اوباما مذاکرات ژنو را سازنده نامید،اما منتظر اقدام ایران است

اوباما مذاکرات ژنو را سازنده نامید،اما منتظر اقدام ایران است



09:33 1388 / 07 / 10 واشنگتن، 10 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی» "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا از مذاکراتی که روز پنجشنبه بین 1+5 میانجیگران بین المللی حل مشکل هسته ای ایران و نمایندگان جمهوری اسلامی برگزار شدند، رضایت دارد.
اوباما با صدور اعلامیه ویژه ای گفت: "مذاکرات امروز سازنده بود، اما پس از آن باید گام هایی مشخص وجود داشته باشند". وی تاکید کرد که "گفتگو جایگزین عمل نمی شود".
روز 1 اکتبر معاونین وزرای خارجه گروه 1+5 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) و نماینده ایران در ژنو دیدار کردند. از سوی ایران "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی و از سوی روسیه "سرگی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه حضور داشت. این اولین باری بود که نمایندگان ایران و آمریکا پشت یک میز مذاکره نشستند.
اوباما گفت: "جامعه جهانی همچنین بر پایبندی به منع گسترش و خلع سلاح تاکید کرد".
به گفته رئیس جمهور آمریکا، مطالبه اصلی میانجیگران هماند سابق "شفافیت کامل" در فعالیت هسته ای ایران، همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه جهانی و امتناع از هرگونه فعالیتی است که مطابق وظایف منع گسترش نباشد.
اوباما گفت: "ایران باید متقاعد کند که برنامه هسته ای آن ماهیتی صرفاً صلح آمیز دارد".
آمریکا و برخی دیگر از کشورها به ایران سوء ظن دارند که بطور پنهانی سلاح هسته ای می سازد. تهران چنین اتهاماتی را تکذیب کرده و اعلام می کند که برنامه هسته ای آن در راستای تامین نیازهای کشور به برق است.

0 نظرهای شما: