واردات آبليموهاي چيني،به بازار صدمه زده است


واردات آبليموهاي چيني،به بازار صدمه زده است


آغازبرداشت ليموازباغات جهرم


عضوهيات نمايندگان اتاق بازرگاني فارس:


ليموجهرم قدرت رقابت با بازارها راازدست داده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز سرويس: شهرستان‌ها
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني فارس گفت: محصولات ليمو جهرم به دليل مشکلات توليد و عرضه ليمو و فرآورده‌هاي ارزان قيمت در دنيا رقابت با بازارهاي هدف را از دست داده است.
مهندس صادق حميديان در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه فارس، با اشاره به بازار ليمو جهرم در کشور، گفت: مرکبات ليموترش جهرم به صورت مستقيم وابسته به صنايع تبديلي است.
وي افزود: اگر يک بازه زماني سي ساله را درنظر بگيريم هيچ گاه توليد و فروش ليمو در جهرم با يکديگر متانسب نبوده و يکسال توليد زياد شده و سال ديگر تقاضا بيشتر مي‏شود که همه اين بي برنامگي بالا رفتن قيمت را به دنبال دارد.
حميديان با بيان اين که ليمو ترش به سرما و خشکسالي حساس است، تصريح کرد: سرمازدگي و خشکسالي سال‌هاي اخير و بيماري‌هاي «شمانکر» و «دم جارويي» محصولات باغات ليمو کشور کم شده که افزايش قيمت ليمو در بازار را به دنبال داشته است.
وي اضافه کرد: دو نمونه ليمو در باغات توليد مي‏شود که نمونه ريز آن مصرف داخلي و توليد آبليمو را دارد و نمونه خاکي نيز گاها صادر مي‏شود که سال‏هاي اخير قدرت رقابت با بازارهاي هدف را از دست داده است.
اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني فارس تنها راه رقابت و عرضه محصول در بازارهاي جهاني را ايجاد ارزش افزوده يا کاهش قيمت دانست و اظهار کرد: دولت بايد از سياست تثبيت ارز دست برداشته و بازار را باز بگذارد تا بتوانيم محصولات خود را به راحتي وارد بازارهاي جهاني کنيم.
وي ادامه داد: متاسفانه واردات آبليموهاي چيني و عرضه کالاهاي تقلبي مقدار قابل توجه‏اي به بازار عرضه ليمو داخل کشور صدمه وارد کرده است.
لازم به ياد آوري است دو هزار هکتار از اراضي کشاورزي جهرم زير کشت اين محصول قرار دارد که سالانه 20 هزار تن ليمو ترش توليد مي شود .
همزمان با برداشت اين محصول که از نيمه دوم شهريور ماه آغاز مي‏شود نوسان قيمت در جهرم و ديگر نقاط کشور کاملا محسوس است.
عده اي از باغداران جهرم معتقدند قيمت خريداري ليموي جهرم هر کيلو 800 تا 900 تومان توسط مراکز خريد بخش خصوصي است و فروش اين محصول در مراکز توزيع ميوه 1300 تا 2000تومان است بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده ليموي جهرم در ديگر نقاط کشور به خصوص شهرهاي شمالي 4000 تومان نيز به فروش مي رسد.
به گفته کارشناسان بخش باغباني جهرم دليل عمده قيمت بالاي ليمو ترش جهرم در بازار مصرف وجود واسطه ها است که اين محصول را به قيمت پائين خريداري كرده تا در بازار مصرف با قيمت حتي سه برابر به دست بازار مصرف دهند.
کارشناسان همچنين عقيده دارند در صورت کنترل بازار توسط دولت، حذف واسطه‌ها و ايجاد غرفه‌هاي عرضه ليمو و ديگر مرکبات، مي‌تواند در کاهش قيمت اين محصول موثر باشد.
گفتني است به دليل سرمازدگي، ريزش تگرگ در بهار و خشکسالي سال هاي اخير20 درصد توليد محصول ليموترش امسال نسبت به سال گذشته کاهش نشان مي دهد.

0 نظرهای شما: