روز آذربايجان، روز بازشناسي تاريخ اين خطه است

رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي:
روز آذربايجان، روز بازشناسي تاريخ اين خطه است
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري
آذربايجان شرقي، 14 مرداد ماه مصادف با روز آذربايجان را فرصت مغتنمي براي بازشناسي تاريخ اين خطه از كشور دانست
.‌
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، تراب محمدي ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران در مورد روز آذربايجان افزود: باعث افتخار است كه در سالروز صدور فرمان مشروطيت كه روزي مهم و اثرگذار بر تاريخ كشور است، روز آذربايجان را به جشن و گراميداشت مي‌نشينيم و ياد بزرگاني كه در مراحل مختلف براي اعتلاي ميهن تلاش كرده و از جان خود گذشته‌اند را زنده مي‌سازيم.
به گفته وي، با افزايش اطلاعات عموم مردم در مورد مبحثي مانند تاريخ كشور و به ويژه تاريخ معاصر و برهه حساس و اثرگذار ‌انقلاب مشروطه، حساسيت‌هاي مثبت و يادآوري‌هاي موثر هم رشد پيدا كرده و مردم خود به خود مانع از ياد رفتن گذشته و پيشينه خودشان مي‌شوند.
محمدي افزود: پيشينه پرافتخار كشور ما آنقدر درخشان و غرورآفرين است كه براي هميشه در تاريخ جاودان خواهد ماند اما اين
مسئله از بار مسئوليت ما و نسل‌هاي آتي نمي‌كاهد بلكه بر لزوم شناخت و درس گرفتن و بهتر عمل كردن ما مي‌افزايد. رئيس كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي، اقدامات سال‌هاي اخير را گام‌هايي در راستاي شناخت و معرفي تاريخ استان و كشور دانست و گفت: آذربايجان به عنوان پايگاه مشروطه بايد همواره به ياد دلاور مردان و شير زنان قهرمان خود كه با دست خالي و ذهن آگاه تحولات امروز كشور را رقم زدند باشد و براي درس گرفتن از اين برهه تلاش كند.
وي تصريح كرد: انتخاب سالروز به ثمر رسيدن تلاش مشروطه‌خواهان در 14 مرداد ماه به نام روز استان آذربايجان شرقي اقدامي به جا و شايسته بوده و باعث تلفيق چند مقوله فرهنگي و تاريخي با ارزش شده است.
محمدي از برنامه‌ريزي براي برگزاري مراسم يادبود مشروطه در محل خانه حاج مهدي كوزه‌كناني كه خانه‌اي مهم و موثر در روند شكل‌گيري تصميمات انقلاب مشروطه و فعاليت‌هاي مشروطه‌خواهان بوده است خبر داد و افزود: روز آذربايجان را با مراسم و گردهمايي‌هاي ديگري نيز كه در سطح استان برگزار مي‌شود، گرامي خواهيم داشت تا كام همشهريان و ساكنان استان از روز استان خودشان شيرين شود. وي، تجليل از خانواده‌هاي مشروطه‌خواهان و ارائه سخنراني‌هاي تخصصي در مورد ريشه‌ها و كاركردهاي انقلاب مشروطه را از ديگر برنامه‌هاي روز آذربايجان در خانه مشروطه معرفي كرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي به رايگان بودن بازديد از موزه‌ها در اين روز نيز اشاره كرد و آن را فرصت خوبي براي حضور در موزه‌هاي مختلف استان و كسب اطلاعات دقيق و مفيد در مورد تاريخ و فرهنگ و هنر استان دانست. روز استان آذربايجان شرقي همزمان با 14 مرداد ماه، سالروز امضاي فرمان مشروطيت در شهرهاي مختلف استان آذربايجان شرقي گرامي داشته مي‌شود.

0 نظرهای شما: