي گواهينامه اجازه پرواز بوده است.
بهبهاني افزود: اين ‌هواپيما اول تير 1388 در کارخانه سازنده ان ؛ تعميرات نيمه سنگين و در سال 2005 ميلادي هم تعميرات اساسي (اورهال)‌ شده بود و تا سال 2011 ميلادي مجوز پرواز داشت. وي همچنين در خصوص سانحه هواپيماي ايلوشين 62 در فرودگاه مشهد نيز گفت:‌ اين هواپيما 4 موتور بسيار قوي دارد و در اين پرواز فاصله تهران - مشهد را 5 دقيقه زودتر از زمان استاندارد و با سرعت زياد طي کرده است.
بهباني گفت:‌ هنگام فرود اين هواپيما در فرودگاه مشهد ، برج مراقبت به خلبان هشدار مي دهد که سرعت براي فرود آمدن بالاست و ضروري است يک مرتبه ديگر هواپيما چرخش و مجددا براي فرود اقدام کند. وزير راه و ترابري افزود: با احتساب اين چرخش نيز هواپيما 5 دقيقه زودتر به مقصد رسيده است و هنگام فرود آمدن در مرتبه دوم نيز دوباره برج مراقبت هشدار سرعت بالا را به خلبان مي دهد.
وي گفت: به علت سرعت زياد هنگام نشستن اين هواپيما بر روي باند ؛ خلبان مقداري از باند را از دست مي دهد که در اين هنگام برج مراقبت سريعا و قبل از حادثه به آتش نشاني اعلام خطر مي کند. بهبهاني تصريح کرد:‌آنچه از (سي وي آر) و (اف دي آر) هواپيما استخراج شده است ، نشان مي دهد مدير عامل شرکت هواپيمايي آريا نيز در کابين حضور داشته است و صحبت هايي ميان وي و خلبان در خصوص اينکه چه کنيم يا چه نکنيم انجام مي شود.
وي دو دلي در تصميم گيري را يکي از علت هاي بروز اين سانحه اعلام کرد و گفت:‌ اين هواپيما پس از فرود آمدن بر روي باند 900 تا يک هزار متر از منطقه ايمن پشت باند فرودگاه را نيز طي و پس از طي 200 متر ديگر به ديوار انتهاي فرودگاه برخورد و از آن هم عبور مي کند و در منطقه اي متوقف مي شود.
بهبهاني با اشاره به اينکه اين هواپيما و خلبان آن متعلق به کشور قزاقستان بودند ، گفت: آزمايش ها نشان مي دهد که خلبان اين هواپيما نيز کاملا سالم بوده اما به علت ورود مدير عامل شرکت هواپيمايي مذکور به کابين ؛ اعتماد به نفس خود را از دست داده بود. وي گفت : خلبان هاي دو هواپيماي مذکور ، با تجربه و استاد خلبان بودند. وزير راه و ترابري با اشاره به انتشار برخي از اخبار سوانح هوايي در برخي از سايت ها و مطبوعات گفت: آنچه اکنون جامعه به آن نياز دارد آرامش و پرهيز از التهاب آفريني است.
بهبهاني با بيان اينکه هم اکنون 184 فروند هواپيما در ناوگان حمل و نقل هوايي کشور وجود دارد ، گفت:‌ سابقه ورود هواپيماهاي شرقي به کشور مربوط به سالهاي 73 و 74 است. وي افزود: هواپيماهاي مسافري کشور ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 24 فروند بود که دراين سالها 160 فروند - به طور ميانگين سالانه 5 و 3 دهم فروند هواپيما - به ناوگان افزوده شده است. بهبهاني گفت: در دولت نهم (4 سال گذشته) 68 فروند هواپيما خريداري شد که 37 فروند آن مربوط به سال پاياني دولت نهم يعني در يک سال اخير است.
وزير راه و ترابري افزود: از اين 37 فروند ، 31 فروند هواپيماي غربي و 6 فروند هواپيما شرقي است. وي با اشاره به اينکه همه هواپيماهاي شرقي و غربي داراي اسناد و مدارکي است که قبل از ورود آ‌ن به کشور و صدور مجوزهاي لازم مورد بررسي دقيق کارشناسان قرار مي گيرد ؛ گفت: از مجموع ناوگان هوايي کشور 11 فروند هواپيماي شرقي استيجاري، 24 فروند ناوگان شرقي ملکي، 15 فروند هواپيماي غربي استيجاري و 134 فروند هواپيماي غربي ملکي است.
بهبهاني با اشاره به اينکه پس از سانحه نخست هوايي در 24 تيرماه تاکنون حدود 4 مرتبه از واحدهاي فني و عملياتي از جمله مرکز کنترل ترافيک هوايي کشور و برج مراقبت فرودگاه ها ؛ سرزده بازديد و همه مسائل ايمني دراين واحدها را بررسي کردم ، گفت:‌ به مردم اطمينان مي دهم حمل و نقل هوايي کشور شرايط کاملا ايمني دارد اما آنچه در شرايط کنوني به آن نياز است ، بازگرداندن اعتماد به نفس و آرامش بخشي به فعالان در اين صنعت و مردم است.
وزير راه و ترابري با اشاره به اينکه در سفرها با انواع هواپيماي شرقي و غربي تردد کرده ام ، گفت: بيشترين سفر هوايي را با هواپيماي فوکر که از نوع شرقي است ، انجام داده ام ، البته با هواپيماي بوئينگ ام دي و ايرباس و ساير هواپيما هم سفر کرده ام اما هيچگاه به اين فکر نکرده ام که چه نوع هواپيمايي سوار مي شوم.
بهبهاني با درخواست از برخي روزنامه ها و سايت ها براي همکاري در آرام سازي جامعه گفت : در روزهاي گذشته خبري منتشر شد که موتور هواپيمايي که از فرودگاه اردبيل قصد بلند شدن داشت آتش گرفته است اما با بررسي دقيق مشخص شد که صحت ندارد.
وي با اشاره به تاثير سوانح اخير و انتشار برخي اخبار درباره خلبانان و کادر پروازي گفت: خلبانان ايران از بهترين خلبانان دنيا هستند و بايد اعتماد به نفس از دست رفته جبران شود. وزير راه و ترابري در خصوص برنامه هاي اين وزارتخانه براي پيشگيري از سوانح هوايي افزود: بايد بودجه قابل توجهي براي ورود هواپيماهاي جديد تخصيص يابد و هواپيمايي به کار گرفته شود که از سال ساخت آن دو تا سه سال بيشتر نگذشته باشد.
بهبهاني با بيان اينکه هواپيماهاي فرسوده نيز بايد به تدريج از رده خارج شود گفت: اين اقدام باعث افزايش ايمني و اعتماد به نفس در حمل و نقل هوايي کشور مي شود. وزير راه و ترابري تصريح کرد: هم اکنون هواپيماهاي ما به بيشتر کشورهاي اروپايي و ساير کشورهاي پيشرفته جهان مانند چين و ژاپن پرواز دارند که اگر کمترين مشکل ايمني داشتند آن کشورها اجازه پرواز بر فراز کشورشان را نمي دادند.
وي با مقايسه سوانح هوايي ايران در سال 1388 با 4 کشور از 4 نقطه مختلف جهان در اين مدت ؛ گفت:‌ کشورمان در سال 88 دو سانحه اخير را داشت ؛ در اين مدت فرانسه 2 سانحه، يمن 1 سانحه، اندونزي 4 سانحه و آمريکا 9 سانحه هوايي داشتند. وزير راه و ترابري گفت: البته تلاش مي کنيم سوانح هوايي را از ميان برداريم و ايمني پروازها را افزايش دهيم. وي خاطر نشان کرد: بار ديگر تکرار مي کنم اين اقدامات در حالي است که سيستم ايمني حمل و نقل هوايي ايران از ايمن ترين در جهان است.
بهبهاني برخي از مشکلات در بخش حمل و نقل را ناشي از سرمايه گذاري نکردن در ساليان گذشته اعلام کرد و افزود: در بخش جاده اي نيز تعداد بسيار زيادي کاميون با عمر بالاي 40 سال و فرسوده داريم که بايد نوسازي شود و همين مسئله را در حمل و نقل هوايي و با هواپيماهاي با عمر بالا داريم.
وزير راه و ترابري در خصوص برخي شائبه ها که تغيير مديريت باعث سوانح اخير شده است ؛ گفت : به هيچ عنوان اين سوانح به مديريت جديد سازمان هواپيمايي کشور ارتباطي ندارد، بلکه اين سوانح امتحان مديران گذشته است. وي گفت : ‌علت تغيير مديريت قبلي سازمان هواپيمايي کشوري ؛ برخي موارد مديريتي بوده است.
وزير راه و ترابري همچنين در صحبت هاي خود در خصوص انتشار برخي اخبار که چرا وزير راه و ترابري سوانح هوايي اخير را به مردم تسليت نگفته است ؛ گفت: در نخستين لحظات دو سانحه هوايي اخير پيام تسليت دادم و با مردم عزيز ابراز همدردي کردم که اخبار آن نيز در خبرگزاري ها منتشر شده است. 24
تير ماه و 2 مرداد در دو سانحه هوايي در محدوده شهرستان قزوين و فرودگاه مشهد به ترتيب يک فروند هواپيماي توپولف 154 متعلق به شرکت کاسپين و يک فروند هواپيماي ايلوشين 62 متعلق به شرکت هواپيمايي آريا دچار سانحه شدند و در اين دو سانحه هوايي 184 نفر جان خود را از دست دادند

.

0 نظرهای شما: